Mijn pony heeft erge haast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessy80

Mijn pony heeft erge haast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:07

Als ik met mijn pony het bos in ga dan is ze in het begin heel braaf, maar op de helft(zodra ze merkt dat we op de terug weg zijn, denk ik) gaat ze heel druk doen en heeft ze ontzettende haast. Als ik dan ga draven, gaat ze gewoon over in (ren)galop. Soms slaat ze op hol. Er is dan niks meer te beginnen. Ik probeer haar altijd rustig terug te nemen, maar dat werkt vaak niet, dan zet ik haar maar op de volte, als dat kan want het ruiterpad is soms heel smal. Ik weet niet of ik het zo wel goed doe, wat kan ik het beste doen in zo'n situatie? Na zo'n sprintje is ze altijd heel onrustig en is het niet meer een ontspannen lekker buitenritje, als ik dan even niet op let is ze weer weg. Ik heb haar nog niet zo heel lang(4mnd) in het begin had ze dit veel minder, maar nu ga ik de laatste tijd ook wat meer alleen naar het bos, en eerst met meerdere.
Ik rij niet altijd hetzelfde rondje, maar wissel ze altijd af dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Ik kreeg als tip om gewoon steeds om te draaien, maar dat werkt ook niet. Het is ook niet zo dat ze schrikt van iets, ze schrikt van bijna niks. Als ik in de bak rij is ze heel erg braaf, en is ze prima terug te nemen.
Wie kan mij wat tips geven, want als dit zo door blijft gaan weet ik het niet meer.

lailapri

Re: Mijn pony heeft erge haast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:48

bedenk wat oefeningetjes waarbij je juist die extra impuls wel kan gebruiken (zoals zijgangen). Zet haar lekker aan het werk en laat haar niet nadenken over dat ze hard wil. bij mijn fjord heb ik een hele goede HO knop dat stopt hij en doet zijn hoofd zijdelings voor een snoepje maar daarna wel weer beter hanteerbaar.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:50

ik heb ook een merrie die hier de nijging naar had.. alleen is zij nooit op de klepper gegaan.. wat de wel deed is onaangekondigd ineens gaan draven als ik aan het stappen ben bv.. als ik dan niet ingrijp dan gaat ze er denk ik wel vandoor..
wat ik deed was gewoon ontspannen. zodra ze versnelde terug nemen en een aar passen achteruit laten lopen. weer voorwaarts stappen hand ontspannen, ging ze weer versnellen dan weer achteruit laten lopen..
moet wel zeggen dat dit toen omsloeg in stijgeren omdat het haar ff te veel werd. ze naait zich dan verschikkelijk op.. dan liet ik haar ff een paar keer alleen halt houden.. en maakte expres niet zulke grote rondjes..
Bij mij heeft het gewerkt.. ze stapt nog wel snel maar blijft stappen..