Schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:32

Ik kan het zo gauw even niet vinden.

Mijn paard en ik hebben zaterdag ons M1 debuut. Nu ben ik veel bezig met binnenstelling op de hoefslag. Dit doet hij heel goed. Alleen nu probeer ik steeds richting het schouderbinnen te gaan, maar hij wilt met geen mogelijkheid van de hoefslag afkomen. Als ik hem tweede hoefslag rijd, doet hij het wel. Hij heeft het ook wel eens gedaan op de hoefslag, met hulp van mijn instructrice.

Nu heb ik helaas 2 weken geen les kunnen hebben, dus vandaar dat ik jullie advies vraag.
Iemand bij mij op stal zei dat dit te maken kan hebben met de diepte van de hoefslag. De hoefslag ligt wel wat dieper, niet overdreven veel.

Bonny1997

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:37

Bij schouderbinnenwaards moet je vooral in buigingen denken, wat je moet doen is telkens denken dat je de volte op wil, en dan recht door rijden, het eerste stuk van de volte is namelijk schouderbinnenwaarst.

Suc6 ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:39

Bonny1997 schreef:
Bij schouderbinnenwaards moet je vooral in buigingen denken, wat je moet doen is telkens denken dat je de volte op wil, en dan recht door rijden, het eerste stuk van de volte is namelijk schouderbinnenwaarst.

Suc6 ermee

Dat heb ik ook al geprobeerd, maar dan blijft hij niet met zijn kont op de hoefslag. En normaal is hij heel flexibel in de schouder, kan ik hem goed corrigeren, maar nu lukt het niet.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:41

heb je de schouder onder controle?
anders de schouder wat meer van de hoefslag rijden dus eerst schouder voor en daarna komt vanzelf schouder binnenwaards.
begrens met je binnenbeen of met een zweepje de achterhand

schouder voor kun je ook op de volte oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:43

Ja de schouder heb ik wel onder controle. Op de 2e hoefslag zet ik m zo weg. Met achterwaarts gaan wil hij nog wel eens scheef weglopen, dan kan ik m heel netjes voor herstellen. Maar ik krijg m gewoon niet van de hoefslag...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:44

probeer het eens op de binnenhoefslag of ac lijn lijkt mij dat je paard aan de rand plakt..

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:45

als hij dan de hulp snapt zou het op de hoefslag ook moeten gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:52

Ja ik denk dat hij plakt.
Of dat de hoefslag te diep is ofzo....

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:56

ha, jolien. Ja, dat valt nog niet mee die schouderbinnenwaarts.

ik vertel hoe het bij mij gewerkt heeft, misschien werkt dat ook bij Diablo.
In eerste instantie moet je zelf recht blijven zitten, dus je schouders evenwijdig aan paard zijn schouders. ( anders geef je tegengestelde hulpen) dat deed ik dus steeds :o
breng beide handen iets naar binnen, en drijf met je buitenbeen op de singel . Zo moet hij van de hoefslag gaan. Om te voorkomen dat hij zn kont uitzwaait moet je hem begrenzen met je binnenbeen.

Wissel het af op de AC lijn en op de hoefslag, zodat hij meer op je hulpen gaat ipv onthouden op welke plek hij welke oefening moet doen.

Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:08

Dank je Lucille, ga ik mee aan het werk!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:15

Ik zet met mijn jong paard vaak een volte 10 m in en als ze niet goed reageert rij ik gewoon een volte en anders zet ik shouderbinnen in. Meestal loopt ze ook met haar achterhand net van de hoefslag af, maar als ze een goede schouderbinnen aanbiedt, ben ik tevreden. Waarschijnlijk ben ik gewoon een fractie te laat met rechtdoorzetten.
Soms vraag ik het ook op de AC-lijn of op een korte diagonaal, maar da's meestal onder begeleiding van m'n instructrice

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:43

lucille schreef:
ha, jolien. Ja, dat valt nog niet mee die schouderbinnenwaarts.

ik vertel hoe het bij mij gewerkt heeft, misschien werkt dat ook bij Diablo.
In eerste instantie moet je zelf recht blijven zitten, dus je schouders evenwijdig aan paard zijn schouders. ( anders geef je tegengestelde hulpen) dat deed ik dus steeds :o
breng beide handen iets naar binnen, en drijf met je buitenbeen op de singel . Zo moet hij van de hoefslag gaan. Om te voorkomen dat hij zn kont uitzwaait moet je hem begrenzen met je binnenbeen.

Wissel het af op de AC lijn en op de hoefslag, zodat hij meer op je hulpen gaat ipv onthouden op welke plek hij welke oefening moet doen.

Succes !

zo doe ik het niet..
Bij mij is binnenbeen op de singel en buiten been er toch echt achter.
TS kun je nog wel een volte rijden dan.. ik zet hem altijd vanaf daar in nl. zodra hij dan de hoefslag af komt begrens ik op mijn buiten teugel en geef ik met mijn binnenbeen enige zijwaartse druk

een fout kan zijn dat je hem te vroeg inzet. nog voordat de voorhand van de hoefslag af is. dan doet hij waarschijnlijk alleen zijn hoofd naar binnen, omdat sommige ruiters dan aan de binnenteugel zitten en binnen been geven.. het moet vanuit je binnenbeen komen, waarbij je het paard zacht aan de buitenkant begrens met de buitenteugel om richting rechtuit te blokkeren..