Pijn of gewoon geen zin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Streepje28

Pijn of gewoon geen zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:41

Mijn verzorgpaard is helemaal niet voorwaarts. Ik rij er nu ongeveer 1,5 maand mee. Ik heb de hulp ingeschakeld van een rij-instructeur. Mijn eerste les, vorige week, liep hij echt goed. Het duurde een tijdje maar na een 20 minuutjes veel overgangen rijden kwam ie los en was hij actief (zonder zweep, zonder sporen). Zijn achterhand werkt nog niet genoeg in en ik weet dat hier tijd en oefening in kruipt en wil hem dit echt wel geven. Maar dit weekend en vandaag ging hij al helemaal niet vooruit. Ook aan de longe moet ik hem constant aanporren met de zweep.
Als ik er dan ga opzitten (nog steeds zonder sporen, noch zweep) is het nog 10x erger. Hij ging gewoon niet vooruit. Hij reageert ook veel te laat als ik vraag om aan te draven of aan te galoperen. (ik moet eerst 10x stampen eer ie in actie schiet).

Mijn instructeur is er vandaag gaan opzitten en ook bij hem was hij niet actief en reageerde hij niet op zijn hulpen.
Volgens mijn instructeur is hij ofwel heel zijn leven "verwend" geweest en heeft hij gewoon geen zin ofwel mankeert hij iets. Hij gaat nu proberen om hem volgende week "er door" te rijden en hem aan te pakken.

Nu, ik heb me altijd laten wijs maken dat als een paard iets niet wil doen, dat het dan steeds aan de ruiter ligt ofwel dat hij iets mankeert. Kan het dat hij gewoon lui is en geen zin heeft om te werken en bijgevolg profiteert van het feit dat ik "te lief" ben?(als je hem echt pusht, gaat ie bokken) Moet ik met sporen en de zweep proberen?
Of zou hij ergens pijn hebben? Maar hoe kan je dat dan achterhalen?

In omgang is hij heel sociaal en lief.

Tips welkom. (niets afbreken aub)

Kyliam

Re: Pijn of gewoon geen zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:01

ik denk zeker dat een paard gewoon geen zin kan hebben net als mensen.
Het is een kwestie van uitzoeken wat de reden is. Kan inderdaad iets medisch zijn. Kan ook liggen aan zadel, of dat hij net naar de hoefsmit is geweest. of ....
Ik denk dat als je het paardje goed leert kennen je wel kunt aanvoelen wat er nu aan de hand is.
Even echt aanpakken kan zijn vruchten afgooien als het echt onwil van het paard is. Maar dat is het zeker niet altijd.
Ik hoop dat je een goede instructeur hebt die dat kan inschatten.

Succes!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:20

Geen zin klinkt niet iets als voor een paard, waarschijnlijk heeft 't paard betere redenen om niet te doen wat je vraagt dan 'zomaar' voorwaarts te gaan voor je kuit of zweep (in 't paard zijn opzicht). Paarden zijn en blijven oppertunistisch (halen 't beste uit iedere situatie in 't paard z'n voordeel). Kan medisch zijn. Kan ook dominatie zijn (het ene paard is dominanter over het andere paard als 't ene paard 't andere paard voorwaarts kan laten gaan; zie boek chris irwin). Lijkt me dat hij wel begrijpt wat je bedoeld omdat 't de keer daarvoor goed ging, dus dat kun je uitsluiten. Dag van te voren nog fanatiek gereden, misschien spierpijn? Dat het niet medisch is kun je niet met 't blote oog zien, noch een leek. Daar heb je dus een professional voor nodig (Dierenarts, osteo, fysio)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:39

Het kan zoals je al zegt óf zijn dat hij geen zin heeft, óf ergens last van heeft. Ik merkte bij mijn paard de afgelopen weken ook dat hij slomer werd, minder looplust, echter had hij dit aan de longeerlijn niet. Zadel opgevult, heeft even geholpen maar het werd steeds erger en weer een zadelmaker laten komen en wat bleek nou mijn zadel lag niet goed, drukte te veel op de schouders.. Daar had hij dus blijkbaar last van tijdens het rijden.. Nu een nieuw goed passend zadel en voilá meneer is weer voorwaarts en reageert super alert op mijn been..

maar als je zegt dat hij het ook doet als je longeert (zonder zadel / hulpteugels ook??) kan het goed zijn dat hij je in de maling neemt.. Is hij buiten het werk om ook sloom of trekt hij in de wei wel sprintjes? Anders zou het ook nog met zijn gezondheid te maken kunnen hebben waardoor hij gewoon geen puf heeft..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:36

Kan het niet zijn dat 'ie nu een ander eetpatroon heeft nou 't weer zo omgeslagen is?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:18

De goede volgorde lijkt mij eerst vaststellen dat het dier gezond is, en dat er niets iets medisch aan de hand is. En laat idd ook je zadel controleren, dat kan een paard ook vreselijk in de weg zitten.
Als dat allemaal o.k is en het paard is dan nog niet vooruit te branden is, dan kan je hem eens flink (laten) aanpakken en erdoor laten rijden.
Als het dier zijn hele leven een beetje heeft kunnen aansloffen, zal 1 keertje vermoedelijk niet voldoende zijn.
Succes ermee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:46

Een paard denkt niet in geen zin hebben,
Zou hem zeker niet aanpakken en hem erdoor rijden,

Wees geduldig en neem de tijd om de juiste knopjes te vinden en/of erop te zetten, het enen paard is het andere niet,maar wees geduldig en werk meer aan de techniek, misschien kan dit paard wel niet voorwaartser op dit moment omdat hij tegen bepaalde dingen in zijn lijf oploopt, jou instructrice kan jou daar als het goed mooie oefeningen voor geven, zeker nu ze ook gevoelt heeft waarom het paard zo doet.

Ik zou wel even het zadel, gebit en rug na laten kijken voor je verder gaat met trainen, werk ook meer aan de techniek, maar ook dat is een taak voor je instructrice om jou dat uit te leggen.

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 05:33

Bedankt voor de reacties...

Ik heb wel gemerkt dat hij precies drukplekken krijgt op z'n schoft van het zadel. Ik reed tot hiertoe altijd met een gewoon zadeldekje onder m'n zadel. Mijn instructeur stelde voor om een wolletje eronder te leggen.

Longeren doe ik met het zadel erop omdat ik er nadien toch nog altijd even op kruip. Voor het longeren gebruik ik ook een halsverlenger maar die kan ik er denk ik wel aflaten.

In z'n mond heeft ie een gewone gebroken trens (vrij dik).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:27

Als hij drukplekken komen van het zadel, lost een bontje ook niets op, dan moet je een zadelmaker laten komen en niet gaan opvullen met bontjes, dat zou jou instructrice zeker ook moeten weten .

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:35

Streepje28 schreef:
Bedankt voor de reacties...

Ik heb wel gemerkt dat hij precies drukplekken krijgt op z'n schoft van het zadel. Ik reed tot hiertoe altijd met een gewoon zadeldekje onder m'n zadel. Mijn instructeur stelde voor om een wolletje eronder te leggen.

Longeren doe ik met het zadel erop omdat ik er nadien toch nog altijd even op kruip. Voor het longeren gebruik ik ook een halsverlenger maar die kan ik er denk ik wel aflaten.

In z'n mond heeft ie een gewone gebroken trens (vrij dik).

Wat voor een instructeur heb jij >;) Die van mij zou mij niet meer door laten rijden en ik zou er direct een zadelpasser bij halen!!

Wat ontzettend dom zeg. Je paard is niet voorwaarts, dit vind je vreemd, terwijl je wel weet dat zijn zadel drukt op de schoft. 1 + 1 is zeker nog steeds 1 bij jou? }:0

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:39

1e actie! Niet meer rijden, en laat je zadel nakijken door een goede zadelmaker.
Ikweet niet waar je woont, maar bij ons is Van Triest een hele goede, Friesland.
IN tussentijd kun je lekker longeren, zonder zadel natuurlijk ;) Kan z'n rug bijkomen.

En kijk eens naar z'n voerschema. Krijgt hij te weinig krachtvoer? Geef hem wat extra, of doe een supplement door z'n voer om z'n vitaliteit op te verhogen. Bijv. van Pavo.
Als dit allemaal niet helpt, paard laten nakijken, is hij gezond, dat ligt het toch echt aan de rijvaardigheid. Probeer dan met meer overtuiging te rijden, zodat je serieus genomen wordt.

Succes met m!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:41

ken ook iemand die haar paard er even doorheen heeft laten rijden; gevolg dat paard stokkreupel kwam te staan. ik geloof niet in geen zin, om het geen zin hebben. er is een oorzaak, welke dan ook. misschien eerst medisch uitzoeken, daarna rijtechnisch. zou ook bij het zadel beginnen, misschien zelfs een fysio erbij halen om alles goed na te laten kijken? al is het alleen maar om zelf een gerust gevoel erbij te kunnen hebben. voor een onderzoek zijn de kosten niet zo heel erg groot en je sluit iig uit dat je je paard fysiek overvraagd vanwege pijn of iets dergelijks. succes!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:45

Ik heb ook een beetje mijn bedenkingen bij jou instructeur...
En ik ga mee met de rest. Laat eerst je zadel nakijken!

Ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:39

Goed dat je er over nadenkt waar het vandaan zou kunnen komen en niet zondermeer er vanuit gaat dat het "onwil' is.
Ik denk dat een gezond paard wat lekker in zijn vel zit, over het algemeen altijd wel graag wil lopen. (de ene fanatieker dan de ander natuurlijk)
Wat me opvalt aan je verhaal is dat het na 20 min beter werd, dit zou kunnen duiden op iets medisch, (stijfheid, artrose??) ben geen da maar herken dit wel uit eigen ervaring.
Wat het zadel betreft doet dit er ook geen goed aan, een zadel is heel erg belangrijk en een slecht zadel kan heel veel problemen geven.
Misschien is een belletje naar de da en voorleggen waar je tegenaan loopt? En wat denkt de eigenaar ervan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:15

Wat doet de pony als je zonder zadel rijd??

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:35

Wat voor een instructeur heb jij >;) Die van mij zou mij niet meer door laten rijden en ik zou er direct een zadelpasser bij halen!!

Wat ontzettend dom zeg. Je paard is niet voorwaarts, dit vind je vreemd, terwijl je wel weet dat zijn zadel drukt op de schoft. 1 + 1 is zeker nog steeds 1 bij jou? }:0[/quote]

Wat haat ik zo'n reacties toch...kunnen mensen nu nooit es beleefd blijven en het rustig houden...Hier heb ik echt geen boodschap aan.

Het zadel dat erop ligt is een splinternieuwe Tolga (veelzijdigheidszadel). De eigenaar heeft dit gekocht maar ik zou er ook voor de zekerheid es een zadelmaker bij halen, misschien is het iets te smal. Het blijft nochtans wel goed liggen en schuift niet naar voren of naar achteren. Echte drukplekken zijn het zeker nog niet, maar ik wil natuurlijk wel vermijden dat het er worden.

Paardje krijgt als voer gewone mengeling, wortelen, wat mais en zoveel hooi hij wil.
Hij heeft het voorbije half jaar niet echt in het werk gestaan en een luxeleventje geleid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:44

maar dit is toch de omgekeerde wereld? Eerst er 'doorheen' rijden' en daarna kijken of het iets medisch is???

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:49

Nee er komt eerst een osteo...

Ik zal 'm ook nooit "breken", rij zelfs zonder zweep of sporen maar ik vind het dan wel frappant dat hij na een tijdje wel vooruit gaat...Dus dan ga'k weer twijfelen of ie gewoon van nature loom is...

xxemmaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:39

volgens mij kan een paard ook een slechte dag hebben! mijn paard is ook de ene dag sneller als de andere dag!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:38

Oké, dus als ik het goed begrijp:

Paard loopt niet door, maar na enige tijd wel wat beter.
Op de momenten dat ie niet doorloopt en jij hem pusht, gaat ie bokken.
Zadel ligt niet optimaal, maar wordt gecheckt.
Je rijd vooral dressuur en soms longeren?

Ten eerste: niet meer rijden, tenzij je zeker weet dat het zadel goed ligt vind ik niet dat je met zadel er op moet stappen, jij loopt toch ook niet rond met schoenen die 2 maten te klein zijn? Je zou eens kunnen proberen of ie zonder zadel ook zo sloom is.

Blijkt het nou niet het zadel te zijn dan zou ik eens wat afwisselendere dingen gaan doen, ga ook eens naar buiten, maak een sprongetje, beetje grondwerk, los spelen, een keertje alleen knuffelen, samen wandelen etc. etc.
Een paard wat elke keer hetzelfde rondje moet lopen in dezelfde bak, raakt nogal verveeld en zelfs depri.

Ik snap dat het fijn is om bij dezelfde instructrice te blijven, maar wat ik zo hoor adviseer ik je toch heel hard om een betere instructrice te zoeken. Want ik vrees dat het anders slecht af kan lopen met je paard, wat miss nu al bezig is.

Verder: hoe issie in de wei? Ook zo sloom of rent ie dan wel regelmatig een rondje? Als je hem los longeert, dus zonder al het tuig en touw, issie dan nog steeds sloom?

Je zei dat je denkt dat je misschien te lief bent, maar 10x in een buik stampen, vind ik niet zo lief. Moet je bij mijn paard eens proberen als ze niet doorloopt, die zou je corrigerend er af bokken!

Als je voorwaarts wil, zou ik je teugels losgooien, alle spanning uit je eigen lijf en denken: gáán met die banaan! Een paard wordt niet voorwaarts van been, maar van soepelheid in JOUW lichaam en jij die ook voorwaarts wilt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:50

Mijn verzorgpaard heeft dit ook een tijdje gehad. Ze was down, had nergens zin in en was niet vooruit te branden. We hebben haar toen een tijdje gewoon losgegooid enz, gewandeld, af en toegestapt zonder zadel gewoon ff lekker lopen en gewoon dingen die ze leuk vond. Na een tijdje merkte ik dat ze het losgooien enz ook niet meer leuk vond en ben ik haar weer gaan rijden. Ze liep toen weer zoals ze altijd liep, lekker wakker, bakkabouters zien enz. ( we hebben haar toen wel een tijdje haver gevoerd om haar wakkerder te krijgen en een vitaminestoot gegeven).
Zij was trouwens al helemaal nagekeken door een osteopaat, zadel ligt goed enz.

Naar mijn idee had ze gewoon een dipje.

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:09

Misschien is het wel een winterdipje .
Ga idd lekker aan de hand wandelen , naar buiten onder het zadel )mits die goed past ) longeren zonder lijn en leer hem nieuwe dingen .En altijd blijven lachen !!!

HIHIHIHIHI *D

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 17:28

Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij het al beu vindt gereden te worden. Hij staat nog maar 2 maand "in 't werk". Daarvoor stond hij gewoon in de wei en ging de eigenaar er af en toe gewoon mee wandelen.

Als hij in de wei gaat, is hij ook heel rustig. Ik heb hem nog nooit zot zien doen als hij naar de wei gaat of er op staat. Als ik op de wei kom, komt ie ook onmiddellijk naar me toe, dus hij is op zich heel lief en rustig.
Ik ga hem ook dikwijls bezoeken zonder te rijden, gewoon in de stal knuffelen, borstelen, verzorgen...

Die 10x stampen is bij wijze van spreken hé...Ik bedoelde daarmee dat ie gewoon niet reageert.

Daarnet heb ik hem gewoon gelongeerd, zonder zadel, zonder hulpteugels, gewoon lekker vrij...en toen liep ie wel!

Oh ja, als ik rij rij ik ook gewoon op de weide (die is lekker groot), dus niet in een piste.

Ik heb de eigenaar es gevraagd naar z'n papieren misschien kan ik zo wat meer te weten komen over z'n afkomst.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:06

Dan zou je toch even z'n zadel na moeten laten kijken. Of longeer is een keer los maar met zadel. Het kan namelijk ook gewoon zijn dat er meer spanning komt omdat er een touw en tuig bij zit, waardoor hij langzamer gaat lopen. Dat scheelt je namelijk weer de kosten van een zadelmaker laten komen. Let wel op dat je hem niet harder vooruit moet jagen dan zonder zadel, dit geeft namelijk al aan dat hij minder lekker loopt. Een paard wat zich soepel en vrij voelt, voelt zich vrolijker en daardoor wat sneller in het koppie.

Ik raad je dus ook nog zitles aan, het kan ook goed zijn dat jij niet zo soepel meebeweegt en miss je rug teveel spant oid daardoor doet je paard dit ook en loopt ie minder snel.

Laat maar weten hoe het los met zadel op ging!

Edit: het kan ook zijn dat je al teveel met hem wilt. Als een paard graag voor je wilt werken, kan hij heel goed overspannen raken.

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:29

Vandaag een poging gedaan om te rijden. Heb rechtstreeks op z'n rug een echt schapenwolletje gelegd, dan dunne onderlegger en zadel. Eerst even los laten lopen aan de longe...Ging goed. Toen er gaan opzitten. Eerst wat rond gestapt tot ie begon na te geven. Ging goed en ook z'n stap was een stuk actiever. Dan rustig gaan draven. En ja hoor...wat een verschil, hij was heel werkwillig en vooruit. Ook de overgang naar draf ging goed. De eerste keer vertrok ie niet direct, klein tikje op z'n achterwerk en weg was ie. Heb ik maar 1 keer moeten doen. Heb gewoon veel overgangen gereden, achtjes, van hand veranderd...En gelet op m'n eigen houding, zelf heel onstpannen gezeten. Niet te veel aandacht geschonken aan z'n hoofd. (soms liep ie te diep, soms wrong hij wat tegen maar 'k was al content dat hij vooruit wilde dus 'k ben niet gaan pushen). Ook in galop sprong hij onmiddellijk aan.
Ik weet niet of hij voldoende gebruik maakte van z'n achterhand, gezien hij soms te diep liep dus ik vraag me af hoe ik dit kan voelen of zien.
Na een half uurtje ben ik gestopt. Ik was best wel tevreden. Hij krijgt nu 2 dagen rust en woensdag les.

Ik begin te denken dat hij misschien wat te weinig krachtvoer kreeg. Hij stond een beetje mager. Vroeger werd hij maar af en toe is gereden en nu 2-3x per week. De eigenaar geeft hem nu al enkele dagen iets meer krachtvoer. Misschien doet dat 'm ook wel goed.