Western rijden met dressuurgereden NRPS van 9jr?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Western rijden met dressuurgereden NRPS van 9jr?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 15:08

Ik heb een NRPS paard van 9 jaar en het lijkt me leuk om western te leren rijden.
Maar zou mijn paard daar wel geschikt voor zijn? en is het moeilijk om een paard western aan te leren als hij al 6 jaar dressuur rijd?
En kan ik dan wel gewoon mijn dressuurzadel houden? (vooral de eerstkomende jaren)

opzich reageert hij wel al goed op beendruk en stem en kan hij vrij kort wenden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:43

Je kan elk paard omscholen naar de westernrijstijl, als je dit wil, laat dit dan wel doen door een goede trainer.
Als je nog nooit met een western getraind paard hebt gereden zou ik je aanraden om enkele proeflessen te nemen dan kan je beslissen of het iets voor jou is. Ik heb al verschillende mensen weten overstappen en ze blijven meestal in de western wereld maar de overstap gaat soms vlot en soms minder.
Of je je zadel kan blijven gebruiken weet ik niet dat zal je moeten bekijken met je eventuele trainer.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:17

Okey, ik heb een wow zadel en zag op de wow site dat ze ook 'western fenders hebben ipv mijn zweetbladen. omdat alles vervangbaar en aanpasbaar is kan ik ook die fenders kopen en die aan mijn zadel doen :)

dan word mijn zadel zo:
Afbeelding

maar dan met een grijs randje.

nu is mijn zadel zo:
Afbeelding Afbeelding

zou dat een oplossing zijn?
En als je m'n paard zo ziet, voor welke disciplines zouden dan qua bouw bij hem passen?
Plesure zoiso.. want dat schijnt de "dressuur" van de westernsport te zijn ;)

heb ook nog een filmpje bitloos rijden, om even een idee te krijgen wat zijn gangen zijn en hoe hij reageert zonder strakke teugels (ik rijd ook gewoon met bit overigens.)
http://www.youtube.com/watch?v=x4PqxuYzyfQ

Anoniem

Re: Western rijden met dressuurgereden NRPS van 9jr?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:28

Persoonlijk vind ik iets dergelijks geen oplossing, in die zin dat je zit in het zadel totaal anders is. Een westernzadel laat je je bekken anders kantelen. Dat staat los van stijgbeugelriemen of fenders.

Omscholen is in principe geen probleem, mits je goede begeleiding hebt uiteraard.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:30

Okey, dankje voor de reactie.

ik ga eerst maar eens een aantal lesjes nemen op een western manege om te kijken of het werkelijk wel iets voor mij is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:34

Dat is sowieso slim :j En mocht je het dan inderdaad wat vinden, dan kun je daar ook vast wel wat verschillende zadels proberen om er achter te komen wat je zelf prettig vindt. Een goede zadelmaker helpt je dan vervolgens wel weer met wat je paard fijn vindt.

Veel plezier alvast!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:44

oke bedankt allemaal!

hier mag een slotje op

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:20

gaaf zadel!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:43

thnx! en hij zit echt super lekker hihi :D nog nooit op zo'n zacht zadel gezeten :o