Welk bit heeft mijn pony juist nodig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laureeenn

Welk bit heeft mijn pony juist nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:30

Hoi bokkers ;

Als het verkeerd staat, sorry hiervoor :o .

Ik heb nog niet zo heel lang een D pony. 5Jaar & een stevige merrie.
Ze is zo'n 5maand ongeveer onder het zadel. Ze is braaf maar wou altijd wegschieten, niet van schrik maar ze wilt gewoon weg. Ze gaat altijd in men armen 'hangen'. Ze doet haar hoofd wat naar beneden. & Dat is heel zwaar voor men armpjes :P . Ik reed met een watertrensje.
Ze raden me aan om een ander bit te kopen. Ik ging naar de ruitershop en zeiden dat een passoabitje mss wel goed was. (met 3ringen)
Dat ging goed. Maar nu zo'n 2 maanden later kan ik der terug moeilijk houden. Heeft iemand dit ook al mee gemaakt ? Of heeft er iemand tips ?
Omdat ze tijdens het rijden 'praat' dacht ik dat het aan der tanden lag. Tandarts is geweest, Beetje geveild. Maar was niet perse nodig.
In de piste is ze braaf. maar het gaat erover in het bos.

Heeft iemand tips alsjeblieeeft ?
Alvast bedankt.
Groetjes Lauren .

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:09

Niemand tips ;( ?

Kuggur

Re: Welk bit heeft mijn pony juist nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:17

Een ander bit zal je probleem niet oplossen, dat heeft je passoa experiment ook duidelijk aangetoond. Rijtechnisch oplossen.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:20

Kuggur schreef:
Een ander bit zal je probleem niet oplossen, dat heeft je passoa experiment ook duidelijk aangetoond. Rijtechnisch oplossen.

Hoe bedoel je ?
Hoe kan ik het dan oplossen volgens jou ?
:D

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:21

& ahja, nog vergeten te melden.
Ik neem 1x in de 2weken gewoon dressuurles ;) .
Maar zoals ik al zei, dit doet ze in het bos hé.
Laatst bijgewerkt door Laureeenn op 23-11-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:21

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:22

Yunomi schreef:
Ik had eigenlijk het zelfde probleem, en heb het wel opgelost met een ander bit. :j
Bij mij helpt het H&M Dangerbit super! :D

Nog nooit van gehoord :o .
Ga het even opzoeken :D
x

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:22

ik heb een sprengler bit en dat gaat stukken beter dan met mijn andere bit..
ik weet niet of dat voor jou ook geld;p

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:23

Precies wat Kuggur zegt. Bit heeft al laten zien dat het dus niet werkt. Dit moet je gewoon rijtechnisch oplossen. Neem een goede instructrice die je hier goed mee kan helpen.

Misschien een martingaal nemen? Zo kan ze miss niet zo erg hangen/hoofd in de lucht zetten bit vast en rennen.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:25

Dat dacht ik ook eerst van die martingaal.
Maar ze doet juist haar hoofd naar benedan ;)
xje

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:25

Alle bitten die overdreven scherp zijn (en een passoa is weinig goeds over te zeggen) in de kliko of op eenmaal andermaal mikken en je realiseren dat rijden met je paard een samenspel is tussen jou en je paard, en dat je je signalen geeft door zit, benen, allemaal kleine hulpen. Teugels en bit zijn er voor dat kleine extra stukje communicatie, om je vraag te verduidelijken en het antwoord in je vingers te voelen. Als ik jouw stukje lees rijd je op de teugels en het bit en heeft jouw jonkie al heel erg snel een heel erg verpeste mond.

Realiseer je; je paard kan alleen hangen als jij hem iets geeft om in te hangen!

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:26

Ik denk eerlijk gezegd dat je paard ongevoeliger in haar mond is geworden door je nieuwe bit. Ik zou persoonlijk nooit een probleem oplossen met een ander bit, jouw pony schiet vast niet zomaar weg, maar bijvoorbeeld omdat jij (onbewust) zenuwachtig wordt en je adem inhoudt en je spieren spant. Ik denk dat het goed is om te kijken wat jouw pony doet voordat ze wegrent, of wat voor aanleiding jij haar geeft om weg te rennen. Ik weet hier geen oefeningen zo voor te zeggen, maar als ik jou was zou ik aan je instructrice vragen of ze jullie hiermee wil helpen, zodat je pony fijn bij je blijft en jullie weer ontspannen kunnen rijden :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:28

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:30

Laureeenn schreef:
Dat dacht ik ook eerst van die martingaal.
Maar ze doet juist haar hoofd naar benedan ;)
xje

Heb je eigenlijk wel nagedacht over de oorzaak van je probleem, of heb je meteen naar de hulpmiddelen gegrepen? Zo klinkt het nu wel, en het lijkt me sterk dat je pony daardoor meer vertrouwen in jou krijgt of niet?

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:32

Ik heb eigenlijk alleen maar naar de tips geluisterd & geprobeerd.
Meer kon ik toen eigenlijk ook nioet doen. & als je zo'n dangerbit op google opzoekt krijg je allemaal verschillende bitten ;)
Welke is het dus juist ?
xje

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:35

een gewoon watertrensje terug,
een scherper, zwaarder bit haalt niet uit,
mijn lesgeefster zegt het ook dat je eerst naar de ''manier'' van rijden moet kijken (dus eerst bij jezelf)
en dan pas bij je paard
bij mij heeft het ook geholpen om mijn paard losser te laten,
meer vertouwen in mijn paard krijgen.
Ze was(en is) de hevigste van de hevigste en mijn reactie hierop was altijd zo strak mogelijk te nemen zodat ze zeker niet kon weglopen 8)7 :') ,
nu ik het omgekeerde doe (dus langere teugel (zelfs laten doorhangen)) word ze steeds rustiger en rustiger _/-\o_ ,
dus probeer ze meschien eerst wat losser te laten voor dat je weer een heleboel ijzer in het mondje gaat gooien
succes +:)+

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:37

Draverlover schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je paard ongevoeliger in haar mond is geworden door je nieuwe bit. Ik zou persoonlijk nooit een probleem oplossen met een ander bit, jouw pony schiet vast niet zomaar weg, maar bijvoorbeeld omdat jij (onbewust) zenuwachtig wordt en je adem inhoudt en je spieren spant. Ik denk dat het goed is om te kijken wat jouw pony doet voordat ze wegrent, of wat voor aanleiding jij haar geeft om weg te rennen. Ik weet hier geen oefeningen zo voor te zeggen, maar als ik jou was zou ik aan je instructrice vragen of ze jullie hiermee wil helpen, zodat je pony fijn bij je blijft en jullie weer ontspannen kunnen rijden :)

Nee ik heb geen schrik ofzo op der. Het gaat wel (heel moeilijk)
Voordat ze weg rent gaat ze gewoon sneller draven. ze trekt haar hoofd naar beneden & dan weg is ze..
Ik krijg kan haar wel houden maar moeilijk. Zo contact houden en doorzitten en wat naar achter leunen.
Daarom ben ik dus naar iets op zoek om het rijden 'gemakkelijker' te maken.
Want ontspannen rijden is het dan niet.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:38

Ja, dat snap ik heel goed, een gespannen paard is ontzettend vervelend! Maar bedenk eerst dit:

Een bit werkt via dwang, als jij er dus een pijnlijker bit 'inhangt' zorg je er wel voor dat je pony naar je luistert, maar is dat voor jullie beiden nou wel zo fijn? Echt, ik heb een vz paard die ook voortdurend onder me wegrende, maar ik heb met geduld, logisch nadenken, en veel oefenen ervoor gezorgd dat dat gewoon veel minder werd, en tegelijkertijd een betere band opgebouwd, zodat we dat soort problemen veel minder hebben. Wat wil je nog meer!?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:41

terugnemen zodra ze sneller gaat draven en haar eigen zin gaat lopen doen. Jij geeft aan wat jullie doen, neemt zij daar een loopje mee dan ga je terug naar stap of vraag je iets anders van haar. En beloon haar als ze braaf is. Ben met haar bezig. wat ze doet, wat haar interesseert, probeer eens te lezen en te begrijpen wat er in haar koppie omgaat. Zo wordt ze voorspelbaarder en ben je de ellende voor, zonder dat je in een wedstrijdje touwtrekken belandt.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:42

Goede band hebben we hoor. Ik steek echt veel tijd in haar. (niet alleeen in rijden ;) ) & rij minstens 3x per week.
Ja van die dwang, daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Maar hoe oefen je er dan op ?
xje

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:43

ik vind dit altijd zo'n moeilijk onderwerp...

nou hoor ik hier boven dat iemand haar paard juist los moest laten, is dit dan in de bak?
want ik heb dus een pony als ik die los laat, gaat hij keihard in rengalop. nou heb ik het geluk dat hij goed luisterd.

maar ik vind veiligheid boven alles gaan en ja als daar een bit met bv een ketting voornodig is, dan maar dat. als het maar wel goed gebruikt wordt, dus alleen gebruiken als het echt nodig is.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:47

Er zijn zoveel verschillende berichten. Dat maakt het natuurlijk ook moeilijk ..
x

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:52

Laureeenn schreef:
Goede band hebben we hoor. Ik steek echt veel tijd in haar. (niet alleeen in rijden ;) ) & rij minstens 3x per week.
Ja van die dwang, daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Maar hoe oefen je er dan op ?
xje

Wat delerium zegt, zijn hele goede tips. Wat ik zelf doe (en heb gedaan) :
- Paardje heel goed bezighouden tijdens het rijden (voltes, andere figuren, overgangen, zet dr maar een keer rustig stil)
- Ook laat ik haar op haar eigen benen lopen, zodat ze vertrouwen in mij en zichzelf krijgt. Dit doe ik door met lange teugel (wel contact houden!) te versnellen op de lange zijdes, en haar weer terug te nemen met mn adem (uitademen, onspannen), zit en stem. Als ze dan op een gegeven moment goed terugkomt, meteen belonen en volgende zijde weer versnellen, anders niet belonen en rustig blijven draven op de volgende zijde.
- en als ze er bij een overgang stap-draf meteen vandoor gaat, gewoon opnieuw proberen, totdat het kwartje valt!

- En als dat echt, na goed proberen niet helpt:
Iedere keer dat ze met haar aandacht weer ver weg was, gewoon een kleine volte draaien. Dit doe ik alleen als ze een beetje doordraait, als het hard waait bijvoorbeeld. Echt abrupt mag best, maar met beleid, niet omtrekken! Op een gegeven moment zie je het kwartje vallen, en zal ze het zo irritant vinden dat ze zoiets heeft van: Hee, zal ik eens niet wegrennen, misschien is dat wel wat relaxter ;)

Maar eerst heb ik nog veel grondwerk gedaan, dat kan ik je echt aandraden, zoek iemand uit de buurt en neem 1x les, dan kom je al zoveel te weten! Ik hoop echt dat je hier wat mee kan, want gewoon een ander bit is in mijn ogen echt geen goede oplossing! Succes!

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:53

Laureeenn schreef:
Er zijn zoveel verschillende berichten. Dat maakt het natuurlijk ook moeilijk ..
x

Ach joh, maak je geen zorgen, ik heb gewoon gelijk! :D :p

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:58

Maar in de piste is ze super braaf. Ik rij 2x in de piste per week & 1x naar 't bos. Ja, ze gaven me veel tips voor overgangen te rijden & vooral veel oefening zodat het voor haar niet saai werd.
Maar hoe kan ik dat toepassen in het bos ? Dan kan ik geen voltes rijden, toch ?
xx