Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

en longeren gaat al helemaal niet.. Buitenrijden is te gevaarlijk, als ze gaat is de rem zoek, niet echt veilig.
Heeft ze dus weinig aan te leiden en ze krijgt dagelijks weidegang. Chaos schreef:Bedankt voor jullie reacties,
PMarena; het straffen doen we dus al niet meer, en het belonen is iets waar ik de komende 2 weken mee aan de gang wilde gaan maar ik weet dus niet precies hoe, omdat ze het continu doet. Het is ook niet omdat ze geen zin meer heeft maar het is gewoon echt een drang die ze heeft.
Afwisselen is heel moeilijk, ze komt niet in de buurt van balken of hindernisen longeren gaat al helemaal niet.. Buitenrijden is te gevaarlijk, als ze gaat is de rem zoek, niet echt veilig.
anneliesdj schreef:Ik zou zeggen; begin met kort rijden, 5 minuten erop en braaf haar werk gedaan is afzadelen en klaar voor die dag.
Voorkom dat ze met je aan de haal gaat door haar goed bezig te houden en stop voor ze kan bedenken dat het niet leuk meer is.
Probeer dat vol te houden, 2 weken lang, elke dag even rijden en zorgen dat je eraf bent voor ze kan gaan staken.
Na 2 weken ga je 5 minuten langer rijden, nog steeds braaf is weer klaar voor die dag. Dat houd je ook weer minstens een week vol.
Zo bouw je het langzaamaan een beetje uit, veel geduld hebben en vooral niet te snel willen, laat je niet verleiden om toch langer door te rijden als het goed gaat.
Het idee is om haar dus te leren dat het rijden wel leuk is en dat ze klaar is als ze goed haar best doet, en haar het vervelende gedrag te laten vergeten.
Maar voordat ze het vergeten is en zover is omgebogen dat ze het wel weer leuk vind ben je wel maanden verder dus is het belangrijk om het vol te houden en haar tussentijds niet de kans te geven. Als je twee weken succesvol hebt getraind en je rijd 10 minuten te lang en ze gaat er toch weer vandoor dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Het is dus vooral een geduldkwestie.
Daarom is het ook zo jammer.
En stoppen gaat dus niet om bovengenoemde reactie.Chaos schreef:Bedankt! Ik denk inderdaad dat ik hier het meest mee kan. Ze vindt het namelijk helemaal niet erg om te rijden, maar het is gewoon een drang die ze heeft. Als we gaan opzadelen heeft ze er altijd hartstikke zin in en ze vindt het rijden opzich ook leuk. Ze moet hem alleen naaien, maar daar tussendoor heb ik gewoon een goed te rijden, en goed bestuurbaar paard. Dat is het probleem ook niet, het feit is alleen dat ik niet iemand kan laten rijden omdat ze hem dus naait tussendoor. Maar opzich het rijden zelf ervaart ze niet als iets vervelends.
Ik hoef niet binnen 2 weken een superbrave pony te hebben, maar er moet dan toch wel enige verbetering zichtbaar zijn. De pony heeft geen gebrek aan vertrouwen aan de hand of in omgang, alleen op de momenten dat ze dus ZELF ZONDER AANLEIDING stout is.

Rechts is rechts en nooit 3x links.
) en ga je daar weer verder. Zo is er afwisseling voor haar en heeft ze niet gewonnen door te stoppen met rijden