Het Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mannie

Het Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:34

Ik kwam dit topic tegen:
[LN] De werking van het bit

Hoe zielug een bit wel niet is.

Maar, als een paard echt zo veel pijn ervaart als ze daar beweren, zouden we dan nog wel kunnen rijden?

Ik bedoel, mijn paard ziet een dierenarts aankomen met een inentingsspuit en flipt, hij flipt ook als ie gechipt word, want au dat doet pijn.
Toen mijn zadel niet goed paste, kon ik doen wat ik wilde, maar eraf ging ik. bokken niet normaal en het zadel kon ik er op een gegeven moment niet meer op leggen.
Maar het bit, wat dan zo veel pijn zou doen, dat is geen reden om te protesteren?

Heel vaag allemaal.

Wat vinden jullie?

xDarkness

Re: Het Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:49

Een bit is niet zielig,
Als je het goed gebruikt tenminste niet. Alle hulpteugels, bitten, zadels enz enz, zijn niet zielig en werken in de voordelen, MITS je het goed gebruikt, dat is bij alles.

Mvg, xDarkness.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:59

Ik denk dat een bit wel pijn doet, maar dat een paard daar wat minder gevoelig wordt als hij ermee gereden wordt. En als je er goed mee omgaat denk ik dat het geen pijn hoeft te doen. Jammer dat we het niet persoonlijk aan een paard kunnen vragen! :Y)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:12

Een bit hoeft zeker geen pijn te doen, maar heel vaak word hij verkeert gebruikt, op de meeste maneges waar toch heel veel mensen leren rijden , word het bit als een rem gezien , denk zelfs dat de meeste instructrices/teurs niet eens de werking van een juist bit gebruik uit kunnen leggen helaas en daar gaat het fout.

Het paard geeft het vaak persoonlijk dus wel aan, tong uit de mond, strakke mond , tong over het bit en over tollig kauwen, vluchten steigeren enz enz, wij mensen zouden meer naar onze dieren moeten kijken en luisteren dan denk ik dat het bit gebruik niet zeer hoeft te doen.
Vind zelfs eigenlijk dat een beginnende ruiter en onervaren ruiter bitloss zou moeten leren rijden, en pas een bit erin als hij onafhankelijk kan sturen op zit en indirecte teugel hulp en ook hun ongeduld in toom kunnen houden , dus pas als ze een soort examen daarin hebben afgelegd , maar ja dat is maar een idee wat ik graag zou willen ;-)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:03

--> RT-D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:16

Deze eindeloze discussie is al zo vaak naar voren gehaald. Even de zoekfunctie gebruiken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:23

Het bit zal zéker druk uitoefenen op de mond en de lagen,
maar mits goed gebruik zal je paard er geen nare ervaring aan overhouden.
Denk even aan een bitloos hoofdstel. Als je daar flink aan begint
te rukken ervaart het paard ook een nare druk ;)

(discussie is al heel vaak geweest)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:29

Draverlover schreef:
Ik denk dat een bit wel pijn doet, maar dat een paard daar wat minder gevoelig wordt als hij ermee gereden wordt. En als je er goed mee omgaat denk ik dat het geen pijn hoeft te doen. Jammer dat we het niet persoonlijk aan een paard kunnen vragen! :Y)

Dan zou een paard toch helemaal flippen de eerste keer dat die met bit loopt? Als het daadwerkelijk zo'n pijn doet.
Tuurlijk als je het fout gebruikt kan het wel degelijk pijn doen, maar als je het vriendelijk gebruikt denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:05

Een kleine greep uit alle discussies die op bokt voorbij zijn gekomen: :list:

[RT-D] Bitloos en de valkuilen.

[RT-D] bitloos?

[RT-D] toegevoegde waarde van een bit

[RT-D] met bit... of bitloos...

[RT-D] "met zadel en bit rijden is slecht"

[RT-D] Bitloos rijden?

[RT-D] De Mythe van Vriendelijkheid

[RT-D] Op de zit rijden

[RT-D] Bitloos of niet?

[RT-D] Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Zo, hierbij een paar 100 pagina's aan discussies over wel/niet bitloos. Veel pezier :7 Zal ik je de conclusie alvast verklappen? De ruiterhand kan zowel een bit als bitloos hoofdstel dusdanig scherp laten inwerken dat beide als zeer onprettig kunnen worden ervaren. Iedereen moet gewoon lekker datgeen doen waarbij zowel het paard als de ruiter zich goed bij voelen.

Mannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:53

Mijn vraag was, doet het bit echt zo een pijn als ze je in het filmpje willen doen geloven?

Ik denk dat het filmpje zwaar overdreven is, anders zouden we toch niet kunnen rijden!

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:04

Ik denk ook dat ze het in het filmpje overdrijven, anders zouden alle paarden wel in de staak gaan~!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:48

Mannie schreef:
Mijn vraag was, doet het bit echt zo een pijn als ze je in het filmpje willen doen geloven?

Ik denk dat het filmpje zwaar overdreven is, anders zouden we toch niet kunnen rijden!

Ook daarvoor kun je in de bovenstaande topics kijken.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:07

Ik denk altijd, als je hem goed gebruikt met een stille en rustige hand. Is er niks aan de hand ;)

Maar ik denk dat je vaker ziet dat er misbruik van gemaakt wordt. Mensen zeggen dan meteen, mijn paard dit, mijn paard dat terwijl men het meestal zelf zijn!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:14

Het paard kan niet zeggen of het pijn doet.
Het is maar waarmee het paard het beste loopt.
Als een harde hand hebt is zowel met bit als bitloos pijnlijk voor het paard.
Als je een goed bit hebt, en een zachte hand hebt, is er niks mis.
Ook wat ik wel eens zie bij bitloos, Er word hard aan de teugel getrokken, maarja, er zit geen bit in dus het doet niet pijn.
Maar er word enorm veel druk uitgeoefend op de neus van het paard.
Zag een x iemand rijden met een sidepull (?)
Het touw verdween helemaal in de nek. Is dat dan normaal?