merrie wil niet op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apacheshadow

merrie wil niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:58

Het wordt me nu toch echt gevaarlijk.
Ik rijd sinds een jaar een 18 jarige kwpn merrie (bijna 50% volbloed)
De merrie heeft ZZ-licht de lichte tour gelopen en is niet veel buiten geweest.
Ze heeft sinds de 2de buitenrit geen zin om naar buiten te gaan
Dit gaat gepaart met heftig stijgeren en omdraaien enz. Ze houd
daarbij geen rekening met wat er langs de weg ligt of staat.
Ik had het een beetje onder controle door haar direct aan het
werk te zetten (draven enz) en zo het rondje te gaan rijden.
Nu is ze voor de zomervakantie de weide op gegaan om aan te komen
en nu staat ze sinds kort weer bij mij in de buurt op de weide.
De eerste buitenrit hier ging prima. Maar vandaag (2de buitenrit)
ben ik met haar in een beek terecht gekomen omdat mevrouw niet wilde
Ik heb gelukkig niets maar zij is daarna door prikkeldraad gesprongen wat achter de beek lag

In de rijbak op op de wei is ze super braaf en kun je alles van haar vragen. Verder is ze totaal
gezond, tuig past goed en ze heeft het duidelijk naar haar zin op de wei
Ze heeft dit ook als ik met 1 of meerdere paarden naar buiten ga

Ik hoop dat dit probleem opgelost kan worden

Mungbean

Re: merrie wil niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:08

Niet meer dan buiten gaan?
Blijkbaar vind ze het echt niet leuk of eng. Met een paard dat doodsbang is voor hindernissen blijf je ook niet springen is mijn mening.
Ze is al 18 en als ze dit al 15 jaar zo doet kan ik eigenlijk geen enkele reden bedenken om dat nog te willen aanpassen. Laat haar lekker in haar waarde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:05

Tja als je het perse wilt veranderen zul je het heel geleidelijk moeten opbouwen en het een positieve ervaring voor haar moeten maken. desnoods eerst maar eens veel grazen onderweg. want nu is het eng en ook nog eens ruzie met jou (want jij wil door immers), dat is dubbel op vervelend.

Angelina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:46

Ik denk dat je het beste gewoon in de bak kan gaan rijden, zo te lezen vind je merrie het niks aan om buiten te rijden. Misschien heeft ze in het verleden een vervelende ervaring met buitenrijden gehad en wil ze het nu niet meer. En als je het perse door wil zetten, zou ik het rustig op gaan bouwen.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:37

En wat doet ze als je gewoon met haar naar buiten wandeld, aan de hand bedoel ik dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:47

De meeste paarden die echt niet van huis willen zijn toch wel een beetje bang of hebben verlatingsangst.

Ik ben ook benieuwd hoe ze zich gedraagt als je haar aan de hand meeneemt, de meeste bange paarden volgen dan wel.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:37

@Sizzle. Ik weet niet of ze het nou echt niet leuk vind. Als ze buiten eens flink mag uitgaloperen of een sprongetje mag maken zie je haar echt genieten.

@Troi
@Tum_tum Op de eerste buitenrit in de nieuwe omgeving had ze totaal nergens last van. Dus ik weet niet of opbouwen zo veel zin heeft

@Kimenco Aan de had dribbelt ze en heeft ze de neiging om over me heen te denderen. Ik ben zelf niet klein maar als ik haar aan de hand heb gaat de hals erop en groeit ze(niet echt maar voor het idee) 10 cm

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:34

Als het niet je eigen paard is zou ik ook gewoon het risico niet nemen :n
Paard gaat al 18 jaar prima zo toch, waarom moeilijk doen en gevaar lopen. Sprongetje maken kan je ook in de bak en sprintje trekken in de wei.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:23

Citaat:
@Kimenco Aan de had dribbelt ze en heeft ze de neiging om over me heen te denderen. Ik ben zelf niet klein maar als ik haar aan de hand heb gaat de hals erop en groeit ze(niet echt maar voor het idee) 10 cm

Klinkt toch echt als een paard dat het gewoon heel spannend vindt buiten, logisch ook, dat moeten ze leren. En dat ook nog niet direct steun heeft aan degene die haar aan de hand meevoert.

Niks mis mee, ik stap iedere dag met mijn merrie over het fietspad hier op het moment en die vind dat ook doodeng, hals erop en snurken maar. Mijn merrie vindt alleen op buitenrit ook geen tractatie, veel te eng.

Ik sluit me aan bij Sizzle.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:25

wat doet ze als je haar aan de hand meeneemt en later opstapt? of eerst een paar keer ehtzelfde rondje aan d ehand doen met grazen tussendoor belonen. en als er iemand met je mee gaat op de fiets of haar vast houd aan de longeerlijn. wat vervelend zeg en dat ze ook neit meer uitkijkt met wat er om haar heen gebeurd....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:30

Dit is een paard wat alleen maar dressuur kent. Jij moet haar dus nog leren wat de buitenwereld is zeg maar.

Meestal zijn ze de eerste keer heel braaf omdat ze overdondert zijn, daarna beseffen ze pas wat alles is en dus ook hoe eng dat wel niet is!

Je zult dus echt moeten doen alsof het een jong paard is wat nog nooit buiten is geweest. Dus eerst aan de hand een stukje, doet ze dit braaf? Geweldig!! Belonen en weer terug.
Of loop een stukje naar het dichtsbijzijnde gras, en laat haar daar 10 min grazen (als ze ontspannen is) en loop weer terug.

Ze moet goeie associaties krijgen op zo'n buitenrit, en de foute die ze nu heeft moeten overtroffen worden door de goeie. (het 1000-lieve-woordjes-maken-1-belediging-goed idee)

Dus toch rustig opbouwen en hou het leuk voor het paard, als buitenrijden nou eenmaal niet haar ding is, dan is dat zo.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:30

die van mij was de allereerste keer op buitenrit ook waanzinnig braaf. Geen stap verkeerd en heel netjes achter de andere paarden aan lopen. Daarna begonnen de praatjes. Ze vondt het echt heel spannend om naar buiten te gaan. Ik ben een aantal keer met een grote groep gaan rijden en dan langzaam met steeds minder mensen. Ik ga nu nog steeds liever niet alleen, stel je voor dat er iets gebeurd en dat je dan midden in het bos of op de heide zit. Maar mijn merrie kan nu wel alleen op buitenrit.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 21:47

Nu ik erover nadenk. Voordat ze de weide op ging had ik het een beetje onder controle. Ik stapte tot we voorbij het terrein van stal waren en dan draafde ik aan tussendoor een gallopje en daarna kon ze wel rustig stappen zonder angst. En ik ging dan nog niet eens terug naar huis ofzo

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:33

Ik heb hetzelfde gehad met mijn merrie, die ging door auto's heen en alles. Spontaan ineens had ze dat bedacht (reed daarvoor minstens 2 keer per week buiten, geen enkel probleem gehad...) en ze hield er ook niet mee op.

Toen ze voor de zoveelste keer in de ankers ging, heb ik haar met de kont in de gewenste richting gezet en haar achteruit de hele buitenrit laten lopen. Ze was zo druk met het achteruit lopen (en nee, zo mocht niet lui sjokken) dat ze helemaal vergat dat ze eigenlijk niet wou. Daarna wou ze weer naar buiten maar iedere keer als ze iets eng vond of ineens niet meer wou moest ze van mij achteruit verder. Daar had ze zo de pest in dat het vrij snel weer helemaal goed ging. Misschien een idee voor jou?

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:34

Ik weet niet of dit voor dit beestje opgaat, maar ik wil toch iets melden wat ik erg vaak zie.
Paarden die nooit buiten komen reageren vaak heftig in het begin omdat ze moeten wennen. Sommige zijn bang, anderen juist helemaal heppie de peppie.
Ook zijn er veel (dressuur) ruiters die maar 1 keer per week of een keer per 2 weken naar buiten gaan. Die paarden gaan dan vaak volledig uit hun stekker omdat ze het niet gewend zijn (in het begin athans).

Vaak helpt het om er dan routine voor het paard in te brengen, door in het begin vaak op stap te gaan, en dan idd wel opbouwend. De paarden krijgen dan de kans om te wennen, en dan is het bijzondere er vaak snel van af.

Heb je het vertrouwen weer en de rust, dan kun je dat veel makkelijker weer afbouwen naar bijvoorbeeld je 1 x in de week naar buiten.

Maar ja, dat hangt heel erg van de situatie af. Succes met je dame!

Groetjes Kim