Problemen met sturen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Problemen met sturen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:56

Ik rijd nou sinds eind juli op Anouk, we zijn haar nu aan het inrijden. Maar sturen lukt niet, hoe leer ik dit haar aan? Het zit er wel een beetje op maar ze krulde vandaag helemaal haar nek in en met haar neus schuin naar mijn tenen. Ik snapte er niets van en kon haar ook niet fatsoenlijk sturen, ze stapte ook niet mooi door en reageerde niet actief op mijn been. We reden los in de wei...
Wie weet de oplossing?
Laatst bijgewerkt door llindaaa op 12-11-09 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:59

Je voelde m misschien al aankomen maar ik zeg het toch:
VRAAG HULP!!!!
Als ik dit zo lees dan denk ik dat je echt wel wat hulp kan gebruiken.
Ik kan je vanaf mijn compu vertellen wat je moet doen echter als iemand het een keer goed laat zien dan ben je al zó veel verder!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:01

Inderdaad, zoek hulp! :)
Het klinkt alsof je nu 'stuurt' door aan je binnenteugel te trekken. 'Sturen' doe je op je zit, je buitenbeen en buitenteugel. Mooi inbuigen om je binnenbeen komt later.

llindaaa

Re: Problemen met sturen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:03

Ik trek niet alleen aan de binnen teugel, zet ook buitenteugel bij en buitenbeen + goed kijken naar waar ik heen wil en zit. Maar ze lijkt het gewoon niet te begrijpen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:04

nee, jij begrijpt het niet. Ga niet aanklooien, vraag gewoon om hulp. Niets mis mee. Doe je jezelf en je paard een groot plezier mee!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:05

Kan kloppen, paarden moeten dit namelijk leren ;)

Zoek een bak en iemand met ervaring, dan komt het vast goed.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:10

Een jong paard snapt sturen nog niet, dat moet je hem leren.

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:17

nou denk dat het allemaal wel al gezegt is...

is een jong paard en als je geen ervaring hierin heb zoek dan iemand die je erin kan begeleiden...

en los in de wei rijden zou ik niet doen als haar alles nog moet leren....

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:21

Probeer ook eens wat meer met je gewicht.
Als je naar links wilt, beetje meer gewicht op je linkerbeugel en duidelijk sturen. Hij hoeft niet meteen op kleine kneepjes te reageren.
En inderdaad; zoek hulp :)! Iemand naast jou op de grond ziet vaak beter wat je fout doet. Succes!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:36

Jeanneee_ schreef:
Een jong paard snapt sturen nog niet, dat moet je hem leren.

Ja, dat vroeg ik ook, hoe!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:36

zodiacje schreef:
nee, jij begrijpt het niet. Ga niet aanklooien, vraag gewoon om hulp. Niets mis mee. Doe je jezelf en je paard een groot plezier mee!

Ik Klooi niet aan....!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:54

Hoe kan ik haar leren op het stuur te reageren?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:58

je bent 14, je rijd pas 4,5 jaar paard en nu wil jij een paard inrijden. En dan alleen hulp zoeken via bokt...
Dat noem ik aanklooien!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:48

Dat kun je niet vertellen zonder het paard in actie gezien te hebben (want dan pas weet je waar het probleem ligt). Waarom neem je geen les/begeleiding??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:40

Inderdaat er hebben er al meer dit gezegt, maar als je nog maar een 5j rijd heb je echt niet de kennis in huis om een groen paard goed te gaan inrijden.
Dit is zeker niet beledigend bedoelt hoor, het is gewoon zo, ieder paard is anders en er zijn echt specifieke dingen die je moet gaan trainen alvorens er ook maar aan te denken er op te gaan stappen, de goede basis aanleren is de basis voor heel zijn verdere leven, doe je dat maar half , dan mankeer je dus een heel deel, en dat zul je naderhand bij het doorrijden van je paard ook echt wel ervaren, en op dat moment is het dan veel moeilijker om dat weer goed aangeleerd te krijgen, met sommige dingen zelfs onmogelijk.
Dus doe het ineens goed of blijf er met je handen vanaf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:43

Wat dacht je van: INSTRUCTIE ZOEKEN :D
Daar maak je jezelf, je paard en bokt blij mee.
Ik rij pas 10 jaar paard, maar geen enkele zonder begeleiding, dat is gewoon een vereiste, niemand kan het alleen.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:00

Probeer eens aan het stuur te draaien }:0
De koppeling zit rechts en de rem zit in het midden, met je rechtervoet geef je gas.
:Z :Z :Z

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:47

Ik ben 16, nu met 6 jaar ervaring, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om op een paard te stappen dat dat soort dingen nog moet leren! :n
Michien als iemand met heel veel ervaring vind dat ik het onder zijn begeleiding aan zou kunnen, maar anders echt niet.

Dus het is niks om je voor te schamen, je hoeft je pas te schamen als je het vern**kt hebt. Dus wees wijs, wil je een pony waar je leuk op kan rijden? Plaats een oproep, of een ervaren bokker die in jou buurt woont je wil komen helpen. :)
Sucses daarmee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:49

beleren is een vak appart, moet je echt aan mensen met kennis overdragen.

Je kan het wel zelf doen, maar dan alleen onder begeleiding :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:15

ikzelf heb al verschillende paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Dus wel enige ervaring hiermee. Op dit moment ben ik mijn eigen paard aan het inrijden, met hulp van een heel ervaren ruiter. Want het is gewoon wel fijner om het te doen met iemand die veel ervaring ook heeft.

Je vraagt hoe je het stuur erop kunt zetten.
Het is nodig om heel duidelijke gewichtshulpen te gebruiken. Ook met je benen moet je heel consecent zijn. Binnen been op de plaats houden en eigenlijk proberen rond je binnenbeen te draaien. Buitenbeen begrenst de achterhand.
Met een jong paard doe je eigenlijk hetzelfde sturen als je met je fiets zou sturen. Binnenhand naar binnen en naar voor. Buitenhand ook naar zijn neus toe meegeven.
In het begin vooral proberen op de grote volte te rijden. Geen kleine voltes. Als het evenwicht daar goed is kan je voorzichtig dingen als gebroken lijn proberen.

Ook ik kan alleen maar zeggen dat je niet alleen aan zoiet moet proberen. Maar goed, eens moet de eerste keer zijn.

Succes

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:05

oke het is al veel gezegd dat je wellicht beter hulp kunt zoeken. Dat ga ik je dus ook niet zeggen nogmaals.

Het rijden in de wei is voor een jong dier niet fijn. Een jong paard moet nog zijn balans vinden en moet nog geholpen worden deze te vinden en te gaan behouden. Wanneer je in een bak rijd (met bakrand) dan zul je merken dat een jong paard hier steun aan ondervind, deze steun hebben ze ook nodig omdat ze met jou op de rug uit balans raken. Dus het eerste punt is, zoek een bak zodat je jonge dier de kans krijgt de bakrand als steun te gebruiken.

Daarnaast is het belangrijkste bij een jong dier, gas geven, voorwaarts rijden over de hoefslag. Hoe langzamer je gaat, hoe lastiger het zal zijn de balans te bewaren (je moet uiteraard niet gaan racen, maar lekker voorwaarts laten lopen).

Vervolgens, als ze voorwaarts zijn, zorg je ervoor dat je contact zoekt met de mond (zachte hand) zodat je teugels stil zijn en niet klapperen (anders doe je de mond zeer). Houd je handen stil maar zorg dat er wel "elastiek" in je armen zit. Trekt je paard iets dan geef je even wat mee en plaats je daarna voorzichtig je armen weer waar ze horen zonder in de mond te trekken.

Wanneer je contact kun maken voor en je voelt dat je, in het juiste tempo, het paard het bit accepteert en de aanleuning met jou hand wel wil hebben dan kun je voorzichtig gaan proberen een bochtje te maken. In de bak heb je uiteraard bij A en C al bochten zitten. In principe is het net als fietsen zeg ik wel eens, je brengt je binnenhand voorzichtig van de hals af en je buitenhand sta je toe zodat je ook met de buitenhand ruimte geeft waardoor het paard zijn hoofd kan buigen. Je stuurt hem dus met 2 handen van de hoefslag af en al gaat hij maar een klein stukje belonen, belonen en nog eens belonen als hij het goed doet.
Jonge dieren hebben vaak wel even nodig om te begrijpen dat ze van de rand afmoeten ( dit vinden ze ook fijn en daarom gaan ze er niet graag vandaan).

Geduld is een kernwoord en daarnaast zou ik je echt willen adviseren om iemand te vragen die met je mee kan kijken en ook verstand heeft van jonge dieren.

succes!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:08

zodiacje schreef:
je bent 14, je rijd pas 4,5 jaar paard en nu wil jij een paard inrijden. En dan alleen hulp zoeken via bokt...
Dat noem ik aanklooien!

Ik doe het SAMEN met iemand die al meerdere paarden in heeft gereden en waarvan de dochter instuctie is... Dus wat nou aanklooien... Er is voldoende begeleiding! Dat ik 4,5 jaar rijd, zegt niets over hoe ik rij!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:11

Kyliam schreef:
ikzelf heb al verschillende paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Dus wel enige ervaring hiermee. Op dit moment ben ik mijn eigen paard aan het inrijden, met hulp van een heel ervaren ruiter. Want het is gewoon wel fijner om het te doen met iemand die veel ervaring ook heeft.

Je vraagt hoe je het stuur erop kunt zetten.
Het is nodig om heel duidelijke gewichtshulpen te gebruiken. Ook met je benen moet je heel consecent zijn. Binnen been op de plaats houden en eigenlijk proberen rond je binnenbeen te draaien. Buitenbeen begrenst de achterhand.
Met een jong paard doe je eigenlijk hetzelfde sturen als je met je fiets zou sturen. Binnenhand naar binnen en naar voor. Buitenhand ook naar zijn neus toe meegeven.
In het begin vooral proberen op de grote volte te rijden. Geen kleine voltes. Als het evenwicht daar goed is kan je voorzichtig dingen als gebroken lijn proberen.

Ook ik kan alleen maar zeggen dat je niet alleen aan zoiet moet proberen. Maar goed, eens moet de eerste keer zijn.

Succes

Bedankt! Hier heb ik wat aan!

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:15

Hoi linda,
Wat zitten ze hier op je te floeken.
Ik denk dat als je de moeder van diegene die jou help eens vraagt zou dat ook een oplossing zijn?

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:19

rikkybergy schreef:
Hoi linda,
Wat zitten ze hier op je te floeken.
Ik denk dat als je de moeder van diegene die jou help eens vraagt zou dat ook een oplossing zijn?

Hehe, eindelijk is niet iemand die direct op me afgeeft terwijl diegene het halve verhaal niet weet. Ik word geholpen, ik doe het namelijk samen met de eigenaar en die heeft al meerdere paarden ingereden. En zijn dochter is instructie, dus hem kan ik het vragen. Maar laatst liep ik tegen het probleem aan en kon ik het niet zo 1,2,3 vragen want hij was er niet. Ik zat er alleen even op. Ik heb nu iets wat ik proberen ga, en oefen dat met slalommen van pionnetjes! Dus waarom iedereen zo afgeeft op me? Geen idee... Maar het zit toch redelijk goed?