Ik heb een vraagje. Mag je 1 keertje op stenen rijden? Ik heb dat laatst een keertje gedaan omdat de bak word vernieuwd. Nu rijden we even op een grasveldje. Maar het is toch niet zo super erg voor een keertje??
groetjes nieniepom25 PS: we hebben niet keihard gedraaft\gegalopeert
Wat bedoel je met stenen? Losse kiezels? Of klinkers en asfalt e.d.? Ik rijd iig regelmatig op bestrating en er zijn nog geen paarden aan dood gegaan of geblesseerd geraakt. Waar je op moet letten is, dat als je het normaal eigenlijk nooit doet, het dan een piekbelasting voor de pezen kan zijn, en dan kun je het beter bij alleen stappen laten. Als je paard geen ijzers heeft moet je ook opletten dat de hoef niet te hard slijt (als je vaker en langer op bestrating rijdt). Rijden op kiezel of grind zou ik afraden omdat er scherpe steentjes en andere enge dingen tussen kunnen zitten die in de hoef van je paard kunnen blijven zitten.
Tinky12
Geplaatst: 12-11-09 10:28
Hangt er vanaf wat voor stenen en wat de voeten van je paard gewend zijn.Sommige voeten zijn heel zacht en zullen snel slijten op harde bodem...sommige voeten zijn heel hard en slijten weinig.Beetje stappen kan geen kwaad,als je er maar geen kilometers van maakt. Als jij een weg over moet steken om bij een veldje te komen zou ik er al helemaal geen drama van maken... Grind en scherpe bodem vermijden...
Kijk de voeten goed na op kleine steentjes,die kunnen makkelijk bij de witte lijn in de voet gaan zitten bij onbeslagen voeten.
CCindy
Geplaatst: 12-11-09 12:33
Ik heb zo'n hekel aan grind! Ik moet om bij de bossen te komen ook altijd een stukje over het asfalt, waar de berm niet breed genoeg is. Mijn pony loopt daar altijd wat moeilijker (geen ijzers) maar naast het voorzichtiger lopen is er geen probleem. Grindpaden zijn echter wel vreselijk, vooral in de zomer willen er dan nogal eens stukjes uit haar hoef springen We moeten gelukkig maar 1 pad over met grind, waar ook een berm loopt. Vervelend genoeg wel net een enge plek, waar ze soms dus wel eens moeilijk gaat doen. Niet bevorderlijk voor de hoeven
nienke_H
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-09 14:17
hee
Het waren klinkers. Ze waren niet glad en we rijden weleens gewoon over de weg. Ze is het dus wel gewoon gewend.
Je HEBT het dus al gedaan? Dan heeft het nu niet zo veel zin meer om te vragen of het mag...
Tat_jana
Geplaatst: 12-11-09 21:39
rijden gewoon zoals je in de bak zou doen ? lijkt mij geen wijs beluit geweest te zijn liever een aantal weken niet rijden,, dan lekker galoperen over de straat omdat je het geduld niet op kunt brengen om even te wachten
Ze zegt in haar openingspost dat ze niet heeft gegallopeerd en rustig heeft gedraafd. Even goed lezen.
lovemario
Geplaatst: 16-11-09 22:54
voor een keer kan het geen kwaad. naja het ligt er natuurlijk ook weer aan:P hoe lanf heb je gereden, heeft je paard sterke hoeven, heeft ie korte of lange hoeven.
een paard met lange hoeven heeft er minder problemen mee als een paard met korte hoeven, want anders als het te erg af slijt loopt hij op zn straal.
aeolusnr1
Niet te veel van aantrekken hoor. Een gezond paard met goede hoeven kan echt wel wat aan hoor, tis natuurlijk niet iets dat je iedere dag lange tijd moet gaan doen natuurlijk. Maar of het nu echt kwaad kan nee hoor. Een drafje geen probleem, zelfs een gallop kan wel eens hoor , maar je moet dan wel opletten want bij gallop op asfalt als je ineens zou draaien of moeten stoppen loop je heel veel kans dat hij onderuit schiet en dat je dus beiden ten val komt. Alles hangt hier ook af van de controle die je hebt over het tempo en de bomproofheid van je paardje.
voor een keer is niet erg, maar galop is wel erg belastend dus kun je dat beter weglaten. Hou rekening met dat de pezen ed harder moeten werken en de paard alle vering uit zijn eigen hoeven en gewrichten moet halen. Als ik op het harde rij, meestal is dat buiten ga ik altijd simpel stappen en voelen waar mijn paard vasthoudt en dit met mijn zit en beenhulpen proberen op te lossen, heel nuttig en niet super belastend.
nienke_H
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-09 19:42
Bedankt allemaal!! Nikki heeft sterke hoeven en we hebben niet al te lang gereden.
Je moet wel oppassen of zijn hoeven niet te kort zijn, dan moet je het absoluut niet doen, maar een keertje is helemaal niet erg, maar niet als je 3 uur op de stenen hebt gelopen... dan is het natuurlijk een beetje vragen erom haha, verder heb je niet gegalopeerd das goed, en niet te lang draven! Stappen is prima
Groetjes
Pessoa_
Geplaatst: 21-11-09 18:13
Volgens mij hangt het toch van paard tot paard af
spiritxxx
Geplaatst: 21-11-09 23:23
Nou ik zal toch niet op kiezelstenen gaan rijden, als je hem niet kreupel wilt maken Er even overheen stappen tijdens een buitenrit bv. als je er langs moet is niet erg, maar je moet er niet gewoon als in de bak op gaan rijden. Kan je anders niet gewoon buiten rijden? Of op dat grasveldje.
ik heb tot de 60 kms endurance op blote voetjes gereden, inclusief asfaltgalopjes.... héérlijk! als je paardje op het harde net zo lekker loopt als in de bak, maak je dan geen zorgen. voel je dat hij 'korter' gaat lopen (kleinere pasjes en voorzichtiger) stop er dan mee. en in tegenstelling tot wat tat_jana zegt, vind ik dat je beter gewoon kunt rijden, dan je paardje stilzetten. pas je aan, doe rustiger dan anders.
zo erg is het nieet als het paard sterke hoeven heeft of hoefijzers maakt het niet uit let wel op dat ze hoeven niet te snel gaan afbrokkelen anders zou ik het niet te vaak doen
nienke_H
Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-09 10:35
hee!!
We rijden nu wel op het grasveldje. We hebben maar 1 keertje op de stenen gereden. Als de bak weer klaar is gaan we gewoon daar rijden.
hoe kan je nu op stenen rijden??? Sorry maar een beetje rechtdoor op de weg in stap en draf kan ik nog vatten. maar ik zie mezelf nu toch niet op een klinkerplein ff gewoon werk te doen.