Pony buiten moeilijk terug te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muzzy17

Pony buiten moeilijk terug te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:15

heyhey allemaal,

ik heb een probleem met buiten rijden met mijn pony. ik sta bij een boer en die heeft geen bak waardoor ik veel op buiten rijden ben aangewezen wat ik helemaal niet erg vind want buiten rijden doe ik het liefst alleen als mijn pony op een ruiter pad komt gaat ze knoei hard in galop en krijg haar dan ook bijna niet terug wat erg gevaarlijk kan zijn. Ze schrikt nog al snel van dingen die ze niet kent en springt in vol galop ineens opzij.
en haar alleen laten draven wil ze ook niet want dan gaat ze echt hard trekken. consequentie: heb na het rijden last van mijn handen om haar in te houden.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ze normaal kan galopperen op een ruiterpad.

aeolusnr1

Re: Pony buiten moeilijk terug te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:29

Jij zegt hoe kan ik ervoor zorgen dat ze normaal gaat galoperen.
Wel ik zal je zeggen dat je paard heel normaal galopeerd, en als jij blijft rijden zoals je nu bezig bent zal het alleen maar erger worden.
Je bent op dit moment bezig je paard te leren hoe ze moet gaan tegentrekken, ze zal op deze manier alleen ook die spieren verder gaan trainen en hoe langer hoe harder gaan tegentrekken.
Neem dus privéles van een goeie instructeur, en geloof me, het probleem zit echt niet bij het paard, de fout moet je zoeken bij de ruiter.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:39

aeolusnr1 schreef:
Jij zegt hoe kan ik ervoor zorgen dat ze normaal gaat galoperen.
Wel ik zal je zeggen dat je paard heel normaal galopeerd, en als jij blijft rijden zoals je nu bezig bent zal het alleen maar erger worden.
Je bent op dit moment bezig je paard te leren hoe ze moet gaan tegentrekken, ze zal op deze manier alleen ook die spieren verder gaan trainen en hoe langer hoe harder gaan tegentrekken.
Neem dus privéles van een goeie instructeur, en geloof me, het probleem zit echt niet bij het paard, de fout moet je zoeken bij de ruiter.

Beetje hard.
Maar ze heeft wel gelijk.
Vaak zoekt een ruiter onbewust naar dingen van oh daar kan zij bang voor zijn.
Dit voelt je paard en ze gaat er van door.
Aan de teugels trekken werkt echt niet gevolggen hier van zijn je paard kweekt extra spieren of je trekt haar mond kapot en jij hebt de blaren op je handen.
Ke kunt korte kneepjes probeeren dit werkte bij mij altijd dan geef je zachte druk terug.
Raak vooral nooit in paniek en laat haar gaan, kan het echt niet anders pak aan 1 kant de teugel zo dicht mogelijk naar het bit en trek die rustig naar je knie. In die houding kunnen ze niet meer door rennen.
Maar neem inderdaat prive las van een goede instructeur.
succes

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:52

Als ik het zo lees is je paard ook niet echt verkeersmak, schrikken kan natuurlijk altijd, maar als er iets gebeurd wat ze normaal wel kennen(Vogels enz) horen ze daar niet te snel van te schrikken. Denk eens aan een hulpteugel, thieddeman of martingaal en doe die om. Zorg ergens bij een ruiterpad dat je een volte kan maken, trek haar om. Hier blijven! Als ze bang word, praat rustig tegen haar, ga lichtjes naar voren zitten en doe alsof er niets gebeurd is. Kalmeer haar, en geef kalme ophoudingen.

Mvg, xDarkness.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:52

Ze is op zich verkeersmak een vracht wagen doet ze niet moeilijk over ofzo. alleen als bv iets niet beweegt zoals een klein huisje vind ze dat ineens wel eng. zo kan een witte stip op de grond ook heel eng zijn :P
Dat zou ik idd eens kunnen proberen ;) en ga les volgen :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:54

Kan je haar thuis wel rustig laten galoperen?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:55

heb bij haar stal geen bak maar toen ik nog wel in een bak kon rijden ging dat wel.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:59

Kan je niet op het land rijden als het droog is? Misschien is het idd handig om een martingaal om te doen tijdens het buitenrijden. Probeer ook niet elke buitenrit, op elk pad waar het kan te gaan galopperen, maar stap ook eens een goed stuk, een stukje draf enz...

Misschien is het een idee om een beetje dressuur te rijden tijdens je buitenrit? Blijft je pony waarschijnlijk beter bij de les, en heeft ze wat te doen ipv alleen maar rechtdoor gassen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:34

ik herken het probleem:P
mario doet dat ook altijd.
wat ik doe is hem een keer op een lang pad laten uitrazen en als ze terug willen hem voorwaards drijven. want dan moet hij.
geen perfecte oplossing maar bij mario werkt het wel:)
en anders veel overgangen maken. hem bezig houden

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:13

misschien met martingaal gaan rijden?
voor een paard is het natuurlijk lekker om hard te gaan maar het moet inderdaad wel in controle blijven.
mijn pony doet het ook wel eens, maar ik ga dan op het pad waar ik dan normaal gesproken galopeer, heel veel overgangen maken, zodat hij weer naar mij luistert. en dan echt van galop naar halt naar draf naar stap enz. daarna in de ontspanning rustig aangalloperen.
wat je bij mij ook weleens werkt (ik weet niet hoe lang die paden daar zijn) maar als ze lang genoeg zijn, haar gewoon even laten gaan, dan merkt zij ook van oh ik mag eventjes gaan, anders krijg je alleen dat getrek. mijn pony laat zich erna gewoon terug nemen, maar ik weet natuurlijk niet wat de reactie op jou paard zal zijn..
succes, ik weet namelijk hoe het is om geen controle meer over je paard te hebben!

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:02

annaenbowy schreef:
misschien met martingaal gaan rijden?
voor een paard is het natuurlijk lekker om hard te gaan maar het moet inderdaad wel in controle blijven.
mijn pony doet het ook wel eens, maar ik ga dan op het pad waar ik dan normaal gesproken galopeer, heel veel overgangen maken, zodat hij weer naar mij luistert. en dan echt van galop naar halt naar draf naar stap enz. daarna in de ontspanning rustig aangalloperen.
wat je bij mij ook weleens werkt (ik weet niet hoe lang die paden daar zijn) maar als ze lang genoeg zijn, haar gewoon even laten gaan, dan merkt zij ook van oh ik mag eventjes gaan, anders krijg je alleen dat getrek. mijn pony laat zich erna gewoon terug nemen, maar ik weet natuurlijk niet wat de reactie op jou paard zal zijn..
succes, ik weet namelijk hoe het is om geen controle meer over je paard te hebben!

Ik ga binnekort proberen met martingaal wie weet lukt het :).
de paden zijn op zich wel lang alleen er zitten irritante bocht in zo zie je niet of er wat van de andere kant aan komt. een stukje verder is er een open veld. daar kan ik haar wel flink laten galloperen. van overgangen rijden word ze over het algemeen druker van.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:32

oke, dan zou ik dat inderdaad gewoon proberen! met een martingaal krijg je je paard in iedergeval sneller terug:)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:03

ookal rij ik met een martingaal, hij is nóg steeds heel lastig om terug te krijgen. want hij doet zn hoofd naar beneden en dan rukt hij de teugels gewoon uit je handen.. daar helpt een martingaal ook niet voor ..

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:37

misschien is het handig als je ook een keer langs de hand het ruiterpad opgaat zodat ze weet dat je ze er ook zacht kan gaan. verder halve ophoudingen maken en niet steeds blijven trekken, gevolg daarvan is dat ze alleen maar harder gaan en het bit vastpakken

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:45

Ik zou lekker blijven stappen en draven tot dat helemaal goed gaat (ook met tractors e.d.) en vervolgens vanuit een draf waarin hij niet meer zo veel energie heeft even kort een laatste stukje (bijvoorbeeld bij een bocht waar hij stopt, of vlakbij huis) een rustig handgalopje laten doen. Zo kun je samen wennen aan een rustiger tempo w.b. de galop!

Verkeersmak worden is een proces wat best lang kan duren. Zelf rustig blijven en vooral niet schrikken (teugels korter, verstijven, gespannen zitten, uitwijken) is wel de truc...

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:32

Jethafa schreef:
Ik zou lekker blijven stappen en draven tot dat helemaal goed gaat (ook met tractors e.d.) en vervolgens vanuit een draf waarin hij niet meer zo veel energie heeft even kort een laatste stukje (bijvoorbeeld bij een bocht waar hij stopt, of vlakbij huis) een rustig handgalopje laten doen. Zo kun je samen wennen aan een rustiger tempo w.b. de galop!

Verkeersmak worden is een proces wat best lang kan duren. Zelf rustig blijven en vooral niet schrikken (teugels korter, verstijven, gespannen zitten, uitwijken) is wel de truc...

idd

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:21

Kan ook gewoon een overschot aan energie zijn. Worden ze ook vaak schrikachtig zijn. Is een ruimte waar je kan longeren of je pony los kan gooien voordat je gaat rijden of staat ie alleen in het weiland? Wat energie kwijt kunnen voor het rijden kan een simpele oplossing zijn....