Paard steigert met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stormaira

Paard steigert met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:10

Hallo Allemaal,

Ik zit met een probleem:

Van het voorjaar ben ik met mijn 6 jarige ruin voor het eerst naar buiten geweest. De eerste 3 keren ging het super. De 4e keer begon hij ineens met steigeren en omdraaien, totaal niet meer verder willen en zich niets aantrekken van het andere paard wat mee was. Op een gegeven moment begon ik er bang door te worden omdat het eerste deel van de rit altijd langs een weg was. Nadat hij 2 keer in de sloot belande ben ik een aantal maand niet meer naar buiten geweest.

Ik sta nu sinds 2 maand op een nieuwe stal die direct aan een bos zit. Ik ben weer een flink aantal keren naar buiten geweest, ging super! Maar sinds vorige week begon hij met omkeren en wat gedoe ookal was er een ander paard bij. Als ik hem af strafde probeerde hij het gerust nog een aantal keren, dus trok zich er niets van aan. Vandaag ging ik alleen weg en hij wou niet meer verder, rondjes draaien, achteruit lopen en weer steigeren en dreigen met bokken. Op een gegeven moment begint hij zo hoog te steigeren en erbij te klauwen en zeker een stuk of 5 keer achter elkaar. Ik was nu niet bang dus heb hem afgestraft maar het helpt totaal niet. Of ik hem een tik met de zweep geef of een flinke trap en zelfs bij het steigeren een tip op z'n hoofd helpt niet. het werd te gevaarlijk dus moest wel terug.

heeft iemand een tip of dit ook mee gemaakt? want ik zit er sterk over na te denken om hem te verkopen maar ik ben wel gek op dit dier dus moeilijk.

Kim_Uno

Re: Paard steigert met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:19

Zelf heb ik dit soort dingen inderdaad ook mee gemaakt, mijn paard vond dingen heel eng en ging ook meteen de lucht in, afstaffen hielp bij mij inderdaad ook niet, gewoon als ie niet meer omhoog kwam gewoon door rijden, het kan natuurlijk ook een beetje met zijn leefttijd te maken te hebben, misschien heeft hij gewoon extreem veel last van de pubertijd??
Als het echt niet lukt kan je altijd nog bellen naar een africhtingsstal voor tips.
Succes!

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:28

Lastig, ik ben nog maar 2 of 3 keer buiten geweest.
Ik heb ook een ruin, hij is 5 jaar.
Ik had de eerste keer geregeld dat er iemand naast liep.
De tweede keer ging ik alleen, wel met andere ruiters. (Misschien te vroeg maar de eerste keer ging zo goed!)
Toen begon hij ook te steigeren.
De derde keer heb ik weer iemand meegenomen, die houdt hem dan ook vast aan een halster touw.
Dit wil ik dan gaan afbouwen. Terwijl degene er wel naast loopt maar hem niet vasthoud ofzo.

Ik hoop dat je nog betere tips krijgt :)
En dat het gaat lukken

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:36

Het klinkt als verlatingsangst, hij wil terug naar stal. Hij ervaart jou op dat moment niet als de leider, dus je paard heeft een soort van dominantieprobleempje. Hij moet jou volledig kunnen vertrouwen, en dat betekend dat je de leider moet zijn in alles, op stal, in de bak, maar ook buiten. Niet te afwachtend rijden, en vooral geen andere paarden voorop laten lopen, want dan maak je die als leider. Hij moet jou gaan accepteren.

Stormaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:23

Tjah het is erg vreemd, hij is op stal, land, bak heel braaf en de laatste keren met andere paarden buiten wil hij gewoon voorop. Maar hij is totaal niet bang. En afwachtend rijden doe ik volgens mij ook niet ik ben meestal wel snel in mijn reactie als hij wat wil proberen alleen is hij nog sneller en doet hij het uit het niets.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:33