Zita @ basiswerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMoreill

Zita @ basiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:03

Zo, mijn lieve vent even gevraagd of hij mee wou naar 't paard, om foto's te maken, normaal rijd ik na 5 uur 's avonds dus dan is het al donker als ik erop zit..
Gelukkig had hij er een beetje feeling voor en staat 't paard in het midden en mis ik geen hoofd o.i.d..

Let me introduce, Zita, een 5jarige merrie van Ferro, die nog niet zo lang onder het zadel is.. Ik ben de 3e die erop rijdt.. Met de 2 vorige is het niets geworden..

Ik heb nogal wat commentaar op mezelf, nou ben ik niet de beste dressuurruiter maar een rechte rug moet toch echt wel te doen zijn,
Daarnaast moet ik meer m'n hakken uitdrukken en ik wil mijn handen ook wel is een vaste plek geven (de ene keer heb ik ze lager als de ander, ik weet wel dat ik niet meega met het lichtrijden in mijn handen, en ook niet onrustig ben of zo)..
Zita en ik moeten beide ons balans nog een beetje vinden, vandaar denk ik ook dat ik niet tevreden ben over mijn houding, bij mijn vorige verzorgpony was het namelijk wel goed..

Laat ik er wel even bijzeggen, ik rijd pas een maand op dit paardje, ik zie ook dat ze op alle foto's iets te diep loopt, ze is zelf nog een beetje aan het zoeken naar waar ze zichzelf moet plaatsen, en ik ook bij haar, wat hierboven al staat, het is vaak het 1 of het ander, of iets te diep, of totaal niet nageeflijk.. we oefenen alleen de basis en een paar extraatjes als wijken in stap en 2/3 pasjes achterwaarts.. Voor de rest is het vooral voltes, gebroken lijntjes, wendingen en slangenvoltes..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

----------------------------------------------------------------------------------

Hier nog wat foto's bijgeplaatst, waar ik de spanning echt niet zie, en waar ik ook hetzelfde gevoel heb als de foto's hierboven

Hier trekt ze me wel erg uit het zadel (rug :O)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xMoreill op 17-11-09 15:44, in het totaal 3 keer bewerkt

beantsje

Re: Zita @ basiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:10

Mooi paardje hoor!
je zit er netjes op, maar het ziet er allemaal wat gespannen uit. Ook lijk je de teugels vrij strak te hebben.

Dit is een jong paard dat net onder het zadel is? Ze loopt op alle foto's te diep. Laat de teugels wat langer zodat ze kan ontspannen, dan wordt het beeld vriendelijker.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:14

Leuk paardje!

Ik vind dt je er inderdaad netjes op zit hoor alleen mag het wel wat meer ontspannen. Het lijkt alsof je op alle foto's druk geeft. En ze loopt op elke foto te diep dus probeer daar aan te werken.

Denk wel dat je ver met dit paardje kan komen, succes ermee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:16

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:19

Ik ga mee met het commentaar van de andere. Het lijkt ook wel alsof je je handen extra vast zet door ze naar binnen te draaien zegmaar, beetje rare uitleg en ik weet ook niet of het zo is, maar het lijkt en beetje zo op de foto's. Het is een jong paardje dus doe er lekker rustig aan mee, laat het aan de voorkant nog even zitten en ga lekker oefenen op de ontspanning en actiefheid, dan komt de voorkant vanzelf wel!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:25

@ Beantsje & nann_CCU

Spanning zie ik niet op de foto's, en voel ik ook niet als ik op haar zit, maar goed jullie zien de foto's..

Te strakke teugel kan ik me eerlijk gezegd echt niets bij voorstellen, Zita loopt simpelweg uberhaupt niet nageeflijk als de teugel te strak is, laat staan te diep.. nu lijkt het denk ik alsof ik mezelf heel goed vind en ik altijd gelijk heb maar zo is het niet.. Dat het iets te diep is vind ik ook wel, maar het is bij haar nog een beetje het een of het ander.. Dus probeer haar vanuit deze positie wat naar voren te rijden zodat ze ook op de loodlijn gaat lopen..

Ik zal eens kijken of ik de volgende keer een filmpje erbij kan zetten..

Afbeelding

Als jullie dit liever zien ^..

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:32

@ Jemila,

Ik voel me niet gespannen als ik erop zit, merk aan de foto's (ook met mijn vorige verzorgpony in het L1 en L2 dat het wel gespannen lijkt.. Moet ik wel zeggen, ik rijd pas een maand op dit paard en er moet natuurlijk nog een hoop aan gedaan worden, er staat een afspraak voor les met een positief bekende instructeur hier in de buurt die ik ook al ken van springles met mijn pony dus ik hoop dat het dan ook beter zal zijn..

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:35

Zelfs bovenstaande foto vind ik er gespannen uitzien. Jij houdt je handen vast, laat ze niet ontspannen en dus beloon je haar ook niet als ze ontspannen loopt. Gooi je handen een stuk naar voren, die horen namelijk boven de manenkam. Druk je hakken uit, en laat het lekker aan de voorkant nog een beetje. Je paardje is nog zo jong, die kan nog zoveel leren, ga nu gewoon eerst die ontspanning opzoeken zonder dat ze in de krul word getrokken. Als je het je paardje nu aanleert dat gespannen lopen goed is, dan word het in de toekomst alleen maar weer moeilijker om het af te leren.

En geloof me, ik heb er ervaring mee. Ik heb het bij mijn jonge paardje ook verkeerd gedaan, ik vond nageefelijk belangrijker dan ontspannenheid geloof ik, en dat heb ik nu wel geleerd, ik ben nu al ongeveer 2 jaar bezig met haar te leren wat ontspannen is, en als ik de tijd terug kon draaien, dan had ik het zoveel beter aangepakt.

Edit: Zie nu pas je nieuwe post. ;)

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:37

Jemila schreef:
Zelfs bovenstaande foto vind ik er gespannen uitzien. Jij houdt je handen vast, laat ze niet ontspannen en dus beloon je haar ook niet als ze ontspannen loopt. Gooi je handen een stuk naar voren, die horen namelijk boven de manenkam. Druk je hakken uit, en laat het lekker aan de voorkant nog een beetje. Je paardje is nog zo jong, die kan nog zoveel leren, ga nu gewoon eerst die ontspanning opzoeken zonder dat ze in de krul word getrokken. Als je het je paardje nu aanleert dat gespannen lopen goed is, dan word het in de toekomst alleen maar weer moeilijker om het af te leren.

En geloof me, ik heb er ervaring mee. Ik heb het bij mijn jonge paardje ook verkeerd gedaan, ik vond nageefelijk belangrijker dan ontspannenheid geloof ik, en dat heb ik nu wel geleerd, ik ben nu al ongeveer 2 jaar bezig met haar te leren wat ontspannen is, en als ik de tijd terug kon draaien, dan had ik het zoveel beter aangepakt.

Edit: Zie nu pas je nieuwe post. ;)

Hmm, nou goed, jij hebt zo te horen meer ervaring met jonge paardjes als ik, dit is nl mijn eerste, ik heb hier een aantal foto's neergezet, er zijn er meer, dus ik zal er nog wat meer bijplaatsen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:49

Ziet er leuk uit, leuk beestje!

Probeer haar wel wat meer ontspannen te laten lopen, niet in de trant van lager ofzo, maar wat meer ontspanningerin rijden, ze loopt wat te ver over de loodlijn. Probeer oo kje handen goed ontspannen te houden, vooral je binnenhand ziet er wat streng uit op de foto's. Als je haar tegenhoudt, even tegen houden en dan weer afvloeien, tegendruk blijven geven heeft geen zin. ;) Succes, het is een mooi beestje!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:56

Dankje, mijn binnenhand vind ik ook wel streng, had ik met de pony ook, zowiezo hebben mijn handen niet echt de goede plek..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:58

xMoreill schreef:
Afbeelding
Als jullie dit liever zien ^..

Ik wil je beslist niet afkraken hoor, maar nee, dit is het nog niet, al vind ik het wel een beter beeld dan de eerste foto's.
Ik zie hier een paard dat niet goed ondertreedt met de achterhand, duidelijk achter de loodlijn loopt met iets onnatuurlijke oprichting en het kruis te hoog. Wat hier al wel veel beter is, is dat het hoogste punt op de goede plek zit.
(en troost je, er zijn er zoveel die zo lopen, sterker nog, veel jury's belonen het ook nog....)

Nu is het zo, dat een paard dat net onder het zadel is, nog geen verzameling kan tonen. Daarvoor heeft het de spieren nog niet ontwikkeld. Het eerste streven zou dus moeten zijn; de achterhand actief eronder en van voren zal het plaatje zijn dat het hoofd lager is maar vóór de loodlijn.

Vraagje; kan jouw paard lekker halsstrekken? Lekker voorwaartsneerwaarts? Heb je daar ook een foto van?

Een heel leuk topic voor jou is [RT-P] Achter de loodlijn lopen
(daarin zijn we allemaal met de billen bloot gegaan dus... maar een zeer informatief topic met vriendelijke toon, echt een aanrader!)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:04

Ze moet naar jou hand toe lopen en jouw hand dient dat zacht verend op te vangen en vooral mee naar voren, naar beneden te ontspannen, dat mis ik erg.
Leuk alert paardje, ziet er goed uit. Leg zelf je benen onder je lichaam en let wat meer op de ontspanning (vooral in je binnenhand). Te diep lopen is niet erg als ze dit zelf doen (dan zie je vaak op foto's een wat doorhangende teugel) hier zie ik een paardje wat probeerd los te komen van een ietwat stugge hand.

Heb je ook foto's van een stuk stap waarbij je haar wat laat zakken?
Probeer haar in stap vooral met je zit met de neus naar jouw hand te drukken en dat heeel zacht en verend op te vangen, Neusje mag er ietsjes uit, hoofdje mag lager. Achterbeen er actief bij! Als ze dat in stap kan, schuif je je teugels een half rondje voor je aandraaft ietsjes korter en doe je hetzelfde in draf. Bij jonge paardjes is het vooral een kwestie van geven. Geef ze ruimte, geef ze ontspanning en je krijgt er een hoop voor terug!
succes met je mooie paardje

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:35

Ik snap jullie dat zeker, weet heel goed dat er zeker nog genoeg aan te merken valt..

Halsstrekken of voorwaarts neerwaarts kent ze niet, daar ben ik ook heel erg mee bezig, heb van de eigenaresse te horen gekregen dat de 2 vorige berijdsters haar beide in de krul trokken (vandaar misschien ook haar hals/hoofdhouding..)

De hele achterhand moet er inderdaad nog goed onder, ook een punt waar we hard mee bezig zijn, wat mijn benen betreft, ik zie ook dat ik de zogenaamde 'stoelhouding' zit, naar mijn idee ook een beetje omdat het zadel je wel een beetje in die positie zet.. Even kijken of ik foto's kan vinden van mijn pony en de dressuur..

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:40

Niet echt foto waar je het goed op kan zien, maar dit was met mijn pony in de L1/L2, waar ik dus op een ander zadel zit , wat voor mij een stuk fijner zat..

Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:43

xMoreill schreef:
Ik snap jullie dat zeker, weet heel goed dat er zeker nog genoeg aan te merken valt..

Halsstrekken of voorwaarts neerwaarts kent ze niet, daar ben ik ook heel erg mee bezig, heb van de eigenaresse te horen gekregen dat de 2 vorige berijdsters haar beide in de krul trokken (vandaar misschien ook haar hals/hoofdhouding..)

De hele achterhand moet er inderdaad nog goed onder, ook een punt waar we hard mee bezig zijn, wat mijn benen betreft, ik zie ook dat ik de zogenaamde 'stoelhouding' zit, naar mijn idee ook een beetje omdat het zadel je wel een beetje in die positie zet.. Even kijken of ik foto's kan vinden van mijn pony en de dressuur..

Ik denk dat je echt terug naar af moet; voorwaartsneerwaarts. Daar begint het; eerst ontspanning en aanleuning en vandaar uit oppakken.
Hoe goed je het ook probeert, uiteindelijk trek je haar nu ook weer in de krul (al ben ik ervan overtuigd dat je dat juist niet wilt).

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:50

Wat een leuk paard! probeer als ze te diep loopt haar de lange teugel te geven en dan weer oppakken zo wen je haar er niet aan, niet diep te lopen. Dit heeft bij mijn vorige veel geholpen! :)
Succes!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:28

Leuk paard hoor! Vind het er helemaal niet gespannen uitzien trouwens...

Blijft gewoon zo doorrijden, lekker voorwaarts en rij haar voor de afwisseling juist een keer nog wat lager.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:01

@ Bomba, dankje, iemand die het wel met me eens is (al waardeer ik de andere reacties ook zeker)..

Ze is van zichzelf al vrij voorwaarts dus probeer haar nu te leren op mijn tempo te lopen en ook dat ik haar wat lager in kan stellen etc..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:15

Ze is niet voorwaarts, ze loopt weg voor de druk. Ander verhaal. Want ze heeft totaal geen actief achterbeen. Jouw binnenhand blokkeerd het binnenachterbeen volledig. En de losgelatenheid is ver te zoeken (over de rug) de ontspanning ook.
Maar goed, sluit je bij Bomba aan, iemand die 'het wel met je eens is' ookal is dit je allereerste jonge paardje........."blijf gewoon zo doorrijden"

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:25

lijkt het zo of heeft jou paard op bijna elke foto ( behalve op de laatste ) zijn oren wat naar achter?? ( niet lekker ontspannen en naar voren )

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:28

@ Bonita_Bon, nu hoef je me niet gelijk aan te vallen of zo, rustig maar.. Het is alleen dat ik het met Bomba eens ben dat er geen spanning is.. En weglopen voor de druk? Ik heb geen druk (lees; weinig) op de teugels, al lijkt dit op de foto's wel zo wat ik al gezegd heb..

Ik zie je onderschrift, en ik ben ook niet van mening dat de andere reacties ongelijk zijn.. Maar zeker geen spanning, ik heb op geen enkel paard of pony met spanning gereden, en zal dat bij deze ook niet doen..

Wat betreft voorwaarts, ze is met lange teugel ook voorwaarts, met name in het begin (lees een maand geleden) als ik wou aandraven na losgestapt te hebben wou ze al de galop in, wat moet ik dan, haar haar zin geven en gewoon een end weg laten jagen?

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:33

_draakje21 schreef:
lijkt het zo of heeft jou paard op bijna elke foto ( behalve op de laatste ) zijn oren wat naar achter?? ( niet lekker ontspannen en naar voren )

Ja maar is dat concentratie of vindt ze het echt niet leuk, daar heb ik ook zo mijn mening over..

En ik ben ook geen Z ruiter, heb met pijn en moeite met mijn pony de L2 gehaald, wat ik bijna allemaal zelf heb moeten doen, want ze konden bij mij wel roepen ophouding of 'ff wijken' maar dat is bij mij nooit uitgelegd hoe dat moest.. Ik rijd haar nu een maandje, dus verwacht er ook nog niet te veel van, ik heb haar in ieder geval lopen waar ik haar wil hebben lopen (niet qua nageeflijkheid maar een volte moet ook een volte zijn en geen halve volte en de rest over de hoefslag omdat ze helemaal over haar buitenschouder wegloopt.. A.s. zondag krijg ik mijn eerste priveles en dan zullen we kijken wat voor commentaar hij heeft..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:06

_draakje21: Paard hoeft niet met zijn oren naar voren te lopen om het naar zijn zin te hebben onzin. Sterker nog als mijn paard tijdens het werk met zijn oren naar voren loopt, heeft hij een concentratieprobleem!

En Ts, ik reageer zo omdat je reactie op Bomba heel afwijzend is naar alle adviezen die je zo te lezen best kunt gebruiken (no offence, maar het is je eerste jonge paard en daar kan een hoop bij fout gaan en eenmaal aangeleerd...).
Ik zie spanningsdruk, ik zie een kort getrokken paard (absoluut niet bewust), ik zie een strakke rug en een geblokkeerde achterhand, dat is wat ik zie, al verwoordde ik het net een stukje vriendelijker. Als jij dan zegt dat ze prima ontspannen is, en je het met Bomba eens bent dat je gewoon zo door moet rijden... tsja, dan breekt mijn klomp en is ons beeld van de realiteit blijkbaar anders. Overigens bedoeln wij met spanning niet 'angst' he of 'enorme druk' op de teugels.

De reden dat ik wat fel reageer? Ik krijg dit soort paarden op mijn stal na afloop. Ik zeg niet dat de jouwe zo eindigt, begrijp me niet verkeerd. maar er zijn zoveel mensen die hun paard verkeerde dingen aanleren en op een verkeerde manier hun doel bereiken, leer ze dat maar eens af maar ach, ik verdien er mijn brood mee... het corrigeren van probleemeigenaren uhm ik bedoel paarden. Dus eigenlijk zou ik niets moeten zeggen. Maar dit doorzetten is vragen om problemen. Latere problemen zijn behalve die met je aanleuning en de scheefheid die je nu gaat ontwikkelen, in elk geval een kort en slap achterbeen en dus een strakke rug, moeite met verzameling en zo loop je dus muurvast.

En wat betreft het weglopen.. en of je haar dan een end weg moet laten lopen, als je het paard niet op je zit terug kunt rijden is er nog een hoop werk aan de winkel.

Odiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:15

Hee,
het ziet er netjes uit, vind ik!
Ookal heeft iedereen het al gezegd,
probeer je binnen hand inderdaad wat meer te ontspannen.

Maar het lukt vast; succes! :D