Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Jij zegt hoe kan ik ervoor zorgen dat ze normaal gaat galoperen.
Wel ik zal je zeggen dat je paard heel normaal galopeerd, en als jij blijft rijden zoals je nu bezig bent zal het alleen maar erger worden.
Je bent op dit moment bezig je paard te leren hoe ze moet gaan tegentrekken, ze zal op deze manier alleen ook die spieren verder gaan trainen en hoe langer hoe harder gaan tegentrekken.
Neem dus privéles van een goeie instructeur, en geloof me, het probleem zit echt niet bij het paard, de fout moet je zoeken bij de ruiter.
en ga les volgen
annaenbowy schreef:misschien met martingaal gaan rijden?
voor een paard is het natuurlijk lekker om hard te gaan maar het moet inderdaad wel in controle blijven.
mijn pony doet het ook wel eens, maar ik ga dan op het pad waar ik dan normaal gesproken galopeer, heel veel overgangen maken, zodat hij weer naar mij luistert. en dan echt van galop naar halt naar draf naar stap enz. daarna in de ontspanning rustig aangalloperen.
wat je bij mij ook weleens werkt (ik weet niet hoe lang die paden daar zijn) maar als ze lang genoeg zijn, haar gewoon even laten gaan, dan merkt zij ook van oh ik mag eventjes gaan, anders krijg je alleen dat getrek. mijn pony laat zich erna gewoon terug nemen, maar ik weet natuurlijk niet wat de reactie op jou paard zal zijn..
succes, ik weet namelijk hoe het is om geen controle meer over je paard te hebben!
. Jethafa schreef:Ik zou lekker blijven stappen en draven tot dat helemaal goed gaat (ook met tractors e.d.) en vervolgens vanuit een draf waarin hij niet meer zo veel energie heeft even kort een laatste stukje (bijvoorbeeld bij een bocht waar hij stopt, of vlakbij huis) een rustig handgalopje laten doen. Zo kun je samen wennen aan een rustiger tempo w.b. de galop!
Verkeersmak worden is een proces wat best lang kan duren. Zelf rustig blijven en vooral niet schrikken (teugels korter, verstijven, gespannen zitten, uitwijken) is wel de truc...