Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:00

Hallo,,
Ik kreeg gister (15-11-09) een mail of ik mee wou doen aan een onderlingespringwedstrijd 22 november.
Maar nu heb ik een probleempje dat ik mijn vz.pony heel moeilijk onder controle kan krijgen.
Nu heb ik dus nog maar een weekje om te oefenen, maar hoe krijg ik mun pony wat rustiger ?
Ze doet het de laatste tijd heel goed hoor maar ze rent echt op de hindernis af, waardoor ze dus niet altijd goed uit.
En ze springt erg schuin waardoor ze dus een paar passen na de sprong naar rechts rent (vaak naar de rechterkant) maar soms krijg ik haar dus te laat weer recht waardoor het op een weigering uitkomt.
Het zou een parcour worden van 80cm worden maar ik kon ook eerst een lager parcuor doen.
Het is op MANEGE SATANA IN ERICHEM, wie gaat er ook heen ?

Kan iemand me helpen ?

Gr!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:05

Als je denkt dat je het niet kan, moet je het niet doen. Is zonde als het verkeerd gaat, dan kan je beter thuis nog even oefenen.

bellehorses

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:06

Zo te horen zou ik ook niet mee doen als ik jou was. Je kan beter nog even doorgaan met oefenen en misschien kan je les nemen als je straks vaker wedstrijden wil rijden..

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:21

Nou, er zjin voorderest nergens onderlinge springwedstijdjes..
En ik krijg elke week privéles ..
Maar het heeft me altijd al geweldig geleken om mee te doen aan een springwedstrijd en nu kon het maar het gaat nu allemaal zo snel ! .. .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:25

En als je er op hindernis 2 uit moet is het dan nog zo leuk?

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:30

Nou daarom ben ik aan het oefenen en vraag ik tips ?
Het word ook maar mun 1e springgebeure hoor.
Op kamp in de zomer was ook een spring wedstrijd waarbij ik idd ook al bij de 2e hindernis gediscwalifiseerd werd en het gaat nu al wel beter daarom wil ik het opnieuw proberen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:04

Je kan het altijd proberen, maar ik zou thuis blijven oefenen... Als je aan jezelf twijfeld dan kan je beter neit springen, weet ik uit ervaring.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:12

keihard oefenen.
Als ik jou was zou ik veel overgangen oefenen. Van galop naar stap, van draf naar stap of zelfs van galop naar halthouden. Je paard moet je hulpen kennen.
Dit doe ook ik nog steeds wekelijks. Als je hier een poosje op oefent als is het maar 5 min. Of den duur kun je je paard met twee vingers laten halthouden of lanzamer laten lopen.

als dit lukt, dan zou ik op hindernissen af rijden.
oeh ! tip; probeer maar es rustig op een hindernis af te draven. en dan doen of je plotseling bedenkt dat je helemaal niet wil springen en wil gaan stilstaan. Ergends voor de sprong. Halthouden dus. Ook al ziet je paard een hindernis, hij moet blijven luisteren naar jou.

als het niet lukt zou ik niet meedoen. Er komen meer springwedstrijden. Het is je eerste wedstrijd, je wil dat hij goed gaat toch? als jij denkt dat dat niet gaat lukken en je er een slecht gevoel van gaat overhouden, NIET DOEN. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt !

het word vast beter, succes ! :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

gewoon proberen! Van fouten leer je zou ik zeggen... Als je het niet probeert weet je het ook niet, dus gewoon een weekje nog oefenen en er dan gewoon voor gaan!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:04

Eerst de controle, dan pas de wedstrijden.
Maar omdat het onderling is kan je natuurlijk een gokje wagen.
Zolang je zelf maar niet twijfelt.

Probeer deze week nog goed te oefenen met overgangen en gecontroleerd springen.

Succes!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 05:50

Ik zou wel wat lager gaan starten als ik jou was. Als je het paard nog niet (helemaal) onder controle heb ik het lastig om meteen een hoger parcours te rijden. Hoe hoger de sprongen, hoe pittiger je paard wordt.
Idd veel overgangen maken en zorgen dat het paard naar jou luisterd en niet dat het paard je verplicht naar hem/haar et luisteren. Voor de sprong goed inhouden, zorg dat de achterhand er goed onderzit, en pas vlak voor de sprong iets toegeven. Na des prong meteen weet inhouden en rechstellen.

Succes en laat je even weten hoe het gegaan is?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:22

Zoals de meesten hier zeggen niet doen, zeg ik Wel doen!!
Dan moet je er niet heen gaan om te winnen want daar zijn jullie idd nog niet klaar voor, maar puur voor de ervaring.
Afwisseling kwa omgeving kan geen kwaad en wie weet doet hij het ergens anders wel heel braaf.
Dus ga ervoor!!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:10

Binnen een week krijg je dit niet voor elkaar. Begin met caveletti's te oefenen, niet meteen springen. Van laag naar hoog beginnen, 80 cm. is best flink voor een heel parcour, kan nog gevaarlijk zijn ook als je zelf twijfelt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:20

Ga er lekker heen en doe mee maar zie het dan puur als leer-ervaring. Je hebt privéles zeg je. Kun je die instructeur anders niet naar zijn/haar mening vragen en misschien kan die meegaan er naar toe?

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:37

Hee,,
Bedankt voor de reacties allemaal !
Ik doe mee met een parcour van 60cm en van 80 dan maar dat kan ik dus wijzigen..
Alleen weet ik niet naar hoe hoog..
Ik zat te denken om er 50cm van te maken en dan een parcour van 60 , wat denken julie ?
Mijn instructice zei ook dat ik het gewoon kon proberen, maar niet teleurgesteld moest zijn ;)
Gr!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:43

overlaatst was een niet officiële wedsrtijd en daar waren er met een paard die een parcour van 40 cm sprongen gewoon om het paard een parcour op vreemd terrein te laten zien. en zodat indien hij twijfelde er in stap zelfs over zou kunnen

Met mijn D-pony heb ik m'n eerste wedstrijd 40 en 60cm gestart en dat was voor haar toen al te hoog, ze was veel te druk bezig met rondkijken en rondlopen zonder op mij te letten, waardoor ze eigenlijk meer tegen hindernissen liep dan erover sprong

Hoogte is het ding niet, eenmaal ze voldoende vertrouwen hebben in jou en het springen komt de hoogte al vanzelf, als je toch voor erbij te zijn wil meedoen zou ik 40 en 60 cm nemen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:47

Ik ga toevallig dat weekend daarop eerste onderlinge springwedstrijd mee doen.
Ik heb afgelope zaterdag goed geoefend en ga dan over 2 weken mee doen met 80 cm, dat moet wel lukken :P

XjustineX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:53

IloveAlfriee Geplaatst: 15-11-09 20:12

Als ik jou was zou ik veel overgangen oefenen. Van galop naar stap, van draf naar stap of zelfs van galop naar halthouden. Je paard moet je hulpen kennen.
Dit doe ook ik nog steeds wekelijks. Als je hier een poosje op oefent als is het maar 5 min. Of den duur kun je je paard met twee vingers laten halthouden of lanzamer laten lopen.

als dit lukt, dan zou ik op hindernissen af rijden.
oeh ! tip; probeer maar es rustig op een hindernis af te draven. en dan doen of je plotseling bedenkt dat je helemaal niet wil springen en wil gaan stilstaan. Ergends voor de sprong. Halthouden dus. Ook al ziet je paard een hindernis, hij moet blijven luisteren naar jou.

als het niet lukt zou ik niet meedoen. Er komen meer springwedstrijden. Het is je eerste wedstrijd, je wil dat hij goed gaat toch? als jij denkt dat dat niet gaat lukken en je er een slecht gevoel van gaat overhouden, NIET DOEN. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt !

het word vast beter, succes !

Dat moet je juist niet doen , een paard voor een hindernis stil zetten want zo leer je je paard dat het goed is stil te staan.

Ga gewoon een keertje als je gaat springen , rustig beginnen aan over gangen , Gaat hij te snel neem je hem trug of ga je halthouden (NIET VOOR EEN HINDERNIS). Lukt dit ga dan eerst balkjes lopen (klinkt saai maar ik heb dit oook gehad en werkte goed ) doe dat net zo lang tot hij rustig over de balkjes gaat.
Doe dan een sprongetje van 30 centimer ofso (isnietkinderagtig is ook niet stom ofso het gaat tog omdat je je paard rustig wil hebben) En als hij zich rustig en goed gedraagt bouw je het steeds een stukje hoger op tot waar jij in gedachte had, let wel op als het goed gaat gaat het goed en moet je ni al te lang doorgaan.

ik hoop dat je erwat aan heb

GR

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:59

Ik snap dat je dolgraag wilt starten. Het is natuurlijk ook hartstikke leuk.
Gelukkig zie je wel zelf in dat het ook misschien niet goed zal gaan.

Allereerst lekker gaan oefenen en lessen. En waarschijnlijk leer je tijdens het lessen ook wel dat je een parcoursje moet springen.
Hoe vaker je het oefent des te beter het gaat.
Verder idd lekker de overgangen oefenen.

Als je echt heeeel erg graag wilt starten. zou ik vragen of het wat lager mag.
Ten eerste veiliger en waarschijnlijk ook leuker omdat je het parcoursje uit kan rijden.
Desnoods of misschien wel beter rij je gewoon in een rustig drafje en rij je er een volte tussendoor.

Als jij maar het gevoel hebt dat het eerlijk is tegenover je paardje

Succes!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:26

XjustineX schreef:
Dat moet je juist niet doen , een paard voor een hindernis stil zetten want zo leer je je paard dat het goed is stil te staan.

Ga gewoon een keertje als je gaat springen , rustig beginnen aan over gangen , Gaat hij te snel neem je hem trug of ga je halthouden (NIET VOOR EEN HINDERNIS). Lukt dit ga dan eerst balkjes lopen (klinkt saai maar ik heb dit oook gehad en werkte goed ) doe dat net zo lang tot hij rustig over de balkjes gaat.
Doe dan een sprongetje van 30 centimer ofso (isnietkinderagtig is ook niet stom ofso het gaat tog omdat je je paard rustig wil hebben) En als hij zich rustig en goed gedraagt bouw je het steeds een stukje hoger op tot waar jij in gedachte had, let wel op als het goed gaat gaat het goed en moet je ni al te lang doorgaan.

ik hoop dat je erwat aan heb

GR

Tja, opzich denk ik dat het geen verkeerde oefening is om eens stil te gaan staan voor een hindernis. Je moet het natuurlijk niet de hele tijd doen, maar je leert je paard op deze manier wel dat hij moet blijven gehoorzamen aan je hulpen, of je nu op een sprong af rijdt of niet.

Probeer gewoon een niet te hoog parcours (40 of 50 cm) te doen, en kijk hoe het gaat. Laat je pony eerst de omgeving zien. Als het niet goed voelt, kun je altijd nog stoppen. En neem iemand mee die je kan helpen en die weet hoe jouw pony reageert (instructrice bijvoorbeeld).

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:36

je kunt best meedoen als je dat jezelf toevertrouwd. Maar dan een lager niveau. Ik las dat je dacht aan een parcour van 60 cm. ? ;)

ik kom even terug op mijn reactie. Ik bedoel niet dat je elke keer voor de sprong je paard stil moet zetten. Ik ben het dan ook eens met XjustineX en NouskaMoos dat je paard dan leert altijd stil te staan.

Wat ik ik bedoel is dat ondanks dat je paard een hindernis ziet, hij moet blijven luisteren naar jou!

stel nou dat jij je beugels kwijt bent en je galopeert op een sprong van 80 cm af. Dan wil je toch nog steeds de kans hebben om te zeggen NEE, we gaan niet over die sprong heen ?! Dat je eerst je beugel wil pakken, weet ik veel. Ik bedoel maar. Als je paard niet luisterd en er toch blind overheen springt, is er een kans dat jij lelijk eraf valt en je goed pijn doet. Je paard moet aan jouw kunnen merken of jullie dr overheen gaan of niet.

gaat het oefenen eigenlijk al wat beter ? Ben benieuwd ! :)

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:28

Okee ik zal het allemaal oefenen deze week nog super bedankt ! :D

Maar 60cm ook nog te hoog dan ?
Ik zat dan te denken aan 40/50 cm ?
want er zijn 2 parcouren en wou ik een parcour van 40cm en van 60cm.
Of moet ik dan 50cm. nemen ?
Oefenen gaat nu opzich wel goed maar idd rent ze nog wel een beejte op de hindernis af zeg maar, maar ik zal morgen oefenen wat julie zeggen ;)
Bedankt !

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:19

LOOOOYCE!
panda kan de hoogte makkelijk lijkt mij ;)
misschien echt goed oefenen met verzameling? :j
anders thuis alvast een parcoursje springen om te kijken hoe het gaat?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:00

ik denk wel dat je pony 80 cm kan springen.
Maar het gaat er uiteindelijk om wat jullie met z'n tweeën kunnen, als combie.
Ik zie jou niet rijden, ik weet niet hoe het gaat zegmaar.
Stel nou dat je pony tijdens de wedstrijd druk is en weer op die hindernissen afrent, je moet je parcour zo kiezen stel nou dat je je pony, ondanks al het oefenen, toch niet onder controle hebt, er geen brokken komen. Dat je eraf valt ofzo, zoiets.
Maar misschien gaat het wel helemaal geweldig en word je eerste en helemaal top ?! Nou dan ga je de volgende keer een klasse hoger springen.
Liever dat, dan dat er iets mis gaat omdat je een te hoog parcour hebt gekozen. Ik denk dat het leuker is als het makkelijk gaat en je de volgende keer een stap hoger kunt gaan. :)

ik denk dat 50 of 60 cm een goed begin is !