pony niet vooruit te branden onder de zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

pony niet vooruit te branden onder de zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:48

ik heb een pony welke niet vooruit te krijgen is als ie onder de zadel komt?
nou ja hij gaat wel vooruit maar niet uit zichzelf heeft altijd wel een paar tikken nodig.
maar zadel ik hem op en doe ik hem aan de longe dan loopt ie wel gewoon goed door?,

WAAR ZOU DIT AAN KUNNEN LIGGGEN??

dodyg

Re: pony niet vooruit te branden onder de zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:08

niemand een idee?

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:19

Ik denk dat het een eigenwijze pony is.
Of hij zou last kunnen hebben van het zadel en dat het pijn doet op zijn rug,
daarom loopt hij niet graag.
Als alles goed is dan kan het zijn dat hij jou misschien in de maling neemt, jij zou dan eventueel kunnen proberen om hem met iemand erop te longeren en hem dus met been hulp leert aan draven.
Bouw dit langzaam op en probeer het dan zonder longe, maar wel met iemand er bij met longeer zweep. Niet slaan natuurlijk, maar ik ga ervan uit dat hij wel respect heeft voor de longeerzweep.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:42

C_Capture schreef:
Ik denk dat het een eigenwijze pony is.
Of hij zou last kunnen hebben van het zadel en dat het pijn doet op zijn rug,
daarom loopt hij niet graag.
Als alles goed is dan kan het zijn dat hij jou misschien in de maling neemt, jij zou dan eventueel kunnen proberen om hem met iemand erop te longeren en hem dus met been hulp leert aan draven.
Bouw dit langzaam op en probeer het dan zonder longe, maar wel met iemand er bij met longeer zweep. Niet slaan natuurlijk, maar ik ga ervan uit dat hij wel respect heeft voor de longeerzweep.

Ik sluit me helemaal aan bij C_capture. ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:46

Sluit medische oorzaken uit, dus laat je dierenarts eens kijken. Het kan zijn dat hij last heeft van zijn rug, het zadel, z'n tanden, z'n benen, maagbloedingen, energietekort etc.

Als hij lichamelijk OK is zit het hem waarschijnlijk in de training, en zul je hem aan het been moeten maken. In dat geval verstandig om les te nemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:26

Kan het niet zijn dat je te veel doet om hem vooruit te krijgen, sommige gaan staken als je te veel been geeft, kan ook zijn dat de pony het gewoon niet snapt wat je doet,
Vooral niet steeds hardere hulpne gaan geven, maar ga eens wat grondwerk doen,

Zelf heb ik ook een tinker die als ik te veel been geef dat ze gaat staan.
Ik ben al een behoorlijk tijdje bezig nu met rechtrichten via de academische manier en nu gaat ze als een trein alleen mijn zit is al
genoeg om haar in tempo te verhogen met af en toe onder onder steuning van mijn been.
Is wel zo dat je geduld moet hebben zeker bij dit soort paarden, heel veel geduld, vaak wil je te veel te snel, maar dan word het stilstaan alleen maar erger.
Handwerk heeft mij enorm geholpen en nog om dit soort paarden wat actiever te maken.
Wat je zou kunnen doen, is b.v een stuk plastic aan het uiteinde van je zweep te maken en daar mee zwiepen in de lucht, zeker niet dit soort paarden met de zweep aanraken omdat je toch vaak steeds harder gaat tikken uit ongeduld, hou het ongeduld thuis als je gaat trainen en wees
blij met elke stap, als je dat 2 jaar consequent doet dan loopt hij als een trein , weet het zeker;-)
Verdiep je eens in het waarom de pony dit doet, denk dat dat het aller belangrijkst is, maar weet een ding zeker hij doet het niet om jou te pesten.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:29

heb je een foto dat je op de pony zit?

paardenkg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:24

ik zou inderdaad de veearts eens laten kijken of een goede zadelmaker. het zou goed kunnen dat het zadel niet lekker ligt of je paard beknelt. het kan goed zijn dat je paard hier pas last van krijgt als je erop zit doordat de drukverdeling dan anders word op zijn rug.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:58

ik rij zelf niet op de pony.Mijn nichtje rijd op de pony
maar ik ga hem eens laten controleren door de da
de zadel is 3 maanden geleden pas nog gecontroleerd

Lisenka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:12

elk paard iis anders de ene houd van lopen de anderen is eigewijs en gaat er tegen in!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:13

is de pony wel beleerd onder het zadel?

Maxiemoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:27

Heeft iemand tips mij......
Ik heb pas een haflinger gekocht. Bij de koop zei de eigenaar dat hij vaak staakte.
dat heb ik inmiddels overwonnen maar hij is niet vooruit te branden.
Hij is ook totaal niet onder de indruk van een zweep, longeerzweep, dressuurzweep maakt niet uit
Hij schopt zeg maar tegen de zweep aan, dus daar rij ik al niet meer mee, heeft toch geen zin.
Ik heb een goed passend (boomloos) Barefoot london zadel dus daar kan het niet aan liggen,
mijn een boommaat 37 begin je niet zoveel met een boomzadel ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:30

denk eerder aan pijn in zn rug!
je zegt zelf al met longeren(dan heeft ie geen gewicht erop)loopt ie wel en zodra je erop zit niet meer!
kan zijn dat het zadel niet goed past,check dat even.
Probeer anders eens om zonder zadel erop te zitten en kijk dan eens of ie wel meer voorwaarts is!(tenzij zn rug erge pijn doet dan zal ie dan ook niet willen lopen)
aanstellerij is het bijna nooit bij een paard!!!

mariellekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:35

Vrienden van mij hebben een shetlander waar de kids mee (proberen te) rijden
Ze hebben zelf een buitenbak maar onder het zadel is er dus niets met de pony te
beginnen. maar spannen ze de haar in en gaan ze ermee de straat op is ze niet te
houden en loopt ze geweldig. misschien is afwisseling iets om te proberen.
Ik merk zelf bij mijn eigen paard dat hij ook niet iedere dag zin heeft om te dressuren.
Maar als ik een keer lekker naar buiten ben geweest of een springles tussendoor
heb gehad heeft'ie veel meer zin om te werken....
het lijkt me stug (ben geen dierenarts natuurlijk) dat er iets mis is met de pony
want als ze niet lekker of iets mankeren zouden ze ook niet aan de longe lopen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:39

ojawel hoor!
een slecht passend zadel maakt meer kapot dan je denkt!!!
Aan een longe is een paard vrij en bewegelijker maar onder een slecht passend zadel kunnen ze echt gaan staken!
Als er zoiets is altijd even het zadel door een deskundig iemand na laten kijken als het op het paard ligt.
Paarden stellen zich met zulke dingen echt niet aan,het zijn geen mensen!!!!

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:16

heb ik ook gehad met mijn pony , het was uitproberen . ik heb hem 1 week gereden met spoortje (heele stompe)sinds die loopt hij gwn door . een questie van even overmeesteren . maar laat eerst even de dierenarts kijken .probeer eens een ander zadel van een stalgenoooit je !

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:25

spoortjes vind ik niet echt een oplossing ;)

Ik zou een goede instructrice nemen. Ik kreeg de tip om hem vanaf het begin goed warm te laten worden door hem flink door te laten stappen. Loopt ie weer slomer, dan flink been etc. Zorg dat ie weet: vanaf het moment dat we gaan werken gaan we flink aan de slag, dat helpt. Als ie volhield, dan opwarmen in de draf, hij moet gewoon weten dat ie wakker moet worden en aan de slag moet! Consequent zijn en volhouden! Succes!