Pony wil niet goed scharen met wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Pony wil niet goed scharen met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:50

HEej,

Ik rijd nu een dik jaar op mijn verzorgpony een New forest. Maar we lopen nu al een poosje met het probleem dat hij met wijken niet goed schaart. Het gaat allemaal half om half.... hij vind het echt moeilijk zet snel de versnelling erop enz..

In draf gaat het wel makkelijker/beter als in stap maar het is gewoon niet zoals het moet.

Hij zet het ene been of net voor het andere of zelfs net niet...

Ik heb regelmatig privéles en we werken er hard aan ze heeft er zelf ook al eens opgezeten maar ze krijgt het er ook niet goed uit.

Hoe kan ik hier goed aan werken??

Ik probeer de laatste week om hem tegen de bakrand te zetten en dan de hulpen van het wijken... Dan kruist hij wel goed. En dan probeer ik daarna weer gewoon te doen maar hij zet dan z'n been echt net voor die andere....

Hebben jullie tips???

of is dit gewoon normaal...???

horse_girl

Re: Pony wil niet goed scharen met wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:52

Oefen eerst met voltes openen en sluiten. Vervolgens speels wat stukjes meepakken, klein stukje wijken en dan weer rechtuit. Liever een enkele goede pas, dan een hele lange zijde klooien. En verder, rustig blijven en blijven oefenen.

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:56

horse_girl schreef:
Oefen eerst met voltes openen en sluiten. Vervolgens speels wat stukjes meepakken, klein stukje wijken en dan weer rechtuit. Liever een enkele goede pas, dan een hele lange zijde klooien. En verder, rustig blijven en blijven oefenen.

idd en probeer je paardje voorwaarts te houden
suc6 ;)
p.s dit is niet normaal je hebt paarden die het nooit helemaal goed kunnen maar met goed veel oefening denk ik dat het vast wel gaat lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:58

eerst de achterhand trainen! je paard heeft niet een sterkgenoege achterhand om die oefening correct uit te voeren.

Mijn paard doet namelijk exact het zelfde alleen dan met de schouderbinne/voor deze oefening kun je beter eerst aan leren zodat je de achterhand kan trainen en hij het wijken wel correct uit kan voeren.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 20:04

bedankt voor de tips... met die volte was ik idd ook al bezig;) het zit ook niet mee dat onze bak geen 40 meter lang is maarjah....

nini_roosje> het rare is dat hij normaal z'n achterhand wel goed eronder houd.. en de schouderbinnenwaarts doet hij wel goed(die pak ik zo nu en dan eens mee omdat hij die wel goed doet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:09

Mijn heeft zijn achterhand er ook prima onder en springt met gemak 1.10 a 1.20m

Maar de stuwende kracht en de dragende kracht zijn 2 verschillende en hebben ook verschillende spieren.

Dus als ik jou was zou ik de SB er wat vaker bij pakken en deze ook af en toe op 4 sporen rijden. Dan train je de achterhand mee. Verder is de traver ook erg goed om de achterhand mee te trainen. Maar ik weet natuurlijk niet of je de Traver ook beheerst aangezien het wijken nog niet wil lukken.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 20:11

De traver begin ik voorlopig niet aan omdat ik vind dat ik toch eerst het wijken meot bevestigen...

Deze pony springt idd ook veel en graag en ook 1.10 en 1.20m Ik snap wat je bedoeld...

Ik zal met die voltes morgen proberen en de SB ook weer eens mee pakken.....

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:26

Beetje geduld en oefenen op de volte en dan kom je volgens mij al een heel eind. hij moet zijn achterhand eerst sterker maken!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:27

voltes sluiten, en daarna wijkend openen.
ik had altijd het probleem dat ik veel te veel met mn binnenhand zat te klooien, je buitenteugel is veel belangrijker! deze moet je er dan ook goed bij houden! niet aan je binnenteugel trekken, die hoef je alleen in verbinding te houden.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:32

heej... bedankt voor alle tips. Ik heb zaterdag weer les gehad en het wijken ging al een stuk beter er was echt al resultaat door die voltes... ik denk dat het nu ook gewoon beter door begint te dringen.

Ik moet idd ook err op m'n binnenhand letten die gebruik ik onbewust toch teveel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:55

ik zou wijken even laten maar hem sb leren, dan heeft hij meer steun aan het hek en desnoods dan gebruik je eerst het hek door hem naar buiten te buigen, lekker eerst in stap en laat hem voelen en denken. Je zal merken dat als je niet genoeg binnenbeen en buitenhand gebruikt hij eerder naar binnen wandelt en dat is misschien ook wat er met wijken gebeurd?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:59

Misschien een tip is om met je buitenhand goed te gaan begrenzen ,en van je binnenhand af te blijven. Steek deze desnoods ( in training dan, of voorlopig om het even te leren) wat naar voren.
En dan met je binnenbeen je paard richting hoefslag 'drukken'.

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:11

Wellicht pijn?