aan werk met ons toekomstige topper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ponyruiter

aan werk met ons toekomstige topper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:09

;) Hoi

Ik wil bij deze paar foto,s laten zien van mij en mijn vg pony Rico

Hij is 3,5 jaar oud en zijn nu zo anderhalve maand met hem echt aan rijden
Hij vind de galop nog erg moeilijk maar gaat steeds beter tips zeker welkom
Hoe kom ik er van af om elke keer naar beneden te kijken voor mijn gevoel is dit echt automatisme ..
Verder valt de pony gauw op de voorhand ik drijf hierdoor extra veel waardoor ik mijn voeten als richting aanwijzers gebruik hier bij wil ik ook wel wat tips

Hier bij paar foto,s

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes

Yucca

Re: aan werk met ons toekomstige topper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:12

Leuke pony, mooie kleur ook!

Alleen voor mijn gevoel ligt het zadel te ver naar voren als ik deze foto's zie, dus ik zou even kijken of je zadel wel goed past!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:12

Voor zo'n jonkie zou ik wat minder met de voorkant bezig zijn. Laat wat losser, laat m op zn eigen benen lopen. Nu krijgt hij heel veel steun van jou en kan dus ook heel makkelijk op de voorhand vallen. Verder lijkt je zadel wat ver naar voren te liggen, kan dat?
Gewoon lekker voorwaarts rijden, overgangen ed en de ontspanning rustig aan opzoeken.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:13

Ik vind het er niet ontspannen uitzien en het zadel ligt veel te ver naar voren.

Probeer de hals langer te maken, en laat je pony op eigen benen lopen.

Op deze wijze verpruts je meer, dan dat je wat opbouwt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:14

Inderdaad een mooie pony maar je zadel ligt te ver naar voren en ook daardoor belemmer je zijn bewegingen(voor de foto lijkt het of je met jou benen tegen de zijne zit)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:15

Ben het eens met de voorgaande commentaren!

Ik zou echt eerst je sporen aflaten!
Je zit er constant met je sporen in!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:16

zadel ligt veel te ver naar voren, je hebt veel te veel hand eraan voor zo'n jonge pony, en WAAR IS JE CAP????

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:18

Hmm, het idee achter je verhaal is leuk, ik vind je uitwerking alleen wat minder..

Als eerste mag het zadel een heeeel stuk verder naar achter, dit ligt nu op de schouder wat de schoudervrijheid beperkt, en bovendien ligt het gewicht nu nóg meer op de voorhand dan het anders al doet.

Rijtechnisch ben ik van mening dat je hem/haar wat meer vrijheid mag geven aan de voorkant. Je houd hem erg kort waardoor je eigenlijk nog meer op de voorhand aan het rijden bent. Van achter naar voren toe rijden, niet van voor naar achter. éérst je been eraan, zorgen dat hij actief van achter wordt dan komt die voorkant écht vanzelf. Zorg dat je voor verbinding houd, maar niet met druk gaat werken. Veel (schijn)overgangen gaan maken waarbij je het achterbeen goed activeert, zodat hij achter sterker gaat worden en dan automatisch meer gewicht over gaat nemen door het achterbeen.

Kracht moet groeien, dat is geen trucje wat je er even op zet, langzaam aan opbouwen en vooral de tijd geven, dan houd je je leuke pony heel :D

Hou er bovendien rekening mee dat je pony zowiezo wel al wat moeilijk gebouwd is he. Hij heeft een vrij weke rug en is duidelijk wat overbouwt, het bergop rijden wordt daardoor zéér zeker niet gemakkelijker.

Odiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:22

Ik snap ten eerste niet waarom je met sporen rijdt,
en dan eigenlijk al zulke lange bij zo'n jonge pony!
Dan is hij over een paar jaar helemaal afgestomt ;
ik heb het zelf meegemaakt en geloof me:
het is echt géén pretje!
Je steekt inderdaad je tenen heel erg naar buiten,
om dat te verbeteren kun je je stijgbeugels met een touwtje vastmaken aan je singel, dat helpt echt. Maaar, nu je zo'n jonge pony hebt, kun je denk ik beter écht met hem bezig zijn en op een andere pony/paard aan je houding oefenen, als je tenminste heel erg gaat ''klotsen''. Laat hem verder inderdaad ook maar wat meer los van voren, gewoon, dat -ie z'n hals wat langer kan maken.

Maar het is echt een heel leuk beest, het komt vast goed. Succes! :D

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:22

ffff leer hem eerst eens op eigen benen lopen, reageer eigenlijk nooit in dit soort topics maar dit vind ik echt ... :n hij is zo kort onder het zadel ( een zadel wat idd veeeels te ver naar voren ligt) en dan al zo in elkaar...brrrr :(:)

en idd... waarom zulke sporen terwijl je weet dat je met je tenen naar buiten rijd?! ( wat dus betekent dat je m de hele tijd prikt...)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:24

Odiepaard schreef:
Je steekt inderdaad je tenen heel erg naar buiten, om dat te verbeteren kun je je stijgbeugels met een touwtje vastmaken aan je singel, dat helpt echt.

Touwtjes zijn symptoombestrijding, uitstekende tenen komt vanuit je heupen/knieen. :j Dáár moet je het probleem aanpakken.

Tip voor de galop: Je pony drukt in galop (ook in draf overigens) zijn rug nu heel erg weg, probeer ook daarbij niet teveel te willen controleren en te remmen, ga van mijn part in verlichte zit zitten en geef hem de ruimte van voor, zelf alleen maar zorgen dat hij voorwaarts blijft. Je zal in één keer nog geen verbetering zien, maar na een aantal keer zal je zien dat hij meer gaat ontspannen.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:27

Ik vind het een mooie pony!!
Valt me alleen op dat het lichaam nog niet in balans lijkt. De rug, nek en kont lijken niet in verhouding alsof hij nog flink moet groeien. Als ik kijk naar de foto's (en ik weet dat dat maar 1 deel van het geheel is) zou ik hem lekker de wei in gooien en heeeeeel rustig aan doen. Maar misschien klopt dit niet met hoe hij in het echt loopt/er uit ziet. De sporen snap ik echt niet, kijkend naar de galop foto waarbij je de sporen er echt in hebt zitten en je tenen naar buiten staan en dat bij zo'n jonge pony.

Veel succes verder. het is een mooie pony!!
En de vragen over je cap: Het is ieders eigen beslissing laten we dat respecteren en de vragen achterwege laten.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:27

Sporen op zo'n jong ding? Het zadel klopt ook niet, hert is te klein voot jou en ligt te ver naar voren, nu wordt de druk niet goed verdeeld over zijn rug en aangezien hij nog groeit is dat niet zo bevorderlijk. Hij loopt erg gespannen. probeer eerst eens voorwaarts nederwaarts te rijden. Let ook op je handen dat ze netjes naast elkaar staan (pianohandjes)
Ik vind het wel een leuk dier, maar hij heeft zo'n smal nekje en zijn staart ziet er erg veulen-achtig uit. Is hij echt 3.5? ik zou hem jonger schatten.

succes

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:28

Heb je trouwens les met deze pony?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:42

Vind dat commentaar wel wat vriendelijker mag jeetje mina zeg bokt weer lekker bezig

Ik vind het zadel nou niet zo heel over dreven naar voor liggen zal misschien iets meer naar achter mogen en dekje is ook te groot dus kan ook erger lijken dan dat het is

Die sporen heeft ze af en toe nodig idd misschien soms iets te veel maar die pony gaat soms dwars door je been heen en dan hang je in het hek.

Cap vind ik eigen keus ze is tenslotte 22

De pony is bijna 4 ze hebben vorig jaar met carnaval de starten er afgeknipt omdat vandalen dat leuk vinden. Alleen ik wat minder

Pony moet idd nog wat groeien maar om hem nu in de wei te zetten hij kan beter 3 keer in de week lopen zo blijf die bezig en vind het allemaal erg over dreven
Lekker 1 keer in de bak rest lekker buiten

Pony is nu zo 6 maanden onder het zadel

Ze krijgt van af begin volgende 2 keer per week les met deze pony.
Laatst bijgewerkt door lindake op 21-11-09 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd, enkel TS mag eventueel ter aanvulling 1 a 2 foto's posten in haar topic.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:50

en nog ziet het bar slecht uit

het zadel ligt duidelijk niet goed,
de ruiter zit scheef wat je goed ziet op de voorlaatste foto,
Ook vind ik wel dat (mijn mening) dat er wel eenminder zwaar en kleiner persoon op zou moeten.

ongeacht leeftijd is dit geen goede manier van inrijden en doorrijden
maar die problemen kom je straks wel weer tegen.

ik zou toch wel al echt wat aan het zadel doen, dat zal wel een stuk opluchting zijn voor je pony nog steeds ligt al het gewicht op de voorhand.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:51

ik vind het een super prachtige pony, maar...
ik vind het gewoon geen fijn beeld geven, zadel lijkt mij veel te groot..veel te veel naar voren en
hij is duidelijk nog niet volgroeit, hij word best opgekropt gereden lijkt me,
voor een jong paard vind ik dat je hem wel een lange teugel mag gunnen :j

Over die cap, dat moet je zelf weten, ik ben wel van mening dat je hem eerst moet
rechtrijden en balans opbouwen. Dan komt die achterhand en dat mooie aan de teugel van zelf ;)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:51

ik ben het met horse_girl eens. het lijkt net dat je het paard kort in de nek trekt zeg maar geef haar die ruimte . Ik heb zelf ook zo'n pony gehad die zich zelf opkrobt. Ik heb de oplossing gezocht van drijven drijven opvangen drijven zodat het neusje eruit komt! ;) succes ermee! leuke pony:D!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:52

is die pony wel echt 3,5?
Omdat ie nog zo onvolgroeid is zou ik hem niet op zijn leeftijd beoordelen maar op zn bouw. Ik had zelf langer gewacht met inrijden en gewacht totdat hij misschien nog iets minder overbouwd zou zijn. Hij is extreem, wat het allemaal al niet makkelijker maakt,.

Over rijden kan ik alleen 1 ding zeggen: kijk eens goed.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:53

horse_girl schreef:
Op de laatste foto's zie je heel erg dat de pony zelf opkropt, nog belangrijker dus om voorwaarts te rijden en proberen naar de hand toe te rijden, neusje eruit!

dit lijkt me meer gespannenheid :)

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:55

Daar is ze idd ook erg mee bezig
Maar niet alles in 1 keer dat gaat niet dus beetje opbouwend commentaar is zeer welkom voor de ruiter

Zo als DL zegt daar kan ze wat mee doen

Morris ben niet mee eens ...

onley en ik vind dat jij niet zo veel moet zeggen want bij jou zitten kinderen zonder cap op een paard
ik vind haar er goed op passen ...

Zadel is laatst nagekeken en de pony is breder geworden en moet ook na weer nagekeken worden en hij komt volgende week dus wees niet bang word aan gedacht en ook zeker gedaan maar vind het allemaal nog wel mee vallen

en vind ook dat jullie echt super veel zien van foto,s zeg ....

en de puntjes die genoemt worden worden zekker wat mee gedaan

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:01

Leuke pony!

Er zijn wel een hoop dingen die veel beter kunnen,
je zadel ligt veel te ver naar voren.
En ik wil dit niet banketstaaf brengen, maar het zadel is wat te klein voor je bips ;)
waar ik dan bang voor ben, is als een groter zadel neemt, en die wat verder naar achter legt, dat het zadel te ver achter op z'n rug komt te liggen. Laat er alsjeblieft een zadelmaker bij komen, beestje is nog erg jong, een goed passend zadel is erg belangrijk!

Voorderest vind ik dat je echt te streng met je handen bent,
en vind ik voor een 3.5 jarige sporen niet zo handig.

succes met dit paardje, het is echt een mooi beestje :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:07

Afbeelding

Het lijkt wel op deze foto alsof de voor en achterkant van 2 verschillende pony´s zijn en dit samengevoegt..
Of het komt door je veelste grote shabrak en volgens mij ook zadel, op je pony is van vore nog totaal niet bespierd..
Ik zou lekker veel gaan trainen aan de longeerlijn... lekker lang en laag met touwtjes ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:08

doom schreef:
Afbeelding

Het lijkt wel op deze foto alsof de voor en achterkant van 2 verschillende pony´s zijn en dit samengevoegt..
Of het komt door je veelste grote shabrak en volgens mij ook zadel, op je pony is van vore nog totaal niet bespierd..
Ik zou lekker veel gaan trainen aan de longeerlijn... lekker lang en laag met touwtjes ;)

absoluut GEEN touwtjes!
het verknoeit alleen maar de hele pony...
lees dressuur onder vuur voor meer info

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:13

_Bitje_ schreef:
absoluut GEEN touwtjes!
het verknoeit alleen maar de hele pony...
lees dressuur onder vuur voor meer info
¨

Zou wel wat info van jou willen, ik heb namelijk alleen maar positief effect om mijn paard ( die dus wel goed bespierd inmiddels is) 1 x in de week te longeren aan touwtjes, wordt hier heerlijk ontspannen van heb hier met rijden goede effecten op en daarbij gebruikt hij zijn rugspieren vreselijk goed...
Vind het dus een beetje onzin, maar dat zal vast een meningsverschil zijn!