't Is Deus Z @ eerste officiële dressuurwedstrijd (B1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

't Is Deus Z @ eerste officiële dressuurwedstrijd (B1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:07

Na ons debuut springen vorige week, vandaag ons debuut dressuur :-)
We rijden sinds kort LRV en starten dus ook bij het begin: B1.
Bedankt aan Marahorse om voor te lezen en aan Sofie om te filmen (en aan Evelien voor het mogen gebruiken van de filmcamera :D). Dankje aan Kim voor de foto's ;-)

Meet Deus:
Afbeelding

Deus is een Zangersheide ruin, springefokt ('t Is Voltaire * Pachat II). Sinds juli 6jaar. Gereden van zn 4.

Hij was en is soms erg lui. De laatste tijd is dit veel verbeterd, dat merkte ik vandaag toch wel. 1 jaar geleden hadden we een onderling wedstrijdje en ik was uitgeput na 1proefje, moest heel de tijd zitten 'pushen',...
Nu is hij al veel minder lui maar er is nog werk aan :-)

Inrijden ging vrij vlot, was wel op men gemak.
Bij het binnenkomen van de ring vond hij de witte hekjes eng én de Aveve banner + spiegel uiteraard ook :-) Gelukkig kon ik er hem snel door zetten.

In het proefje vond ik zelf de overgangen minder, vooral de 1ste x naar galop (schaam schaam). In stap werd hij ook erg zwaar en hangerig en dan wou ik dit oplossen waardoor hij begon te zwalpen en ik er ook maar bagger op zit ;-)

Filmpje van de proef:

Commentaar is meer dan welkom, graag zelfs!

Ohja, we werden 3de van de 18(?) ruiters ongeveer, op 1puntje van de 2de, daar was ik dus wel erg blij mee :-) In mijn ogen had ik maar een erg matig proefje gereden.

Hiltje86

Re: 't Is Deus Z @ eerste officiële dressuurwedstrijd (B1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:19

Leuk paardje! Ik vind dat je netjes rechtop zit!
Alleen vind ik wel dat je wat rustiger mag zijn met je handen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:19

Vind hem in het filmpje in de stap linksachter niet lekker lopen, wat kort. En daarbij vind ik hem totaal niet lekker lopen met dat gepluk in zijn mond, je ziet duidelijk dat je veel bezig bent van voren. Probeer met drijven meer met je kuiten te doen, je drijf nu vooral met je hak voor zover ik kan zien..
Tis een mooi paard dat zeker, maar probeer hem ontspanner met een stille aanleuning te rijden. Dan ziet het plaatje er veel en veel lekkerder uit..
Groetjes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:50

Dat gepluk in zijn mond zie ik niet.
Wel zie ik een paard dat nog zoekende is naar zijn balans. Het is natuurlijk nog "maar" B maar daar zul je wel bewust mee aan het werk moeten.
Probeer je stap minder gehaast te rijden. Nu stapt ie over zijn tempo en krijg je aanleuningsproblemen.
Gebruik de hoeken om elke keer weer stelling en buiging te vragen, recht richten en bij volgende hoek weer stelling en buiging. Dit maakt het paard soepeler en sterker.
Probeer consequenter te zijn, been is been, stelling is stelling etc etc.
Succes verder.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:00

Vind het er goed uit zien hoor. Zeker voor de B. Je ziet hem nog wel wat zwalken en zijn balans zoeken. Probeer veel rechte wendingen te rijden om hem daarin te oefenen. En lekker veel schakelen in tempo en gangen. En ik zou die sporen uit doen en met zweepje gaan rijden. Veel drijven heeft absoluut geen nut. Heb ik zelf ook moeten leren. Het stompt alleen maar af juist met sporen. Maar het ziet er verder goed uit. +:)+

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:01

Bedankt!

Ik had niet écht het gevoel dat ik aan het plukken was in zijn mond, hij voelde goed (behalve in stap) dus ik weet niet waarom ik dat zou doen. Maar mijn handen zullen wel stiller kunnen.

In stap probeerde ik hem uit dat hangen te drijven... Waardoor hij te snel ging stappen. Kan je hier iets anders aan doen op het moment zelf? Thuis heeft hij het niet zo erg.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:03

Lynske78 schreef:
Vind het er goed uit zien hoor. Zeker voor de B. Je ziet hem nog wel wat zwalken en zijn balans zoeken. Probeer veel rechte wendingen te rijden om hem daarin te oefenen. En lekker veel schakelen in tempo en gangen. En ik zou die sporen uit doen en met zweepje gaan rijden. Veel drijven heeft absoluut geen nut. Heb ik zelf ook moeten leren. Het stompt alleen maar af juist met sporen. Maar het ziet er verder goed uit. +:)+

Bedankt voor de tips.
Ik rij thuis NOOIT met sporen... Op wedstrijd wel, als extra hulp, geef ik toe... Omdat alles dat net nog iets fijner en preciezer moet en hij soms (het is al iets beter) niet helemaal aan het been is.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:05

Ja ik ken het. Die van mij is precies zo. Als ik wedsrijden zo starten zou ik denk ik ook met spoortje rijden. :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:48

gepluk in de mond kan ik het niet noemen maar je bent wel wat onrustig in je handmdat zie je ook terug in de aanleuning,bij de 1e diagonaal stap neem ik aan dat middenstap de bedoeling was? probeer dar niet met voor bezig te zijn en juist van voor uit te laten schuiven. met de overgangen galop-draf lijkt hij wat onder je vandaan te sjeesen,neem hem daar gfoed op je zit terug en weer die handne :)

op de onrustige aanleuning na vind ik het er wel netjes uitzien,nog veel succes in je wedstrijden!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:08

Hey Alizé,

Ik vind het een mooie proef :j Deus zag er weer schitterend uit!

Verder zie je inderdaad dat hij in stap gaat hangen, maar voor de rest heb ik geen opmerkingen.
Ik zie jou zeker niet plukken met je handen en je houding is erg netjes.
Het enige wat me opviel is dat je stijgebeugels precies niet gelijk zijn? (laatste middelijn) Kan dat?
In elk geval, proficiat met jullie prestatie!! K ben jaloers!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 09:38

Tnx Sofie :-) Ik ga het eens checken :D Denk dat ik juist mijn ene been wat naar achter legde, om hem ff 'recht' te houden (tevergeefse poging ;-)).

Vilouma: volgende maand hebben we weer wedstrijd, ga tegen dan proberen die handen/aanleuning stiller te krijgen.
Middenstap was helaas niet de bedoeling, hij begon gewoon zo te hangen. Ik wou hem wat vooruit krijgen om hem zo ook minder diep en hangend te krijgen... Maar vond ik moeilijk op te lossen in de proef...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:06

hier de cameravrouw :D

Ik vond het algemeen beeld al een pak beter dan vorige winter, zie ook al veel meer impuls.
Ik zou thuis eens wat meer stap meepakken en er ook echt op letten, heb zelf ook gemerkt in mijn proef dat ik te weinig "serieus" train op die stap.
Galop misschien op wedstrijd ook meer aanrijden? Maar voor B1 is dit echt ruim voldoende ze, denk dat ze liever dit zien dan te snel :=

Zaffelare gaat het indoorseizoen B1 zwaar overheersen :D

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:13

ik vind het er super uitzien voor een b proef.
goede start veel suces.

rijtechnisch commentaar:de3 stap mag iets rustiger, beheersder

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:01

Hoi Alizé, de camera-eigenaar meld zich ook ih topicje.

Ik vond het zo jammer dat ik je proef niet kon uitkijken, je hebt het alvast SUPER gedaan voor je debuut!

Véél rijtechnische commentaar heb ik niet, ttz, ik vind dat héél moeilijk te zien vanaf een filmpje. Ik vind je houding & zit echt netjes! Dat jouw Deus een beetje een gemakzuchtig ventje is, weten we al, maar dat los jij wel goed op.

Met véél training raken jullie der wel!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:13

Hoihoi

ik vind het er goed uit zien, je zit er netjes op! hij is inderdaad wat onrustig met zijn hoofd. probeer met een constante lichte druk te rijden, door achter goed bij te drijven en voor een klein beetje druk te geven. dan loopt hij netjes bij elkaar en dan weet hij ook beter wat hij met zijn hoofd moet doen.
je overgangen kunnen soms ook wat netter. rond de 1.00 min. maak je een hele mooie overgang.

succes!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:34

Hey!

Deus is inderdaad al veel veranderd tov vorig jaar! Proficiat!

Een paar kleine opmerkingen ;)
- in stap zou hij meer ruimte mogen nemen, dus ik zou hem hem wat langere teugel laten zodat hij de hals wat langer kan laten en dus ook wat meer kan overstappen, zonder hierin te versnellen.

- als ik naar je draf kijk, heb ik soms het gevoel dat het wat loperig is. Dit klinkt misschien heel raar, omdat hij soms lui is, maar ik denk dat je moet proberen hem te activeren van achteruit naar voortoe en daar vooraan op beide handen iets meer moet begrenzen. Als het ware de energie meer in je paard houden dan eruit te laten lopen. Probeer heel erg om je benen stil te houden en enkel been te geven als hij te traag loopt en maak hem hier ook scherp in.

- zuiver proefgericht dan :P beetje meer je hoeken uitrijden. Vooral als je de hoefslag volgt ter hoogt van A en C en als je de diagonaal oprijdt, zou je nog iets meer in de hoek en aan de letter kunnen rijden. Zeker in zulke lage proeven, moet je het dikwijls van deze puntjes hebben, deze maken dikwijls het verschil tussen 1e en 3e plaats :D

Hopelijk tot binnenkort op onze wedstrijdjes!
Evelien

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:16

Deus ziet er echt goed uit!

Hij "duikt" precies wel graag in stap hé?
Bij de eerste maal aanspringen was de overgang niet zo mooi, je hebt hem wel goed meteen herpakt, misschien moet je iets meer reserve en eerst checken voor je gaat aanspringen.

Ik vind je rechterhand ook vaak storend :) zeker bij de eerste diagonaal in stap. Probeer ook je benen iets stiller te houden.

En voor de B inderdaad je hoeken meer uitrijden, maar daar heb ik ook problemen mee en met de bovenstaande problemen ook eigenlijk :)

Maar ik ben er zeker van dat dat allemaal wel goed komt!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:45

Tnx Evelien en iedereen voor de tips!:-)
Volgende keer hopelijk wat meer tijd Evelien:D!

Tnx voor de tips Evelien!
Moet mijn hoeken inderdaad nog een stuk beter uitrijden en mijn benen mogen ook nog een pak stiller.
De wedstrijdjes ga ik in de mate van het mogelijke proberen meedoen ze :D Altijd leuk! De eerste jumping komen we :-) Maar springen gaat nog niet zo goed als dressuur :-)

Merci Vicky! Hij duikt idd graag. Ik was nogal gehaast bij die eerste galop overgang, wou zo snel mogelijk in galop, volgende keer ga ik meer tijd nemen :-)