tips voor paard wat te diep loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

tips voor paard wat te diep loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 21:32

ik ben op zoek naar wat tips voor mn paard. voornamelijk tijdens wedstrijden duikt hij met zn kin op zn borst(fries)
tijdens lessen valt het wel mee maar als ik zelf rij merk ik dat hij ook vaak te diep duikt. hij wordt wel goed van achter naar voren gereden zet zn achterhand er mooi onder maar hij duikt gewoon heel erg. als ik hem dan een tijdje voorwaards neerwaards rij en weer wat oppak is het nog steeds hetzelfde. heb nou ook filmpje laten maken van wedstrijd zodat lesgever die kan bekijken maar wie heeft er nog wat tips?

Princesspres

Re: tips voor paard wat te diep loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:04

vooruit rijden. iets ruimte in de teugel geven en wat naar voren drijven opvangen met je zit.
dus iets terugzitten en paard naar voren drijven tot hij begrijpt waar hij zijn hoofd houden moet.
dit is niet 1,2,3 opgelost, maar oefening baart kunst zullen we maar zeggen
succes ermee

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:08

Te diep liepen bij een fries is gewoon een houding.. Waarschijnlijk rij je op wedstrijd anders waardoor je minder aan het paardrijden ben en de nagevelijkheid hiermee in het geding komt.

Werk tijdens het losrijden heel goed aan de effect van je hulpen, hij moet onder je kont vandaan racen als je je kuit aanlegt en stil staan zodra je uitademd! Dan heb je namelijk iets achter de hand voor in de proef.. Voorwaards rijden heeft vaak geen zin, rij hem voor de verandering eens helemaal terug tot bijna stap en dan pas naar voren!! Dan hoeft die niet weg te rollen via zn voorbeen maar kan die vertrekken uit het achterbeen waardoor je hem echt tegen het bit aan rijdt!

Wat bij mij merrie ook werkte was regelmatig een stapje achterwaards en wegdraven, veel galopovergangen en een stapje opzij wijken..

succes iig

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:15

je handen iets omhoog verplaatsen wil ook nog wel eens helpen mijn friese merrie deed het ook altijd als hij duikt breng je je handen omhoog dus til je het bit iets op waardoor je paard zijn hoofd optild als die reactie er is ontspan je weer

succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:28

handen omhoog wil ik juist niet doen dit ben ik streng aan het afleren handen gingen vaak veel te hoog juist om zn koppie omhoog te brengen(werkte ook niet bij hem)

ga morgen de tips eens uitproberen als hij te diep duikt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:47

ik ben zelf met mn verzorgmerrie maahaanden bezig geweest om dat eruit te krijgen, maar eindelijk resultaat:D het is een arabische merrie dus ze kon ( als ze iets moeilijk vond, als ze heet werd, als ze schrok enz :P ) best snel achter de teugel kruipen. ook werd er door iedereen teveel op handen gereden om haar "aan de teugel" te krijgen. ik moest haar eerst leren dat een bit geen pijn doet en dat het bit aannemen niet direct kin op de borst betekend. veel van de teugels afblijven was dat. duidelijke reactie op beenhulpen, dus veel beter voor het been maken. overgangen vooruit en terug op zit en benen.
het si ongelooflijk veel oefenen, en veel geduld hebben. maar uiteindelijk heeft het veel resultaat gehad. maar ik moet nog steeds opletten, wanneer ik te veel druk op de teugels neem of ze heet wordt en ik neem te streng terug, of als ze iets erg moeilijk vind, dan valt ze weleens terug in haar oude gewoonte.

veel goede instructie heeft ook geholpen. dat helpt ook omdat je dan ogen op de grond hebt en je zelf meer kan concentreren op rijden in plaats van letten op die hoofd halshouding. (en daardoor je houding verpesten :D )

succes!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 07:54

Is het gelukt? (A)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:53

jhaaa
had vanochtend les heb camera meegenomen met filmpje van vorige wedstrijd en lesgever heeft het gevonden.

ik til mn handen op om zn koppie omhoog te krijgen daardoor gaat hij duiken daardoor geef ik been reageert hij niet op leg ik mn been helemaal naar achter en hij zn kin helemaal op zn borst
dus vandaag benen lang en handen laag en hij bleef super lopen
nu nog afwachten hoe het op wedstrijd gaat tuurlijk anders hebben we het voor dit al gevonden

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:58

Je kunt ook proberen om af en toe gewoon je teugel langer te maken en hem vooral voorwaarts blijven rijden. Je wilt dan dus echt werken naar het hoofd op kniehoogte en zelfs wel mogelijk richting de grond. Het is moeilijk om deze houding af te leren bij Friezen (heb er zelf 4) maar oefening, geduld en herhaling erin houden en je kan het!

De bedoeling hierbij is dat je Fries constant op zoek gaat naar jouw hand en de aanleuning. Aanleuning moet namelijk vanuit het paard komen en kunnen we niet afdwingen. Je moet hem dus laten zoeken naar de juiste houding en jouw hand.

Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:01

@lexion dat doe ik vaak tussendoor even teugels langer en hem mn hand laten opzoeken ook met instappen laat ik hem mn hand opzoeken en in draf ook zodat hij echt mn hand gaat zoeken en volgen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:09

Ik volg, zit met het zelfde probleem :D .
Laatst gekeken toen ze met hem voor de kar naar menles gingen en daar blijkt hij nog
veel dieper te lopen. In de marathon loopt hij goed en onder het zadel wisselt het vaak van netjes
tot te diep.

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:26

Proberen dat je paard je binnenteugel wil opzoeken wanneer je deze wat ontspant, buitenteugel er wel bij houden en vooral veel voltes rijden. Ook het gevoel hebben dat je van achter naar voren rijdt zonder dat je continu hoeft te drijven. Je paard moet zelf actief van achter naar voren lopen en dan als het ware je hand willen opzoeken. Succes!

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:32

Wat bij mijn paard hielp (was overigens een instructie van mijn toenmalige instructeur..) is juist de druk in de hand iets opvoeren. Veel ruiters zijn geneigd op de hand naar voren te steken de verbinding is dan geheel weg.. Het paard blijft dan nog achter de teugel lopen. Als je de druk iets opvoerd (zonder te trekken) en je paard komt iets ophoog, direct wat 'lucht' geven. In het begin vond ik het wat onwennig, omdat ik het idee had dat hij dan juist nog dieper zou gaan lopen. Echter werkte het bij mij wel.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:07

Veel overgangen rijden en van hand wisselen, zorgen dat ze voldoende andere dingen te doen hebben.

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:58

het is een veel voorkomend probleem, een paard die achter de loodlijn kruipt en dus te diep loopt. Mijn paardje had er last van, en vooral dat hij een soort knik in de hals kreeg, uiteindelijk is dit eruit gekomen door goed voorwaarts rijden en niet niet je teugels te los laten, geef hem gewoon de ruimte die hij nodig heeft en blijf goed contact houden. Natuurlijk doet hij het nog steeds wel soms maar al een stuk minder

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:42

Ik had het eerst ook met mn paard, en wat ik dan deed was hem met de buitenhand omhoog tillen als het ware. Dus alleen met de buitenhand even een klein stukje omhoog/kneepje geven en de binnenhand doet niks. Dan komt hij omhoog en dan weer loslaten.
Als ik zijn teugels langer deed, dan ging hij juist nog ronder lopen, dus dat werkte bij mij niet.