pony pakt bit vast..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

pony pakt bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:13

hej allemaal..
we zitten met een probleem dat een pony het bit vast pakt. althans probeert..
Ze gaat op je hand hangen en probeerd dan het bit vast te pakken.
vooral als ze loslaat op het bit gaat ze er daarna enorm op bezig om het bit proberen vast te pakken.
Over het het algemeen als je haar doorrijd wordt het wel wat minder maar echt ophouden doet het nooit.. de ruiter op haar heeft ook de ervaring nog niet om dit te kunnen
op een dubbelgebroken bitje doet ze het erger dan op een enkel gebroken bitje..

Er komt nog bij dat de pony al op leeftijd is en wordt egreden door een nichtje van mij die gewoon plezier in het rijden wil hebben.
weten jullie nog tips wat voor haar zou kunnen werken waardoor ze het bit niet meer zo probeert vast te pakken?

Persevero

Re: pony pakt bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:31

misschien moet ik erbij vertellen dat ze het bit echt probeert tussen de kiezen te krijgen

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:41

Ik heb zelf mijn met grote paard van 1,77 dat hij ookhet bit vast pak en gewoon ertussen uit gaat.!

Ik heb ervaren als ik de neusriem zo straks mogelijk doe *gaatje bij gemaakt* dat hij minder kan vast pakken, want hij kan dan zijn moment minder open doen.
Werkt dit niet.? Kijk dan eens voor een rolletjesbit. Dan zodra hij vast pak, rol het bit en glijd hij weg.

suc6

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:45

Afbeelding

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:08

tis niet zo dat ze er tussenuit knijpt. probeert hem alleen continu tussen de tanden te krijgen.. verder is ze super braaf echt een liever pony.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:15

misschien heeft ze last van der tanden?

offtopic, hoi!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:22

Mocht het niks fysieks zijn (tanden even laten checken dus): loslaten, een paard kan niet hangen als jij hem niks om te hangen geeft. Dus eerst teugels los, voorwaarts en dan pas weer de teugels op maat pakken. Een paard wat lekker soepel en goed doorloopt kan ook niet gaan hangen. En tja, als ie dan alsnog het bit vastpakt, weet je iig dat het niet aan de hand van de ruiter ligt, maar iets aangeleerds of fysieks.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:25

tandarts is het niet. ze worden netjes elk jaar gecontroleerd en zijn dat in juli ofzo dacht ik nog geweest.. en echt hangen is het niet. ff nar voren vastpakken en weer los werr f naar vooren vastpakken en weer los. dit gebeurt dan zo'n 4 keer binnen 10 sec.. het lijkt meer op een handeling die er in is gegroeid bij haar.. de pony is al 17

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:45

echt geen mensen die dit eerder meegemaakt hebben??

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:48

Sassol schreef:
Mocht het niks fysieks zijn (tanden even laten checken dus): loslaten, een paard kan niet hangen als jij hem niks om te hangen geeft. Dus eerst teugels los, voorwaarts en dan pas weer de teugels op maat pakken. Een paard wat lekker soepel en goed doorloopt kan ook niet gaan hangen. En tja, als ie dan alsnog het bit vastpakt, weet je iig dat het niet aan de hand van de ruiter ligt, maar iets aangeleerds of fysieks.

Dit was toch al een goede tip!
Voorwaarts is toch echt de oplossing! Iedere keer wanneer de pony het bit beet pakt is been geven.

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:06

Misschien de teugels heel lang laten, zodat de pony écht niet meer aan je handen kan gaan hangen. Verder lekker voorwaarts rijden en bezighouden, dat ie zich niet kan gaan vervelen. Ook kijken naar tanden/andere problemen. Of een ander bit proberen?

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:07

Mijn vorige paard pakte ook telkens het bit vast en ik ben hem toen idd op advies met een rolletjes bit gaan rijden. Hij heeft het bit niet meer te pakken gekregen en we hebben een paar heerlijke jaren in het bos beleefd, totdat ik hem op 8 jarige leeftijd gedwongen in heb moeten laten slapen...

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:09

even nog ter toevoeging;

Waarom een rolletjes bit??
-Door de rolletjes gaat je paard spelen met het bit en doordat er een minimale speling tussen de rolletjes zit zal hij hem niet tussen zijn tanden kunnen vast klemmen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:03

mja ik heb gehoord dat zo'n bit nog best scherp is..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:05

het ligt waarschijnlijk aan jezelf, niet gelijk een ander bit er in hangen..
dat zal het alleen maar erger maken.
Het is waarschijnlijk zo dat je te veel beweegt met je hand waardoor het paard het bit vast pakt...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:14

was dat maar zo dan wist ik waar het aan lag.. maar ik garandeer je dat mijn hand stil is.
kan het misschien zijn dat het paard zich gewoon zowieso aan een bit irriteerd?
misschien dat bitloos bij haar zou kunnen helpen.. maar om even een hoofstel te kopen om te proberen vind ik ook zo wat

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:34

Je kan ook bitloze hoofdstellen proberen. Ik rij mijn paard ook wel eens op touwhalster. Dat gaat hardstikke goed. Je zou als je bitloos wil proberen gewoon een keer een stalhalster omkunnen doen en dan aan de zijkanten teugels maken. Dat is dan een soort sidepull. Het is dan alleen wat zachter dan de meeste sidepulls en het kan zijn dat de optomming wat ruis geeft. Je moet dan het stalhalster wel strakker om de neus doen zodat er de vinger tussen de neusriem en het neusbot kunnen. Ook moet de neusriem niet te laat zitten. Hier een linkje waar dat staat uitgelegd: http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... riem_a.pdf

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:02

Valt wel mee hoe scherp het bit is, als er teveel speling tussen de rolletjes zit kan zijn tong of wang er tussen komen en dat is idd erg scherp voor je paardje. Maar dat kun je in de gaten houden door te controleren voordat je het bit in doet.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:11

Rolletjesbit, neusriem aansjorren, allemaal dingen waar je het probleem een beetje mee verbergt maar het niet oplost. Een paard hoort gewoon op een normaal bit, met losse neusriem gereden te worden. Ieder gezond paard kan dat ook.
De beste tip is al gegeven, een paard wat vastpakt en die verder nergens last van heeft, voorwaarts rijden, desnoods gooi je je teugels los en alleen maar gaan oefenen met voorwaarts en overgangen rijden. Het probleem zit waarschijnlijk toch echt bij de ruiter (of een vorige ruiter die het ooit er in gereden heeft). En dat kan soms best een lange tijd duren voordat het paard niet meer hangt of het bit vastpakt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:14

Al een oplossing of oorzaak gevonden?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:00

we zijn bezig omte kijken wat werkt.. gaat alleen zo snel nog niet. ff het paardje ook de kans geven er op te reageren

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:01

Wat ben je nu aan het proberen?

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:07

Dit doet de mijne ook, en zodra ik haar een wending instuur komt ze tegen de hand, ik moet wel zeggen dat ze dit altijd na een half uur 3 kwartier doet warneer ze weet dat het bijna afgelopen is.
Ik doe eigenlijk niks, maar zoek nog wel een oplossing dus ik houd dit topic bij :).

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:53

Ik zou een ander bit proberen...
Of idd met lange teugel gaan rijden (wel licht contact houden)