Paard maakt zich sterk na galop (+ stellingprobleempje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astriidj

Paard maakt zich sterk na galop (+ stellingprobleempje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:32

Hallo, ik rijd nu bijna een jaar op hetzelfde manegepaard. Dit is een erg voorwaarts paard, en heel gevoelig voor het been.
In het begin rende ze alleen maar onder me uit, tijdje later kreeg ik haar op m'n eigen tempo in draf en inmiddels ook op m'n eigen tempo in galop. De overgang van galop naar draf lukte eerst ook niet wanneer ik dat wilde (duurde soms wel een heel rondje), maar inmiddels lukt dat ook. Maar ze maakt zich zóóó sterk na die overgang, ze wil meteen weer terug de galop in. Door veel druk op de teugels blijft ze wel in een normaal tempo, maar ze blijft heel erg heet. Als ik geen druk of minder druk op de teugels houd, dan gaat ze heel hard draven. Wat kan ik eraan doen zodat ze gewoon op een normaal tempo blijft draven en ook in dr koppie weer rustig wordt?

En dan nog een probleempje.
Op een volte kan ik geen stelling krijgen. Bij het wijken, schouderbinnenwaarts, travers enzo heeft ze wel netjes stelling. Maar op een volte lukt het me gewoon niet, ze kantelt dan haar hoofd naar binnen. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt! :D

aeolusnr1

Re: Paard maakt zich sterk na galop (+ stellingprobleempje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:39

Eigenlijk kan je daar niks aan doen.
Het is een manegepaard en niet jouw eigen paard, dus das echt onbegonnen werk op deze manier.Je kan proberen je zeit iets meer extremer te gebruiken, ook je stem erbij, en toch ook proberen voor zover dat dan lukt, je teugels dadelijk lossen wanneer ze terugneemt, das een beloning dan, en mssn lukt het je dan om met iets minder kracht te rijden.

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:01

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk kan je daar niks aan doen.
Het is een manegepaard en niet jouw eigen paard, dus das echt onbegonnen werk op deze manier.Je kan proberen je zeit iets meer extremer te gebruiken, ook je stem erbij, en toch ook proberen voor zover dat dan lukt, je teugels dadelijk lossen wanneer ze terugneemt, das een beloning dan, en mssn lukt het je dan om met iets minder kracht te rijden.

Wat hier boven staat bevat een grote kern van waarheid! :D

Het enige wat je kan proberen als je vaak op dit paard rijdt en de keuze hebt is om na het galoperen eerst te gaan stappen. Zo leer je het paard dat na de galop niet gelijk de race begint. Op kracht kun je dit niet oplossen, want dan train je haar om steeds sterker te worden. Je moet de associatie met rennen na galop eruit proberen te halen. ;)

Succes!

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:50

Bedankt! Ik zal het proberen. Het is inderdaad wat moeilijker omdat het een manegepaard is, maar de andere problemen waar ik tegenaan liep heeft ie bij mij niet meer, terwijl hij dat bij andere nog wel heeft. Dus het zal voor een deel wel op te lossen zijn ;)

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:02

Mijn merrie had/heeft dit probleem ook.
Na de galop is ze helemaal druk en hyper in haar hoofdje.
Telkens wil ze maar sneller en sneller, wil ik haar tegenhouden van voor werkt het alleen maar tegenovergesteld.
Ten eerste moet je zelf ten alle tijden rustig blijven, niet gaan trekken of wat dan ook. Rustig blijven zitten en blijven lichtrijden in een rustig tempo. Ga veel overgangen maken, verzamelen, stappen, stilstaan, een keer voorwaarts rijden en daarna weer verzamelen.
Kleine voltes indraaien.
Bezig gaan met het paard dat je haar terug kan rijden zoals jij wil.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:16

jezelf heel erg zwaar maken en vooral niet aan de teugels gaan lopen trekken, dan zal het paard terugtrekken en geloof me, dat win je nooit!!
Het enige wat ik je kan adviseren is echt zwaar gaan zitten en goed rechtop (dus niet naar voren gaan vallen met je boven lichaam) ga niet meteen stappen, maar probeer eerst heel rustig te gaan draven (tegen stap aan) als je het paard namelijk na de galop meteen laat stappen zal hij/zij dit aanleren en het 'uit zichzelf' gaan doen en het is wel de bedoeling dat JIJ het paard RIJD en dat het paard niet voor zichzelf gaat denken en probeer de galop ook rustig te houden, laat hem/haar niet voluit gaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:25

ophouding maken zodat hij terug komt, komt hij terug, dan gelijk ontspannen. Gaat hij weer harder, dit dan blijven herhalen. Maar elke keer de beloning dat als hij terugkomt, jij je hand weer ontspant. Veel overgangen rijden. Met dit soort dingen is het toch een kwestie van vaak herhalen, totdat ze het snappen. Met die andere dingen is het ook gelukt, dus dit zal vast ook goedkomen.

Kantelen is een moeilijk probleem om op te lossen. Vraag je instructeur wat je moet doen, als hij het doet.
Succes

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:48

Bedankt voor de tips! Ik hoop dat lukt ;)

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:09

Zoals hierboven al gezegd, veel overgangen rijden, verras je paard door de volte ineens om te leggen naar de andere kant zodat hij al zijn aandacht bij jou houd! En korte stukjes galop, geef hem niet de kans om onder je vandaan te lopen! Iedere stap die goed gaat heb je alvast gewonnen. Succes!