niet reageren op (binnen)been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

niet reageren op (binnen)been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:22

kon er wel een topic over vinden, maar ik weet niet of die situatie hetzelfde is als die van mij

want op zaterdag ga ik altijd naar berber, super leuk tinkertje, staat op een zorgboerderij. ik doe daar vrijwilligers werk en we mogen er dan zelf ook even op springen. maar berber reageert heel slecht op beenhulpen. als je been geeft doet ze alsof ze niets voelt met als gevolg dat ze dus (bijv.) heel erg naar binnen valt maar als je een schopje/tikje geeft schiet ze ervandoor, maar valt nog steeds naar binnen. het gaat de laatste tijd wel steeds beter, eerst kon ze niet eens normaal rechtdoor op de hoefslag lopen, nu wel als je heel consequent bent. maar zodra je figuren zoals slangenvolte en gebroken lijn wilt rijden, zwaait ze gigántisch uit, maar met bijv. een grote volte valt ze weer vreselijk naar binnen. ik heb echt vanalles geprobeert; meer met teugels rijden, minder met de teugels, met mn zit, extra been (maar dan gaat ze dus alleen maar sneller), tikje erbij enz. in stap gaat het nog redelijk maar in draf en galop is het echt een ramp!

ik ben trouwens de enige die er echt 'intensief' op rijd, af en toe gaat er nog wel een beginner op in de bak en dat merk ik gelijk, dan is het helemaal een ramp en is ze helemaal in de stress (want als ik er op rij 'ziet het er zo makkelijk' uit, dus denkt ze dat berber een van de makkelijkste paarden daar is :n berber kan dr nml. ook niet tegen als je op dr rug zit te bonken of aan de teugels sjort). op tempo wisselingen reageert ze wel aardig. héél af en toe krijgen we een soort van lesje, maar ik kan dus geen les met haar nemen, wat ik wel heel graag zou willen. misschien ook wel even handig om te vermelden, soms rijd ik met een zadel (die volgens mij niet echt helemaal goed ligt) maar meestal rijd ik met een kleedje en een longeersingel of zonder zadel (ook omdat dat zadel volgens mij niet helemaal goed ligt en eerlijk gezegd vind ik een kleedje lekkerder zitten)

wat doe ik fout? en/of hoe kan ik zorgen dat ze gevoeliger op been hulpen wordt? bedankt voor het lezen en hopelijk je (opbouwende) reactie :Y) hou het wel netjes a.u.b.

kissielover

Re: niet reageren op (binnen)been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:26

Heel veel overgangen gaan maken, zodat ze erg alert op je been moet gaan worden. Dus veel stappen en draven dan weer een galopje en zo elke x herhalen. Ook in iedere gang die je rijd overgangen maken, zoals dus een paar passen verruimen in de draf en weer terug nemen.

Ook kan je veel voltes gaan openen en sluiten zodat ze echt opzij moet gaan voor je been.

Heb je ook les met dit paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:28

dankje voor je reactie! staat in de begin post, ik heb geen les met haar omdat dat niet mogelijk is (ze is niet mijn eigen/verzorg paard). zou het wel heel graag willen, maarja, ze hebben haar nodig bij de gehandicapten ;)

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:29

Oh sorry, overheen gelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:18

heb via pb ook nog een tip gehad, als ik naar rechts wil dan de zweep op haar rechterbil leggen als een soort begrenzing. dit ga ik zeker een keer proberen!
iemand nog meer tips/commentaar?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 07:48

Ik vind het klinken als dat het paard heel scheef is. Dat hij de draaiing moeilijk kan maken omdat hij vast zit in mijn lijf en daarom niet "rond" je binnenbeen kan draaien en gaat uitzwaaien.
Dan kan je best eerst werken aan rechtrichten.
Maar goed, de vraag is of dat in deze situatie mogelijk is.

Succes
Danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:41

dat scheve heb ik inderdaad eerder gehoord! maar hoe kan je rechtrichten als ze niet goed aan je benen zit? ze heeft het op beide handen... kan je dat scheve trainen? ze is ook niet goed doorgereden, dat kan ook een oorzaak zijn. toen ze gewoon rustig en betrouwbaar genoeg was onder het zadel liep ze mee met de gehandicapten

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:41

Ik herken je verhaal wel een beetje.. Mijn pony had eerst ook geen respect voor mijn been.. Wat inderdaad goed helpt op je been te reageren is veel overgangen rijden en tempowisselingen.. Dat wil dan dus niet zeggen, aandraven en 2 rondjes draven en dan weer iets anders .. maar aandraven, paar passen mooi tempo gedraafd, is weer stappen.. weer draven, dan galop, dan weer draf, dan weer stap, etc. Vrij kort achter elkaar die overgangen rijden, dan leert die pony ook dat hij op moet blijven letten en houd het ook leuk.

Als hij niet meteen reageert op je been, is het een klein tikje achter je been.. Het maakt niet uit als hij daarvan wegschiet, dan heb je in ieder geval reactie. Dat wegschieten wordt vanzelf minder en hij zal sneller op je been gaan lopen omdat hij natuurlijk ook geen zin heeft in een tikje..

Met dat uitzwaaien, dat is lastig. Als hij beter op je been reageert zal dat ook makkelijker worden, maar wat ook erg kan helpen is zorgen dat de pony meer op de buitenteugel gaat lopen. Als je een volte of wending draait op alleen je binnenteugel zwaait hij gegarandeerd uit of snijd hem af.. Je moet eigenlijk met je binnenteugel aangeven dat er een bocht komt, en vervolgens verder draaien op je buitenteugel. Let op, ik zeg natuurlijk niet dat je dan niets meer met je binnenteugel moet doen haha. Tuurlijk moet je wel op 2 teugels blijven rijden.

Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik hoop dat je er wat aan hebt. En anders, tja.. toch les, maar snap dat dat niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:18

ja ik snap het :D ik doe gewoon mijn best om het zelf te doen omdat les niet kan, als ze mijn eigen/verzorgtink was waren we echt allang al aan het lessen :=

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:05

Ik snap het ook! haha..
Miss kun je iemand die je kent die goed kan rijden eens vragen te komen kijken en wat tips te geven tijdens dat je zelf gewoon rijd?

Ik zou zeggen succes ermee..!

GewoonLil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:15

Je kan ook het volgende proberen

Als hij op de volte uitzwaait, hem goed begrenzen met je buitenteugel, en tegelijkertijd je binnenbeen eraan houden, een aanhoudende hulp geven dus. Als hij dan naar buiten zwaait kan je hem opvangen met je buitenteugel en als hij naar binnen valt met je binnenbeen. Reageert hij niet op je binnenbeen, dan geef je een tikje vlak achter je binnenbeen, als een versterking van je beenhulp.

Veel succes met hem ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:41

haar ;) echt bedankt voor de tips allemaal! ga ik zaterdag gelijk wat mee doen :D

dat diegene eens komt kijken.. tja, ik heb in mijn vrienden kring niet echt super ruiters zitten, ben de ook enige die zich interesseert of een paard nou op de voorhand of achterhand loopt.