Moeilijk te werken met paard in buitenrijbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Moeilijk te werken met paard in buitenrijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:40

Tijdens het werken in de buitenrijbaan is mijn arabische merrie soms erg onrustig een schrikkerig, zowel tijdens het werken aan de hand als onder de barebackpad (wij zijn in opleiding voor academische rijkunst).

De stemming van mijn paard is afhankelijk van... het weer :( Bij hevige wind is het voor mij soms heel moeilijk om met haar te werken. Ze is dan zo ontzettend gespannen dat ze om het minste geluidje een klein sprintje trekt of gaat galoperen op de plaats omdat ze van mij niet zomaar weg mag spurten. Als ik merk dat ze in zo'n bui is dan ga ik vaak maar longeren of freestylen, want aan rijden en werken aan de hand hoef ik dan echt niet te denken. Ik vind dit erg jammer, want op deze manier kom ik vaak niet aan rijden toe. Werken aan de hand heeft geen zin, want dat is zo'n precies werkje waar ze op dat moment echt geen geduld voor kan opbrengen. En als ik ga rijden maakt ze uit het niets sprongen opzij zodat ik er naast lig. Echt uit het niets, want ze lijkt wel geconcentreerd en is netjes voorwaarts neerwaarts, maar ontploft heel onverwacht.

Ik heb al veel geprobeerd; straffen (dit werk dus helemaal niet, want dan is er nog meer spanning plus dat ze dit zelf onterecht vindt en beledigd raakt waardoor ik met een onwerkwillig paard zit), hard aan het werk zetten zodat ze niet kan nadenken, van tevoren uit laten rennen, gewoon rondjes laten lopen zonder wat te vragen, binnenstelling vragen en met binnenbeen naar buiten drijven, rust opzoeken door in stilstand te beginnen enz. Alleen longeren en freestylen helpt op zo'n dag, maar ik wil niet alleen maar longeren en freestylen. Eerst longeren of freestylen en dan rijden werkt ook niet.

Mijn merrie is nog maar 6 jaar en we zijn al best gevorderd in de academische rijkunst. Ik kan gewoon rustig met haar op buitenrit (dus nee, ligt niet aan het ras ;) ), en op dagen dat het niet waait is het echt een superfijn paard om mee te werken. Ze staat 24uur per dag buiten met schuilstal, krijgt zeker niet teveel krachtvoer. Ik heb 1 keer per twee weken les, maar tijdens de les is ze meestal wel rustig. Zadel kan het niet aan liggen want dat gebruik ik niet, en ik rijd haar met kaptoom en dus bitloos.

Heeft er iemand een tip?

xDarkness

Re: Moeilijk te werken met paard in buitenrijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:19

Zo,

Veel dingen die bokkers al gezegt hebben helpt dus niet, dan word het inderdaad moeilijk. Ik denk dat het toch een deel van haar karakter is, en dat je je er gewoon overheen moet zetten, misschien is er iets eng als het waait, iets dat klappert of dergelijks. Het kan ook zijn dat ze onzeker word, maar aangezien tijdens de buitenritten dat niet is, is de kans wel degelijk klein. Ik denk dat je en de merrie zich er over heen moeten zetten, en gewoon door moeten.

Mvg,

xDarkness.

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:25

mijn arab heeft dit ook zo gauw het weer omslaat en het begint te waaien, waait het ook in zijn hoofd. Hij wordt nu beleerd maar heeft dit altijd al vertoond ( onrustig in de paddock, rennen een soort van vang de wind).

Heb je al een oornetje geprobeerd ?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:20

Ikzelf denk dat je toch iets te veel toegeeft aan je paard, hij is onrustig en een beetje tegen de hand, en jaaaaa dan maar een beetje longeren en freestylen ,want de rest lukt toch niet, dat zijn jouw eigen woorden.
Het moet gewoon lukken , het paard moet werkwillig zijn, jij moet hem gewoon zover krijgen dat hij zelf die keuze maakt.
Jij zegt straffen helpt niet en dat vindt hij onrechtvaardig, en extra aan het werk zetten helpt ook niet, als je dat echt doordrijft en niet opgeeft kan dat echt niet volgens mij, als je echt doorgaat is er voor het paard uiteindelijk geen andere keuze meer mogelijk, dan zeggen oké ik heb het begrepen, ik zal maar even braaf doen wat je vraagt.
Dus ik denk dat je net iets te zacht bent, het net niet lang genoeg volhoud.
De meeste mensen leven volgens tijdschema's, ze komen aan bij hun paard en hebben een uurtje soms 2 of 3 uurtjes de tijd om wat te gaan trainen, een paard is niet zo , daar heeft tijd gewoon geen enkele betekenis, als hij echt blijft weigeren gewoon doorgaan al sta je daar een hele dag, maar vergeet wel niet te belonen op het juiste moment, als je paard zijn medewerking aanbied ook al is het dan nog niet zover dat je het resultaat hebt dat je wou, toch moet je na zo'n langere sessie , plots stoppen op dat moment van nog maar denken aan willen meewerken. gewoon terug op stal of in de weide.
Morgen is er weer een dag, en dan gaan we toch weer iets verder dan we vandaag haalden.
Je mag me ook privé aanspreken hoor.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:25

ik heb dit ook gehad met mijn ex verzorg paard, was een KWPN-er en met wind ook echt niet te houden, ik deed haar altijd eerst flink longeren,dit hielp een klein beetjee

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:54

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige paard, ik longeerde ook eerst maar ging er toch zeker wel op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:40

Haha, ja ik heb een Gelderse, maar als het waait dan loopt ze als een Arabier =P

En inderdaad, alleen in de achterste buitenbak, want daar zitten de bosjes die ritselen. Die lange zijde kom je in het begin dan ook echt niet door hoor, rodeo kan wel natuurlijk^^

Ik rijd ook met BBP (op het moment met niks, moet nog de goeie vinden, miss heb jij een aanrader?) en een gewoon stalhalster met bontjes.

Ze is dan inderdaad nogal druk aan de hand, maar toch vind ik dit wel de manier, ondanks dat ze van alles eng vindt, mag ze niet zomaar het touw uit m'n handen trekken. Een paar pasjes naar voren mag, als ze daarna maar weer kalmeert en netjes achter me gaat lopen. Ik straf niet als ze naar de bosjes kijkt, maar geef haar wel iets te doen, de aandacht moet bij mij blijven en als ik iets vraag wil ik ook graag reactie. Wel kunnen we daarna SAMEN naar de bosjes kijken, wat is er nou eigenlijk zo eng aan?

Denk dat je toch iets strenger aan de hand moet zijn, daar ligt het probleem ook al, en je kunt er niet afvallen: dé manier om aan het probleem te werken.

Je hebt nu zoiets van: kan niet. Maar kan niet bestaat niet, je moet het gewoon doen en herhalen, herhalen, herhalen.
En tja, beestje is 6, dus kan wel een jaartje duren voordat hij aan de wind gewend is =P

Gewoon doorzetten ;)

Misschien kun je ook vertellen wat er niet goed gaat aan de hand?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:45

meestal wordt dit gevoed door de ruiter.
Ik heb met mijn Jazz ook wel al wat meegemaakt, maar meestal is dat gewoon om onder het werk uit te komen. Op de wei stelt die zich immers niet zo aan, en dan waait het ook, beweegt de haag ook etc.

Dus ik rij er gewoon doorheen, willen ze lopen, dan mag dat. Dan ga ik ff staan in men beugels en laat ze dan maar gaan, maar dan lopen ze wel tot ik ze terug wil laten komen en niet na hun vluchtafstand van 500m dat ze terug willen nemen uit zichzelf.

En heb al verschillende rassen gehad, van fjord, naar arabier van Wb to fries.
Geen eieren onder leggen en gewoon zelf bepalen wat je wilt, jij moet de touwtjes in handen hebben (figuurlijk dan e)