Woorden en termen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Woorden en termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 09:17

Ik heb ook nog een vraag, sorry voor als het topic verkeerd staat.
Vroeger op de manege kreeg ik altijd dingen te horen als: je rijdt op het verkeerde been licht, je moet een halve ophouding maken, bij C wijken, je paard schaart... etc.
Ik merk dat deze termen nooit uitgelegd worden, en dat iedereen voor lief neemt dat iedereen weet wat het betekent. Laatst zag ik ook weer een meisje verwoed naar haar eigen benen kijken terwijl haar gezegd werd dat ze op 'het andere been' moest rijden. Kind snapte er niks van.
Tot op heden heb ik zelf ook nooit begrepen wat een halve ophouding is. Een hele kwam neer op een ruk aan de teugels, maar een halve?? Wat is dat nou?
En hoe zorgen jullie ervoor dat alle termen duidelijk zijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:27

Hey Majo,

Nou precies hetzelfde hier hoor. Had ik 6 jaar les gehad op een manege, ging ik op ponykamp en een termen die ik hoorde!
Een ophouding, wat is een ophouding? Het goeie been lichtrijden, kon het ook fout dan? Etc. etc.

Helaas wordt het op maneges niet goed uitgelegd, maar er toch vanuitgegaan dat je het weet. Ik heb de termen leren kennen dmv privéles. Wel stom hoor, heb je je eigen paard en leert dan pas dat een ophouding bestaat =P

Gelukkig ben ik heel ver gekomen zonder al die termen, lichtrijden hoeft niet meer want ik heb geen zadel en wij rijden lekker met een los teugeltje, dus ophoudingen doen we ook niet aan^^

De enige manier om al die termen duidelijk te krijgen is je schaamte aan de kant zetten en dan toch maar eens gaan vragen wat al die rare termen nou toch betekenen!

Lins_Vetra

Re: Woorden en termen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:34

En daarom is het zo fijn om een instructrice te hebben die dat soort dingen uitlegt. Niet alleen maar wat termen erin gooien, ook niet alleen maar vertellen wat het betekent, maar ook wat het nút ervan is :j

Op de manege heeft de instructrice vaak de tijd niet om dingen goed te kunnen uitleggen. Jammer, want dat is wel een belangrijk onderdeel van het leren rijden.

Enne, gewoon vragen als dingen niet duidelijk zijn hoor! Je bent er om te leren paardrijden en niet om dingen klakkeloos over te nemen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:47

Eens met Sassol,

ik ken het, ik heb nu bijna 2 jaar mijn eigen paard en weet nu pas waar ik over praat, na toch 5 jaar op de manege te hebben gezeten.

Mvg, xDarkness.

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:55

Helemaal mee eens. :D
Ik snap ook wel dat een instructrice op een manege hier niet altijd tijd voor heeft, maar dan moeten ze gewoon minder kinderen in een les proppen. Bij ons op de manege heb ik een tijdje met 7 á 8 kinderen in de les gereden en dat is echt geen doen.
Privéles werkt het beste, maar daar heeft niet iedereen geld voor. Bovendien zou het een janklaassenspul worden, als iedereen privéles neeemt en geen groepsles!
Mijn mening: Gewoon minder kinderen in een groep en zorgen dat de instructrice dergelijke termen wel uitlegt. ;)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:57

Of voorafgaand aan de manegelessen een half uurtje theorie over wat er het komende uur gaat gebeuren! Hoeft niet eens door de instructrice zelf gedaan worden, dus de lesjes kunnen gewoon verder gaan!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:01

Bij ons vraagt de instructrice, als ze merkt dat je het niet helemaal snapt, of je het wel begrijpt. Zo niet, dan legt ze het rustig uit. Ze proberen de groepen een beetje op hetzelfde niveau te hebben maar onze groep is echt een mengelmoesje. Daarom geeft ze de gevorderden en de beginners ook wel eens apart opdrachten. Zo gaat ze bijvoorbeeld met een meisje dat nog niet zo heel lang rijdt oefenen met afwenden en met de gevorderden het wijken. Dat is wel heel fijn, dat je zo toch en beetje privéles krijgt. Ze neemt echt de tijd voor je.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:06

als ik dit lees, prijs ik me gelukkig dat ik destijds in de groepslessen op de manege wel heb geleerd wat lichtrijden op het buitenbeen betekent, hoe je moet wijken, schouder binnen rijden, een halve en hele ophouding rijden (en nee de laatste is geen ruk aan de teugels)
Maar toen ik op verzorgponys ging rijden en les kreeg met max 4 ruiters, toen had ik het gevoel alsof ik nooit deftig had leren rijden (na 5 jaar) Heb op 2 jaar verschrikkelijk veel geleerd.
MAAR ik was met verstomming geslagen toen ik 2 jaar geleden privéles dressuur had met een verzorgpaard. Een volte rijden op je buitenteugel?! aanleuning door actief van binnenbeen naar buitenteugel te rijden,... heb ik nog veel moeten leren en nog steeds met mijn jonge paard. maar gelukkig heb ik nog steeds af en toe privéles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:11

Majo schreef:
Ik heb ook nog een vraag, sorry voor als het topic verkeerd staat.
Vroeger op de manege kreeg ik altijd dingen te horen als: je rijdt op het verkeerde been licht, je moet een halve ophouding maken, bij C wijken, je paard schaart... etc.
Ik merk dat deze termen nooit uitgelegd worden, en dat iedereen voor lief neemt dat iedereen weet wat het betekent.

Sorry dat ik het zeg, maar dan heb je dus gewoon beroerde instructie getroffen.
Ik geef zelf manegelessen en zorg voor degelijke uitleg, ik check bij mijn klanten of ze ook SNAPPEN wat ik ze vertel, en laat het ze DAN toepassen. Ik banketstaaf 5 kwartier in een uur, maar mijn klanten weten wel waar het over gaat EN krijgen een behoorlijk stuk theorie mee over WAAROM we bepaalde dingen wel of niet doen. Dat is nou juist zo belangrijk in het lesgeven... (en leuk om te doen, ik hou niet van die "bezigheidstherapie" van een uur lang een beetje figuren en algemene dooddoeners roepen...)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:55

Ik heb ook les op een manege maar ik weet al jaren wat dat soort termen betekenen. Mijn instructeur roept ons regelmatig naar het midden van de bak om iets uit te leggen (soms doet hij het ook voor). Hij geeft er ook een stukje theorie bij, waarom het zo moet en waarom iets anders fout is (net als bij Sonja).

Bijvoorbeeld over het nagevelijk lopen legt hij uit hoe het gewicht van een paard verdeeld is als hij gewoon door de wei loopt, namelijk met het meeste gewicht op de voorbenen. Het is de bedoeling dat het paard onder het zadel meer gewicht op zijn achterbenen plaatst (door het vermeerderd ondertreden van de achterbenen). Dus dat hij zijn achterbenen verder onder zijn lichaam plaatst (als het ware zijn bekken kantelt en zijn rug bolt :P). En dan legt hij uit hoe je dat dan moet bereiken: begrenzen aan de voorkant, van achter naar voor rijden, enz enz.

In mijn les is iedereen van ongeveer hetzelfde niveau (op twee individuen na, maar die hobbelen rustig mee)... we doen travers, keertwendingen, wijken...

Op veel maneges is het ongetwijfeld slecht gesteld met het lesniveau, maar niet bij alle hoor!

En, haha ik weet ook niet wat een halve ophouding is, daar heb ik echt nog nooit van gehoord!
Als ik iets niet begrijp, vraag ik het gewoon, daarvoor zit je toch in zo'n les! Meestal wanneer ik iets vraag, legt mijn instructeur het persoonlijk uit... Heel af en toe komt het zelfs voor dat hij op je paard stapt en het voordoet! hahaha

ArmarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:10

Ik denk dat je helaas gewoon in een slechte manege les hebt gehad. Ik ben nu ook al in verschillende stallen/maneges geweest en overal geven ze op een verschillende manier les. In sommige maneges is een les inderdaad gewoon een kwestie van je een uurtje bezig te houden door je de ene na de andere oefening te laten rijden. Ik heb liever dat er niet zo'n nadruk gelegd wordt op die figuren, maar dat er echt aan jezelf en het paard gewerkt wordt. Bijvoorbeeld als je over de middenlijn rijdt, dat je je niet enkel bezighoudt met een rechte lijn te rijden, maar dat je ook aandacht schenkt aan je paard, zodat hij ook recht op de middelijn gaat (dus geen zwalpende achterhand ofzoiets). Of als je bijvoorbeeld een slangenvolte rijdt, je erop gewezen wordt dat je de bochten met de buitenteugel rijdt en niet met de binnenteugel enzovoort. Ik heb echt geluk gehad met mijn manege, daar rijden we in de gevorderde lessen travers, appuyementen (in alle gangen) en soms zelfs wissels en arbeidspirouettes (de manegepaarden kunnen dit meestal ook allemaal, als je het er maar uit haalt).

Sowieso als je de termen naar je hoofd krijgt gesmeten zonder je weet wat ze betekenen, kan je beter even halthouden en vragen wat het precies betekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:16

ik merk het zeker! zelfs 'je moet meer op je zit rijden', maar hoe dan? moet je dan opeens snappen wat dat is? het is dat ik altijd al met mn neus in de paardenboeken heb gezeten, anders zou ik er echt helemaal niets van snappen :n maar bijv. woensdag geeft weer iemand les die echt alles haarfijn uitlegt, haar ken ik ook persoonlijk. ze vind ook dat het vaak niet goed (genoeg) wordt uitgelegd nml

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:56

Maar als ik zie hoe bijdehand iedereen hier op Bokt is he... Trekt dan niemand z'n mond eens open tegen al die instructeurs die blijkbaar maar loze kreten staan te blèren in al die bakken? Dan VRAAG je toch wat er bedoeld wordt? Ik bedoel, die instructeur heeft een brengplicht, maar jullie als klant zouden natuurlijk ook iets kunnen HALEN....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:30

Mijn kinderen in de les worden eerder gek van mijn gebabbel. Ik leg namelijk zoveel mogelijk uit wat ik weet wat waarom is. Dan gaan we het oefenen en laat ik het meestal een week of als we dan wat anders gaan doen , langer bezinken. Heb liever dat ze weten waarom ze iets moeten doen en het dan nog niet zo goed kunnen als dat ik wat termen voorkou en zeg ja is goed of nee doe dit of dat en dat ze het zelf niet begrijpen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 09:42

Sonja schreef:
Maar als ik zie hoe bijdehand iedereen hier op Bokt is he... Trekt dan niemand z'n mond eens open tegen al die instructeurs die blijkbaar maar loze kreten staan te blèren in al die bakken? Dan VRAAG je toch wat er bedoeld wordt? Ik bedoel, die instructeur heeft een brengplicht, maar jullie als klant zouden natuurlijk ook iets kunnen HALEN....

Weet niet, ik denk dat er toch een hoge drempel ligt als je met zijn 8-en in de bak rijdt. Ik rijd nu al jaren niet meer in de les maar gewoon lekker buiten in het bos, ben imiddels 26, maar bijv. een ophouding is toch nog altijd aangeleerd als even flink te teugels aantrekken. Ik rijd nu al jaren met losse teugels en neem ze alleen op als hij te langzaam op mijn zit of neckreining reageert, maar ik heb de lol in het dressuurrijden al lang verleerd. Veelal omdat ik het denk ik gewoon niet begreep wat men bedoelde (en als iemand het voordeed, moesten ze altijd op mijn paard gaan zitten, iets wat ik vaak niet graag wilde) en wellicht omdat ik het zelf niet begreep, mijn paard het al helemaal niet begreep. Tijdens een les waarin 8 of meer mensen rijden, krijg je weinig aandacht, en durf je minder snel door de bak te schreeuwen dat je iets niet snapt.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:35

ik geef sinds kort ook les aan een groepje dat niet groter dan 4 tot 7 kinderen bestaat. als ik over die termen begin (goede been lichtrijden) vraag ik eerst of alle kinderen op de volte willen komen in stap. ik vertel wat we gaan doen, draven en op het goede been lichtrijden en vraag vervolgens of ze weten wat dat is. zo niet moeten ze hun hand opsteken en dan leg ik het uit. sommige kinderen doen dit echter enit omdat ze bag zijn om het verkeerd te zeggn en dan vertel ik duidelijk dat we hier zijn om te leren rijden, dan mag je vragen stellen en als je iets enit weet vragen hoe het moet. dan komen ze vanzelf met vragen. als bij eht aandraven blijkt dat ze toch niet naar eht goede been kijken, zeg ik wel duidelijk, ïkdacht dat jij wist wat op eht goede been lichrijden is maar ej doet eht neit goed"wat gaat er fout vraag ik dan. het is wel een halve les die ej eraan besteed (of een hele) maar ze begrijpen het dan wel! en denk maar eens aan school, daar leren ze ook niet alles voor eht hele jaar in 1 dag! het vervelende is alleen dat ej zuchtende oueers aan de kant hebt staan die denken (volgensmij) van jeetje laat ze nou eens iets doen! maar als ze er iets van zeggen zeg ik ook duidelijk ik geef hier les en als ej eht er neit meeeens bent moet ej bij de eigneaar zijn!

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:03

Bij mij op de manege gebruiken ze dat soort termen ook, en als het voor jou de eerste keer is dat je de term hoort, leggen ze hem uit. Wat mij betreft prima systeem... en als iemand bij ons in de les de term niet kent schroomt niemand om het te vragen wat het dan wel precies inhoudt...

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:39

Ja, ook bij ons is het allemaal prima uitgelegd, de standaard dingen krijg je uitgelegd in de longelessen (wordt je even stilgezet totdat je het begrijpt) en zodra je de groepsles in gaat krijg je de rest te horen. En instructrise zegt ook altijd dat als je het niet begrijpt dat je even naar der toe moet komen en dan kan ze het voordoen ( bijvoorbeeld je beenhouding veranderen/je teugels op een bepaalde manier houden) En voorzover ik weet, maakt iedereen hier gebruik van bij ons in de les. Rij met allemaal volwassenen en niemand schaamt zich om wat te vragen.
Nu hebben wij het geluk gehad dat we 8 maanden les hebben gekregen van een net afgestudeerde instructrise, heel ambitieus en fris qua lesgeven.
Heerlijk, allemaal nieuwe dingen geleerd en ook superuitleg erbij.
Vanaf volgende week is me oude instructrise er weer en we merken gaan dan zeker ook wel verschil merken, want die is toch minder gedreven.
Maar we hopen dat ze ziet dat we vooruit zijn gegaan en ze dus een stapje hoger kan gaan met ons.
En anders vragen we dat zelf wel, niemand is te beroerd om zijn mond open te trekken in onze les.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:03

Ik reed nooit op een manege, maar altijd privelessen. Ik kon het dus gewoon vragen als ik het niet snapte! Zodoende weet ik al die termen wel.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:37

Ik heb pas 1 les gehad, dus ik weet nog helemaal niet wat de meeste termen betekenen :)

Is er iemand hier die wat termen man uitleggen?
Zal vast wel worden uitgelegd in de volgende lessen, maar ik weet graag vantevoren al t een en ander ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 09:41

Goeie! Zo zou ik nog steeds weleens willen weten wat een halve ophouding is. Ik heb het al wel aan meer mensen gevraagd, maar niemand weet het :D

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:48

een hele ophouding is dat je je hand sluit dus je maakt een soort vuist en die open je weer (als je reactie hebt gehad)
een halfe ophouding is dus dat je je hand maar voor de helft sluit het ligt eraan welke reactie je wilt hebben en hoesnel jou paard reageerd.
het goede been lichtrijden. je hebt je binnenbeen (in de bak) buitenbeen (buitenkant van de bak) als je draaft rij je altijd op het buitenbeen licht dus als het buitenbeen van je paard naar voren gaat ga je staan en als het been achter is zit je. als je vanhand veranderd word het been om op licht te rijden anders dus aan het einde van de lijn ga je 2 keer doorzitten en dan zit je op het andere been licht.
een overgang is van stap naar draf van draf naar galop of weer terug.
hier de dingetjes die genoemd worden maar goed er kan ook veel gelezen worden in boeken die hiervoor zijn en anders indd vraag gewoon wat er van je verlangt word die mensen hebben het ook moeten leren.

en indd als je ooit een eigen paard hebt dan leer je pas echt wat rijden is want rijden op de manege is een dag en nacht verschil!!

succes

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:55

dankje voor de uitleg :)

Alleen de opmerking over pas echt leren rijden op een eigen paard vind ik nogal vreemd. Dat ligt er toch aan of je een goede manege/ instructrice hebt, niet aan het paard waar je op zit?
Maargoed dat is een andere discussie :D

Nog meer mensen met uitlef over termen? :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:05

Welke zou je nog willen weten?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:22

wat betekend het bijvoorbeeld als je moet wijken?

verder weet ik zo uit mijn hoofd even geen termen die ik gehoord heb waarbij ik niet wist wat het was. Mischien andere mensen die nog termen hebben waar mee gegooid word ;)