HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:40

Hoi,

Mijn vraag is: hoe vaak spring je met je vierjarige paard en wat spring je dan? Hoogte, hoeveel hindernissen, af en toe parcourtje?

Ik spring eigenlijk 1x per week in de les (varierend in hoogte, niet hoger dan een meter) en 1x per twee weken ook nog een oefenparcour of wedstrijdje bij in de klasse B.

joliene

Re: HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:00

Ik zou zelf met een vierjarig nog niet echt springen. Maar af en toe wat balkjes neer leggen of een laag kruisjes neerzetten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:05

Niet vaker dan 1 keer in de week thuis, en dan soms een wedstrijd. Werk vooral aan het sterker worden, en conditie opbouwen. Springen kunnen ze nog lang genoeg doen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:13

Om de week een springles bij de ponyclub. Nog niet hoog. Max 70 tot 80 cm. Dus max b hoogte. Het is een d pony.
Verder een keer een tripalon op 60cm en dit jaar 2x BB springen.
Eind januari voor de eerste keer een B parcours op de planning.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:14

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:17

Ik spring vanaf ongeveer 6 jaar, dus niet. Mijn 6 jarige springt 1 keer per maand. Begint met balkjes draven, paar keer een kruisje a 40 cm, een paar keer steilsprong op 40 cm en dan een lijntje a 50 cm, keer of 3 en dan 1 sprongetje de "hoogte" in..... 80 cm maximaal.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:17

Ik spring in de lente/ zomer ongeveer 1x per week een paar sprongetjes en niet hoger dan 80cm.
In de winter/ herfst spring ik niet want de bak is dan te nat.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:20

Arabesk schreef:
Ik rij een vierjarige nog niet eens in:

http://www.freewebs.com/leesvoer en dan het artikel 'leeftijd inrijden'

gut weer zo'n iemand die het zielig vind dat een paard op vierjarige leeftijd ingereden is.

ik vroeg hoeveel en hoevaak mensen springen met hun vierjarige paard.
deze discussie gaat niet over het inrijden van een paard. dat weten we nu ook wel weer dat een paard nog lang niet uigegroeid is.

ik zeg zo maar. mijn vierjarig paard heeft plezier aan het rijden, aan het springen, aan het bezig zijn met elkaar.
ik werk ook hard en sta ook elke dag in houdingen wat niet goed is voor mij.

@t de rest bedankt voor jullie reactie en het meedenken.
vind wel heel verschillende wat iedereen doet. Toch zijn er veel vierjarige paarden die wel worden gestart op wedstrijden als ik zo rond kijk.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:20

Dit ligt natuurlijk ook wel aan het paard, is het een springgefokt paard 1.65m dan kan zo'n paard als het goed is met gemak een parcoursje van een meter springen, is het een D pony, die niet alles mee heeft, is het een ander verhaal.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:24

Mijn 4 jarige spring ik 1x per week, ongeveer.. soms sla ik wel eens een paar weken over..
Meestal simpele lijntjes in de vorm van kruisjes of kleine steiltjes, puur om hem ermee vertrouwd te maken..

Vanaf januari wil ik wat meer de hoogte in gaan, richting de 90-100 cm.. als voorbereiding op de concoursen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:51

Arabesk schreef:

Vindt ik ook. Als ik nu weer een groen paard zou kopen, zou dat paard pas worden in gereden als die minimaal 6 jaar is.
Maar ik neem aan dat TS niet 1 een keer meer gaat springen, laat staan helemaal niet rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:54

1x per 2 weken. Iedere week wel wat oefeningen met balkjes.

Wel simpele lijntjes en niet hoog. Maar mijn paard is ook pas 3 maand zadelmak. Ik ga het rustig uitbouwen zodat hij in april mee kan op concours.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:28

ik ben sinds april begonnen met springen met mijn 4 jarige. eerst enkele maanden lang balkjes en megalgae hindernisjes eens per week op les.
rond september kon ze een parkoursje van 40 cm aan en sprong ze een enkele hindernis zo'n 70 cm.
Nu spring ik gemiddeld 1 tot 2X per week met haar,maar voornamelijk laag springwerk, dus maximaal 60 cm en af en toe een losse hindernis tot de 70 cm.
we hebben immers de tijd :j
doel is wel om in april een parkours van 70/80 cm te kunnen springen,maar dan is ze toch al bijna 5 jaar en moet dat prima kunnen lijkt mij :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:05

wendietjuhhh schreef:
Arabesk schreef:

gut weer zo'n iemand die het zielig vind dat een paard op vierjarige leeftijd ingereden is.

ik vroeg hoeveel en hoevaak mensen springen met hun vierjarige paard.
deze discussie gaat niet over het inrijden van een paard. dat weten we nu ook wel weer dat een paard nog lang niet uigegroeid is.

ik zeg zo maar. mijn vierjarig paard heeft plezier aan het rijden, aan het springen, aan het bezig zijn met elkaar.
ik werk ook hard en sta ook elke dag in houdingen wat niet goed is voor mij.

@t de rest bedankt voor jullie reactie en het meedenken.
vind wel heel verschillende wat iedereen doet. Toch zijn er veel vierjarige paarden die wel worden gestart op wedstrijden als ik zo rond kijk.

kijk maar uit op de site staat 6 jaar ..

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:36

ik vindt vier jaar nog jong om mee te springen...
inderdaad wat balkjes, of een klein kruisje kunnen geen kwaad. maar hoger vindt ik zelf niet verantwoord.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 07:12

tja zie je toch dat meningen verschillen.

ik ben van mening dat laag springen niet veel kapot kan maken. spring 1x per week en 1x per twee weken een parcourtje in het algemeen. Dit is iets van de laatste 2 maand hoor. Daarvoor heb ik sinds juni/juli kruisjes en lage lijntjes gesprongen. En nu spring ik lage lijntjes nog steeds laag. Enkel op het laatst 2 a 3 x wat hoger (ong. een meter). LIjntje doe ik vooral omdat mijn paard nu al vast mee kan denken.
Mijn mening is dat het niet veel kwaad kan als je het hier bij laat.

En @t Joliene, een paard is met 6 ook nog niet uitgegroeid.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:18

wendietjuhhh schreef:

Waar schreef ik dat dan?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:50

afhankelijk van het paard. Ik heb nu 2 merries van 4 mee op concours en die rij ik ongeveer 3 concoursen per maand. Iedere week les, maar daar wordt niet hoog gesprongen. Daarnaast doe ik thuis veel grondwerk, balkjes lopen, lage inuitjes etc...
Heb ook nog een 4 jarige ruin van 1.78 en die heeft vorige week voor het eerst echt wat hoger gesprongen, 1.05 meter..... heeft nog geen parcours van dichtbij gezien..... zijn volle broertje van 1.65 heeft al meer grondwerk enzo gedaan, die was er al veel meer 'klaar' voor.
Groetjes!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:20

Wij springen nog helemaal niet, af en toe balkjes in de bak, maar springen heeft ze nog te weinig balans voor.
Het komt vanzelf, ze heeft nog een heel leven te gaan om te springen..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:23

1 keer in de week een paar balkjes en wat hindernisjes springen tot een meter is geen enkel probleem. Maar geen uren bezig blijven.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 10:26

joliene schreef:
wendietjuhhh schreef:

Waar schreef ik dat dan?

dat staat op de website die je me gaf en jij verteld dat je wacht met je paard tot ie 6 is voordat jij hem in gaat rijden. en ik snap je tweede zin niet die je schrijft in je eerste stukje. zou je die willen verdduidelijken?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:29

Dit is weer typisch zo'n topic waar een hoop mensen gaan schreeuwen dat met een 4 jarige springen slecht is. Dan moet je voor de grap is op concoursen gaan kijken. Er zijn rond deze tijd zowat meer 4 jarigen in het L dan in het B.

Onze 4,5 jarige haal ik vandaag op en maak ik dan zadelmak, ze had nl een veulen. Maar normaal spring ik met een 4 jarige rustig wat hindernisjes. 1x per 1 of 2 weken. Alleen maar goed voor de afwisseling.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 10:34

Ja he rowo... dacht dat het al aan mij lag. Ik ben voorzichtig met mijn paard en zou graag wat meningen willen weten van andere mensen.
Ik vind het ook goed voor de afwisseling.

@t sporter: uren bezig ben ik nooit met mijn paard. rij altijd een half uur per keer dat ik rij. alleen de les rij ik wat langer. en dan spring ik dus af en toel

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:44

IMO kan een 4 jarige rustig wat B parcoursjes lopen. Zie daar het probleem echt niet van... Ik zou de jouwe dus ook rustig meenemen.

Je had in Saasveld gestart zag ik op de startlijsten?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:46

Ik spring met mijn 4jarige (D pony) regelmatig. Hij gaat ook mee op wedstrijden.
Ik heb thuis regelmatig wat in de bak staan, en ga ik aan het eind als ik heb gereden nog even een sprongetje doen als beloning. Natuurlijk ga ik dan niet nog eens een halfuur springen ;) .