Waar op letten bij springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TwinQ

Waar op letten bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:10

Hoi allemaal,

ik spring weleens met mijn verzorgpaard (logisch :P ) maar ik heb alleen op ruiterkamp échte springlessen gehad. Dus daarom deze vraag aan jullie; waar moet je op letten bij het springen?
Ik bedoel algemene dingen, zoals bij de dressuur handen rechtop houden, rechtop zitten, goed tempo houden enz, enz.
Alvast bedankt!

O ja, nog 1 ding, mijn verzorgpaard vinden springen best moeilijk nog, waar moet ik daarbij op letten?

Anoniem

Re: Waar op letten bij springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:14

Deze vraag is ZO algemeen, dat 'ie niet te beantwoorden is met iets zinnigers als "paardrijden leer je niet via internet" of "boven blijven is de grootste kunst"...

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:16

Je kunt toch wel een paar tips geven? Ik bedoel met mijn vraag niet dat ik meteen naar de ZZ geholpen wil worden ofzo ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:20

dat kan wel, maar de vraag isof je ermee aan de slag kunt. Tips zijn bv :"let op je ritme", "zorg dat je voldoende mee bent, maar niet je paard losgooien", "niet klemmen met je knieen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:24

Wat het belangrijkste is, is het aanrijden van de sprong. Wanneer dit goed zit, is de rest van de sprong ook goed.
Wanneer is dat dan goed?
- Juiste tempo
- in een rechte lijn aanrijden
- De goede afstand

Boven de sprong is het belangrijkste je houding.
- Goed meegaan met je boven lichaam, maar niet te veel.
- Je handen meegeven.

Je houding kun je het beste oefenen met balkjes lopen en in-uitjes springen.

Na de sprong is het volgende belangrijk:
- Gecontroleerd tempo.
- in een rechte lijn doorrijden (mits je moet wenden voor een volgende sprong). Nooit schuin naar de hoefslag rijden.
- Goed terugzitten na de sprong.

Uiteraard ben je er met bovengenoemde punten nog niet. Maar dit is wel een basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:27

Tuurlijk kan ik je tips geven, maar wat wil je precies horen?
Losse flodders als "begin met balkjes lopen, leer je paard wachten, zorg dat 'ie in balans is, spring kleine in-uitjes voor balans en regelmaat etc" zijn een beetje te makkelijk vind ik... Daarmee leer je niets en het is niet lekker toepasbaar...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:27

Joolien schreef:
Wat het belangrijkste is, is het aanrijden van de sprong. Wanneer dit goed zit, is de rest van de sprong ook goed.
Wanneer is dat dan goed?
- Juiste tempo
- in een rechte lijn aanrijden
- De goede afstand

Boven de sprong is het belangrijkste je houding.
- Goed meegaan met je boven lichaam, maar niet te veel.
- Je handen meegeven.

Je houding kun je het beste oefenen met balkjes lopen en in-uitjes springen.

Na de sprong is het volgende belangrijk:
- Gecontroleerd tempo.
- in een rechte lijn doorrijden (mits je moet wenden voor een volgende sprong). Nooit schuin naar de hoefslag rijden.
- Goed terugzitten na de sprong.

Uiteraard ben je er met bovengenoemde punten nog niet. Maar dit is wel een basis.

Dankjewel! Hier kan ik wel wat mee! Vooral na de sprong rustig doorrijden, dat is nogal moeilijk voor het drukke dravertje dat ik rijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:29

Kijk, en DAAR noem je dus een probleem waar we je meteen gerichte tips op kunnen geven.
Een paard dat doorstormt na de sprong kun je heel goed leren kijken en luisteren door een balk achter het sprongetje te leggen, op in-uitje-afstand. Let daarbij heel goed op dat je zelf goed rechtuit rijdt en in balans blijft zitten, zodat je zelf het paard niet uit evenwicht brengt en dus een reden gééft om te versnellen na de sprong.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:30

Voor een draver is het goed om veel laag te oefenen en vooral regelmatig drafbalkjes oefenen, zodat hij sterker wordt.
Verder zijn in-uitjes ook goed voor de bespiering en handigheid. Doe er 2 of 3, niet teveel, aangezien een draver niet zo handig is. Ze de in-uitjes op 30 a 40 cm hoogte, bij voorkeur in een kruisje. Zo blijven ze ook goed in het midden en leren ze handig worden en hun rug te gebruiken.
Verder gewoon veel dressuurmatig trainen.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:32

Sonja schreef:
Tuurlijk kan ik je tips geven, maar wat wil je precies horen?
Losse flodders als "begin met balkjes lopen, leer je paard wachten, zorg dat 'ie in balans is, spring kleine in-uitjes voor balans en regelmaat etc" zijn een beetje te makkelijk vind ik...

Ja ik snap het, beetje groot onderwerp natuurlijk. Ik heb wel een paar concrete vragen voor je :D
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard recht over de hindernis springt, zonder te twijfelen?
En wat is een goed houding (ongeveer) voor boven de spring zeg maar?
En wat is de beste plek om af te zetten, voor een kleine sprong? Hoe zorg je er dan voor dat je daar afzet?

Ik zag net dat je al wat tips hebt gegeven, dankjewel!
Jij ook bedankt Joolien, daar kan ik ook zeker wat mee! Maar op welke afstand moeten de hindernissen dan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:36

Een in-uitje staat op 3 meter.
Een drafbalk voor een hindernis ligt op 1,70 mtr en drafbalkjes op 1.20 mtr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:03

Recht over de hindernis:
Zelf in balans blijven en paard goed tussen je teugels en tussen je benen houden. Begin maar met kruisjes, dan heb je iets om op te 'mikken'. Ruim en in rechte lijn op de hindernis afrijden, en na het sprongetje goed rechtuit gaan. Ook boven de sprong kijken waar je heen gaat, NIET naar het sprongetje.

Houding boven de sprong:
Bips stukje uit het zadel, voeten mooi onder je heupen, in balans in de stijgbeugels en knieën tegen het zadel. Doe je beugels maar iets verder aan je voeten als met dressuur.
Je handen staan aan weerszijden van de hals en gaan met de mond van het paard mee naar voren zonder 'm los te gooien. Kijk waar je heen gaat, achter de sprong. Niet naar beneden gaan kijken.

Afzetten voor de sprong:
ben je nog lang niet aan toe, om dat te gaan regelen voor je paard. Gebruik in eerste instantie maar gewoon een draf- of galopbalkje om je paard een hulpje te geven. Eerst zelf maar eens een beetje leren springen, en dat doe je door in eerste instantie 'mee te liften' met je paard, te zorgen dat je 'm niet stoort en in balans blijft. Het regelen komt (veel) later.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:18

Belangrijkste is ritme rijden. Zodra een paard goed op ritme is, is het makkelijker om te springen. Ritme is niet heel zachtjes of heel hard, maar het vasthouden van een bepaalde voorwaartse galopsprong.. Verder niet terugtrekken boven de sprong en wachten tot de hindernis naar je toe komt. De bocht door sturen met twee teugels, zodat hij recht op de hindernis af komt.

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:00

Vraag anders een keer of iemand foto's wil maken als je springt, dan kun je echt goede tips krijgen wat betreft je houding enzo! ;)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:03

Lekker les nemen :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:06

Wij kunnen wel alles zeggen over de computer, maar dan weten wij niet wat jou probleem is, en hoe je het opvat. De punten die Joolien heeft genoemd kan ik me wel in vinden. Ik zou lekker les nemen van een goede instructrice!

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:30

Bedankt voor de tips, ik heb ook al les maar alleen dressuur, ik kan vast ook wel springles van mijn instructrice krijgen maar nu zijn we nog bezig met de bassis. Maar omdat ik springen wel heel leuk vind wilde ik graag wat tips, en ik ben heel blij met alle tips die julie gegeven hebben, thnks! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:15

O maar de springbeginselen horen absoluut ook bij de basis hoor, dus waarom zou je bv het balkjeswerk niet lekker meenemen in de les? Hartstikke leuk, en goed voor je!

Veel plezier!