Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dat soort dingen, maar niet om dr vast te binden 

giotto schreef:De paarden zijn braaf,schrikken niet van de ruiterhand als die het bit doet bewegen in de mond en zijn volgens mijn ervaring makkelijker in de mond dan paarden die nooit een bijzetje hebben aangehad aan de longe.

), en de laatste twee die van ergens anders kwamen, kon je niet sturen of remmen omdat je er voor niet aan mocht komen: de een stond gelijk met vier voeten schrap en de ander kwam omhoog. Beiden liepen als totale sterrenkijkers rond aan de longe, weggedrukte rug en kop in de lucht. Keertje longeren met bijzet, zelf uit laten zoeken dat er niks spannends gebeurd als ze er eens opbotsen en dat het gemakkelijker is om na te geven dan om er tegenin te gaan en dan kennen ze het voortaan en schrikken ze ook niet van je hand. De paarden die ik zelf vanaf nul doe vind ik eigenlijk altijd heel fijn in de aanleuning: gevoelig maar wel zelf het contact durven zoeken. Zo heb ik ze graag! Ik ben dus zelf tevreden over de manier waarop het gaat en hou het vooralsnog ook bij deze manier, tenzij ik er een tegenkom bij wie het niet fijn werkt.