Paard rent door na de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelotten

Paard rent door na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:38

Hoi

Allereerst, ik weet niet of dit goed staat, anders: Tem maar :Y)

Ik heb een probleempje met springen, voor de sprong kan ik mijn pony goed bij me houden, maar na de sprong crosst hij gewoon heel hard door/weg, hij trekt mij dan gewoon mee naar voren en maakt zich heel sterk. Dit doet hij zowel uit draf als uit galop, uit galop erger dan uit draf. Als er een aantal balkjes naar de sprong liggen galopeert hij wel rustiger door, maar zonder iets erachter rent hij dus wel door. Hij heeft geen pijn ergens oid en zijn zadel past ook nog gewoon goed;)

Iemand misschien tips/ideeën waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!
:o
groetjes,

xDarkness

Re: Paard rent door na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:40

Ik denk dat hij nogal overenthousiast of uitproberen is, kijken hoever hij kan gaan. Toch zal je hem bij je moeten houden. Als je voelt dat hij er vandoor vliegt zet hem direct op de volte, en straf hem af. Houd dit gewoon vol, totdat hij ermee stopt en het opgeeft. Ik denk niet dat het een andere reden zou kunnen hebben, niet dat ik nu nog weet in ieder geval. Straf hem af, en beloon als hij het braaf doet. Misschien een hulpteugel tijdens het springen?(Denk niet aan een slof tijdens het springen, dat is nog gevaarlijk ook, maar aan een thieddeman teugel of een martingaal ;))

Mvg, xDarkness.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:41

Haii

wij hadden/hebben dat ook met de pony.
ga hele lage sprongen rijden en dan over de sprong gelijk halt laten houden.
even stil laten staan en weer rustig aanrijden.
tussen 2 hindernissen in kun je het ook doen.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:44

Okee heel erg bedankt ;) Martingaal heb ik meestal om met springen... Verder wil ik liever niet zo veel hulpteugels gebruiken, martingaal heb ik omdat die geen inwerking wanneer paard zijn hoofd in normale houding heeft ;) Iemand zij ook al tegen mij als hij heel hard door rent, gewoon tegen de muur aan laten lopen? Weet niet of dit verstandig is ? Lijkt me niet, zou toch bang zijn dat er wat gebeurd? Weet niet hoe jullie er over denken?
Laatst bijgewerkt door annelotten op 16-11-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:47

xRambo schreef:
Okee heel erg bedankt ;) Martingaal heb ik meestal om met springen... Verder wil ik liever niet zo veel hulpteugels gebruiken, martingaal heb ik omdat die geen inwerking wanneer paard zijn hoofd in normale houding heeft ;) Iemand zij ook al tegen mij als hij heel hard door rent, gewoon tegen de muur aan laten lopen? Weet niet of dit verstandig is ?

hmnee, zou hem zelf na de sprong op een kleine volte zetten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:53

Het is goed om te oefenen met in-uitjes. Zo leert je pony bij je te blijven. Ook werkt een balk na de sprong goed(op dezelfde afstand als een drafbalk voor de hindernis), daar komen ze meestal op terug.

Probeer verder dressuurmatig goed je overgangen te oefenen. Rijd je pony voorwaarts in galop en dan weer terug. Probeer dit ook concequent tijdens het inspringen. Ho is ho.
Probeer ook eens heel rustig, vanuit een heel langzaam tempo naar de hindernis te rijden, gewoon een laag kruisje. Probeer het tempo dan echt slaapverwekkend traag te houden, kijken of je hem ook zo na de sprong kunt houden.

Ik hoop dat je wat aan hebt, succes met de tips!

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:58

Bedankt, hier heb ik wel wat aan :D Heb vanavond ook weer les, dus zal ook wel ff overleggen met de instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:00

MiSsY_Me schreef:
xRambo schreef:
Okee heel erg bedankt ;) Martingaal heb ik meestal om met springen... Verder wil ik liever niet zo veel hulpteugels gebruiken, martingaal heb ik omdat die geen inwerking wanneer paard zijn hoofd in normale houding heeft ;) Iemand zij ook al tegen mij als hij heel hard door rent, gewoon tegen de muur aan laten lopen? Weet niet of dit verstandig is ?

hmnee, zou hem zelf na de sprong op een kleine volte zetten....

Op een volte nemen ze juist snelheid aan, ze moeten juist leren op de rechte lijn terug te komen. In het parcours kun je ook niet steeds een volte rijden.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:18

Ik denk dat je best kunt beginnen met of na de sprong meteen afwenden naar een andere, of met meteen op de volte als hij er vandoor gaat. Maar wel meteen belonen (met je stem) als hij het 1x (al is het maar een beetje) beter doet, anders leert hij het nooit! Daarna kun je steeds later afwenden/volte rijden, en uiteindelijk gewoon rechtuit :)

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:19

Draverlover schreef:
Ik denk dat je best kunt beginnen met of na de sprong meteen afwenden naar een andere, of met meteen op de volte als hij er vandoor gaat. Maar wel meteen belonen (met je stem) als hij het 1x (al is het maar een beetje) beter doet, anders leert hij het nooit! Daarna kun je steeds later afwenden/volte rijden, en uiteindelijk gewoon rechtuit :)

Bedankt voor je reactie, heb er wel wat aan :D

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:42

Als je je paard eerst op een volte zet en daarna alsnog met je vandoor gaat zou ik m wel tegen de muur aan zetten. Het paard loopt er echt niet doorheen maar staat wel mooi stil.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:59

Je moet hem eigenlijk niet op een volte gaan zetten om hem af te remmen. Zo leert een paard niet dat ie rustig moet blijven/worden na een sprong. Wees consequent en zet hem stop.
Dit kun je al oefenen bij het losrijden. Steeds in draf en dan halt, even stapje terug en dan weer stappen, draven, galop, halt en weer stapje terug. Let wel op dat je hem niet vanuit stap/halt in galop ofzo zet. Zo wordt hij alleen maar heter en voorwaartser.
Als hij dus voelt dat jij gaat 'zitten' om hem terug te krijgen, dan reageert hij sneller na de sprong op je zit en je teugel. Maar wees niet bang om te sterk in de mond te zijn. Jij bepaalt wanneer hij terug moet komen, hij niet wanneer hij mag versnellen. Ik vind het zelf ook moeilijk om soms eens harde ophouding te maken. Maar zodra jij een of twee hebt laten weten wat er gebeurt als ie versnelt, denkt ie de volgende x wat beter na. Dan hoef je ook geen grote ophouding meer te maken, maar kun je dmv je zit en teugel hem rustig stil zetten of een rustig galopje aan laten nemen.
Dus ook niet tegen een muur zetten zoals SJ hierboven zegt. Hier leert je paard niks van. Hij moet leren te stoppen wanneer en waar jij vindt dat hij moet stoppen. Als je hem tegen een muur stil zet, staat hij stil omdat een muur zijn weg verspert en niet omdat jij hem vertelt te stoppen.

Verwacht niet na 1 x te oefenen dat het de volgende x gelijk weer goed gaat. Ik heb met mijn paard ook elke les opnieuw moeten proberen de rust erin te krijgen.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 18:03

Heel erg bedankt KhivkJe!
Fijn uitgelegt!