[RT-P] singelnijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

[RT-P] singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:04

hoi iedereen,

Ik heb een paardje van 5 jaar oud en is sinds een half jaar zadelmak.
zadelmak maken ging echt heel goed. Het punt waar we alleen heel lang de tijd voor hebben moeten nemen was het zadelen.
Het paardje is een heel gevoelig typje, vind vreemde dingen snel eng e.d. dus het zadel was ook eng en vooral als de singel onder de buik door moest.
maar met veel geduld en "liefde" is het wel allemaal gelukt.
Alleen is het me niet gelukt om het gedrag af te leren. Nu als ik met het dekje/zadel aan kom wordt ze al wat onrustig. dan kom de singel en zet ze haar buik helemaal uit dat ik de singel net op de eerste gaatjes vast kan zetten. Ik moet haar dan heel kort zetten anders zou ze me kunnen bijten.
Ik heb al naar het zadel en haar rug laten kijken en dat is gewoon goed.
Het zadel schuift ook bijna nooit (alleen als ik niet goed heb aan gesingeld en te veel naar 1 kant heb gezeten)
Nu singel in aan in kleine stapjes 1ste x als ik het zadel er op leg, 2de x als voor ik het hoofdstel in doe, 3de keer als het hoofdstel in is en de laatste keer voor ik op stap.
Ik moet het ook wel in etappes doen als wordt ze gewoon boos.
Nu weet ik dat ze onder haar buik poetsen ook niet fijn vind.

maar nu merk ik de laatste 2 weken eigenlijk dat ze ook lelijk doet als ik aandrijf met mijn benen ( vooral tijdens warming up). maar ook in galop houd ze zich heel erg in en legt ze haar oren in haar nek (tenzij ze weet dat ik een zweep bij me heb dan doet ze het maar 1 keer, uitgekookt?)

het is een karandasj x Jasper en heb ik verhalen gehoord dat andere nakomelingen van Karandasj dit ook hebben.
Ik vroeg me alleen af of ik dit gedrag goed aan pak of dat ik het misschien beter op een andere manier kan proberen.
het reageren op mijn meen zou een beetje spierpijn kunnen zijn, we zijn nu flink wat nieuwe dingen aan het leren en ik ben wat strenger gaan rijden en het blijft een merrie dus dat zouden allemaal een reden kunnen zijn van haar gedrag wat ik me kan bedenken.

maar nu vroeg ik me af of jullie er misschien wel heel anders over denken.
Het zadel lig echt goed. schoft is vrij en ze heeft geen druk punten.

I_Cee_Ebony

Re: [RT-P] singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:59

Tja komt vaker voor bij merries. Ze zal toch moeten wennen aan je been het enige is dat je hier voorzichtig mee moet zijn laat haar wennen aan de beenhulpen en wees voorzichtig met je spoor indien je deze draagt...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:04

Ik herken je verhaal helaas erg goed, maar heb nog niet echt een oplossing gevonden. Longeren hielp wel een beetje.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:11

Misschien JUIST wat ongevoelig maken, door een "ik-wrijf-met-mijn-been-langs-je-buik-tot-je-ontspan-therapie" ?
( desensitizing)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:16

Je zou een FRA singel kunnen proberen.

Het belangsrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het volledig elastisch zijn over zijn volle lengte en breedte een elasticiteit die puur is afgestemd op de buikkrachten van ons paard.

Nasingelen is overbodig, de singel past zich 100% aan, geeft 100% mee aan elk isselend krachtenveld en dus wisselende omvang van de buik van ons paard…………. Ja, Uw paard vroeg erom !!!

Deze kwalitatief hoogwaardige en onverslijtbare singel wordt onder het F.R.A.® label in Duitsland geproduceerd. Zij wordt geweven uit hoogwaardige „Polyamid 6“ draden, welke zich kenmerken door een extreem hoge stevigheid. De enkele draden zijn op zich uit een veelvoud van filamenten opgebouwd waardoor het doorlaten van vocht (zweet) gewaarborgd is. De elasticiteit waarborgt een perfecte drukverdeling over de volle breedte en lengte van de singel. Uiteraad zijn de passanten en gespbevestigningen inelastisch. Doordat de stoten van uw zadel geen puntbelasting meer ondergaan kunnen deze niet meer inscheuren. De singel is machinewasbaar op 30 graden.

Kan ook goed gebruikt worden bij paarden die singeldwang hebben en zich opblazen.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:47

I_Cee_Ebony schreef:
Tja komt vaker voor bij merries. Ze zal toch moeten wennen aan je been het enige is dat je hier voorzichtig mee moet zijn laat haar wennen aan de beenhulpen en wees voorzichtig met je spoor indien je deze draagt...

nee ik draag geen spoor

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:50

vordur schreef:
Je zou een FRA singel kunnen proberen.

Het belangsrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het volledig elastisch zijn over zijn volle lengte en breedte een elasticiteit die puur is afgestemd op de buikkrachten van ons paard.

Nasingelen is overbodig, de singel past zich 100% aan, geeft 100% mee aan elk isselend krachtenveld en dus wisselende omvang van de buik van ons paard…………. Ja, Uw paard vroeg erom !!!

Deze kwalitatief hoogwaardige en onverslijtbare singel wordt onder het F.R.A.® label in Duitsland geproduceerd. Zij wordt geweven uit hoogwaardige „Polyamid 6“ draden, welke zich kenmerken door een extreem hoge stevigheid. De enkele draden zijn op zich uit een veelvoud van filamenten opgebouwd waardoor het doorlaten van vocht (zweet) gewaarborgd is. De elasticiteit waarborgt een perfecte drukverdeling over de volle breedte en lengte van de singel. Uiteraad zijn de passanten en gespbevestigningen inelastisch. Doordat de stoten van uw zadel geen puntbelasting meer ondergaan kunnen deze niet meer inscheuren. De singel is machinewasbaar op 30 graden.

Kan ook goed gebruikt worden bij paarden die singeldwang hebben en zich opblazen.

tnx voor de tip. weet je toevallig ook waar je zoon singel kan halen. welke leverancier ze levert?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:01

je borstbeen, waar de singel over loopt is een beetje je IK punt. Als je daar een singel over doet kan dit voor een paard als naar worden ervaren. Massage (bijvoorbeeld ttouch of aaien) voor je het zadel op haar rug legt kan helpen ontspannen, ook zou je het eens zonder singel kunnen opleggen en vervolgens belonen en weer af en daarna bijvoorbeeld even longeren oid. Als je de mogelijkheid hebt om het vaker per dag te doen en er even tijd in te steken denk ik wel dat het goed komt. Zorg dat ze ontspant en dan zadel weer eraf, eventueel een paar keer herhalen. Dan de singel, eerst de buik aaien/ttouch en voorzichtig de singel ertegen, voordat ze boos wordt weer ruimte geven en weer aaien en dit ook herhalen, misschien kun je ondertussen al in kleine stapjes iets meer druk op de singel zetten. Bij ontspanning misschien zelfs een los gaatje en stop optijd om het positief te kunnen afsluiten. Als je echt wilt rijden, zal ik wel op deze manier gaan werken maar uiteindelijk wel gewoon zadelen en aansingelen.

Erken het probleem en los het samen met je paard op. Succes.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:15

lailapri schreef:
je borstbeen, waar de singel over loopt is een beetje je IK punt. Als je daar een singel over doet kan dit voor een paard als naar worden ervaren. Massage (bijvoorbeeld ttouch of aaien) voor je het zadel op haar rug legt kan helpen ontspannen, ook zou je het eens zonder singel kunnen opleggen en vervolgens belonen en weer af en daarna bijvoorbeeld even longeren oid. Als je de mogelijkheid hebt om het vaker per dag te doen en er even tijd in te steken denk ik wel dat het goed komt. Zorg dat ze ontspant en dan zadel weer eraf, eventueel een paar keer herhalen. Dan de singel, eerst de buik aaien/ttouch en voorzichtig de singel ertegen, voordat ze boos wordt weer ruimte geven en weer aaien en dit ook herhalen, misschien kun je ondertussen al in kleine stapjes iets meer druk op de singel zetten. Bij ontspanning misschien zelfs een los gaatje en stop optijd om het positief te kunnen afsluiten. Als je echt wilt rijden, zal ik wel op deze manier gaan werken maar uiteindelijk wel gewoon zadelen en aansingelen.

Erken het probleem en los het samen met je paard op. Succes.

Ik ga het zeker proberen alleen is het wel zo dat ze aaien/poetsen op de buik ook niet prettig vind wel als ik kriebbel vlak voor of om har uiers ik weet niet of dat ook zou helpen?

Ik erken het probleem vandaar deze oproep.

Ik ga ik marijke boinck voor een ander paard proberen langs te laten komen en wil mijn vader dat ze ook even bij haar kijkt. Ik weet niet of jij wel eens van haar gehoord hebt of haar methode kent?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:22

nee die ken ik niet.
Wat betreft het erkennen ik merk dat dat alleen al helpt dat je het probleem ziet en er wat aan wilt doen.

Ttouch vinden de meeste wel lekker, hooger beginnen, bijvoorbeeld op de schouder en dan rustig zakken.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:27

lailapri schreef:
nee die ken ik niet.
Wat betreft het erkennen ik merk dat dat alleen al helpt dat je het probleem ziet en er wat aan wilt doen.

Ttouch vinden de meeste wel lekker, hooger beginnen, bijvoorbeeld op de schouder en dan rustig zakken.

staat dat ook in het boek van linda tellington jones als ik het goed heb?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:34

Kan een zadel probleem zijn
Ook al denk je dat je zadel goed ligt, dan hoeft dat niet zo te zijn (80 % van de zadels ligt niet goed)
Door een zadel met een te krap kussenkanaal kan een paard pijnlijke wervels krijgen (ook al is de boom-maat goed en ligt het zadel in balans)
Veel paarden hebben op die plaats ook spierproblemen door uitglijden in de wei/paddock
Dan is aansingelen geen feest aangezien de spier tot ver onder de buik door loopt
Zelf kun je proberen er achter te komen of je paard echt geen pijn heeft
1) knijp bv eens hard in de schoft en druk eens flink op de lange rugspier (die hoort boterzacht aan te voelen, zoals bv je bovenbeen)
2) Ga eens naast je paard staan, haak je vingers achter de wervelkolom (op verschillende plaatsen) en ga er met je volle gewicht aanhangen
Een paard hoort daar geen pijnreactie op te geven
Een singel met elastiek aan beide kanten kan ook verlichting geven
Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:40

staat idd ook uitgelegd in het (nieuwe) boek van linda.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:51

lailapri schreef:
staat idd ook uitgelegd in het (nieuwe) boek van linda.

oke dan ga ik die maar lezen die heb ik mijn pa voor zijn verjaardag gegeven.
tnx

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:59

staat een stukje over singelnijd geschreven dus kan je opzoeken, al is de rest van het boek ook wel interessant

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:14

Ik heb een FRA singel te koop.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:08

lailapri schreef:
staat een stukje over singelnijd geschreven dus kan je opzoeken, al is de rest van het boek ook wel interessant

het is een vrij dik boek dus mijn vader was nog niet zo ver maar hij gaat nu even door bladeren naar het hoofdstuk.
staan wel veel leuke dingen in zegt hij.

ik had het boek eigenlijk gekocht omdat we een paard hebben staan die we de trailer niet in krijgen.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:09

vordur schreef:
Ik heb een FRA singel te koop.

ik zag de foto van de singel en ik heb er al een keer mee in mijn handen gestaan maar idd getwijfeld omdat hij vrij prijzig is.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:29

heeft ze geen pijn in haar buik ofzoo? of dat er in het verleden iets is gebeurd? :o

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:33

shirdaki schreef:
heeft ze geen pijn in haar buik ofzoo? of dat er in het verleden iets is gebeurd? :o

nee er is nooit iets vervelends gebeurd.
Het blijft een merrie he.
ze heeft het niet altijd, als je haar afleid doet ze niks

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:53

mijn pony deed ook altijd lelijk als ik hem aansingelde!
mijn instructrice vertelde me dat ik hem eens moest laten kijken naar het aansingelen en dan belonen ( met evt een snoepje ) als je hem aansingelt
gaat nu prima...hij kijkt nu al automatisch als ik ermee begin en vind het niet zo erg meer....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:42

Die FRA singel is anders wel de moeite hoor!! Mijn paard heeft (of liever had) ook last van singelnijd. Met heel rustig en in stappen (zoals jij al doet) aansingelen kwam ik al een heel eind maar met die FRA singel is het echt nog gebeterd. Wel één puntje ... je mag die singel niet aansingelen totdat het niet meer gaat (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) want dan zit het allemaal te strak. Zoek de juiste lengte zodat je zadel goed blijft liggen en je paard er lekker mee loopt en hou dit dan altijd aan als je opzadeld. (tel de gaatjes van de singelstoten en onthoudt dat)
Als je paard een erg gevoelig velletje moest hebben kan je ook nog een bontje om de singel doen.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:18

allemaal erg goede oplossingen, maar het kan ook een totaal andere oorzaak hebben.
namelijk maagzweren. ik zal je eens vertellen, 90% van de racepaarden, 60% van de overige paarden en 50% vd veulens in gevangenschap heeft er last van.. en als je wil weten waarom, het is heel simpel, een paard eet van nature 16 uur per dag..
lees kauwt 16 uur per dag, een paard maakt alleen tijdens het kauwen speeksel aan, wat het maagzuur neutraliseert.. een paard in gevangeschap eet vaak max. 6 uur per dag.. terwijl er wel gewoon constant maagzuur wordt aangemaakt, maar geen speeksel/ voer in de maag komt waarmee het vermengt en geneutraliseerd wordt..
toch best vervelend voor zo'n paard, het maagzuur gaat namelijk door die hele maag heen.. wat op den duur natuurlijk de maagwand gaat aantasten..

ik wil nu niet perse zeggen dat je paardje hier last van heeft, maar de kans is erg groot aanwezig..
voor meer info laat het even weten, heb er vorige week een poster overgemaakt voor school.. die is alleen wel in het engels.. maar je mag hem best lezen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:21

Toch zou ik nogmaals je zadel laten controleren. Na een half jaar rijden en groeien kan de ligging van het zadel toch veranderd zijn.

Overigens, aansingelen in 4 etappes vind ik doodnormaal. Dat doe ik ook altijd, op de zelfde manier als jij.

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:53

Ik heb ook 'zo'n' merrie...begint te lopen als ik met het zadel aan kom lopen en spant haar buik bij het aansingelen. Ik singel ook gaatje voor gaatje aan. Werk goed! Maar zadel even na laten kijken kan sowieso geen kwaad (ik bleek een niet goed passend zadel te hebben en de associatie zadel=pijn werkt niet echt mee...')
Ook als ik met mijn been aan haar lijf zit wordt ze narrig (en bokt als het effe kan). Ik heb de aanwijzing gekregen om door te gaan totdat ze het accepteert en dan te belonen. Veel oefenen!