vastpakken van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene1993

vastpakken van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:47

Ik rij nu al een tijdje op een fries Orita.
Ze zit een beetje vast aan een kant, op deze kant pakt ze ook het bit vast.
Als ik dan haar in de stelling vraag, met een beenhulp en een kneedje in de teugel reageert ze daar
heel slecht op. en dat is alleen in de draf, in stap en galop heb ik nergens last van. In draf pakt ze dus een kant vast
waardoor ik automatisch op die kant ook vast pak en vervolgens moeilijk kan ontspannen. dit geeft dus nu elke keer met rijden een
pijnlijke schouder. Wie heeft er een tip om meer te ontspannen op de moeilijke kant. Ik weet dat het natuurlijk helemaal mijn eigen
schuld is dat ik vasthoudt en ik geef ook niet mijn paard de schuld!

Alvast bedankt

ramiro04

Re: vastpakken van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:49

kan het paard ook een x na laten kijken door bv masseur. helpt vaak en dan is het plobleem mis ook opgelost.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:55

probeer in stap lekker los te werken, veel buigen vanuit je zit dus je bekken en been en dan je buitenhand erbij, je zou ook kleine stapjes richting schouder buiten kunnen gaan, en schouder binnen en daartussen het recht lopen. verwacht niet teveel ineen en vraag iemand je te helpen die kan zien wat je fout doet.
probeer niet teveel te kneden, een (halve) ophoudingen en verder zoveel mogelijk zit.

irene1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:35

Dankjewel, en masseur is denk ik niet van toepassing, want voor de kar dan loopt ze heel diep en buigt ze heel soepel.
Het zadel past wel goed, dus ik denk dat het vooral aan mijn rijstijl ligt. Ik ga vanaf morgen eerst even lekker los proberen te rijden,
en dan kijken of het beter word.
Bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:37

heb je voor de kar een ander bit? niet dat je daarmee moet gaan rijden hoor.

Lekker aan je houding en zit werken en het recht lopen.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:50

mijn lespony pakt af en toe het bit vast als ie iets moeilijk vind.
Wat ik dan doe is die hand even naar voren om te laten merken dat hij lekker dan ontspannen.

irene1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:52

uuh ja ik rij met een enkel gebroken trens en voor de kar rijden ze met een stang. Ik denk dat ik nog wat been te kort kom en daar nog goed aan moet werken! Bedankt voor de tips, en ik zal me best doen het op te lossen. Als het wil zal ik wel een keer foto's maken!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:05

een stang werkt natuurlijk heel anders in dan jou bit, dat wilde ik even kwijt. Zo reed ik een keer voor iemand een trekpaard op trens en toen later mocht ik even voelen hoe een testzadel zat en niet gezien dat hij zijn tuigbit in had, ook een stang dus, vond het zo anders rijden, beetje bovenin gekrult enzo en omdat hij het dan niet kwijt kan in zijn lijf gaan hangen en vasthouden maar het lijkt dan wel of die in een krulletje loopt maar het voelde heel slecht. na navraag en dat ik er dus achterkwam, heel anders gaan rijden en meer verlengen in zowel passen als hals en toen ging die wel beter.

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:26

Ander bitje?

xbrittax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:58

ik heb een pony die ook z'n bit vast pakt(linkerkant), ik hang nu gewoon aan de linkerkant het bit 1 of 2 gaatjes losser. Het hangt dan wel iets maar het werkt (bij mij in ieder geval) echt goed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:04

Waarom heeft nog niemand opgemerkt dat je de kant die het paard vast houdt, gewoon moet loslaten?
Dat is naar mijn idee de makkelijkste oplossing.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:19

wat janine1990 zegt is wel een goede. ;)
maar er zit een maar aan.
mijn pony heeft/ had dat ook. en dat moet ik iedere dag weer wat loswerken.

ik doe t meestal met een lang teugeltje, en dan voorzichtig steeds meer stelling vragen op de volte.
Mijn pony word er chaggrijnig van! maar als ze eenmaal los is, is t weer een droompaardje. :)

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:07

Ik ga mee met janine1990! Juist die kant die je paard vastpakt, los laten! Zorg dat er niets vast te pakken is. Dus wel contact houden op die kant, maar niet vastpakken. Succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:08

Ik weet niet of het al genoemd is, maar een bitje met een ronddraaiend tussenstuk wil soms ook nog wel eens helpen :)

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:50

Wat je ook eens zou kunnen proberen, is een paar keer (een tijdje) zonder bit rijden. Je paard kan dan geen steun op het bit zoeken en leert het dan misschien af.

Weet niet zeker of dit het probleem is hoor, maar hier heb ik wel eens over gehoord! Succes ermee ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:21

AmigoLove1 schreef:
Wat je ook eens zou kunnen proberen, is een paar keer (een tijdje) zonder bit rijden. Je paard kan dan geen steun op het bit zoeken en leert het dan misschien af.

Weet niet zeker of dit het probleem is hoor, maar hier heb ik wel eens over gehoord! Succes ermee ;)

Het paard zoekt geen steun op het bit, maar op de hand. Alleen bitloos is dan niet voldoende.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:50