probleem tempo bepalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

probleem tempo bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:51

Hoi,

Zoals de titel al zegt heb ik moeite om het tempo van mn pony te bepalen.
Het meeste probleem zit hem in de draf.
Op de lange zijde gaat ze steeds harder draven. Probeer haar dan op de volte te zetten (ze is nog niet zo lang ohz 4 mnd waarvan 1 mnd stil ivm been blessure) maar ze reageerd dan niet zo best wat zich resulteerd in dat ik de teugel echt van de hals moet halen om haar op de volte te krijgen, als ze er eenmaal op zit gaat het wel weer goed.
Ook probeer ik gewoon door te rijden en haar met een ophouding langzamer te laten gaan, maar ze vind de druk op de mond niet zo fijn en dan kruipt ze meteen met dr hoofd de lucht in (dit doet ze bij harde maar ook bij hele zachte ophouding) heb al geprobeerd om rustiger te gaan lichtrijden, maar zodra ze rechtuit gereden word reageerd ze hier niet op.
Ik kan haar op zulke momenten wel heel makkelijk in stap krijgen, zodra ik ga door zitten stapt ze.
Misschien trouwens dat ik dat kan proberen zodra ze harder wil gaan stappen en dan meteen weer aandraven.
Iemand anders nog tips voor me?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 00:12

Niemand ;(

Succubi

Re: probleem tempo bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:16

Les nemen? ;)

Als ze nog niet zo lang onder het zadel is kan ze ook moeite met haar balans hebben en dat resulteert in sneller rennen.
Je kan proberen je zit wat te verzwaren voordat je naar je teugels grijpt.
En aan de balans werken/recht richtende arbeid.
Maar het beste is gewoon les nemen :)

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:29

TS verteld niet of ze wel of niet les heeft, maar ze vraagt om advies als ze thuis rijd.
Al krijg je les, dan heb de erst van de 7 dagen nog.

TS: Probeer haar dan niet teveel van voren te remmen, maar maak zoals je doet voltes, en ga idd af en toe eens zwaar zitten. Veel jonge paarden reageren hier niet op, ze hebben nog geen balans, en worstelen nog meer met hun eigen, dan met jou.

Probeer veel overgangen te maken! Oefenen, oefenen, oefenen.
Werk ook aan de longe, maak hem sterker, zodat hij ook langzaam KAN draven.

Als ze nog slap, klungelig, en jong zijn, is langzamer (verzameld) Draven vaak een grote moeite.

En elk klein stukje dat hij wel goed doet, belonen.. Veel rust momenten tussendoor kan ook helpen, als ze vermoeider worden, werkt dit ook weer tegen om langzamer te blijven draven.

Veel sterkte, en oefenen!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:14

Ik heb idd les, alleen is die op het moment ziek dus vandaar ;)

Het probleem is, ze KAN wel normaal draven, dit bewijst ze op de korte zijdes en heel soms ook op de lange zijdes...

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:10

ik zou extreem veel op je zit gaan rijden, dus voor volte heupen meedraaien en met je zitbeenknobbels werken bij overgangen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:16

Dit doe ik al en helpt niet :s
Alleen als ik ga doorzitten dan gaat ze wel stappen, heb ook al geprobeerd om niks met de teugels te doen en mezelf naar binnen te laten 'vallen' ook dit werkt niet

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:18

Misschien veel overgangen gaan rijden zodat ze meer met jou bezig is? Ik weet niet, je kan ook op de grote volte beginnen en dan veel overgangen en tempowisselingen rijden..

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:51

leer je paard zich te gedragen aan het rijden met een losse teugel ik denk dat je probleem is dat je aan hem trekt! En die wedstrijd ga je niet winnen. Indien hij gaat rennen laat hem rennen op een gegeven moment ziet hij in dat het geen zin heeft.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:33

ophoudingen een idee?
dat helpt bij mij altijd, wel gelijk weer loslaten. en heel veel overgangen rijden dat het paard op jou blijft letten.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:44

misschien beginnen op volte en dan als ze rustig draaft steeds klein beetje groter, gaat ze versnellen dan verkleinen, weer rustig weer groter?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:20

ik zou terug gaan naar de basis wat gebeurd er als je daarft het paard raakt uit onbalans en luisterd niet naar de hulpen.
Begrijpt ze de hulpen wel? Kan ze bijv schakelen in stap? Kan ze in stap op de zit worden gereden door voltes etc. Zo niet ga het eerst in stap oefenen.

Kan ze het wel in stap draaf dan aan op een vaste plek op de langezijde bijv bij de F ga weer stappen tussen B en M doe dit steeds weer ook aan de andere kant. Je paard gaat dan leren dat er een overgang komt gaat niet sneller omdat ze denkt weer in stap te moeten. Zodra ze dat begrijpt draaf je eens door tot de C etc zo bouw je het uit tot een heel rondje. Dit zal niet direct de eerste dag lukken maar je paard leerd hiermee wel op jou te wachten en zn tempo en even wicht meer te bewaren.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:04

Bedankt voor je tip vagolijntje :D

Heb weer les gehad, maar dit liep niet zo lekker :S
Moest haar helemaal diep rijden en dat is naar mijn idee niet de oplossing (was juist bezig haar neusje net voor de loodlijn te krijgen) Op die manier liep ze wel lekker ontspannen, maar vandaag weer gereden en ze was helemaal opgefokt door dat getouwtrek :S Heb na een kwartiertje martelen toch weer voor mn eigen steil gekozen en haar lang en laag gereden en toen was ze weer iets meer ontspannen.
Ondertussen ga ik eens wat proeflessen nemen bij verschillende mensen en dan kijken wat daaruit komt.
Vandaag verder maar niet meer op een rustige draf geoefend.
Toen ze na dat gestres van diep rijden weer lang en laag liep en daarbij weer aardig ontspande ben ik gestopt, vond het toen wel weer genoeg gestres voor haar vandaag en heb het op die manier toch redelijk 'positief' af kunnen sluiten

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:15

inderdaad terugrijden op je zit.
begrijpt je pony dit nog niet dan zou ik dit eerst gaan oefenen in de stap.
dus vanuit stap naar halthouden zonder je teugels te gebruiken en alleen op je zit proberen te stoppen.
blijven belonen.
dit steedsmeer gaan oefenen.
wanneer je draaft terug zitten tot ze terug komt in tempo , meteen belonen .
ook dit maar blijven oefenen.
succes ermee

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:42

neeee echt les nemen, dus privé les nemen.
Hier werd al al gesugereerd van les of geen les wat maakt dat nu uit, je kan de rest van de week toch zelf trainen.
Ja dat zou idd wel kunnen als je daar echt de kennis voor hebt, maar aan de gestelde vragen te zien is dat blijkbaar niet echt het geval.
Neem een goede lesgever die prive les geeft en begin bij het begin, hij zal je dan oef opgeven die je dan de hele week kan inoefenen, en zo bouw je dan week na week verder op.
Als je zelf gaat afwijken van die volgorde van training dan kan dat soms eigenlijk alles teniet doen.

jesterlover schreef:
TS verteld niet of ze wel of niet les heeft, maar ze vraagt om advies als ze thuis rijd.
Al krijg je les, dan heb de erst van de 7 dagen nog.

TS: Probeer haar dan niet teveel van voren te remmen, maar maak zoals je doet voltes, en ga idd af en toe eens zwaar zitten. Veel jonge paarden reageren hier niet op, ze hebben nog geen balans, en worstelen nog meer met hun eigen, dan met jou.

Probeer veel overgangen te maken! Oefenen, oefenen, oefenen.
Werk ook aan de longe, maak hem sterker, zodat hij ook langzaam KAN draven.

Als ze nog slap, klungelig, en jong zijn, is langzamer (verzameld) Draven vaak een grote moeite.

En elk klein stukje dat hij wel goed doet, belonen.. Veel rust momenten tussendoor kan ook helpen, als ze vermoeider worden, werkt dit ook weer tegen om langzamer te blijven draven.

Veel sterkte, en oefenen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:50

Gaan doorzitten, zodat ze terug in tempo komt en wil gaan
stappen. En dan zacht je kuit aan leggen zodat ze weer
verder draaft. (dus BIJNA stap, niet naar stap) en als ze
een paar stappen rustig draaft belonen.. en zolang ze weer
harder gaat lopen blijven herhalen. Niet boos worden en
niet om gaan lopen trekken, zit er een kuil op de volte dan
is je pony op zeker kreupel omdat ze haar pezen al overstrekt
heeft en dan ook nog eens verkeerd neerkomt.

En inderdaad, privé les is heel belangrijk, iemand die ook
daadwerkelijk kennis heeft kan veel beter zien hoe een pony
gereden kan worden en die heeft vaak handige kleine truukjes
om ze net dáár te krijgen.

Probeer met een jong nog weinig beleerd dier in ieder geval
niet je geduld te verliezen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:00

Het is belangrijk om wel goed je been eraan te houden, juist als je pony te snel loopt.
De neiging van ruiters is om dat juist niet te doen (loopt al te hard), maar een jong dier moet leren te vertrouwen op de steun van de ruiter (zit en beenhulpen).
Juist door je benen niet te gebruiken, wordt de onbalans nog groter en zal je paard ook meer op het bit gaan hangen of zich daaraan onttrekken.
Juiste houding van de ruiter is voor een jonge pony nog extra belangrijk. Dus zou het fijn zijn als je een instructeur vindt die je daar mee kan helpen.
Verder sluit ik me aan bij tips van anderen (veel overgangen, geduld, etc.)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 01:57

Ik heb prive les :) Momenteel loopt het niet soepel en heb al verschillende mensen geinformeerd.
Binnenkort een aantal prive lessen van verschillende mensen om te zien wat bij ons past.
Mn been houd ik er hoe dan ook aan, dat is idd een veel voorkomende fout wat niet iedereen doet.
Wil nog wel ff zeggen dat ik het echt waardeer alle reactie's , alleen gaan de laatste allemaal over lesnemen omdat 1 iemand heeft gesuggereerd dat ik dat niet zou hebben, als jullie even verder lezen zien jullie dat ik dit wel heb (prive dus) en zien jullie ook waarom ik het niet met haar eens ben en dus opzoek ga naar een ander.
Zou fijn zijn als dan niet iedereen gaat roepen dat ik les moet nemen want dat heb ik dus al.
Ben echt opzoek naar tips waar ik mee verder kan tot ik een geschikte instruteur heb gevonden.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:37

Dit probleem heb ik ook wel gehad. Wat bij mij hielp is veel tempowisselingen in draf, en vooral bij het eerste aandraven een vlot tempo te vragen. Langzamer lichtrijden, vervolgens doorzitten en net in draf blijven samen met een rustig stemgebruik van jou als ruiter geeft je paard vertrouwen. De rest is eigenlijk al wel genoemd. ;) Succes!