Hulp gezocht .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0N00

Hulp gezocht .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:11

Hallo!
Ik rij sinds kort met mijn haflingertje bitloos,maar ook met bit heb ik een probleem..
Ik hoop dat iemand dit ook al heeft meegemaakt en misschien tips heeft...

De haflinger in kwestie is ongeveer 13 jaar oud en is altijd al heel koppig geweest,soms sloom en soms hyperactief..
Nog nooit echt noemenswaardige problemen gehad,tot sinds kort.

Telkens ik begin te draven begint ze overdreven veel tegen de kant te plakken,als je druk zet met beenhulpen of met de "teugels"(niet in de mond dus) begint ze echt tegen te werken en nog meer tegen de kant te lopen. In draf lukt het me nog wel om haar op de tweede hoefslag te krijgen maar in galop is 't een echt drama.Op de rechterhand laat ik haar aangalopperen,hetgeen niet direct lukt,begint extreem hard te draven,bokken,etc..
Enfin,als ze dan toch in galop is(wat soms wel direct lukt zonder problemen)begint ze dus weer super dicht tegen de kant te lopen...Dikwijls schuurt ze met het zadel ertegen,zodat ik mijn voet,been na hevige pijn oet wegtrekken...
Eenmaal dit is gebeurd,is er geen houden meer aan,ze begint echt hysterisch rond te draven,niet kalm of ontspannen meer te krijgen ..

Vandaag ben ik zelfs tegen de schutting(is een buitenpiste dus zijn houten palen,..)gevallen..
Is echt gevaarlijk aan het worden,het paardje is wel koppig maar echt niet gevaarlijk of agressief.

Zou echt niet weten aan wat het ligt!Misschien omdat ze over het algemeen "lomp"is??

Groetjes.

Krips

Re: Hulp gezocht .

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:07

Heb je al gekeken of er iets medisch kan zijn? Zit het zadel goed bijvoorbeeld? Is er iets veranderd, bijvoorbeeld het voer? Het is toch vreemd dat ze dit zomaar gaat doen, ik denk dat je er misschien iets anders achter moet zoeken dan puur rijtechnisch. Anders zou ik tijdelijk op de binnenhoefslag gaan rijden en het langzaam weer uitbreiden richting de hoefslag.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:11

Krips schreef:
Heb je al gekeken of er iets medisch kan zijn? Zit het zadel goed bijvoorbeeld? Is er iets veranderd, bijvoorbeeld het voer? Het is toch vreemd dat ze dit zomaar gaat doen, ik denk dat je er misschien iets anders achter moet zoeken dan puur rijtechnisch. Anders zou ik tijdelijk op de binnenhoefslag gaan rijden en het langzaam weer uitbreiden richting de hoefslag.

Er is niet echt iets veranderd van voer(behalve dat ze nu dus hooi en worteltjes krijgt omdat eht winter is),korrels zijn nog steeds recreatiekorrel... Het zadel heb ik ook al geprobeerd(rijd soms met westernzadel en deze keer was het met een gewoon, en ook zonder zadel het zelfde probleem).
De laatste keer dat de dierenarts er was, was alles oké..
Bedankt voor de tips,ik ga weer oefenen op de binnenhoefslag..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:12

wat zegt je instructeur hiervan?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:54

sluit medisch gebeuren uit. Zo heb ik ooit een haflingermerrie gehad die precies zo was. gooide me zowat over de omheining heen! Niet leuk! en dat voor haar 1.45 hoog. bleek achteraf dat ze haar hormoonhuishouding niet in orde heeft. Ook overal bultjes op haar lichaam.

Maar houd ook in gedachten dat haflingers nou eenmaal zo kunnen zijn. En enorm sterk! En als ze erachter zijn dat bepaald gedrag (onbewust) beloond wordt.... ooooh.

Heb nu een paard van 1.70 en veel zwaarder. Maar deze maakt zich niet zo sterk als mijn haflingertje van toen.

Maar kop op.. probeer er wat van te maken. Schakel hulp in. Laat hem eens rijden door een ander. Controleer je zadel. Sluit lichamelijke problemen uit.

Weet precies hoe je je voelt...

(hoe heet je haflinger eigenlijk)..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:56

Doet hij dit op een kant of op allebei de kanten?
Lijkt mij gewoon gewenning plus zijn natuurlijke scheefheid.

Vraag buitenstelling en breng je gewicht op je binnenbeen en natuurlijk met je lichaam naar binnen draaien. Zorg er ook voor dat je tempo controleerbaar is, dan is dit veel makkelijker.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:00

Gewenning en natuurlijke scheefheid verklaard toch niet dat ze het ineens doet en het voordien niet deed?

(Geen aanval, vind het gewoon interessant)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:11

Krips schreef:
Gewenning en natuurlijke scheefheid verklaard toch niet dat ze het ineens doet en het voordien niet deed?

(Geen aanval, vind het gewoon interessant)

als er niet wordt gewerkt aan het rechtrichten zal het paard steeds meer verbuigen en zullen er vanzelf lichamelijke blokkades vormen, vroeger of later. (misschien nu dus?)

Weet natuurlijk niet of dit het geval bij TS is, of zij hiermee werkt en of zij vaker op 2e hoefslag rijdt. Op de hoefslag rijden is natuurlijk veel makkelijker voor het paard, lekker plakken aan een rand, daar vinden ze veel meer balans. Als ik met mijn paard een paar weken lang alleen maar op de hoefslag rijdt, ben ik daarna wel weer even bezig met het afleren daarvan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:14

Ojaa, precies.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:11

Knert schreef:
sluit medisch gebeuren uit. Zo heb ik ooit een haflingermerrie gehad die precies zo was. gooide me zowat over de omheining heen! Niet leuk! en dat voor haar 1.45 hoog. bleek achteraf dat ze haar hormoonhuishouding niet in orde heeft. Ook overal bultjes op haar lichaam.

Maar houd ook in gedachten dat haflingers nou eenmaal zo kunnen zijn. En enorm sterk! En als ze erachter zijn dat bepaald gedrag (onbewust) beloond wordt.... ooooh.

Heb nu een paard van 1.70 en veel zwaarder. Maar deze maakt zich niet zo sterk als mijn haflingertje van toen.

Maar kop op.. probeer er wat van te maken. Schakel hulp in. Laat hem eens rijden door een ander. Controleer je zadel. Sluit lichamelijke problemen uit.

Weet precies hoe je je voelt...

(hoe heet je haflinger eigenlijk)..

Bedankt!Ze heet Nora (nono)van daar mijn nickname ..
Persoonlijk denk ik ook wel dat ze zich zeer sterk maakt,zie je eigenlijk aan alles bij haar..

Ik ga haar zeker eens laten rijden door iemand anders!

Groetjes en bedankt,
veel succes nog met je paardje.

N0N00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:12

noekje schreef:
Doet hij dit op een kant of op allebei de kanten?
Lijkt mij gewoon gewenning plus zijn natuurlijke scheefheid.

Vraag buitenstelling en breng je gewicht op je binnenbeen en natuurlijk met je lichaam naar binnen draaien. Zorg er ook voor dat je tempo controleerbaar is, dan is dit veel makkelijker.

Ze doet het meestal op de rechterkant,maar links is dit ook licht te merken..

Bedankt voor de tips,ik ga het zeker eens proberen!
groetjes