Lijm op je kont om op je zadel te plakken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jij_en_ik

Lijm op je kont om op je zadel te plakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:50

Dat zou nou echt geweldig zijn, naar mijn idee :+ …..
Het paardrijden op de manege gaat redelijk, stappen gaat goed, lichtrijden is persoonlijk nog niet mijn favoriet, draf doorzitten gaat redelijk maar… nu het galop. De eerste drie keer ging dat geweldig (ander paard) gewoon mee bewegen zat gelijk te dagdromen over strandritten tijdens de zomermaanden in Italië.

Van de week had ik paardrijles maar dan op een ander paard, voelde ook niet echt een klik waardoor ik wat angstiger was. Voor dat paardje in galop ging maakte hij een soort sprongetje/bok beweging waardoor ik eerst zowat uit mijn zadel vloog en hierdoor geen controle had over mijn benen en zit. Daarna gaat het wel maar houd ik het niet lang vol omdat ik zo ver uit mijn zadel kom. De instructrice roept dan drijven, drijven, drijven….dus denk ik: “ja dag, adem inhouden en vastklemmen zorgen dat je er niet van af valt” :P haha.

Zou dit misschien gewoon angst kunnen zijn? of had paardje een rotdag? misschien techniek? of hoort dit gewoon bij het leerproces van paardrijden of toch een combinatie van alles?

Feedback is welkom :-D

PS: dit was mijn 5e les. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:53

Er bestaat lijm voor dit doel hoor. :D
Maar ik denk dat het een kwestie van oefenen is. :Y)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:53

Hmm als je iemand hebt gevonden die het maakt, call me, dan smeer ik ff een tube leeg als ik springles heb :') (aan de andere kant, mijn pony weigert wel vaak, maar zo kan ik natuurlijk ook niet meegeven met het springen :+ )

Amalarab

Re: Lijm op je kont om op je zadel te plakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:54

Leren rijbroek?? ;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:55

Ik denk dat het juist door het vastklemmen komt! Als je teveel spieren aanspant kan je niet meer fijn meegaan met het paard, en het paard zal er waarschijnlijk gespannener waardoor hij minder lekker zit

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:00

JaneJansen schreef:
Leren rijbroek?? ;)

Geen goed plan, leer eerst zelf goed zitten.
Het is pas de 5e les, dan kan je ook niet verwachten dat alles lukt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:05

Ja, doordat je zo aanspant wordt je als het ware een stuiterbal.
Waarschijnlijk beweegt dit paard ook wat groter waardoor je wat verder uit het zadel gegooid wordt, het ene paard heeft een fijner zittende galop dan de andere.

Probeer dus wat meer te ontspannen, voel hoe de beweging van het paard is en laat jezelf daarin meenemen. Niet je benen maar je bekken moet in actie komen om fijn mee te zitten met de beweging van het paard. Stil zitten is dus een beetje meebewegen. Je zal merken dat er een bepaald ritme in de galop zit en als je op de goede momenten drijft zal je paard ook goed in galop blijven zonder dat je je evenwicht verliest.

Het zijn je billen die aan het zadel blijven 'plakken' als je je ontspant, je benen kun je dan ook beter vrij gaan bewegen om te drijven .

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 16:42

hihi,

ok gewoon leren ontspannen :-D

thx

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:45

Een combinatie van ontspannen en sommige spieren aanspannen anders ga je er als een zoutzak op zitten. En dat is ook niet de bedoeling.

Gewoon lekker oefenen. Komt allemaal vanzelf!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:49

ik heb zon stikje die je op het zadel smeert, zodat je niet gaat schuiven! heel handig spul :+

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:51

Ja precies, gewoon blijven oefenen...je hebt ook pas 5 lessen gehad. En elk paard is anders! De ene gooit hoger op in galop als de andere, ik zou je ook aanraden om voorlopig...tot je de galop redelijk onder de knie hebt...op het zelfde paard te rijden. Zo kun je rustig aan je zit werken, en als je dat onder de knie hebt is het ook makkelijker om een paard dat iets hoger opgooit aan te voelen...nu zul je op zo'n paard waarschijnlijk stuiteren in je zadel.
Veel plezier met oefenen :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:02

ik heb altijd heel erg dit probleem gehad en wat mij heel erg heeft geholpen is buiten lange stukken galopperen op een bomproef paard, kun je een beetje uitproberen wat het lekkerste zit (benen naar voor-achter, klemmen of juist niet etc) zonder dat er om het hortje weer zo'n rot bocht aan komt. Dus als je de kans krijgt om naar buiten te kunnen gewoon doen! Super nuttig. Tot die tijd vooral binnen veel doen en idd probeer te ontspannen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:02

Wat het beste werkt voor mij, is bovenbenen ontspannen.

En ik zou zeker geen troep op je zadel/broek smeren

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:26

Gewoon lekker ontspannen, alleen heb ik zelf ook soms moeite mee met mijn paard x'D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:30

volgende keer naar je lesgeefmensch luisteren en drijven :D
ipv klemmen ;)

verder is het kwestie van oeffenen
das juist het mooie van op een manege
je leert op verschillende paarden rijden

ach .. was slechts je 5e lesje
vind het eigenlijk al heel wat
dat beginners binnen 4 lessen uberhaubt al galoperen
terwijl zitten sturen remmen nog niet geleerd is

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:08

Naast drijven, blijven ademen! Is voor jezelf prettiger :+ en werkt ook door naar het paard.
Die lijm bestaat trouwens echt, ben alleen bang dat je met een goede bok alsnog uit je zadel schiet dan, of je broek blijft plakken... (ziet al heel genante beelden voor zich }:0 ).
Maar zolang je blijft zitten is er niks aan de hand, je spieren hebben ook de tijd nodig om zich zo te ontwikkelen dat je over een tijd zo vast als een huis in je zadel zit.
Vind je het echt eng of iets dergelijks, kan je altijd met een braaf paard wat je helemaal vertrouwt zitlessen doen en zonder zadel rijden. Kan je later weer op dit paard bijvoorbeeld met een betere zit ;) .

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:11

zoals hierboven gezegd, ontspannen en vooral blijven ademen, liedje zingen wil bij mij nog wel eens helpen als ik gespannen raak.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 07:28

Bison kit? Het nadeel is dat ze jou met zadel en al in de zadelkamer zetten. Dus of dat nou zo gezellig is? :D
Inderdaad gewoon ontspannen, probeer het ritme te voelen. Ik vind het zelfs prettiger dan lichtrijden!

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:34

peaple die lijm betaat!! gewoon ruitersportzaak maar goed jou probleem was dus die angst waardoor je meer gaat spannen zoals je zelf al zegt en dan word het blijven zitten erg moeilijk benen lang en ontspannen dan zit het veel prettiger!!

succes

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:50

Floridian schreef:
Bison kit? Het nadeel is dat ze jou met zadel en al in de zadelkamer zetten. Dus of dat nou zo gezellig is? :D
Inderdaad gewoon ontspannen, probeer het ritme te voelen. Ik vind het zelfs prettiger dan lichtrijden!

haha ja! zie je me al hangen _O- .
Ik moet gewoon leren ontspannen en ja waar maak ik me eigenlijk druk om? pas mn 5e lesje....

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:52

[quote="2005"]Naast drijven, blijven ademen! Is voor jezelf prettiger :+ en werkt ook door naar het paard.
Die lijm bestaat trouwens echt, ben alleen bang dat je met een goede bok alsnog uit je zadel schiet dan, of je broek blijft plakken... (ziet al heel genante beelden voor zich }:0 ).

geweldig! zou je maar overkomen :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:53

idd leren ontspannen en oefenen, bovendien elk paard is anders. Er zijn paarden die ik met m'n meer dan 10 jaar ervaring amper kan uitzitten in draf en galop, gewoon omdat ze zo hoog opgooien EN vaak hun rug vastzetten.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:36

Ik lees dat het je vijfde les is, nou toen zat ik nog niet eens in galop! Het kan idd ook een beetje aan het paard liggen, mijn lespony galoppeert (alle gangen trouwens) heel erg ruim dus dan blijf je lekker zitten, ik heb wel eens andere pony's gereden daar ging het ook van bobbel de bobbel, ik blijf dan wel in het zadel zitten maar of het nou lekker zit... :D
Gewoon lekker ontspannen zitten en ik denk dat het wel goed komt als je veel oefent, succes nog :D

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:53

Vooral veel meer gaan rijden en doorgaan. Balans en evenwicht en daarmee goed in je zadel zitten kan je alleen leren door het veel te doen.
Ook je zadel er met je buitenhand even bij vast pakken wil helpen, want dan kan je jezelf een beetje in het zadel "trekken".