schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:40

ik moet in de les een aantal oefeningen uitvoeren wat ik gewoon niet kan.
ik ben steeds aan het proberen en oefenen, maar mijn paard begrijpt gewoon niet wat ik wil.
Dit kan ik hem ook niet kwalijk nemen, want ik kan het met andere paarden namelijk ook niet .. ;(

nu ben ik eigenlijk wel zat van het proberen en het niet lukken. Bovendien is mijn paard dr ook wel zat van, want hij moet iets doen wat hij niet begrijpt, en daar word hij ook een beetje nukkig van :+

wat zijn volgens jullie nou de goede hulpen voor schouderbinnenwaars?
alvast bedaankt, :D

_TB_

Re: schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:53

Handen iets naar binnen brengen, (niet de ene hand over de schoft) Buitenhand goed begrenzen.
Binnenbeen iets naar achter en druk houden. Buitenbeen er ook zeker aanhouden!!
Om het te oefen moet je gewoon denken alsof je een volte in gaat zetten. Het kan ook wel is helpen om op een grote volte je paard te laten wijken voor je kuit, zo train je je paard om aan je been te zijn..

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:54

En trouwens kan je niet aan je instructeur vragen of je eerst wat makkelijkere dingen mag doen. Als je niet snapt waar je mee bezig bent is er iets niet goed...

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:15

ik ben een paar weken geleden gestart met deze oefening. Toen lukte het niet, en nu heb ik een paar weken geen les meer gehad omdat ik het te druk had.

vandaar dat ik het nu zo doe ! ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:19

maarehm, mijn handen doen ik niet helemaal goed hoor ik al wel. Maar dat deel met mijn benen. Binnenbeen naar achter en druk HOUDEN dus blijvend drukken, en buitenbeen idem?

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:18

Buitenbeen is voor het begrenzen dat hij niet over de schouder wegloopt. Dus idem ja. Als je je handen naar binnen brengt zal je automatisch de schouder meer begrenzen, dit is meteen handiger.
O oké, nou gewoon lekker blijven oefenen. Komt vanzelf..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:08

Tja, ik weet niet of jouw instructeur er dezelfde opvatting op nahoudt, maar ik heb het zo geleerd (in het kort):

Binnenbeen aanvragen op het moment dat het van de grond komt, met de zit uitnodigen verder onder te treden en tegelijkertijd met de buitenteugel de buitenschouder vragen naar binnen te komen. De binnenhand onderhoudt de stelling, de buitenhand houdt de buitenschouder naar binnen i.c.m. de zithulp en beenhulp. Met je binnenbeen blijf je het binnenachterbeen aanvragen en naar voren plaatsen (en daarmee de basis van de lengtebuiging onderhouden; het paard leert om je binnenbeen heen te buigen); met de buitenbeen begrens je het buitenachterbeen.

Om te controleren of je paard niet over de buitenschouder valt, kan je vanuit de sbw een volte rijden. Gaat deze overgang niet soepel, dan was de sbw incorrect.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:22

2 Handen naar binnen,als je paard dan vd hoefslag af wil lopen met je binnenbeen(die je OP de singel houd)je paard rechtuit laten lopen.Binnenbeen houd de lengtebuiging vast met je buitenbeen iets achter de singel zorg je dat het buitenbeen niet uitzwaait.Alleen druk met het been of teugel geven als je paard iets veranderd.Dus alleen corrigerende hulpen,niet teveel ondersteunen.
Zorg dat je eerst goed kunt wijken en doe kleine stukjes.Vanuit een volte is het makkelijker.Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:01

Tjitsbloody schreef:
Binnenbeen iets naar achter en druk houden.

Imo rij je zo eerder achterhandbuiten (ah wegdrukken) ipv schouderbinnen.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:47

@ urielle, kwestie van goed begrenzen aan de andere kant. En het is niet je been meters natuurlijk naar achteren leggen, maar ik verplaats mijn been altijd wel een beetje. In ieder geval nooit op de singel...

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:27

mee,eens met tjitsboody, en je kunt doen alsof je gaat vanhandveranderen, en dan je benen etc. erbij houden zodat zijn/haar achterhand op de hoefslag blijft maar de voorhand niet.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:44

hhm, okee. Klinkt allemaal wel ingewikkeld. Maar ik ga het proberen !

trouwens, ik hoorde een paar mensen iets zeggen over wijken. Wat is het handigst om mee te beginnen, het wijken of schouderbinnenwaards ?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:38

In de dressuurproeven komt het wijken voor het schouderbinnenwaarts. Je paard moet eerst leren voor enkelzijdige kuitdruk te wijken voor je aan een oefening als schouderbinnenwaarts begint.
Ik zou dus het schouderbinnenwaarts laten voor wat het is en mezelf bezig houden met de basis en dan met het wijken. Pak de oefeningen in volgorde ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:34

Denk dat je eerst moet leren en weten waarom je schouder binnen doet en wat het nut er van is, als je een goeie instructrice hebt zou zij jou daar de uitleg van moeten kunne geven en jou en je paard een technisch goeie SBW moeten kunnen leren.

Met de uitleg van Bbreedveld ga ik in mee,

Je kan het ook oefenen aan de hand , zodat je je paard niet onnodig verkeerde hulpen gaat geven omdat je er zelf geen hout van snapt,

Kijk eens op www.paardengegrijpen.nl daar staat een mooie uitleg en het waarom, misschien kan je op deze manier je juf eens controleren, of zij echt wel weet waar ze mee bezig is en het niet jou zomaar een kunstje leert.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:23

ik hoode gisteren Anky in een clinic zeggen dat je juist niet je buitenbeen naar achteren moet leggen. De schouder begrens je daar niet mee, die zit aan de voorkant, je duwt juist met dat buitenbeen dan de achterhand naar binnen. Idd 2 handen beetje naar binnen en binnenbeen ietsje naar achteren

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:04

Ik heb ook geleerd dat je je binnenbeen juist op dezelfde plek moet houden. Je moet de achterhand niet om willen duwen door je binnenbeen naar achter te leggen, maar het paard moet gebogen zijn om je binnenbeen. Dan heb je de binnenteugel ook niet constant nodig.

Ik zou de site van midgie eens goed doorlezen, daar staat goede informatie in. :) (het is trouwens paardenbegrijpen, typfoutje denk ik. :P )

Maar eigenlijk zou ik als ik jou was, je er eerst meer in verdiepen voor je zonder begeleiding allemaal foute dingen gaat proberen. Ik vind het zowieso een beetje raar, dat je het in de les steeds maar moet doen terwijl het niet lukt (wat ik ervan begrijp), misschien is het op dit moment nog wel wat te hoog gegrepen? Je moet eerst echt goede uitleg en begeleiding hebben voor je het zelf gaat oefenen. Schouderbinnenwaarts is namelijk geen kunstje (ja het kan wel als kunstje maar dan is het niet de goede manier), maar een oefening om je paard te gymnastiseren, dus echt wel belangrijk dat je dat vanuit een goede basis doet.

Ik vind het in ieder geval heel goed van je dat je je paard niet de schuld geeft dat het niet lukt. +:)+ Verder is het via internet moeilijk om het goed over te brengen, het is toch een beetje een gevoel wat je moet krijgen door ervaring, en liefst dus met een goede instructrice erbij.
Ik zou zeggen ga er om te beginnen eens veel over lezen, op die site of boeken over dressuur, het is in elk geval een goed begin om te weten wat, waarvoor het is enzo. :)
succes ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:18

ik rij met zes mensen in de les, en sommigen kunnen het zo hopla. Misschien weet mijn lerares niet dat ik het niet kan.

Ik ga eerst eens flink erover lezen !
Maar ik vroeg dus wat beter is om me te beginnen wijken of sbw. Ik kan dus beter beginnen met wijken?

dit heb ik trouwens al heel lang geoefend. MIjn paard kan het heel langzaam. Maar dan niet schuin vooruit en opzij. Nee, gewoon recht naar links of naar rechts. Het lukt met niet om hem diagonaal te laten wijken. Weet iemand daar een oplossing voor?

Maargoed, veel opzoeken en oefenen ;)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:09

Misschien eens voorleggen aan je lerares dat je er moeite mee hebt inderdaad, dan kan ze je mischien wat meer aandacht en uitleg geven. :)

Met wijken begin je meestal omdat je paard dan moet leren opzij te gaan voor een eenzijdige kuitdruk, en bij het wijken wordt geen buiging gevraagd dus je paard hoeft niet echt onder te treden met het achterbeen en is dus minder zwaar dan schouderbinnenwaarts.

Met het wijken moet je er goed opletten dat je in het ritme been geeft, je paard moet inderdaad voorwaarts-zijwaarts-voorwaarts-zijwaarts gaan. Anders je buitenbeen er ook bij houden in het ritme? verder opletten dat je niet teveel druk hebt op je binnenteugel, daar moet je alleen licht contact op hebben om de stelling te onderhouden. En je moet je buitenteugel er goed bij hebben zodat je paard niet over de schouder wegvalt.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen, het is best lastig uitleggen via internet. :o

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:32

haha, ja . Als iemand je lesgeeft en het eventueel een beetje voor kan doen wat ik moet doen is het altijd makkelijk te begrijpen. Maargoed, het is in iedergeval een steuntje in de rug.