4 jarige voor eerst op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

4 jarige voor eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 01:00

Ik heb nu een 4 jarige merrie op stal die ik aan trainen ben

Ze is nu zo 2 maanden onder het zadel en doet het erg goed ze is nog niet helemaal B klaar inverband met de galop.
De linker galop gaat prima maar rechts om springt ze aan maar kan ik der niet door laten galopperen
Ik heb haar al na laten kijken door dierenarts en een Friso en die zeggen dat het paard los is
Daarop is een foto genomen omdat we zeker wouden zijn dat het ver niks is

Voor rest zal ik ook graag jullie mening horen en of jullie nog punten zien vanaf deze foto, s om te verbeteren
We willen als ze daar klaar voor is graag een keertje onderling starten met haar

Voor 3e keer er op
Afbeelding

18 november
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:07

Het lijkt me dat een jong en vrij groen paard een grotere 'voordeur' nodig heeft? Hiermee bedoel ik je handen duidelijk niet vast zoals je die nu op meerdere foto's hebt, maar wat hoger en het liefst vrij breed zodat je het paard de ruimte geeft van voren. Waardoor je hem kan opvangen, in plaats van tegenhouden.
Dit lijkt me, even cru gezegd, ook een (van de) reden(en) waardoor die galop zo moeilijk verloopt.
Een jong paard moet eerst op eigen benen leren lopen, wat vaak al moeilijk genoeg is met een meegaande ruiter... Men wacht daarom vaak erg lang met de eerste galopjes.

Ik vind je paard een beetje onzeker ogen, kan dit kloppen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:11

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:14

Mag ik je een tip geven? Ga eerst eens het bos in oid. Lange rechte stukken rijden met veel ruimte van voren. Op die stukken kan je paard ook lekker galopperen en de balans proberen op te zoeken. Het paard doet nog erg jeugdig aan, overvraag het dier niet en laat het bakwerk nog even voor wat het is.

Munnie

Re: 4 jarige voor eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:20

Even andere topic erbij voor de geinteresseerde. [RT-HAW] aan werk met ons toekomstige topper

En maikeltje het bos lijkt me niet heel handig met een jong paard als die het nog niet kent om dan meteen al de galop te gaan oefenen.

Maar idd dit paard moet ook op eigen benen leren lopen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:23

Munnie schreef:
Even andere topic erbij voor de geinteresseerde. [RT-HAW] aan werk met ons toekomstige topper

En maikeltje het bos lijkt me niet heel handig met een jong paard als die het nog niet kent om dan meteen al de galop te gaan oefenen.

Nou dat valt ook wel mee.

Na 2mnd (BRAAF) onder het zadel kan je best er mee het bos in als je niet langs een drukke weg moet uiteraard.

Het bos is juist erg goed.
Je kan ze lekker op eigen benen laten lopen en ze doen vaak energie op van z'n ritje.
Gaan zich meer paard voelen..
Even wat anders dan die bak.

Braaf paard voorop en dan volgt z'n jonkie wel hoor.
Als je er een beetje stuur en een rem op hebt is dat voldoende.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:29

Daan daar heb je gelijk in maar ik vind dit paard er nog niet echt klaar uit zien en misschien ben ik dan ook wel bevooroordeeld door het topic wat ik er net bij gaf die pony is van dezelfde eigenaresse.

Bos kan heel goed zijn mits je weet wat je aan je paard hebt en dat weet ik niet bij deze dus ik weet niet of het handig is. En het is zeer zeker wel goed om hem in het bos mee te nemen om hem op eigen benen te laten lopen. Alleen of deze er klaar voor is ?¿?¿

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:32

Ik denk dat het meer een kwestie is of de ruiter er klaar voor is?
Kan die het paard begleiden in de bos?
En heeft die daar ook vertrouwen in?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:35

Daar heb je ook gelijk in. Maar als ik dan naar de ruiter kijk krijg ik niet echt een zekere indruk zet haar handen vast maakt zichzelf klein ik weet niet maar komt me niet echt zelfverzekerd over. Jou wel?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:37

Munnie schreef:

Mijn jonge dieren hebben 2 x de bak gezien en daarna ga ik er gelijk mee naar buiten. En dat gaat altijd goed hoor. Wanneer je er zelf geen punt van maakt dan doet je paard dat al helemaal niet. Zeker in het begin niet wanneer alles nog nieuw is voor ze ;)

Stuur en rem zitten er als het goed is al op met het werk aan de longe. in de vorm van stemhulpen. Wanneer je een paard goed voorbereid voordat je erop kruipt zie ik het probleem niet zo.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 21-11-09 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:39

maikeltje schreef:
Munnie schreef:

Mijn jonge dieren hebben 2 x de bak gezien en daarna ga ik er gelijk mee naar buiten. En dat gaat altijd goed hoor. Wanneer je er zelf geen ount van maakt dan doet je paard dat al helemaal niet. Zeker in het begin niet wanneer alles nog nieuw is voor ze ;)

Ik ga ook 10x liever de bos in met een paard wat 3 weken onder het zadel is dan een dier wat een jaar onder het zadel is hoor.
Z'n jonkie is nog helemaal op jou gericht!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:43

Kan maar zoals net gezegd vind ik deze combinatie niet over komen of als ze zeker genoeg zijn om het bos in te gaan.

Daarbij zou ik persoonlijk het niet op het buitenrijden gooien omdat ik verplicht ben dijken te rijden ipv het bos waar ik woonde toen ik ze thuis had staan. Ik ben meer voor controle en even goed door rijden en dan een keer lekker naar buiten voor de afwisseling en ontspanning.

Deze combinatie vind ik nu daarvoor uitgesloten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:49

Maar je past je toch aan de omgeving aan door het voorwerk wat je met je paard doet voordat je erop gaat zitten? Lijkt mij tenminste....dijk, weg, whatever. Je zorgt dan toch dat je paard daar bekend mee is. Lijkt me fijner dan dat paard aan de kop te moeten zitten omdat ie de bocht om moet in de bak in het begin. Daar gaat ie niet van op eigen benen lopen en als ik dit paard zo zie dan is dat wat het dier nodig heeft, oogt nog veels te jeugdig en slungelig in het lijf om al "aan het werk te moeten in de bak". Laat die eerst maar eens uitvinden hoe die z'n lijf moet gebruiken met iemand er bovenop.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:54

Ja dat is ook wel zo maar als ik in de bak rij met een jong paard blijf ik al lekker uit de hoefslag dus geen geplak aan de bakrand. En ik ga geen risico nemen met lang crossende tractors met al die loonwerkers die het leuk vinden om een paard de stuipen op het lijf te jagen. Ik wil mezelf en me paard graag heel houden. IK ga er eerst wel lekker langs lopen.

Daarbij ben ik de TS niet en is wat ik hier zie ook echt niet mijn manier...

Ik ga naar buiten wanneer ik denk dat ik er klaar voor ben en niet omdat ik niet wil dat mijn paard moeilijke hoeken moet lopen. Kan het diertje zich niet gedragen en zit er geen rem en stuur op dan blijf ik lekker tussen de hekken rijden helaas voor het diertje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:11

Ts: ik zou beginnen met aan mijn houding te werken. Door zelf netjes rechtop te zitten zit je meer in balans en is het voor je paard makkelijker jou te dragen. Je zit namelijk met een extreem holle rug. Kijk:
Afbeelding
De groene lijn is zoals het hoort. Je oor, schouder, heup en hiel in een rechte lijn onder elkaar, met je heup als basis voor waar de lijn moet liggen.
De rode lijn is zoals jij zit. Zoals je ziet, in ieder 'draaipunt' zit wel een knik en een scheve lijn. Zelfs de lijn tussen je oor en je schouder is niet recht.

Ook heb je nogal de neiging je handen tegen het zadel aan te plakken. Door je handen iets naar voren te bewegen missen ze dat stabiele steunpunt en bewegen ze meer mee met je paard, waardoor je meer ruimte geeft van voren om lekker door te lopen. In het begin zal het raar en wiebelig voelen, maar het werkt heel goed in combinatie met de bovenstaande houding tip.

Ik zou hierop gaan oefenen op een volwassen paard, wat al flink wat jaren meedraait. Zitlessen aan de longe werken hier heel goed voor. Misschien kun je (als je zo'n paard zelf niet beschikbaar hebt) 2x per week op de plaatselijke manege zo'n paard huren en met je eigen instructeur of instructrice eraan gaan werken?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 08:37

Dank jullie wel dat ik scheef zit klopt helemaal dat heb ik overgehouden aan een ongeluk ...

Mijn handen is idd goede dankjewel

voor de rest gaat ze wel mee naar buiten hoor ze is anderhalve a 2 maand echt dressuur matig aan rijden en ze is al iets langer onder zadel en dus ook lekker bos in ..

Ze is een draver dus zowiezo was ze niet erg makelijk te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:02

voor de wedstrijden zou ik nog wat maandjes langzaamaan dooroefenen. Het paard loopt helemaal uit elkaar, en dat is niet wat ze in de ring willen zien.

Voorlopig maar eens lekker boshobbelen en het paard leuke ervaringen op laten doen!!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:08

oo das ook pas voor eind volgend jaar :) hoeft ook niet zo snel allemaal

vandaag ook lekker naar buiten geweest met der

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:34

OP de eerste foto geef je haar ruimte. Dat is heel goed. Een jong paard moet lere op zijn eigen benen te lopen.
Verder is het bij HAW handig als je iets meer foto's plaatst. Dan is het makkelijker om tips te geven.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:37

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is namelijk de bedoeling om minstens 5 recente rijfoto's te plaatsen waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden.