Intensief longeren voor het inrijden,voor of tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Intensief longeren voor het inrijden,voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:06

Gewoon uit interesse,om meningen(en misschien wel goede tips en ideeen)van anderen te weten.

Ik hoor nogal vaak dat veel mensen hun jonge paard al vrij intensief longeren voor ze zadelmak gemaakt worden.Paarden worden reeds bijgezet zodat ze al fijn nageeflijk zijn op het bit.

Ikzelf ben daar eigenlijk niet zo weg van.Heb net een 3,5 jarige zadelmak,nu rustig aan het doorrijden;Paard is ong 4 keer aan de longe geweest voor er iemand opstapte.Gewoon keertje los aan halster,keertje hoofdstel,keertje met zadel en dan erop.

Ik hou er gewoon niet van,de eerste keren op een jong paard,dat ze meteen het hoofd naar beneden doen(en vaak wat wegkruipen van het bit) als je de teugels aanneemt.Je hebt sowieso nog geen stuur of rem,vind het gewoon veiliger als de kop dan ietsje hoger is,je wat contact kunt nemen en ze eerst links en rechts kennen vooraleer dat hoofd naar beneden gaat.

Wie doet het hoe?En wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van de manier waarop je werkt?

loveisabelle

Re: Intensief longeren voor het inrijden,voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:09

ik heb gewoon altijd met longeersingel gelongeerd (niet altijd) verder lekker op de wei & ben toen rustig begonne met inrijden stap voor stap rustig aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:11

ik vind het ook niks, had eens een instructrise die ook op die manier trainde, maar vond het niks en ben toen ook niet verder gegaan met die instructrise.
Ik heb sowieso wat tegen hulpteugels.

Ik heb Bonito wat aan het halster gelongeerd aan het hoofdstel ( toen nog met bit ) en lekker overgangen laten doen en aan commando's leren werken. En idd met zadeltje op enzo :) dat soort dingen, maar niet om dr vast te binden :n
Ze zeggend at zoiets uit ontspanning komt toch? nou die creeer je niet echt door een paard op te knopen :)

Edit verdre heb ik haar in het bos ingereden toen er een rem/stuur en een gaspendaal opzat, lekker lange rechte stukken, goed voor het evenwicht :)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:25

Alles hangt ervan af van waar het paard staat en van wie het is hé.
Als particulier heb je alle tijd van de wereld om je paard in en aan te rijden.Op een handelsstal hebben ze over het algemeer die tijd niet...time is money.
Een paar keer longeren met longe aan halster/hoofdstel met een singeltje erop,daarna de bijzetteugels eraan.Na enkele keren longeren ruiter erop,longe eraf en rijden maar!
De paarden zijn braaf,schrikken niet van de ruiterhand als die het bit doet bewegen in de mond en zijn volgens mijn ervaring makkelijker in de mond dan paarden die nooit een bijzetje hebben aangehad aan de longe.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:37

giotto schreef:
De paarden zijn braaf,schrikken niet van de ruiterhand als die het bit doet bewegen in de mond en zijn volgens mijn ervaring makkelijker in de mond dan paarden die nooit een bijzetje hebben aangehad aan de longe.

En wat als ze niet braaf zijn?Wat als hij de kop tss de benen steekt en begint te bokken?
Eén die nooit een bijzet heeft gehad kun je het hoofd omhoog trekken(meestal toch,uitzonderingen daar gelaten).Maar mijn ervaring is,dat één die wél het principe van nageven al kent,makkelijker zichzelf opkropt,en dan heb je bitter weinig te zeggen als ie bokt of op de loop gaat!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:00

Er zijn altijd uitzonderingen op de regels FSP... :D
De ruiters die ik ken die voor de eerste keer opstappen vinden het heel fijn om op een paard te stappen dat al een beetje "mond" heeft.En daar ga ik op voort omdat ik enkel ervaring heb met het zadelmak(niet ruitermak,enkel longe-bijzet en zadel) maken van handelspaarden.De paarden zijn tot hiertoe allemaal braaf als er iemand de eerste keer opstapt,er is er nog geen één op de loop gegaan of beginnen bokken.Waarschijnlijk al veel geluk gehad :+
En nooit in de mond komen,opstappen,paard begint te bokken met hoofd tussen de benen,ruiter trekt hoofd omhoog met een ruk...paard schrikt zich een hoedje...ofwel krijg je een kopstoot omdat hij zijn hoofd omhoog gooit,ofwel gaat het op de rem en omhoog,ofwel gaat hij lopen omdat hij zo geschrokken is van de druk in z'n mond,...misschien allemaal worst case scenario maar het kan hé!Volgens mij ook niet ideaal.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:52

Ik longeer mijn paarden wel voor het zadelmak maken, lekker opbouwend vanaf halster tot met zadel en hoofdstel en slofje. Doe alles in een longeercirkel en geef ze de tijd, slofje gaat er dus zeker niet direct strak aan (nooit eigenlijk want het paard moet het bit gaan aannemen en niet andersom).

Mijn ervaring is dat je er dan zo op kunt gaan zitten en wegrijden, compleet met beetje stuur. Ik vind het een zeer prettige manier van werken en geeft mij ook gevoel van veiligheid.

Ik denk dat er vooral alle manieren wel voor- en nadelen te vinden zijn. Wat hier op bokt ook wel gezegd wordt zo stapje voor stapje zodat je na een half jaar een keer los kunt rijden zie ik dan weer totaal niet zitten. Maar met zadelmak maken gaat het er imo juist om waar de ruiter en uiteindelijk ook het paard zich fijn bij voelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:56

ik longeer alleen maar om de stemhulpen aan te leren..........

en vlak voordat er opgestegen word doe ik er een keer een bijzetje aan om te kijken hoe het paard reageert op druk.......

als die flipt op de bijzet, dan longeer ik daar iets mee door totdat ik het veilig genoeg vind om op te stappen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:00

longeren is ook voor het sterker worden van het paard, leren luisteren naar de ruiterhulpen vanaf de grond, balans vinden en de band tussen paard en ruiter. Intensief is misschien niet het juiste woord, dagelijks 15-20 min. vind ik prima, zeker in een lange periode naar het zadelmak maken toe.
Als je paard fris is ( stalmoed) dan is het prima om hem eerst even aan de longe te laten bewegen.

Ik heb er meer problemen mee om om een jong paard te gaan zitten die nog weinig geleerd heeft en nog geen spier op zijn lijf heeft.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:01

Ik longeer zeker mijn jonge paarden voor het zadelmak maken, maar niet met slof of wat dan ook. Ik vind het belangrijk dat ze basis commando's op stem leren kennen en ook op mij leren vertrouwen voor ik erop ga zitten.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:09

Ik doe het altijd met bijzetteugels.
Keuze voor bijzetteugel is simpel omdat het het meeste te vergelijken is met een ruiterhand.

Ik longeer best wel intensief om meerdere redenen: ik vind het belangrijk dat de paarden vertrouwen in mij en in het werk krijgen. Ik wil dat de paarden bekend zijn met stemhulpen en ik wil dat ze bitwijs worden en in aanleuning leren lopen.
Doordat de paarden vertrouwen hebben in de ruiter gebeurt het vrijwel nooit dat er een paard finaal afgaat en als je aan het rijden bent heb je vaak meteen al goede aanleuning.
Als een paard wel afgaat vind ik er eentje die nog heel rauw is veel enger omdat je daar nog veel minder controle over hebt.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 07:57

Ik heb mijn paard gelongeerd voor het zadelmak maken om haar te laten wennen aan teugeldruk en het volgen van aanwijzingen.
Op het moment van daadwerkelijk erop gaan, werd ze een paar rondjes links en rechtsom gelongeerd en toen er direct op.
Niet moe maken, want ze moeten wel energie hebben om het aan te kunnen.
Werkte prima hoor.
Ook niet verminderen van voer, wat je nog wel eens hoord.

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:22

Ik heb mijn pony ook eerst gelongeerd zodat ze kon wennen aan de teugeldruk. en ik heb daarvoor ook nog heelang voor het rijden gelongeerd :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:44

Ik heb mijn paard voor het eerst gelongeerd voor ik er op wilde stappen voor het eerst. Dus niks vooraf longeren en zeker niet met bijzet.
De eerste week steeds voor iemand er op ging, werd hij gelongeert zodat hij iets meer ontspannen was toen we er dan op zijn gaan zitten. Longeren vond mijn paard echt niks. Dus werd het snel loslaten in de bak zodat hij daar vrij kon rennen en zijn energie kwijt kon.
Nu is het niet meer nodig en haal ik hem van de wei en kan ik zo opzadelen en rijden.

Longeren is erg zwaar voor een paard. Zeker voor jonge paarden is mijn ervaring. Ik ben er dan ook geen grote voorstander van.

Ik rij ook niet onderin met een jonkie al is het wel fijn als ze iets zakken. Maar niet in de krul ofzo.

Danielle

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:45

Als je door te longeren je paard leert achter het bit te kruipen ben je verkeerd aan het longeren.

Wij doen ze ook altijd eerst longeren zodat ze van achter naar voor in de hand komen en aan teugeldruk wennen. Ook zodat je al tempocontrole hebt voor je erop gaat. Is ook wel handig.
Ervaring is ook dat ze hier eigenlijk nooit "afgaan" bij de eerste keren erop (en daarna ook niet natuurlijk).

Edit, op de site van Anky staat een mooi stukje hierover, zal het even kopieren:

Deze week een antwoord op de vraag van Michele Bondy uit Portland, United States die vraagt: Hoe train je een paard in het eerste jaar van zijn training na het zadelmak maken? Welke oefeningen zijn het meest belangrijk?

Sjef Janssen: ‘Wanneer een paard net zadelmak is, is het van belang dat het eerst leert voorwaarts te gaan op de gebruikelijke hulpen en leert langzamer te gaan, maar ook leert om in één tempo te blijven die de ruiter aangeeft. Eigenlijk ben je vanaf het begin van de training van het paard al bezig met wat wij noemen tempo controle (ook aan de longe voordat het paard zadelmak is). Deze tempo controle loopt als een rode draad door de gehele training van een paard, tot en met Grand Prix. Onder tempo controle verstaan we dat de ruiter op ieder moment en tijdens iedere oefening het tempo bepalen kan.

Een jong paard moet leren met een lichte aanleuning te blijven lopen in het tempo waar het in gebracht wordt zonder verdere ondersteuning van hulpen. Pas als het paard uit zichzelf langzamer of sneller zou gaan, gebruikt de ruiter zijn hulpen en brengt het paard terug in het tempo waarin de ruiter het wenst te laten gaan. Daarna weer het tempo controleren met een zo licht mogelijke teugelvoering kijken of het paard nu netjes wacht. Het initiatief moet steeds bij de ruiter blijven.

Jonge paarden rijden wij laag en lang. De gewenste houding is met de neus op boeghoogte of lager. Een paard loopt van nature op de voorhand en door training van de jonge paarden (3-4 jaar) wordt een meer horizontaal evenwicht bereikt. Belangrijk is dat het paard niet gespannen wordt en het werk als plezierig ervaart. Echte oefeningen worden nog niet gedaan. Hoogstens een keer een beetje kuitwijken zodat het paard leert op een enkelzijdige beenhulp met behulp van een beetje stelling en buiging opzij te gaan. Het allerbelangrijkste is dat het paard vertrouwd leert raken met de aanwezigheid van de ruiter op zijn rug en het opnemen van de hulpen die de ruiter op een simpele manier gaat aanleren.’

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:54

Ik vind het jammer dat er mensen zijn die jonge paarden gelijk bijzetten, ook met het longeren en het zadelmak maken daarvan. Ze zijn nog zo jong, en je kan er altijd een bijzet bij gebruiken. Maar waarom gelijk bij het longeren? Een paard moet rijden ook fijn en plezierig vinden om te doen. Dan is het voor jezelf ook leuker en gemakkelijker. Ik vind het belangrijk dat een jong paard goed de basis leert ( lees stemhulp/tempocontrole ), en niet gelijk word vastgezet met bijzet, hoe hij pas later hoort te lopen. Bekijk het maar als kinderen. Die moeten ook van alles nog leren, maar ze worden toch volwassen.
Waarom zou het bij een paard anders moeten? En gelijk worden gedwongen?
Ik heb een tijdje een jong paard gelongeerd. Met hoofdstel en bitje en longeersingel. Over het hoofdstel had ik zo'n oranje koeienhalster. Zodat de druk niet op haar mond komt, dat ze eerst de basis leert. Zo heb ik het rustig opgepakt. En naar mijn stem laten luisteren. Ik ben wel een voorstander van het longeren voor het inrijden, zo leer je het paard ook kennen. En zijn vertrouwen te winnen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:38

Omdat ze door die bijzet gewend geraken aan de druk van het bit en het latere bewegen van de ruiterhand.
En de longe bevestig ik aan de bitring en de ring van de halster tegelijk dus dat verdeeld ook de druk.
En zoals ik al eerder zei,er is een groot verschil tussen een particulier die alle tijd van de wereld heeft om een paard zadelmak te maken en iemand die dit doet voor bv een handelstal waar tijd geld is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:32

Ik gebruik ook altijd graag de bijzet. Een enkele keer krijg ik hier een paard binnen wat elders zadelmak gemaakt is en bij mij komt om meer doorgereden te worden (vaak niet voor niets :+ ), en de laatste twee die van ergens anders kwamen, kon je niet sturen of remmen omdat je er voor niet aan mocht komen: de een stond gelijk met vier voeten schrap en de ander kwam omhoog. Beiden liepen als totale sterrenkijkers rond aan de longe, weggedrukte rug en kop in de lucht. Keertje longeren met bijzet, zelf uit laten zoeken dat er niks spannends gebeurd als ze er eens opbotsen en dat het gemakkelijker is om na te geven dan om er tegenin te gaan en dan kennen ze het voortaan en schrikken ze ook niet van je hand. De paarden die ik zelf vanaf nul doe vind ik eigenlijk altijd heel fijn in de aanleuning: gevoelig maar wel zelf het contact durven zoeken. Zo heb ik ze graag! Ik ben dus zelf tevreden over de manier waarop het gaat en hou het vooralsnog ook bij deze manier, tenzij ik er een tegenkom bij wie het niet fijn werkt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:46

Ik laat mijn jonge paarden in het begin vrij, dus geen bijzetjes oid
Hij moet eerst maar leren om uberhaupt een ruitergewicht te dragen en te snappen waar zijn benen zijn.
Daarna (afhankelijk van het paard) tijdens het rijden naar beneden rijden. Niet iedere dag, twee, drie keer in de week.