Tetra (fries) @ Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudje94

Tetra (fries) @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:01

Hee! :D

Tetra is 3 maanden geleden beleert en het gaat hartstikke goed :D we doen lekker rustig aan :o

me eigen punten waar ik aan moet denken:

- Niet voorover hangen.
- Benen wat meer naar voren niet naar achteren. ( ik moest waarschijndelijk me beugels een gaatje langer :o )
- en hakken om laag.
- Ik gebruik sporen om haar voorwaarts te krijgen en om haar bijelkaar te houden. Maar het is wel snel. Maar omdat ze dus niks om het been en zweep geeft en wel meer aan sporen dus ;)

hier komen de foto's:

1.Afbeelding
Benen meer naar voren.
2.Afbeelding
benen weer naar achteren :roll:
3.Afbeelding
Halthouden :oo
4.Afbeelding
5.Afbeelding
Galop beetje vaage foto!
6.Afbeelding
Mijn knapperd :o
7.Afbeelding
:+:
Tips?? ;)

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Maudje94 op 18-11-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:04

Je lijkt soms een beetje streng met je binnenhand, en heb je eigenlijk een reden om een 3 maanden beleerd paard met sporen te rijden?
Zeker als je rustig aan bezig bent zoals je het zegt is het misschien handiger om hem direct op kuithulpen te trainen

Het voorover vallen valt toch wel mee, of staan die momenten niet op de foto?

Wel vind ik dat je een heel leuk paard hebt, en ik ben benieuwd hoe hij verder zal ontwikkelen :)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:07

Ik denk dat je je beugels een gaatje of 2 langer moet maken. Je knieën komen bijna over de wrongen heen. Hierdoor kun je je bovenbeen wat langer maken en daardoor komt ook je been op de juiste plek te liggen (ik heb hier zelf ook moeite mee).

Wat ik verder zie aan het rijden: probeer haar veel en veel actiever te rijden. Ze loopt op haar voorbenen en haar achterhand hangt er maar wat bij. Dan in het begin maar wat over haar tempo: nu valt ze volledig uit elkaar.

De galop is een kwestie van oefening: mijn fries heeft er ook erg veel moeite mee en is verre van nagefelijk. Dit zie ik bij jou ook. Gewoon door blijven oefenen. Ik merk dat sinds ik mijn fries veel longeer met touwtjes, en nu met dubbele lijnen hij de galop steeds makkelijker doet.

En die sporen.. met 3 maanden moet je eerst bevestigen, en dan pas verfijnen. Als ie niet opzij gaat voor je been moet je het de 2e keer iets harder doen en als ie dan nog niet luistert maar een tik, nog niet luisteren een hardere tik. Als je nu al met sporen begint dan heb je er later niks meer aan.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:08

Zelfde vraag als hierboven, waarom een 3 maanden beleerd paard met sporen en zweep rijden? Zweep kan ik me nog inbrengen, maar sporen, als je er geen goede reden voor hebt, zeker niet doen! Idd werken met die kuiten, en niet prikken met spoortjes!

Wel een onwíjs gaaf paard, wat is de afstamming? :)
Succes ermee!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:13

Pikeur schreef:
Je lijkt soms een beetje streng met je binnenhand, en heb je eigenlijk een reden om een 3 maanden beleerd paard met sporen te rijden?
Zeker als je rustig aan bezig bent zoals je het zegt is het misschien handiger om hem direct op kuithulpen te trainen

Het voorover vallen valt toch wel mee, of staan die momenten niet op de foto?

Wel vind ik dat je een heel leuk paard hebt, en ik ben benieuwd hoe hij verder zal ontwikkelen :)

Ja klopt is inderdaad snel , Maar waar ik mijn paard heb beleerd ( udo de haan ) zei dat ik met sporen moest rijden omdat ze dan niet vooruit te branden is. En ik heb kleine genomen. En ik prik niet de heletijd ik doe heel veel met me stem. Bedankt voor de tips!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:17

Wijnanda schreef:
Ik denk dat je je beugels een gaatje of 2 langer moet maken. Je knieën komen bijna over de wrongen heen. Hierdoor kun je je bovenbeen wat langer maken en daardoor komt ook je been op de juiste plek te liggen (ik heb hier zelf ook moeite mee).

Wat ik verder zie aan het rijden: probeer haar veel en veel actiever te rijden. Ze loopt op haar voorbenen en haar achterhand hangt er maar wat bij. Dan in het begin maar wat over haar tempo: nu valt ze volledig uit elkaar.

De galop is een kwestie van oefening: mijn fries heeft er ook erg veel moeite mee en is verre van nagefelijk. Dit zie ik bij jou ook. Gewoon door blijven oefenen. Ik merk dat sinds ik mijn fries veel longeer met touwtjes, en nu met dubbele lijnen hij de galop steeds makkelijker doet.

En die sporen.. met 3 maanden moet je eerst bevestigen, en dan pas verfijnen. Als ie niet opzij gaat voor je been moet je het de 2e keer iets harder doen en als ie dan nog niet luistert maar een tik, nog niet luisteren een hardere tik. Als je nu al met sporen begint dan heb je er later niks meer aan.

Dat is juist probleem ze geeft niks om de kuit en zweep en met sporen luistert iets meer
Bedankt voor de tips!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:20

Geef dr dan maar gerust een flinke oplawaai, en als ze nog niet reageert nog een keer. Het moet gaan werken als actie - reactie, maar sporen op een paard dat net onder het zadel is, is echt not done. Je verpest haar nu alleen maar voor later om het zo maar even grof te zeggen :o Wat je er nu inprikt moet alleen maar langer worden. Mijn paard luisterde ook nooit naar mijn benen, maar gewoon volhouden, dan krijgen ze het vanzelf door. Als je geen reactie geeft gewoon gelijk een tikje en consequent blijven, anders snapt je paardje het op den duur ook niet meer, maar doe alsjeblieft die sporen af.

Door veel te longeren krijgen ze goede conditie en leren ze om actief te blijven. Ik heb er ontzettend veel aan gehad met de mijne :)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:22

Wijnanda schreef:
Geef dr dan maar gerust een flinke oplawaai, en als ze nog niet reageert nog een keer. Het moet gaan werken als actie - reactie, maar sporen op een paard dat net onder het zadel is, is echt not done. Je verpest haar nu alleen maar voor later om het zo maar even grof te zeggen :o Wat je er nu inprikt moet alleen maar langer worden. Mijn paard luisterde ook nooit naar mijn benen, maar gewoon volhouden, dan krijgen ze het vanzelf door. Als je geen reactie geeft gewoon gelijk een tikje en consequent blijven, anders snapt je paardje het op den duur ook niet meer, maar doe alsjeblieft die sporen af.

Door veel te longeren krijgen ze goede conditie en leren ze om actief te blijven. Ik heb er ontzettend veel aan gehad met de mijne :)

okee ik zal kijken hoe het gaat :+
Bedankt!

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:11

Wijnanda schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb ook zo'n fries. was er een keer zo zat van en heb hem dus ook een flikke tik gegeven. nu hoef ik maar een beetje aan te drijven en hij gaat al.

Ik vind het een erg mooi paars ;)

Breghje

Re: Tetra (fries) @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:16

Leuk paard!!

Mijne was ook zo lekker niet aan het been, en door oa heeeel veel schijnovergangen te rijden is daar verandering in gekomen. Wat een een fijne manier van rijden kan zijn, is haar aan de voorkant losser te laten, met bv een lang(ere) teugel en haar dan aan de praat te krijgen. Dan moet je haar heel erg actief gaan rijden, maar daardoor zal het gebruik van haar achterhand heel erg vooruit gaan. Ook idd longeren is goed, eventueel met een bangage achter haar achterhand (of een pessoa) zodat ze goed bewust wordt van haar achterkantje.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:06

Breghje schreef:
Leuk paard!!

Mijne was ook zo lekker niet aan het been, en door oa heeeel veel schijnovergangen te rijden is daar verandering in gekomen. Wat een een fijne manier van rijden kan zijn, is haar aan de voorkant losser te laten, met bv een lang(ere) teugel en haar dan aan de praat te krijgen. Dan moet je haar heel erg actief gaan rijden, maar daardoor zal het gebruik van haar achterhand heel erg vooruit gaan. Ook idd longeren is goed, eventueel met een bangage achter haar achterhand (of een pessoa) zodat ze goed bewust wordt van haar achterkantje.

Bedankt we zullen er aan werken!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:06

Laat die teugels nog even los en ga eerst je paard aan het been rijden. Ik denk dat je de rem er te veel op hebt zitten en het paard daarom niet voorwaarts wil. Met andere woorden je paard snapt die toch wel tegenstrijdige hulp nog niet.
Dus geen contact teugels meer, maar alleen maar schakelen, schakelen en nog eens schakelen, pas als dat in orde is ga je weer eens denken over aanleuning en daarna over nageven.
Wil ze niet voorwaarts los onder de man, ga dan weer even aan de longe zodat de longeerder kan helpen met het naar voren brengen van je paard.
Vergeet vooral het belonen niet! Dat is nog vele malen belangrijker dan die zweep en sporen, want ook ik vind het not done bij een paard dat pas onder het zadel is.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:13

aerdenhout1 schreef:
Laat die teugels nog even los en ga eerst je paard aan het been rijden. Ik denk dat je de rem er te veel op hebt zitten en het paard daarom niet voorwaarts wil. Met andere woorden je paard snapt die toch wel tegenstrijdige hulp nog niet.
Dus geen contact teugels meer, maar alleen maar schakelen, schakelen en nog eens schakelen, pas als dat in orde is ga je weer eens denken over aanleuning en daarna over nageven.
Wil ze niet voorwaarts los onder de man, ga dan weer even aan de longe zodat de longeerder kan helpen met het naar voren brengen van je paard.
Vergeet vooral het belonen niet! Dat is nog vele malen belangrijker dan die zweep en sporen, want ook ik vind het not done bij een paard dat pas onder het zadel is.

Okee bedankt voor de tip met longeren zijn we al bezig gaat super. soms nog wel even trucjes uithalen, maar verder gaat het goeed!

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:24

hoi ik heb t zelfde meegemaakt met mijn fries liep ook niet voor mn kuiten
meer omdat ze het fenomeen nog niet snapte indd veel op stem gedaan
en een klein stomp spoortje hier is geen probleem mee hoor als je haar
met stemhulp en een kleine schrikreactie leerd dat drijven lopen betekend
dus wel eerst drijf in combinatie met stemhulp aandrijven tegelijk drraafff
reageerd ze niet idem maar dan met spoortje dus drijven drrraaff dan drijven
met spoortje im combinatie met ddrrraf.. snapt ze het gauw genoeg.
mijn merrie is nu 10 en loopt super voor het been hoef amper te drijven

geluikkig is elk paard verschillend!

leuk paard en succes

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:50

sam_lub schreef:
hoi ik heb t zelfde meegemaakt met mijn fries liep ook niet voor mn kuiten
meer omdat ze het fenomeen nog niet snapte indd veel op stem gedaan
en een klein stomp spoortje hier is geen probleem mee hoor als je haar
met stemhulp en een kleine schrikreactie leerd dat drijven lopen betekend
dus wel eerst drijf in combinatie met stemhulp aandrijven tegelijk drraafff
reageerd ze niet idem maar dan met spoortje dus drijven drrraaff dan drijven
met spoortje im combinatie met ddrrraf.. snapt ze het gauw genoeg.
mijn merrie is nu 10 en loopt super voor het been hoef amper te drijven

geluikkig is elk paard verschillend!

leuk paard en succes

Dankjee! het is ook belangrijk dat je met stem doet vooral bij zon jong paard dus daarom gebruik ik die ook ;)!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:02

hee maud!

leuke foto's en leuke tetre :D

maar ik vind eigenlijk ook dat ze wel een beetje voor je been moet lopen, en inderdaad zoals ookal gezegd, misschien aan de longeerlijn.
en ik vond het bij silke ook goed helpen dat als je haar dan eindelijk in draf hebt(zonder sporen) dan een paar passen draven goed belonen en weer stappen. veel overgangen rijden en goed belonen, daar worden ze actief van en gaan ze de achterhand ook goed van gebruiken.

Succes met dit mooie beestje he! ik moet ook gauw een kijken als je met haar bij de manege bent :+

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:32

marritpiebe schreef:
hee maud!

leuke foto's en leuke tetre :D

maar ik vind eigenlijk ook dat ze wel een beetje voor je been moet lopen, en inderdaad zoals ookal gezegd, misschien aan de longeerlijn.
en ik vond het bij silke ook goed helpen dat als je haar dan eindelijk in draf hebt(zonder sporen) dan een paar passen draven goed belonen en weer stappen. veel overgangen rijden en goed belonen, daar worden ze actief van en gaan ze de achterhand ook goed van gebruiken.

Succes met dit mooie beestje he! ik moet ook gauw een kijken als je met haar bij de manege bent :+

Hee jaa klopt, longeerlijn doe ik nu al vaker ;)! en heb vandaag zonder sporen gereden en ging redelijk goed we zijn er mee bezig ;)! zo ie zo beloon ik haar goed omdat het nog een jong paard is;) dus dat komt helemaal goed;)!
Jaa we kunnen wel eens samen een buitenrit doen?
xx

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:58

Ik vind het er harstikke leuk uit zien voor een paard zo kort onder het zadel.
Ik merk zelf bij mijn fries (sinds zomer onder het zadel) dat ze vooral in de bak niet vooruit te branden is.
Probeer nu zelf niet al te veel bezig te zijn met de voorkant, en gewoon het voorwaartse. En de buiten ritten goed maar flink draven.
Ik ben niet zo voor een spoortje bij zo'n jong beestje, maar dat zeiden er al meer.
Beugels een paar gaatjes langer en dan wordt de been ligging van zelf denk ik al beter.
Leer balanceren en goed evenwichtig te zijn dan zal je minder snel naar voren vallen en misschien moeten jullie ook gewoon nog een beetje aan elkaar wennen. Dan komt de balans van zelf.

veel plezier en veel succes er mee, komt vast goed!

groetjes Lisanne

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 23:02

Alice13 schreef:
Ik vind het er harstikke leuk uit zien voor een paard zo kort onder het zadel.
Ik merk zelf bij mijn fries (sinds zomer onder het zadel) dat ze vooral in de bak niet vooruit te branden is.
Probeer nu zelf niet al te veel bezig te zijn met de voorkant, en gewoon het voorwaartse. En de buiten ritten goed maar flink draven.
Ik ben niet zo voor een spoortje bij zo'n jong beestje, maar dat zeiden er al meer.
Beugels een paar gaatjes langer en dan wordt de been ligging van zelf denk ik al beter.
Leer balanceren en goed evenwichtig te zijn dan zal je minder snel naar voren vallen en misschien moeten jullie ook gewoon nog een beetje aan elkaar wennen. Dan komt de balans van zelf.

veel plezier en veel succes er mee, komt vast goed!

groetjes Lisanne

Dankje! ik ben eigenlijk ook niet echt voor sporen maar waar ik me paard beleert heb zeiden ze dat ik met sporen moest rijden . En ik dacht dat het beste was. Maar eigenlijks is dat niet zo.Vandaag maar even dus zonder sporen gereden en dat ging opzich goed! dus dat hou ik maar zo :P
Jaa het is inderdaad wennen omdat ik eerst op een klein welshje reed en die maakt snelle kleine pasjes. En tetra maakt reuze passen :+ ik denk dat ik daarom ook me beugels korten had om niet in het zadel te ploffen;)!. Maar ik heb ze nu al langer omdat ik er nu wel een beetje aan gewent bent. Bedankt!:D

marinkaa_

Re: Tetra (fries) @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:03

je doet je been soms naar achter als je drijft maar misschien moet je eens proberen om je beugels dan 1/2 gaatjes langer te doen , misschien helpt dat? ik weet niet of het werkt maar misschien kan je het proberen! :)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:54

marinkaa_ schreef:
je doet je been soms naar achter als je drijft maar misschien moet je eens proberen om je beugels dan 1/2 gaatjes langer te doen , misschien helpt dat? ik weet niet of het werkt maar misschien kan je het proberen! :)

Ja dat heb ik gedaan en dat is inderdaad beter maar ik had me beugels zo kort omdat ik nog wel moeilijk vond om me belans te vinden maar dat is nu beter;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:52

Opzich valt het best mee met je beenligging hoor! Je kunt op 9 vd 10 foto's netjes een denkbeeldige verticale lijn tussen je schouders heupen en hakken leggen. Naar mijn idee mag je zadel iets meer naar voren. Nu ligt het te ver naar achteren (foto 2&3) waardoor het lijkt dat je je benen te veel naar achteren hebt liggen

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:55

idylle schreef:
Opzich valt het best mee met je beenligging hoor! Je kunt op 9 vd 10 foto's netjes een denkbeeldige verticale lijn tussen je schouders heupen en hakken leggen. Naar mijn idee mag je zadel iets meer naar voren. Nu ligt het te ver naar achteren (foto 2&3) waardoor het lijkt dat je je benen te veel naar achteren hebt liggen

Oke bedankt zal kijken als ik het zadel eer naar voren doe dat het dan beter eruit ziet;)!

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:09

Wat een leuke fries!

Zelf ben ik ook in het bezit van een geweldig lieve maar niet zo actieve fries (beetje type: met minimale inspanningen het maximale resultaat) De neiging om met een spoortje te gaan rijden snap ik dan ook maar al te goed!

Mijn paardje is 9 jaar lang ook nog eens manege paard geweest en liep gewoon niet meer: stilstaan, paar passen galoperen en weer stilstaan, stukje draven (even een seconde afgeleid) heel snel gaan stappen. Dit gedrag in combinatie met zijn intelligentie: ik kan je vertellen geen makkie! Samen met mijn instructrice ben ik gaan werken aan voorwaarts rijden, veel overgangen, been eraf en meteen ingrijpen als hij terugvalt. De voorkant heeft in deze tijd weinig aandacht gehad: als hij maar liep en bleef lopen!

Inmiddels zijn we een half jaar verder en mijn paardje loopt! En geloof het of niet maar op kuit druk draaft hij aan *trots* We zijn we zelf wedstrijden gaan rijden en dit gaat prima! Het kost veel kracht en geduld maar je bereikt wel iets! En de sporen? Die komen wel als we zover zijn, maar als vervijning van de hulpen en geen middel om hem voorwaarts te rijden.

Heel veel succes met je prachtige paard!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:25

Tikara schreef:
Wat een leuke fries!

Zelf ben ik ook in het bezit van een geweldig lieve maar niet zo actieve fries (beetje type: met minimale inspanningen het maximale resultaat) De neiging om met een spoortje te gaan rijden snap ik dan ook maar al te goed!

Mijn paardje is 9 jaar lang ook nog eens manege paard geweest en liep gewoon niet meer: stilstaan, paar passen galoperen en weer stilstaan, stukje draven (even een seconde afgeleid) heel snel gaan stappen. Dit gedrag in combinatie met zijn intelligentie: ik kan je vertellen geen makkie! Samen met mijn instructrice ben ik gaan werken aan voorwaarts rijden, veel overgangen, been eraf en meteen ingrijpen als hij terugvalt. De voorkant heeft in deze tijd weinig aandacht gehad: als hij maar liep en bleef lopen!

Inmiddels zijn we een half jaar verder en mijn paardje loopt! En geloof het of niet maar op kuit druk draaft hij aan *trots* We zijn we zelf wedstrijden gaan rijden en dit gaat prima! Het kost veel kracht en geduld maar je bereikt wel iets! En de sporen? Die komen wel als we zover zijn, maar als vervijning van de hulpen en geen middel om hem voorwaarts te rijden.

Heel veel succes met je prachtige paard!

Oke;)! nou zondag heeft ze wle een heel rondje gegaloppeerd:D! dus ik was super blij! En ik rij nu 1 keer in de week met sporen;). Heb je ook een foto van je fries? :o Jij ook succes!