Pony is heel kijkerig met wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Pony is heel kijkerig met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:36

Vandaag was het weer zover. Wedstrijd in een binnebak.
Outdoor seizoen was er niks aan de hand, en de eerste 2 indoorwedstrijden ook niet.
Maar nu, ik weet het niet meer.
vandaag was de 2e selectiewedstrijd, op de manege waar Black Boy en ik 2 keer per week lessen.
Hij kent de bak dus goed, en loopt er altijd zonder problemen doorheen.
We moesten losrijden in een bak die voor hem onbekend was, maar dat was totaal geen probleem.
Hij liep super, totdat we de ring inmoesten. Meteen is hij dan zó kijkerig op alles,
waardoor de hele proef niet meer fijn ging. Hij heeft dan een aantal punten in gedachten van: 'Daar moet ik schrikken'
en dan krijg je hem er ook niet meer normaal langs.
2 weken geleden was precies hetzelfde, toen in een hele onbekende bak.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik ga voor zover ik weet niet anders rijden, en sowieso, al had ik dat wel gedaan,
dan had ik het volgens mij eerder moeten merken?
want de eerste 2 indoorwedstrijden was totaal geen probleem voor hem.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want het is best frustrerend als het losrijden dan zo lekker gaat,
en die 6 minuten die hij even z'n best moet doen, alle kanten opgaat maar niet de goede :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:15

Stelling licht naar binnen, met je binnenbeen naar buiten
drijven en rustig blijven lichtrijden. Wil hij met zijn hoofd
naar buiten de hoek afsnijden dan overdreven naar binnen
instellen en goed je binnen been er aan! Vergeet niet je
buitenhand op dezelfde plek te houden en dus niet mee
naar voren te geven, want dan vraag je er om dat hij
plotseling rechts of linksomkeert maakt.

(Dit mag ook in je proef! Vaak valt het kijkerige van je
pony tussen de oefeningen door, hier mag je hem corrigeren!
Zolang je hem maar niet door de bak heen slaat en trapt
vind de jury het helemaal niet erg dat je hem in een stelling
met je buitenhand aangesloten door de hoeken rijd, of dat
hij een LICHTE stelling heeft op de hoefslag)

En veel oefenen in verschillende rijhallen, zo kun je op
veel maneges voor een kleine vergoeding gebruik maken
van de bak. En wellicht spelen jouw zenuwen mee, als jij
er op gaat zitten en denkt Ohjee.. hij wordt vast weer
kijkerig, dan voelt je pony dat HAARFIJN aan. Ga gewoon
eens ergens anders rijden terwijl je geen wedstrijd hebt.

Veel succes!

doei

Re: Pony is heel kijkerig met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:31

Misschien proppen in zijn oren doen?
Weet alleen niet of dit mag op wedstrijd?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:35

Alves schreef:
Misschien proppen in zijn oren doen?
Weet alleen niet of dit mag op wedstrijd?

Sorry maar wat heeft kijkerig zijn te maken met het afsluiten
van de gehoorgang van je paard?

Ik vind dit overigens niet kunnen. Stop bij jou toch ook niets
in je oren als je iets "eng" vind.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:46

Dit is iets wat ik van de oude garde heb meegekregen en ja het helpt!

Het lijkt mij dat hij kijkt omdat hij veel nieuws hoort en ziet!
Het wordt ook wel gebruikt bij bijvoorbeeld buitenritten met schrikkerige paarden, scheren van paarden en dravers...

Maar goed hou je er niet van? Doe je het niet...
Dat is een beslissing van de TS

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:08

Vind dat nu ook niet echt de meest diervriendelijke methode en bovendien is het symptoombestrijding. Wil je dan toch iets dergelijks doen zet hem dan een mutsje op. :\ Ik verbaas me echt elk topic weer waar sommige bokkers mee aankomen bij dit soort topics... :\ Wat ga je doen als zo'n prop te diep gaat om eender welke reden? "Sorry paardje maar de oude garde zei dat het zo moest"? Bovendien vrees ik dat je met proppen niet ver gaat komen op wedstrijd... :=

Beste manier is hem laten wennen, veel meenemen, veel ervaring laten opdoen en vooral zelf niet te druk om maken. Jij moet doen alsof er niets aan de hand is want als jij gaat zoeken naar waar hij van zou kunnen schrikken dan zal hij daar ook van schrikken :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:33

Een prop maak je uit een spons die je in vorm knipt, het lijkt me niet dat dit te diep kan gaan als je het goed doet! Er zitten ook touwtjes aan...

Maar goed, ik sta ook steeds te kijken hoe melodramatisch sommige bokkers reageren!

Ik heb een merrie gehad die ook op iedere wedstrijd angst had!
De bloemen, de muziekjes, de mensen etc.
Op onderlinge wedstrijden proppen ingedaan, dit langzaam afgebouwd en bij mij heeft het geholpen.

Een ruin gehad die constant ging liggen in de trailer, van alles geprobeerd! Eenmaal proppen erin en hij bleef staan!

Hoe wil je een doel bereiken?
Er zijn meerdere wegen naar Rome en dit is er 1 van...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:39

Alves schreef:
Een prop maak je uit een spons die je in vorm knipt, het lijkt me niet dat dit te diep kan gaan als je het goed doet! Er zitten ook touwtjes aan...

Maar goed, ik sta ook steeds te kijken hoe melodramatisch sommige bokkers reageren!

Ik heb een merrie gehad die ook op iedere wedstrijd angst had!
De bloemen, de muziekjes, de mensen etc.
Op onderlinge wedstrijden proppen ingedaan, dit langzaam afgebouwd en bij mij heeft het geholpen.

Een ruin gehad die constant ging liggen in de trailer, van alles geprobeerd! Eenmaal proppen erin en hij bleef staan!

Hoe wil je een doel bereiken?
Er zijn meerdere wegen naar Rome en dit is er 1 van...

ALS. Hoe zie jij vanachter je pc'tje dat ze het goed gaat doen?
En je hebt braaf aan de jury gevraagd of het mocht of je hoopte dat ze het nooit zouden zien dat jij op deze manier je paard trainde?

Melodramatisch... Mwa, ik ben zeker van mening dat creatief zijn niet per definitie slecht is maar ik vind de oren van een paard nogal gevoellige delen om dingen in te gaan steken. Bovendien vind ik het vooral gevaarlijk dat jij dit zomaar in een topic zet dat elke bokker kan lezen waaronder ook jonge bokkers die het misschien ook wel eens gaan testen op hun "kijkerige" pony waarbij het wel mis gaat.... Maar goed, als jij het prima vind om dat op je geweten te hebben mij niet gelaten hoor. :)

En hoe IK een doel wil bereiken? Door mijn dier tijd te geven. Niet met dit soort gevaarlijke "foefjes" die het sneller laten gaan enkel omdat ik niet kan wachten tot het dier zelf klaar is om de spanning te laten gaan en mij zo ver te vertrouwen "dat het wel goed is". :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:46

De jury zag het, er zaten touwtjes aan ;)
Maar is inderdaad niet slim als jonge kinderen dit lezen of mensen die zomaar wat doen, daar heb je een punt!

En ik stop er geen proppen in om dingen sneller te laten gaan...
Dat maak jij ervan!

De rest moet je zelf allemaal weten!
Interesseert me eigenlijk ook niet zoveel!
Ik ga slapen LAATZ :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:50

Er was geen rest :+ Waarom stop je ze er dan wel in? Omdat dat voor jou de enige manier is om het af te leren?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 14:40

Bedankt voor de reacties. :) het stelling vragen verhaal probeer ik wel altijd, maar gaat nogal moeilijk, omdat hij dan z'n hals erop zet, en rennerig door de hoek gaat, en dan heb je weinig over hem te vertellen.
Wat betreft het veel meenemen naar andere bakken: Daar ben ik nu wel mee bezig, ik vind het alleen heel vreemd dat hij bij 2 andere wedstrijden keurig z'n rondje liep. En dat hij nu opeens zo appart gaan doen. Maar ik ga zeker wat doen met de tips, hopelijk helpt het :j

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:45

Ik heb bij een kijkerig paard als truckje geleerd om je binnen hand iets op te tillen wanneer hij weg wilt, en de buitenteugel iets lager, daarbij goed opsluiten met je binnenbeen zodat hij niet naar binnen valt.
Dit moet je natuurlijk alleen maar in nood doen, het is namelijk vervelend voor het paard om dat hele rondes vol te houden.
En ook zorgen dat hij niet te veel om zich heen kijkt, tijdens het inrijden al zorgen dat hij op jou gefocust is, door veel overgangen te rijden en ook veel figuren.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:56

Ag ik rij een paard op onderlinge wedstrijden en die is ook kijkerig. Hij loopt elke dag zijn rondjes in de binnen en buitenbak, maar zodra er wedstrijden zijn dan gaat het helemaal mis. Alleen in de bak is geen probleem, vind ie juist ook wel lekker... Toch angst dat ie heeft ... Dus het maakt soms niet uit wat voor bak je rijdt, het gebeurd ook bij eigen bakken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:02

Ik heb ook zo'n merrie overigens. Stelling vragen heeft bij haar ook weinig zin. Wat ik met haar doe is haar net loslaten vanvoor en goed op benen en zit rijden... Dus niet de teugels losgooien maar gewoon ruimte geven en rustig blijven vragen om te ontspannen zonder te dwingen... Waarom het exact werkt weet ik niet zeker, maar ik denk dat het bij haar gewoon is dat ze voelt dat ik haar niet opsluit en niet dwing... Dat ze, als het echt echt echt eng is mag vluchten. :) Ik denk dat het idee dat ik zo iets heb van "nou maak jij je maar druk er is niet aan de hand" en zelf ontspannen blijf genoeg is voor haar om weliswaar nerveus te blijven maar niet te gaan rennen. :) Het gaat hiermee overigens niet meteen opgelost zijn maar het werkt voor mijn dame wel... Stelling vragen, hand hoger zetten heeft allemaal geen zin bij mijn dame. Paarden hebben bijna 180° zicht dus niet alleen voor hen, een paard dat bang is van iets is dat nog steeds als je hem in stelling zet want dan ziet ie het nog altijd alleen niet meer zo goed wat er voor kan zorgen dat ze net nog angstiger worden omdat ze niet meer zien wat het "enge ding" doet. ;) Dat werkt bij sommige paarden maar lang niet bij allemaal.

Dat hij in de ene bak wel bang is en in de andere niet kan van zoveel af hangen... Elke bak is weer anders, mijn merrie is nog steeds bang in de bak waar ik wekelijks les rijd terwijl alle andere binnenbakken nog maar nauwelijks een probleem vormen :+ (en dat zijn dan bakken waar ik 2x of 3x per seizoen kom :') )

Voor de rest goed bezig houden met overgangen en figuren, heb je het idee dat je hem niet meer gaat kunnen houden over drie passen? Gooi hem dan gewoon op een volte van tien meter (of vijftien meter van mijn part) en goed doorstellen... Desnoods met zijn neus op je knie tot hij terug rustig kan doen en je weer controle hebt. Weinig paarden die daar "uit" kunnen breken. :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:03

Tja je kunt het wel je pony op de schuld geven maar ligt het niet aan jezelf? Ben je zelf niet (extra) gespannen als je de proef gaat rijden? Zo'n pony voelt dat precies aan hoor want je wilt natuurlijk alles goed/perfect doen maar dat zal niet altijd lukken. Probeer lekker te ontspannen en naarmate je het vaker doet zal het vast wel beter gaan. Succes!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:07

Bedankt voor de tips die weer zijn gekomen.
Henrieke, ik heb in de zomer ook redelijk wat wedstrijden gereden, en de eerste 2 binnenwedstrijden gingen ook goed,
en ik rij nu echt niet anders dan toen. Ik ben niet meer zenuwachtig, ben niet anders gaan rijden etc, dus het lijkt me sterk als het dan door m'n zenuwen zou komen.
Ik hoop Black Boy volgende maand nog minimaal 1 keer mee te kunnen nemen naar een 'enge' bak, en daar de tips te kunnen gebruiken. :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:19

Ik ken je probleem, heb het zelf in enige mate ook. Gisteren nog op wedstrijd. Paard gaat 'raar' lopen tijdens de proef, veel te diep de hoeken door en nog zo wat, even daarvoor is er nog niets aan de hand. Ben ook gesloopt na 2 proeven. Laatst hoorde ik 'alleen al de omgeving en de omstandigheden zijn anders dan in een gewone rijsituatie, en dan ook nog je eigen gespannenheid -die je misschien zelf niet zo of zelfs helemaal niet merkt. Ik ga daarom a.s. donderdag naar het Rondje instructie in Ermelo: Presteren kun je leren.

Korte omschrijving:
Iedere wedstrijdruiter herkent dit probleem. Thuis in de training lukken de oefeningen prima en loopt je paard fijn. Vol vertrouwen ga je naar de wedstrijd, maar op het wedstrijdterrein merk je dat het paard of dat je zelf zenuwachtig bent. De proef loopt niet zoals gepland. Dat het rijden op de wedstrijd niet naar wens verloopt kan een mentale oorzaak hebben. De oorzaak van tegenvallende wedstrijdresultaten wordt door ruiters vaak gezocht in de omstandigheden. De accommodatie is niet optimaal, de weeromstandigheden zijn slecht, het programma loopt uit of het paard wil niet meewerken. Maar vaak is het gewoon je eigen prestatiedrang die in de weg zit.

Ik ben heel benieuwd wat ik te horen krijg. Dit is precies wat ik zelf ervaar. Ik weet ook zeker dat het mijn probleem is want ik weet nog dat in de L2 al mijn punten bij elkaar had en toen mijn lekkerste proeven ooit heb gereden (en 2x eerste). Dat was echt zo anders rijden.-)

Maar goed het is natuurlijk de vraag of dit jouw oorzaak ook is :-) Ik zou het alleen niet te snel uitsluiten.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:33

Dit probleem is ook niet geheel onbekend bij mij.
De ene keer gaat het goed, de andere keer is ze weer ontzettend kijkerig.

Wat bij mij aardig helpt is lekker ontspannen de "nieuwe"/wedstrijd bak in gaan, dit doe ik door middel van lekker lang en laag lichtrijdend de baan verkennen. Wanneer je paard lekker bij het losrijden liep kan je dr als goed is ook zo weer oppakken wanneer je het signaal krijgt dat je moet beginnen.

Vaak helpt rustig praten tegen je paard ook, en niet te vergeten lekker een keer belonen dmv een klopje op de hals, zo ontspan je je eigen lichaam vaak ook automatisch, waardoor er alweer een stukje spanning af valt.
Ook onder de proef kan je rustig praten tegen je paard, pas er wel op dat je het niet te luidruchtig doet, officieel mag het niet. En "stiekem" belonen helpt bij mij ook vaak, tussen de oefeningen door, op de korte zijde, rustig met je binnenhand kriebelen op de schoft.
Succes!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:20

Vaak komt het ondanks dat je het echt niet denkt, toch bij jezelf vandaan. Als je heel ver weg in je hoofd denkt misschien schtikt ie dan is dat al een seintje voor je pony.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:38

Anniek schreef:
Ook onder de proef kan je rustig praten tegen je paard, pas er wel op dat je het niet te luidruchtig doet, officieel mag het niet. En "stiekem" belonen helpt bij mij ook vaak, tussen de oefeningen door, op de korte zijde, rustig met je binnenhand kriebelen op de schoft.
Succes!

Goeie tips!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 08:44

Bedankt voor de reacties weer. :) Er zitten volgens mij aardig wat handige tips bij, die ik zeker ga gebruiken bij de volgende keer in een vreemde bak.

stefje: Ik ben de laatste tijd ook aan het rondkijken voor mentale training. Niet zozeer om zenuwen en prestatiedrang onder controle te krijgen, maar om meer inzicht te krijgen in m'n paard. Maar zeker een goede tip, bedankt :j