Hoe houd ik mijn pony bij mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Hoe houd ik mijn pony bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 09:19

Hoi bokkers,

Ik zit met een (klein) probleem. De laatste tijd heb ik veel last van een pony die geintjes uithaalt.
We hebben een fijne bak (20 x 40) met aan een korte zijde dichtbegroeide bomen. De ene keer is mijn pony heerlijk te rijden en goed ontspannen, de andere keer slaat ze helemaal om en wil ze niets anders dan rennen. Ik merk het al van tevoren wanneer ze op dreef is want dan wordt ze sterk, zet haar oren er recht op, en gaat ze op zoek naar bakkabouters, om vervolgens een excuus te hebben om als een debiel naar de andere kant van de bak te rennen! Je begrijpt misschien wel dat dit even leuk is, maar het moet niet bezig blijven...

Ik probeer altijd zelf rustig te blijven en niet boos te worden omdat het dan helemaal averechts gaat werken. Maar ik heb wel eens momenten dat ik behoorlijk geirriteerd raak.

Ik heb onlangs een nieuw zadel aangeschaft (wegens niet passen van mijn vorige zadel). Het is niet iedere dag maar met vlagen zegmaar, dus (chronisch) pijn heeft ze niet.

Heb jij ervaring? En hoe pak jij dit aan?

aeolusnr1

Re: Hoe houd ik mijn pony bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:33

Neem privéles
das eigenlijk het enige dat je kan helpen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 10:37

Ben ik vergeten te vermelden, ik heb priveles :)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:06

Denk dat er wel meer is dan privéles wat je kan helpen. Zoals bijvoorbeeld ervaringen en tips van andere ruiters met hetzelfde probleem. Niet alles is alleen met privéles op te lossen, denk dat je daarom ook dit topic opent.
Ik hoop dat er tips komen, als ik ze had had ik ze wel gegeven ;)
succes

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:19

als ze de kabouters opzoek .. hihihi

longeer haar dan eerst even in de bak zodat ze alles kan zien en even uit kan rennen !!
werkt er goed bij mij

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:21

In de bak waar ik in rijd, mag niet gelongeerd worden. Dan houden we geen bak meer over haha. Hebben wel 2 longeerringen waar ik dat wel kan doen.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:36

hoi,

als je zeker weet dat het geen pijn is zou ik denken dat ze fris is of dat je er te weinig bezig houdt tijdens het rijden. staat ze op de wei of gaat ze genoeg los?? zodat ze dr eigen ding kan doen?? en met rijden moet ze de aandacht bij jou houden het is een kwestie van gehoorzaamheid. wat doe je tijdens het rijden?? houd je haar genoeg bezig met oefeningen zodat ze niet op zoek kan gaan naar bak kabouters??

groetjes steffie

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:48

Op zulke dagen moet je haar echt heel erg bezig houden. 2 passen rechtuit en weer een wending inzetten. Veel overgangen en schijnovergangen (en dan echt veel, om de 2/3 passen). Geef haar geen kans om te kijken. Zodra ze ook maar gaat rennen haar meteen op een kleine volte zetten. Volte pas weer wat openen als ze rustig is, kan ook een rustig galopje zijn. Verder gewoon doen of je neus bloed en doorrijden.

Ga niet af zitten wachten wat ze gaat doen, maar rij er juist aan. (en dat is lastig, ik weet er alles van :P )

Wat zegt je instructrice hier over?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:28

Dat is inderdaad ook wat het is, ik wacht te veel af, denk ik. Ik voel het vaak (niet altijd) aankomen en denk; nee, hoe leid ik dr af, en weg istie! Probeer haar dan ook vrijwel direct op de volte te krijgen maar met het bit vast is dat vaak ook geen succes wat snel werkt.

Ik moet mezelf vooraf voornemen wat ik ga doen, qua bezighouden, ipv saai rondjes rijden.

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:52

Joh al moet je haar met haar neus op jouw knie op de volte krijgen, op zo'n moment ga jij en voornamelijk de veiligheid voor rijtechnisch correct rijden. Wel moet je zodra zij zich weer laat sturen natuurlijk meteen weer correct zijn met je hulpen. Probeer om niet vast te blijven houden na zo'n moment. Geef haar en je zelf de kans om weer te ontspannen. Adem zelf goed door etc... en lekker aan het werk dus.

Ookal weet je dat ze wellicht wéér een poging doet om te rennen, niet vast blijven houden. Geef haar de kans om een fout te maken in plaats van krampachtig dat te voorkomen. (Hmm ik hoor hier mijn eigen instructrice praten O:) )

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:56

Ineke2: Je weet in ieder geval heel goed waar ik het over heb!

Het probleem is ook dat ik exact weet hoe of waar het zal gaan gebeuren en dat eigen gevoel niet kan negeren zegmaar. Zeg je ook: net zolang langs die korte zijde gaan totdat het goed gaat? Of misschien wat keren ontwijken en het stiekem een aantal keren meepakken?

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:21

Waarom probeer je niet voltes te gaan rijden en of achtjes (in het midden van de volte van hand veranderen. Rechtstellen en weer stelling en buiging te andere kant op vragen)?
Daarmee stiekem steeds iets meer opschuiven richting de "enge" zijde. Zodra je paard gespannen gaat reageren probeer je de volte af te maken maar ga je weer ietsje weg van de enge kant en probeer je het 1 of 2 voltes later weer.

Speel er maar is mee met voltes openen en sluiten, wellicht een volte halve baan of door een S van hand veranderen. Een "bloem" proberen te rijden. Verzin maar iets geks dat ze niet verwacht. Beloon haar ook als ze wel bij je blijft als iets ze klaar om weg te racen. Als ze niet doet is ze toch braaf :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 22:29

Wat bedoel je met deze zin?

"Beloon haar ook als ze wel bij je blijft als iets ze klaar om weg te racen"

Ik ga het morgen inderdaad weer proberen! Begin voorin de bak (waar het gewoonlijk niet eng is) met voltes en S'jes en overgangen, volte vergroten, sluiten, etc. En dan steeds verder naar achter. Lukt het niet, dan lukt het niet, dan gaan we weer naar voren.

Hoe stel jij je die 'bloem' voor?

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:47

Ik was weer te enthousiast aan het typen :o
Citaat:
Beloon haar ook als ze wel bij je blijft als iets ze klaar om weg te racen"

Ik bedoelde: Beloon haar ook als ze bij je blijft, ookal staat ze klaar om weg te racen. Zolang ze nog niet weg is, is ze ten slotte braaf en dat moet je de aandacht geven :)

Ik rijd weleens fantasie figuren zoals een bloem.

Begin met een rechte lijn in het midden van de bak en dan bij iedere letter een volte van 10 meter. (aan 1 kant van de bak, ongeveer 4 of 5 letters) Vervolgens rijd je weer terug naar de "steel van de bloem" in het midden van de bak en rijd daar een 8 in 2 voltes van 10 meter. Dan heb je de "blaadjes" aan de steel van de bloem ook gereden.

Is moeilijk om dat netjes te rijden, maar leuk als het lukt :D

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 23:36

Het is het proberen waard haha. Je bedoelt als ik het goed begryp: op de ac lyn afwenden en dan vanuit die ac lyn voltes 10m ryden naar iedere letter (dus 1 kant), hoe kom ik dan weer terug? Kan je es een voorbeeld tekenen? Het is al laat haha :P

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:33

Ik ben niet zo goed in tekenen haha, maar je begrijpt mij goed. De laatste volte 10 meter doe je of niet helemaal afmaken maar op de A-C lijn afbuigen, of je kan hem afmaken en dan een halve volte extra doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:52

Tja, wat bij mij heel veel geholpen heeft is m'n instructrice die zei: 'gewoon doen alsof je gek bent.'

Je eigen angst zit je altijd het meest in de weg, je paard spant een beetje aan, jij spant een beetje aan dus paard = weg.

Wij zijn juist op die enge lijnen de middendraf gaan oefenen, snelheid maken daar, op jouw commando. Je hebt namelijk de neiging om langzamer te gaan en je paard heel erg bij je te houden op dat soort plaatsen. Goed de buitenteugel er aan en binnenbeen erbij.

Kijk of je iemand kan vinden die jou even les wil geven, die even voor jou nadenkt zodat jij je angst niet meer voelt. Iemand die even zegt: 'gewoon doen alsof je gek bent'

Succes ermee!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 12:56

Ik heb vanochtend weer les gehad en pony heeft geen seconde de kans gehad om na te denken. Heb het rustig opgebouwd om naar achteren (enge stuk) te rijden d.m.v. grote voltes. Vervolgens bij iedere letter een overgang maken om haar aandacht volledig bij mij te krijgen zodat ze geen seconde had om na te denken. Ging wel aardig!

Ik merk het heel erg aan mezelf ook, ik stap er al met een rotgevoel op, 'wat als?', maar ben er zelfverzekerd afgegaan vandaag! Woensdag weer verder!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:33

houd haar indd lekker bezig met overgangen, tempowisselingen, figuren enzo. ik weet niet wat voor pony het precies is, bij sommige helpt het namelijk als ze wegrennen er eens flink achteraan te drijven.. de meeste hebben dan zoiets van, ja daag ik ga niet nog harder en dan denken ze er de volgende keer wel 2x over na als ze iets willen gaan ondernemen:P maar als je pony t leuk vind om als een gek te crossen werkt het natuurlijk niet:P
als ze het doet mag je je best wel eens boos maken, laat haar maar eens merken dat je hier niet van gedient bent!

succes!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:28

Het gaat hier om een (raséchte) haflinger, haha.