Olero R voor het eerst hier op bokt..2e wedstrijd L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita10

Olero R voor het eerst hier op bokt..2e wedstrijd L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:47

Hier voor het eerst sinds jaren mijn wedstrijd ervaringen op bokt. Omdat ik heel benieuwd ben wat de medebokkers ervan vinden plaats ik hier mijn laatste wedstrijd van vorige maand..Dit is mijn 2e wedstrijd met hem. Olero is een 13 jarige ruin van Nabuur. Ik heb heb vanaf juni ongeveer. Hij is aan 1 oog blind..Maanblindheid..Andere oog is ook aangetast maar hij ziet er gelukkig nog wel mee. Dit heeft hij sinds zijn 5 hoorde ik van zijn vorige eigenaar.(waar ik me af en toe eerlijk gezegd wel zorgen over maakt dat hij niet helemaal blind raakt..Maar hij heeft dit vanaf zijn 5e) Hij heeft al eerder Z2 gelopen Bij zijn vorige eigenaar..
Ik ben sinds 2 maanden geleden met starten met hem..Is een heel moeilijk paard kwa ontspanning..Hij laat zijn rug moeilijk los en heeft veel moeite met de lenge buiging..Hij wil al heel snel in zijn eigen houding lopen..Nou ben ik vooral bezig om hem losser te krijgen in zijn spieren en dat gaat een heel stuk beter!!

Even snel wat over mijn zelf..Ik heb heel veel moeilijke paarden gereden en vooral op de hand gereden paarden..Voor mij is het heel moeilijk om in mijn lijf te ontspannen en daarom kom ik ook regelmatig bij http://www.praktijkinmotion.nl/ om mijn spieren weer los te krijgen..Grote nadeel is dus dat ik heel erg moeilijk kan ontspannen in mijn lijf. (Mijn zenuwstelsel werkt namelijk niet goed waardoor mijn spieren heel erg snel pijn gaan doen) Deels komt dat door stress maar dat is een heel ander verhaal. Het gaat stukke beter en we zijn op de goede weg..Ook door andere erge moeilijke paarden heb ik ook geleerd op een verkeerde manier mijn lichaam te gebruiken..Maar in de jaren veel ervaring opdoen veel lessen en luisteren en kijken naar anderen kom je al een stuk verder..
Verder rij ik vanaf mijn 7de.Werk ik fulltime op manege Beerwijkhoeve en geef ongeveer 20 euro per week les..

Nou genoeg gepraat..Tips altijd welkom..

Afbeelding

Ol toen hij net kwam..

Afbeelding

Hier had ik Ol net een maandje

Nou twee filmpjes van mijn proeven..De eerste:

http://www.youtube.com/watch?v=HbTKHzbAnV8

Deze proef had ik een mooie 190 punten waar ik echt te vreden over was.

http://www.youtube.com/watch?v=LMYPYFTk3BE

Deze proef 169 punten waar ik echt wel beetje verbaasd over was...De jury vond dat het echt een hele slechte proef was en zei dat ik alleen maar aan het rukken en aan het plukken was. Vind 21 punten verschil wel heel erg veel..Het verteken wel iets..Ol heeft snel de neiging om zijn mond open te doen..Maar hij was in de proeven super fijn in de mond..Heel af entoe ietsjes stug maar voor mij gevoel was ik zeeer tevreden!! Val nog heel veel aan te sleutelen maar wat zijn jullie meningen? Zit er zoveel verschil in deze 2 proeven..???
Ik weet dus dat ik moet ontspannen in mijn lijf en armen en mijn benen moeten een stuk stiller..Vergis je niet het is een heel moeilijk paard om zo ontspannen mogelijk op te blijven zitten..
Voor het zicht is het altijd heel erg makkelijk te oordelen..In de loop dr jaren heb ik dat heel veel ervaren..Tot je erzelf op zit dan merk je pas echt wat iemand werkelijk bedoeld..
Ik ben benieuwd naar jullie reacties..Want wordt hier beetje onzeker van ondanks mijn ervaringen.:(
Laatst bijgewerkt door Nikita10 op 22-11-09 21:26, in het totaal 5 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:53

Er staat tot nu toe maar 1 foto @ work op, de filmpjes doen niks.. Tenminste niet bij mij. Die ene foto lijkt leuk, probeer je handen & schouders naast elkaar te houden en iets naar achter te zitten. Wel leuke combinatie zo te zien!! Enne, verhaaltje heeft veel zins opbouw fouten :o ....

lindake

Re: Olero R voor het eerst hier op bokt..2e wedstrijd L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:11

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er aan om volgens de regels te reageren?

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:46

hoi hier moet je niet onzeker van worden maar juist een leerproces uit trekken ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet 2 top proefen vind om te zien niet echt een middendraf en wijken gaat ook wat moeizaam.
zijn gewoon nog veel punten waar je aan moet werken maar ok dat moet iedereen niemand rijd perfect!
vind wel dat je paard wat voorwaartser mag lopen de gangen zien er wat gekort uit doordat jij steeds als hij wat voorwaartser word je handen naar je toe haald en sluit probeer lekker je handen voor te houden en te genieten.
ga gewoon weer lekker aan het oefenen en volgende keer beter je moet wel beseffen dat het altijd een moment opname is en wat jou gevoel zegt telt en hou je daar aanvast!!
hou ook je benen wat stiller nu bewegen ze nog bij iedere pas!!

nou succes ene we zijn allemaal geen anky's hoor!!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:04

sam_lub schreef:
hoi hier moet je niet onzeker van worden maar juist een leerproces uit trekken ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet 2 top proefen vind om te zien niet echt een middendraf en wijken gaat ook wat moeizaam.
zijn gewoon nog veel punten waar je aan moet werken maar ok dat moet iedereen niemand rijd perfect!
vind wel dat je paard wat voorwaartser mag lopen de gangen zien er wat gekort uit doordat jij steeds als hij wat voorwaartser word je handen naar je toe haald en sluit probeer lekker je handen voor te houden en te genieten.
ga gewoon weer lekker aan het oefenen en volgende keer beter je moet wel beseffen dat het altijd een moment opname is en wat jou gevoel zegt telt en hou je daar aanvast!!
hou ook je benen wat stiller nu bewegen ze nog bij iedere pas!!

nou succes ene we zijn allemaal geen anky's hoor!!

Thanks voor je reactie...Midden draf is drama hahah..Maar dat is altijd zijn zwakke kant geweest.Is idd een groot sleutelpunt.Ja moet hem idd wat ruimte geven zodat het allemaal wat vloeiender en ontspannen uitziet. Hij was op zich echt wel lekker aan mijn been ga ik hem nog actiever rijden ziet het er niet meer netjes uit. Wijken ging idd ook niet echt soepel..:(
Was zeer zeker ook wel tevreden :D

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:18

Heeft niemand meer opmerkingen over beide proeven..Het verschil daarvan?Scheel dat echt 21 punten volgens jullie?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:37

Ik denk dat de eerste proef niet 190 punten waard is, en de 2de proef wel iets meer waard is (ik heb niet de gehele 2e proef gezien) Verder lijkt het of je paard achter op sommige momenten behoorlijk onregelmatig is.

Je mag mee contact houden met de mond en je paard actiever rijden. Veel voltes gaan rijden en overgangen op die voltes maken en de nadruk houden op je binnen been houden om het binnen achterbeen te actieveren. Verder lijkt het dat het paard een aantal keren over het schouder valt. En IK stoor me heel erg aan je benen, probeer je paard niet bij elke stap te sporen, dat vind ik persoonlijk erg ierietant om te zien.
Nog wat, je lijkt op sommige momenten te zagen, (vooral bij het stilstaan in de eerste proef) probeer dit niet meer te doen en het paard gewoon rustig naar beneden te werk. En probeer preciezer op de bortjes te rijden en de hoeken nog meer meenemen!

Suc6!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:47

Ik vind je paard in de 2de proef minder actief dan in de 1ste.Op het filmpje is het maar moeilijk te zien wat betreft dat rukken en plukken wat de jury zegt.Ik vind dat in ieder geval wel meevallen.
Probeer toch nog een stuk actiever te gaan rijden,het is allemaal wat flauw.Presenteer jezelf door je hand wat smaller,teugels wat korter en ellebogen wat meer aangesloten te houden.
Succes!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:20

Thanks voor jullie reacties..Zat trouwens ook een foutje in de openings post kreeg daar een aardige pm over...Ik geef dus 20 uur in de week les ipv 20 euro hahha..
Chefke je heb helemaal gelijk over mijn benen maar het is op heel moeilijk op Ol om mijn benen stil te houden..Op mijn ander paard kan ik doodstil zitten op dat ze een vele makkelijkere en ontspannendere draf heeft als Ol alleen die is weer een stuk stugger aan de voorkant. En wat ik eerder zei heb heel erg last van mijn lijf dus is voor mij ook heel moeilijk om te ontspannen en daar ben ik ook hard mee aan het werk ook een warming up voor mezelf enzo(Doe ook veel stalwerk en dat is ook niet zo bevordelijk voor mijn spiertjes)Ambre: Ik moet in mijn training idd van van mijn instructrice idd veel actiever rijden maar dat heel moeilijk in de proef te laten zien want hij versneld heel graag dus zei ze in de proef dat ik het gewoon rustig moet over laten komen en in de training daar verder op gaan.Anders krijg je zo een achterlijke middendraf die je ook ziet in het filmpje want dat is ook niet zijn sterkste punt. We zijn er iig hard aan het trainen....Mij gaat het vooral om of ik dingen over het hoofd ziet dat er echt 21 punten verschil zit in de proeven en dat deze punten terecht zijn.Want ik vind zelf dat de 2 proef idd wat minder is maar toch niet zoveel..Nogmaals ik was tevreden maar misschien zie ik toch dingen over het hoofd ofzo..Want Diegene die mijn proefje hadden gezien waren het zeer zeker niet eens met deze punten..Ik weet dat het vaker gebeurd heb het vaker gehad maar daarom vind ik het fijn om een mening van andere te horen..En elke tip is meegenomen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:00

Ik vind 169 ook wel erg weinig hoor!Meestal rij je met zo'n proef wel winst.Maar zo is de jury sport helaas...
Ik had dit weekend 2 jury's in 1 proef en 20 pnt verschil...

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 07:41

Ambre..Ja je heb ook gelijk het zou heus vaker voorkomen maar 10 punten verschil ofzo ja dat vind ik nog wel ok maar 21..Ik had gewoon de zelfde jury.Het rare was dat ze tegen de vriend van me collega zei die was boven aan het schrijven en mijn collega reed zelf mee(die vroeg het later nog aan haar want die zag haar nog) van nou dit is echt drama trek en pluk werk..En de eerste proef vond ze wel netjes..Nou volgende wk heb ik weer wedstrijd..Denk dat ik het weer ff vast ga leggen op de camera..Heb einde van de week les daar zou ik ook wel wat foto's van maken.Ben helaas heel de week ziek geweest dus is hij alleen aan de longe geweest..Reacties zijn altijd welkom :)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:20

Nou het pluk en ruk werk zie ik ook niet zo.

K moet eerlijk zeggen dat ik de eerste proef geen 190 punten waard vind, maar zeker een wp. De tweede proef heb je te weinig punten gehad hoor! Ik schrijf zeer regelmatig bij jury's, en heb dus al heel wat L ruiters voorbij zien komen. De meeste daarvan kunnen niet eens goed wijken. K vond de tweede net aan wel of net aan niet een wp waard, maar 169 is zeker te zuinig ge jureerd hoor.

Hij mag inderdaad wel iets actiever lopen.

K zou me er niet al teveel van aantrekken, en lekker blijven trainen. T blijft een jury sport. En jullie kunnen het wel hoor samen!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 08:34

Honeys dank je wel voor je reactie!Nu ik de proeven al 10 x terug ga zien vind ik ze elke keer een stuk slechter haha.Normaal ben ik juist van het uiterste van een proef halen maar daar wordt hij ontzettend heet sterk en gespannen van..Daarom heb ik deze proefjes idd beetje flauwtjes en voor me gevoel ontspannen gereden.Voor me gevoel reed ik redelijk aktief (Hij was iig heel goed aan mijn been)Alleen nu ik terug keek hebben jullie zeer zeker gelijk..Wijken doet hij normaal super maar nu moest ik er heel veel voor doen.
Ik heb daarna nog even naar de andere ruiters gekeken..
Liep een super mooie vos rond die liep te showen in de bak en Ol schrok zich elke keer wezeloos want hij ging dan in 1 keer in de staak..Ja en Ol ziet natuurlijk weinig dus die werd er gespannen van..gelukkig vertrouw die op mij en had ik hem snel gerust gesteld..Maar om lang verhaal kort te maken..Dat beest was super mooi om te zien maar de proef was tien x niks..Tegen de hand heel veel foutjes(uit de galop vallen enz enz..)Maar dan wel weer een uitgestrekte draf waar je u tegen zegt..Die had mooi wel flink winst..Was ook een super leuke Haf die ik zag lopen.Liep heel de proef met zijn hoofdje in de lucht..Liep hardstikke leuk maar L2 hoor je paardje toch wel nagevelijk te lopen in de proef..Heel de proef dus helemaal niet..En toch had ze 10 punten meer als k..Vind wat ik zei nadat ik wat vaker naar de filmpjes heb gekeken dat jullie volkomen gelijk hebben..Dan ga daar toch even bewuster op letten..Maar dan als ik andere zag rijden voel ik me toch wel beetje teleurgesteld...Maar op mijn paardje ben ik zoiezo super trots en dat is het belangrijkste :) Zou deze week foto;s van mijn les laten maken Ol heeft op mijn voet gestaan en dit is de 2e wk dat ik hem helaas niet kan rijden en volgende wk al wedstrijd..Dus ff aankijken of het kan. Meer reacties en tips welkom..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:55

Ik ben de filmpjes gaan kijken en dit is wat me achtereenvolgens opvalt:
Eerste proef:
- eerste minuut: Paard loopt rechtsachter korter dan linksachter, ik weet niet of jij hem ergens blokkeert waardoor hij onregelmatig loopt maar ik vind hem daar absoluut niet lekker lopen!
- Middendraf staat hierboven al genoemd.
- Verder gaat er niet veel fout, maar ziet het er inderdaad niet heel spectaculair uit. Hoezo rijdt je je overgangen van draf - halt zo uit via stap? Zeker bij het van hand veranderen E-F en dan halthouden op de A-C-lijn, vind ik het eigenlijk te lang duren. Maar ik weet niet wat een jury hiervan vind? Ik probeer zelf in de L2 een directe overgang te maken, of hooguit 2 passen in stap te laten zien.
- 190 punten is inderdaad misschien wat aan de hoge kant. 180-190 zou ik de proef zo op inschatten.

2e proef:
- Met binnenkomen vind ik hem weer niet fijn lopen achter. Hij loopt ook teveel op de voorhand denk ik.
- Van halt naar achterwaarts is inderdaad niet zo prettig om te zien. (Hier zou het commentaar: ruk en pluk werk vandaan kunnen komen)
- Je 1e middendraf lijkt beter dan de vorige proef. 2e is echter weer hetzelfde.
- Het lijkt alsof je er wat meer aan moet werken deze proef. Waardoor je ook grovere handhulpen geeft. (Goed voorbeeld is wijken voor het rechterbeen, 2e helft S vhv of afwenden)
- Waarom laat je hier bij het groeten wel een mooi overgang draf - halt zien?

Ik mis ook het verschil van 20 punten tussen beide proeven. Al lijkt het paard de 2e proef wat meer achter de loodlijn te lopen en meer op de voorhand. Dit is denk ik het belangrijkste waar je aan moet gaan trainen. Bij het galoperen valt ook op dat hij eerst met zijn voorbenen gaat galoperen en daarna pas met de achterbenen.
Ik ben het met de rest eens dat de waarheid een beetje in het midden zal liggen. Ene proef wat overgewaardeerd, andere wat ondergewaardeerd.
Ik lees dat je al veel met je houding aan het werken bent, heel goed!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:08

Sjonniej Bedankt voor je reactie..Onregelmatigheid kan zijn omdat hij zichzelf snel blokkeerd in de rug..Waardoor ik misschien idd ff iets ff te lang vast houd rechts omdat hij dan ook vast pakt Net wat later besef ik dat en corrigeer ik dat net iets te laat en hou ik hem net wat te lang vast waardoor ik hem idd blokkeer.Maar mijn instructrice hamer er ook op dat ik heel klein moet zijn met dehulpen..Doordat ik altijd erg sterke op de hand gereden paarden(ook gekke paarden mocht ik altijd oplossen haha) heb gereden heb ik snel de neiging om alles ook vast te houden en mijn ophoudingen moeten gewoon kleiner en zachter..Ook daar werk ik aan.Vind ikm ook regelmatiger lopen na het begin..Zijn rug gebruik hij nog veelste weinig en daar zijn we ook heel erg op het trainen..Die overgang e-f had ik een 7 voor en juist met groeten een 5 te veel op de voorhand stond er...Ja galop was matig...Klopt we zijn hem ook flink op het achterbeen aan het trainen en dat hij zijn rug meer los kan gaan laten..Hij wil heel graagin zijn houding lopen..Opgericht en rug weg gedrukt en lekker slof gangetje op de voorhand. .Met de training laat ik juist lekker over de rug lopen en probeer lekker zijn neusje eruit te rijden en lang en laag af te wisselen met oprichting.Vooral ook omdat ik idd ook heel hard aan mezelf moet werken is het een flinke klus haha..Bedankt iig voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door Nikita10 op 26-11-09 15:16, in het totaal 3 keer bewerkt

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:14

he leuk,
dat is ol van yvette toch?
en vindt er wel erg veel verschil in zitten met de punten.

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:20

Moniquebosch ja klopt helemaal :) Ik zorg dat hij de rest van zijn leven het goed krijg..Ik kan veel van hem leren en hij voel zich op moment super en Yvette is gelukkig ook erg blij met hem dat ik goed voor m zorg :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:02

Paardrijden valt ook niet mee.
Het klopt inderdaad dat die onregelmatigheid verderop in de proef minder is. Maar de eerste minuut van het eerste filmpje schrok ik best wel!
Gelukkig herken je zelf ook al je fouten en ben je ermee aan het werk.

Op welke onderdelen heb je in de 2e proef beduidend minder gescoord dan in de eerste? Of is daar niet echt een lijn op te trekken?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:41

Nou ik vind het ruk en pluk werk ook wel meevallen hoor.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen het tweede filmpje bekeken heb.
Maar het paard mag over het algemeen veeel actiever, en met name in de gallop moet ie veel meer galloperen hij valt er nu bijna uit.
En ook het wijken vind ik niet zo denderend.
Ik vind dus de punten wel redelijk terecht, mischien iets hoger maar zeker niet winstpuntwaardig.

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 17:34

Zerena nou om eerlijk te zijn vond ik mijn 2e proef toch wel een puntje waard voor mijn gevoel dan..Het voelde goed aan..Maar schijnt dus bedriegd...Want vele vinden het toch niet denderend maar dat zet mijn ogen tegen wat meer open...

sjonniej tweede proef was vooral het wijken 4 en en alles met een volte niet echt nette punten..Stond er een een paar keer te laat in Draf kwa overgangen maar op het filmpje kon ik dat niet zo terug vinden eigenlijk...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:02

Nee die overgangen waren volgens mij ook wel goed geplaatst inderdaad. Heb wel 1x (of miss 2x) een overgang stap-draf met een huppeltje gezien. Voltes waren inderdaad niet zo mooi geplaatst, maar kom je daarmee op zo een laag puntenaantal? Dan was je jury het er de 2e proef echt niet meer mee eens inderdaad.

Ik denk dat je deze punten maar moet vergeten. Maar de 2e proef zou wel heel erg kantje boord zijn voor een winstpunt. 1e is wel iets beter, maar ook niet overtuigend. Ik mis behoorlijk wat impuls en dat heb je in de M toch nodig om verzameling te kunnen vragen. Het zijn 2 brave proeven, maar er is niets iets wat écht heel erg goed gaat, waardoor je met wat geluk een 7je krijgt, maar meestal in de 6 blijft hangen. Doordat je dan 4en hebt voor je wijken, kan je die niet compenseren.

Blijf werken aan je impuls en het berg-op rijden. Het is een leuk paard en jullie hebben zeker mogelijkheden om verder te komen. Het komt er nu helaas nog niet uit, op de filmpjes dan tenminste.

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:17

Sjonniej Bent het helemaal eens..Het grootste probleem is bij hem echt de onstpanning..Vind het heel moeilijk om hem dan opgericht te rijden en dan de ontspanning erin te rijden plus de activiteit erin..Dan ga ik automatisch wat lager tempo dan gaat hij ontspannen laat hij los en zakt hij in de hals..Maar dan gaat hij wel idd sloffen en komt hij op de voorhand..Maar ga ik hem echt flink achter zijn broek zitten en vanuit achter aan het werk zetten krijg ik alleen maar spanning en onregelmatigheid..Dus moet daar echt een tussenweg zien te vinden.En beetje bij beetje opbouwen.Morgen hebk weer les na een maand (Paard van mijn instructrice moest ingeslapen worden :() dus morgen gaan we er weer voor...