Stijf/kreupel in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDarkness

Stijf/kreupel in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:13

Beste mensen,

Ik wil jullie meningen en het is een gebeurtenis, luister/lees goed.

Vorig jaar werd Pepper kreupel omdat ze in de stapmolen viel. Okee, niets aan de hand, lekker stappen en na een paar weken er weer op. Niet dus. Nog wat gestapt en na een paar weken was ze beter. Maar maanden lang was ze steeds wel een paar weken goed en dan weer niet. De hele tijd nog steeds kreupelen. We gingen met haar naar de dierenarts en we hebben foto's van haar benen laten maken.
De dierenarts zei dat ze oneffenheden in het hoefgewricht in het linkervoorbeen had. Maar wij dachten dat ze rechtsachter kreupel was, klopte ook, want omdat ze rechtsachter ging ontzien, overbelastte ze haar andere been dus. Naja, behandeld en wel, ging het de rest van de winter goed.

ook in de zomer een paar keer kreupel, maar niets ernstigs, had niets met het andere te maken. Geen zorgen om maken dus. Maar nu is het weer herfst en begint ze weer dus na de paar weken weer te kreupelen enzo. Wat me dus opvalt is dat ze vaker kreupel is in de herfst/winter, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.. Ze was maandag (09, 11, 09) linksachter een flink stuk korter, wilde hem niet netjes wegzetten en ontzag hem dus. Was niet dik of warm, dus het moet vanbinnen komen..

Waar ik me dus zo'n zorgen om maak, is dat ik bang ben dat als ik te lang doorrij dat ik haar dan voorgoed kreupel of misschien wel kapot maak.. Maar aan de andere kant kan het ook zijn doordat het een echte 'huistuin en keuken pony' is. Ze heeft een wat gedrongen gestel. Dat ze gewoon een zwakke plek heeft(Haar achterbenen dus.) en daar om de zoveel tijd gewoon last van heeft. Misschien kan dat wel.. Maar ik denk dan, zet haar dan helemaal op de foto, dan weten we het zeker. Maar als ze daar niets op zien zijn we ook niets verder, en misschien is het wel gronisch? Ik weet het allemaal niet. Maar jullie snappen dat ik me goed zorgen maak.. Hopen dat jullie me een beetje kunnen geruststellen en helpen..

Update!!! 12-11-09

Vandaag met de eigenaresse van de stal gesproken, en om een lang verhaal kort te maken, we denken niet dat het spat is, aan gezien ze geen dikke sprongen heeft. (Dit hoeft ook niet, dat weet ik) We denken dat het een combinatie van spierpijn en stijfheid is, het is ook een dieseltje dat warm moet draaien, dat wisten we al en daar werken we aan. Ze heeft me voorgesteld om er vitamine E + Seleen erin te gooien, wat ik dus ook snel ga halen of bestellen. Dan maar geven en afwachten of het wat beter gaat. Baad het niet, dan schaad het niet, iemand hier ervaring mee? we gaan haar ook samen nalopen, kijken of we wat kunnen vinden
Respect voor diegene die alles gelezen heeft
xx

Iemand ervaring met vitamine E + Seleen en praktische oefeningen die ik kan doen met mijn pony? Het zou me reuze helpen!

Mvg,

xDarkness.

Kuggur

Re: Stijf/kreupel in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:42

"Baat het niet schaad het niet" gaat niet op, zowel vit E als seleen zijn schadelijk in overdosering, wees daar dus voorzichtig mee. Het warm draaien kan heel goed op een artrotisch probleem wijzen (vgl ochtendstijfheid van reumapatienten), hoeft niet een spierprobleem te zijn(primaire pathologie van spieren is relatief zeldzaam, en dan vaak ernstig). Mss een artrose agv een traumatische artritis, je noemt een ongeluk in de stapmolen.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:03

Ik las jou verhaal en het kwam mij bekend voor.
Ik ga nogal eens door mijn enkel, dit tot gevolg dat mijn enkel al eens zwaar gekneust is geweest, maar dit is zo'n jaar geleden gebeurd
Ik probeer iedere week een rondje hard te lopen, maar ik merk nu het kouder is mijn enkels erg veel mijn doen.
Maar als ik eerst in loopt en warm wordt, dan is de pijn weg, volgens de huisarts komt dit vaker voor, door de kou.
Het geeft wel eens problemen, want als ik koud een sprintje wil trekken dan zak ik door mijn enkel.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het probleem van jou pony wel degelijk met de kou temaken kan hebben.
Dus eerst warm stappen en eventueel aan de longe warm draven zou de oplossing kunnen zijn.
De vitamine kunnen geen kwaad.
Veel succes.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:34

Kuggur schreef:
"Baat het niet schaad het niet" gaat niet op, zowel vit E als seleen zijn schadelijk in overdosering, wees daar dus voorzichtig mee. Het warm draaien kan heel goed op een artrotisch probleem wijzen (vgl ochtendstijfheid van reumapatienten), hoeft niet een spierprobleem te zijn(primaire pathologie van spieren is relatief zeldzaam, en dan vaak ernstig). Mss een artrose agv een traumatische artritis, je noemt een ongeluk in de stapmolen.

Je denkt toch niet dat ik mijn pony gaat overvoeren?;), Ik ben daar heel streng in, en kijk altijd op het etiket. Maar buiten dat, ik ben altijd al een half uur bezig om haar warm te draaien, dat houd in dat ik met een lange teugel in stap begin, paar keer van hand veranderen en na 10 minuten draven aan een half lange teugel, wat voltes en slangevoltes, soms een overgang naar stap. Na zeker 20 minuten begin ik pas aan de galop, dit zou toch zeker genoeg moeten zijn? Dat ze last van koude spieren heeft, wist ik al, ik wil alleen dat ze die stijvigheid en kreupelheid kwijt raakt.

Mvg, xDarkness.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:41

Hoe oud is Pepper?

Ik rij een 16-jarig Z2 paard, hij is licht artrotisch vermoeden we. Echter is hij voorjaar 2009 op ijzers gezet en hij loopt weer als een trein! Nu het weer kouder wordt is hij wat langer stijf en stap ik veel langer met hem. Voorjaar 2008 is het probleem begonnen, na een val op het beton.
We voeren niets bijzonders, de ijzers helpen supergoed (hoe dat komt, geen idee). Verder veel beweging overdag, zodat de spieren lekker los blijven en een deken op om de spieren warm te houden... (in ieder geval warmer dan zonder deken, zo komen ze sneller los met rijden)

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:45

Janine1990 schreef:
Hoe oud is Pepper?

Ik rij een 16-jarig Z2 paard, hij is licht artrotisch vermoeden we. Echter is hij voorjaar 2009 op ijzers gezet en hij loopt weer als een trein! Nu het weer kouder wordt is hij wat langer stijf en stap ik veel langer met hem. Voorjaar 2008 is het probleem begonnen, na een val op het beton.
We voeren niets bijzonders, de ijzers helpen supergoed (hoe dat komt, geen idee). Verder veel beweging overdag, zodat de spieren lekker los blijven en een deken op om de spieren warm te houden... (in ieder geval warmer dan zonder deken, zo komen ze sneller los met rijden)

Pepper is tien jaar, een huis tuin en keuken pony, geen stamboek dus. Instappen doe ik minstens 10 minuten, aan de lange teugel.
Ze heeft nu al een 300 grams winterdeken op. Helaas komt ze er alleen nu savonds uit, omdat ik er dan alleen ben. Wij zitten ook aan spat te denken, maar daar vind ik het nu nog te vroeg voor om dat al te gaan uit te zoeken.

Mvg,

xDarkness.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:50

Ik vind het ook als spat klinken(of een andere vorm van atrose)
Mijn eigen huis tuin en keukenpony heeft ook spat, en ik merk toch dat ze in de winter wat stijver begint te worden...
blijft ze trouwens kreupelig lopen als ze langer aan het lopen is?
Ze kan natuurlijk ook behoorlijk stijf worden van het stil staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:51

xDarkness schreef:
Pepper is tien jaar, een huis tuin en keuken pony, geen stamboek dus. Instappen doe ik minstens 10 minuten, aan de lange teugel.
Ze heeft nu al een 300 grams winterdeken op. Helaas komt ze er alleen nu savonds uit, omdat ik er dan alleen ben. Wij zitten ook aan spat te denken, maar daar vind ik het nu nog te vroeg voor om dat al te gaan uit te zoeken.

Mvg,

xDarkness.

Stamboek maakt ook geen dropje uit mbt spat/artrose etc.
Je zou instappen aan lange teugel kunnen veranderen in laag diep en rond instappen, veel buigen links en rechts achter goed meenemen. Daar heeft Pepper meer baat bij in de opwarming dan aan een lange teugel.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:54

siskeh schreef:
Ik vind het ook als spat klinken(of een andere vorm van atrose)
Mijn eigen huis tuin en keukenpony heeft ook spat, en ik merk toch dat ze in de winter wat stijver begint te worden...
blijft ze trouwens kreupelig lopen als ze langer aan het lopen is?
Ze kan natuurlijk ook behoorlijk stijf worden van het stil staan.

Ja, meestal als ze echt kreupel is is ze het al vanaf het begin, en word het na het warm rijden ook niet beter.
Maar we gaan het eerst met de vitamines proberen en dan kijken we verder. Tevens gaan we woensdag even met de instructrice haar nalopen, om te kijken of we wat vinden.

Mvg, xDarkness.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:55

Janine1990 schreef:
xDarkness schreef:

Mvg,

xDarkness.

Stamboek maakt ook geen dropje uit mbt spat/artrose etc.
Je zou instappen aan lange teugel kunnen veranderen in laag diep en rond instappen, veel buigen links en rechts achter goed meenemen. Daar heeft Pepper meer baat bij in de opwarming dan aan een lange teugel.

Het probleem is dus dat ze ook zo stijf als ik weet niet wat is, het lukt al helemaal niet om haar koud rond te krijgen. Ze is erg moeilijk en heel sterk. Niet in haar mond, en als ik haar eenmaal zo ver heb, word ze heel zwaar in de hand, gewoon omdat ze waarschijnlijk steun bij me zoekt, en ik ben bang dat als ik doorzet, dat ze dan spierblessures krijgt.

Mvg, xDarkness.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:58

@TS: ik denk als ik het zo hoor dat je rijtechnisch ook veel zou kunnen verbeteren..

Verder kan iets van fysio ook geen kwaad denk ik..
Van de fysio zie je sneller resultaat dan van vitamines.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:59

Nou dat zwaar op de hand is denk ik meer een kwestie van beter de achterhand eronder. Een paard dat zwaar wordt op de hand, been erg bij.

Spierblessures heb je niet zomaar, in ieder geval niet bij een gezond paard. Vertrouw je het niet, haal dan toch even een DA erbij. :)

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:00

siskeh schreef:
@TS: ik denk als ik het zo hoor dat je rijtechnisch ook veel zou kunnen verbeteren..

Verder kan iets van fysio ook geen kwaad denk ik..
Van de fysio zie je sneller resultaat dan van vitamines.

Tja, om je paard steeds na minstens een week stilstaan meteen naar beneden te laten lopen, daar worden haar spieren niet vrolijk van. Dat heeft niets met rijtechnisch te maken. Jij weet immers niet hoe ik rijd, en ik rijd namelijk wel dressuurmatig, maar telkens als het goed gaat valt ze stil. Zo dus ook, want we hebben haar al twee keer laten kraken, en een paar weken gaat het super, en dan valt ze stil.

Mvg, xDarkness.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:00

klinkt meer als een spierprobleem.
alleen zou ik dan als kuur alleen vit.E geven zonder selenium!
Mocht het niks verbeteren dan toch verder medisch laten nakijken.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:02

Janine1990 schreef:
Nou dat zwaar op de hand is denk ik meer een kwestie van beter de achterhand eronder. Een paard dat zwaar wordt op de hand, been erg bij.

Spierblessures heb je niet zomaar, in ieder geval niet bij een gezond paard. Vertrouw je het niet, haal dan toch even een DA erbij. :)

Ik denk dat ik dat ook ga doen, maar ik wacht het nog even af tot woensdag, dan gaan mijn instructrice en ik er samen even naar kijken, of ze goed loopt, of ze niets raars kunnen vinden, en ik ga die vitamines even voeren, misschien werkt het wel niet en kan het probleem verminderen of misschien wel ophouden? Dus ik kijk het denk ik nog een weekje aan, maar bedankt voor de moeite.

Mvg, xDarkness.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:02

funnyhorses schreef:
klinkt meer als een spierprobleem.
alleen zou ik dan als kuur alleen vit.E geven zonder selenium!
Mocht het niks verbeteren dan toch verder medisch laten nakijken.

Waarom zonder seleen als ik vragen mag? ;)

Mvg, xDarkness.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:05

Citaat:
Zo dus ook, want we hebben haar al twee keer laten kraken, en een paar weken gaat het super, en dan valt ze stil.

Is het dan niet juist een mogelijk teken van een rijtechnisch probleem :=

Als mijn pony "goed" zou zijn na het kraken en het probleem is na een aantal weken weer terug zou ik toch echt gaan kijken wat er mis is...(niet passend zadel, paard loopt op de voorhand e.d.)

En ik heb het over een mogelijk rijtechnisch probleem, niet dat je haar naar beneden moet laten lopen ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:06

ja direct komt artrose in me op^. Maar het kan evenzeer reuma zijn of koude op de spieren.

Twijfel je dan best de DA raadplegen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:07

xDarkness

omdat een paard 9 van de 10x geen selenium tekort heeft!
Teveel aan selenium (en dat is al snel hoor) is giftig.Vitamine e word wel afgevoerd mits het geen overdosis is natuurlijk!
Het klinkt me best wel als een spierbevangenheid in de lichte vorm.
Ik ben zelf nu ook aan het dokteren met de mijne,is ook licht spierbevangen en in overleg met da geef ik nu als kuur vit.E bij.

Verder krachtvoer gaan minderen dan,lekker warm houden onder een deken en rust geven.
Dit kan best een poos gaan duren,hou daar rekening mee.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:08

funnyhorses schreef:
xDarknes

omdat een paard 9 van de 10x geen selenium tekort heeft!
Teveel aan selenium (en dat is al snel hoor) is giftig.Vitamine e word wel afgevoerd mits het geen overdosis is natuurlijk!
Het klinkt me best wel als een spierbevangenheid in de lichte vorm.
Ik ben zelf nu ook aan het dokteren met de mijne,is ook licht spierbevangen en in overleg met da geef ik nu als kuur vit.E bij.

Verder krachtvoer gaan minderen dan,lekker warm houden onder een deken en rust geven.
Dit kan best een poos gaan duren,hou daar rekening mee.

Ik zal het eens bespreken, en minder doseren, ik ben er nu al 2 jaar mee bezig, dus ik heb wel wat geduld haha. Wat is spierbevangenheid als ik vragen mag?

Mvg, xDarkness.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:13

spierbevangenheid is een gevolg van een tekort van meestal vit.E (heel soms selenium).
Doordat een paard geen vit.e zelf aanmaakt moet ie het uit de voeding halen en vaak is de voeding daarin niet toereikend.
Dus je paardje gaat dan alle reserves gebruiken die opgeslagen zitten in het beenmerg.Als dat bronnetje ook is leeg getrokken onstaan er broze botten.
Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat dit voldoende aanwezig is.
De kenmerken van een lichte tot matige spierbevangenheid is dat een paard plots langzaam gaat lopen,snel ademd na wat werk(hijgen)veel zweet en uiteindelijk ook geen eetlust meer heeft(door de pijn)Ook trillen van de achterhand word vaak gezien,ook bij de mijne.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:21

Aan je eerdere berichten te lezen heb ik maar een advies voor je...zoek een andere stal waar je wel kan trainen en zoek dan ook meteen iemand die je les gaat geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:27

xDarkness schreef:
Tja, om je paard steeds na minstens een week stilstaan meteen naar beneden te laten lopen, daar worden haar spieren niet vrolijk van. Dat heeft niets met rijtechnisch te maken. Jij weet immers niet hoe ik rijd, en ik rijd namelijk wel dressuurmatig, maar telkens als het goed gaat valt ze stil. Zo dus ook, want we hebben haar al twee keer laten kraken, en een paar weken gaat het super, en dan valt ze stil.

Mvg, xDarkness.

Mij lukt dat wel, staat mijn paard een week stil. De spieren zijn hooguit wat stram, of vergelijk het met iemand met zijn vingers zijn tenen niet aan kan raken. Dat heb ik, dat lukt me niet gemakkelijk, maar ben ik er een kwartiertje mee bezig is het zo weer over, ben ik weer soepel, zijn mijn spieren warm, kan ik weer meer van mijn lichaam vragen. Gewoon door langzaam oprekken, is volgens mij nog nooit een mens of dier dood aan gegaan hoor.
Wij weten niet hoe jij rijdt nee, maar wij kunnen wel gissen naar de oorzaak.

Als je bang bent voor blessures met bepaalde opties zoals hier gegeven, moet je het vergelijken met een oefening voor je eigen lichaam, wat kan jij daarmee oplopen?
Een paard dat de basis kent, kan je geen passage van vragen of een pirouette. Net als een beginnende danser nog geen perfecte passen zet op gevorderd niveau. Spieren moeten worden getraind en onderhouden (wat men vaak vergeet) dat moet gelijkmatig worden verdeeld in de training. Er zitten niet voor niets zoveel stappen tussen de B en de Z2, net als op elk andere sport verschillende niveau's bestaan.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik hiermee wil vertellen. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:52

Bij de mijne was het zo dat ze ene dag langzaam en kort liep en snel buiten adem was en de dag erop leek het alsof er niks aan de hand was.
Dus ik dacht ook van ach het zal wel meevallen.Niet dus,het bronnetje was dus uiteindelijk uitgeput en al gauw werden de symptomen duidelijker.
Doordat jij al 2 jaar ook selenium met vit.E geeft kan het zijn dat ze de selenium ook niet meer verwerkt krijgt.(kan uitlopen op haaruitval van manen en staart)
Misschien toch es wijs om dat door een da goed na te laten kijken!!!

Beterschap met je paardje!

panchosil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:36

Je kan ook eens kijken of je wat met magnesium kunt doen.
Door magnesium erbij te geven heb je ook kans dat ze beter in haar vel gaat zitten want magnesium te kort kan ook goed helpen bij wat stramheid.
Hier op bokt zijn er veel topics over selenium en magnesium.
Als ik jou verhaal zo lees denk ik ook eerder aan voer dan aan andere zaken.