Lizette voor het eerst @ work @ bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Lizette voor het eerst @ work @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 22:01

Ik lease Lizette alweer bijna anderhalf jaar van de manege.
Ze wordt nu ook nog in de manege lessen gebruikt (per januari 2010 niet meer).

We rijden op een manege niveau: alle gangen en wijken wil ook redelijk.
Ik wil haar op een rustiger tempo laten lopen, en meer ontspannen.

Lizette is erg voorwaards en probeert vaak onder voltes en wijken uit te komen door sneller te gaan.
Mijn houding is niet helemaal perfect: ik kijk te veel naar beneden maar dit was eerst veel erger.

heb helaas geen foto's (waren helemaal mislukt en alleen maar wazig)

geerke

Re: Lizette voor het eerst @ work @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:13

mooie haf hoor!
Ze gebruikt haar rug niet echt en strekt haar nek naar voren...
Loopt ze niet meer mee in de lessen in januari?
Misschien dan eens ,met behulp van een goede instructrice,haar er proberen 'er door' te krijgen...haar rug goed te gebruiken en wat minder te krabbelen...

Het valt niet mee een pony die in de lessen loopt,en waar ook beginners op zitten,correct te rijden(dat ze haar rug gebruikt)

Verder zou ik nog niet wijken,misschien 1 pasje om haar te laten reageren op zijwaartse druk van je been....pas als die ontspanning er is ,het serieuze werk..
Succes ermee!
Het is een heel leuk paard!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:17

Vraagje, hoe zie je of een paard zijn rug gebruikt? Ben ik benieuwd naar!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:22

Ik vind jullie een leuk stel!
Maar er is iets wat mij stort in het beenwerk,
op de een of andere manier loopt ze niet lekker/ vloeiend...
Kan het zijn dat je de buiten teugel misschien teveel vashoudt?

Lekker veel voltes rijden (grote voltes, slangenvoltes, achtjes etc.), help haar buigzamer te worden, zo gaat ze haar rug ook beter gebruiken en gaat ze vanzelf ontspannen.

Het is inderdaad moeilijk als er nog zovele mensen op haar rijden.
Op naar Januari! Post je tegen die tijd nog een paar foto's?

Succes samen!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 06:12

Er is duidelijk te zien dat je paardje zich helemaal vast houd.(wat vele manege paarden toch graag doen wat wel logisch is) Ik zou lekker heel veel overgangen maken van stap draf halt stap halt draf enz.Plus veel schijnovergangen. Nu zie ik als je een overgang maakt dat ze als het ware bijna in 1 keer stil valt daar zou ik meer aandacht aan besteden..Als je moeite heb met de voltes..Begin eerst gewoon elke keer een halve en rij zo diep mogelijk de hoeken in zodat je wat meer stelling gaat krijgen..Zo ga ze uiteindelijk meer ontspannen en zou ze niet zo snel onder je uit gaan lopen Plus je maakt haar ook een stuk sterker ermee..Nu zet ze alles vast en is het auw als ze dat in 1 keer moet gebruiken..Dus rustig opbouwen..let ook op dat je af en toe je handen niet te vast en te gespannen houd..Geef haar meer ruimte en dan meer op je zit terug te rijden als ze probeer onder je uit te lopen.Ook opletten dat je ze wel aktief moet laten blijven lopen..Probeer een mooi arbeidstempo te pakken en daar mee aan de slag te gaan en NIET te veel terug blijven rijden..Voor de rest ziet het er netjes uit..Met een goede instructeur kom je er zeker wel!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 07:15

Je mag jouw beugels wel 1 gaatje langer maken en proberen meer stelling en buiging te krijgen in een wending. Jouw pony gaat heel vlak door een wending.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 07:33

Idd heel leuk diertje maar rijtechnisch heel wat werk aan zowel voor paard als ruiter.

je zegt dat tempcocontrole het moeilijkste is. dat is het zeker als je maar 1 tempo aanhoudt.
Dus begin met een normale warm up, proberen op voorwaarst neerwaarts in het tempo dat jij bepaalt. let bij het lichtrijden ook op je houding en de invloed ervan op de beweging van je paard. Trager betekent, minder snel en hoog uit je zadel(bijna zitten), sneller betekent iets hoger uit je zadel etc.
Dan verder veel schijnovergangen rijden, duw op basis van voorgaande met je zit naar een vertraging werken, paar passen en er weer uitrijden.
Wat voltes betreft, ga je dat ook doen in een tempo dat jij bepaalt en waar jij controle behoudt en dat zal dus een trager tempo zijn. Belangrijk op de volte is eerst en vooral je 4punten bepalen, en rijd daar naartoe, let nog niet op buiging of stelling, maar rij gewoon recht van punt 1 naar punt 2 etc.

Wijken eveneens hetzelfde, kies je tempo, zet je paard op de middellijn rijd enkel meters voorwaarts op die middellijn en dan zet je het wijken in. Voorwaarden is dat de voorhand eerst komt, probeer je paard hierbij ook recht te houden tussen je been en zit. voel je dat hij wegvalt, dan stel je volledig recht, rijd ff voorwaarts en vraagt het dan opnieuw.

Maar voor dit alles dus werken aan tempocontrole, ontspanning en nagevelijkheid met daarbij horend een paard dat reageert en aan het been is

Veel succes nog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 07:41

Paard is mijn naamgenoot :D

Probeer je ellebogen wat meer bij je lichaam te houden. Voor de rest ga ik met de mensen voor me mee.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 07:53

Bedankt voor de reacties. We gaan er aan werken. Ik wil graag dat ze zelf prettiger gaat lopen.Dat ze niet last heeft van een ruiter op de rug. Heel veel mensen proberen haar (helaas) te remmen met de teugels. Gelukkig is dat vanaf kerstvakantie afgelopen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:11

Via dit filmpje krijg ik het idee dat ze sterk onder haar basistempo gereden wordt, waardoor ze volledig terugzakt in activiteit. Ze sloft bij wijze van spreken haar rondje rond. Voor ontspanning hebt je activiteit van achteruit nodig, en die krijg je (zoals bulck al zei) niet door in één rustig tempo rond te sloffen. Steek er veel meer tempowisselingen in, die veel actiever gereden moeten worden. Op één lang zijde kan je makkelijk (!) 5/6 overgangen rijden. Stap/draf/Stap/draf/galop/draf/stap/halt/draf/...
Door zoveel op die overgangen te focussen zal hij ook veel sneller en gevoeliger worden voor je hulpen (geloof gerust als je op een lange zijde 10 keer van stap naar draf gaat, dan ie de tiende keer een pak sneller is in zijn reactie dan de eerste keer), waardoor je hem ook makkelijker kan gaan terugrijden in zijn tempo. Maar die schakelingen (in tempo) komen pas nadat de hoofdschakelingingen (tussen gangen) goed zitten.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:23

Wat vervelend dat ze al die tijd nog in de manegelessen mee moest doen! Lijkt me erg lastig rijden voor jou! En krijg je zelf ook les op die manege? Dat zou ik zowieso wel aan willen raden, maar dat is een standaard advies natuurlijk :P

Ik zie net als een aantal reacties hierboven ook iets in haar gangen. Het is als het ware alsof ze niet echt een zweefmoment heeft in haar draf, net als snelwandelaars. Je zegt dat ze te snel draaft en dat je haar eigenlijk langzamer wil laten draven, alleen haar snel draven is niet actief! Ze gaat wel snel, maar tilt haar benen daarbij niet goed op. Reageert ze wel op je hulpen als je haar aandrijft? Of rent ze er juist voor weg? In beide gevallen zijn veel overgangen en tempowisselingen maken erg goed. Daarmee ga ik mee met de bovenstaande adviezen.

Verder vind ik het jullie er leuk uit zien! Leuke haflinger!!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:37

Ik heb nu nog wekelijks les op de manege.
Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen in 2010.
De manege gaat stoppen en er zijn wel een aantal
mogelijkheden voor les maar nog even uitzoeken wat ik ga doen.

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:57

ellebogen naast je lichaam proberen te houden, verdere tips zijn al gegeven! :)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:17

Wat leuk dat je een paardje kan huren op die manege! Is natuurlijk helemaal top dat ie straks niet meer in de lessen loopt, of mag je er dan ook niet meer op rijden?
Ik zou je wel als tip willen geven om niet langzamer te willen rijden maar juist lekker op tempo. Dat houdt het paard lekker fit, en dan komt de nagevelijkheid later wel. Als ze langzaam lopen verliezen ze aan achterbeen en ruggebruik. Als je later de nagevelijkheid (vraag hiervoor instructie.. ) voor elkaar hebt kan je je paard wel weer opvangen, zonder dat het voorwaartse verminderd!

Succes!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:25

ja ik kan haar blijven rijden. Ze wordt een soort eigenpaard maar mag alleen geen buitenritten of wedstrijden doen.

edit: typo

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:28

ik vind je persoonlijk een beetje onrustig zitten.
Je benen liggen niet echt stil, en met lichtrijden lijk je ook nogal bewegelijk.
Vooral als je jou pony over de rug wilt rijden dan is het belangrijk dat je goed zit en je pony niet in de weg zit, anders haal je hem misschien uit evenwicht ;)
ook is het goed om veel overgangen te rijden, om de achterhand er wat meer onder te krijgen, je hebt dit hele filmpje gedraafd namelijk. Ik snap dat het moeilijk is om een manege pony lekker ontspannen te rijden, maar als je goed kijkt zie je dat je jou hand niet stil houd en hem daardoor een beetje in de mond zit ;)
maar het komt vast goed!

verder vind ik het een leuke combi!

is dat lisette van stal eijerkamp?
Joy reed ook altijd op lisette namelijk.
en ben jij lynn van het baudartius? :P

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:02

Het is inderdaad Lisette (officiele Lizette) Maar ik ben niet Lynn.
Ik ben Nienke en ik zit wel op het baudartius

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:54

Ik weet niet of het al gezegd is maar heb het idee dat je af en toe evenwicht houd aan haar teugels. Probeer zelf in balans te blijven en niet op de teugels te steunen als je even de balans kwijt bent.

De rest is al gezegd. & op naar Januari ;)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:46

Ik heb gister les gehad.
Van mijn instructrice moest ik kneepjes geven met de teugel zodat ze aan de teugel ging lopen.
Dit heb ik niet gedaan omdat ik vindt dat ze eerst losser moet worden. Ik wil haar niet in de krul trekken.
Vanaf januari krijg ik zowiezo geen les meer van haar (gaat naar nieuwe manege). Maar ik zoek dan wel een nieuwe instructrice.