Niet kunnen doorzitten op een paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Niet kunnen doorzitten op een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:23

Hallo,

Wat kan ik doen om beter te kunnen doorzitten in draf op mijn paard.

Mijn paard spand haar rug waardoor ik begin te hobbelen in het zadel.
Hoe kun je dit het beste oplossen?

midgie

Re: Niet kunnen doorzitten op een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:49

Eerst zorgen dat je paard goed loopt, dus zorg dat jij zelf ontwikkelt in je ruiter gevoel en in de techniek om een paard ontspannen te laten lopen over de rug.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:35

Rijden zonder beugels of zonder zadel (als de rug van je paard dat toestaat) kunnen erg helpen! Wat ik met de kinderen in mijn lessen doe is longeren, daarbij de teugels in een knoop en beugels gekruist voor het zadel, dan MOET je wel zitten!

En anders zitles nemen van een goede instructeur, een paar zitlessen kunnen al genoeg zijn om het doorzitten flink te verbeteren!

Succes!

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:36

ik zou eerst proberen zonder beugels te rijden dat heb ik ook gedaan.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:37

Eerst zorgen dat het paard goed loopt :)
Als het paard zijn rug goed gebruikt en correct loopt dan zal dooriztten veel makkelijker gaan.
Een paard wat niet goed loopt en niet goed zijn rug gebruikt kan het al behoorlijk vervelend ervaren als je kosten wat het kost wil blijven doorzitten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:09

Het probleem ontstaat alleen wanneer ik in draf ga doorzitten.
Mijn paard loopt anders keurig over de rug en loopt goed ontspannen.

Maar ik ga inderdaad een proberen om zonder zadel te rijden.

Bedankt voor jullie reactie's

ps. weten jullie in de buurt van Zwolle iemand die zitles geeft?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:13

Als je paard zijn rug spant als jij gaat doorzitten dan span jij waarschijnlijk als eerste.

Ga er maar even niet zonder zadel opzitten tenzij je er zeker af wilt kukkelen.. :D

Op sommige paarden kan je domweg niet doorzitten en sommige paarden moeten leren ontspannen tijdens het doorzitten. Probeer het eens met 2-3 drafpassen en zo uitbouwen en blijf vooral op jezelf letten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:27

Ik zou niet zomaar het doorzitten zonder zadel oefenen. Als je zonder zadel rijd krijgt je paard namelijk veel meer signalen van jou, als je dan stuitert komt het nog veel harder aan op haar rug dan met zadel. Hierdoor gaat ze nog veel meer d'r rug aanspannen.

Als je het een beetje wilt oefenen zou ik gewoon de beugels van je zadel afhalen. Eerst lekker lopen in de stap, zelf goed meebewegen, 3 drafpasjes en weer stappen.
Als het opgegeven moment 1 of 2 pasjes gelukt is, dan ben je al een heel eind. Dan weet je namelijk hoe het voelt en dus wat je moet doen.

Ikzelf heb 2 maanden met een barebackpad gereden, flink veel gehobbeld, maar nu zit het als een wolkje in de draf^^

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:00

Zorg eerst dat je paard ontspannen gaat lopen, dus zorg voor nageeflijkheid. Rijd veel slangevoltes, voltes en overgangen zodat de achterhand eronder komt, nageeflijkheid komt immers vanuit de achterhand ;). Zit alleen door als het moet, dus als je gaat aanspringen in galop. (Of andere oefeningen moet doen). Ga dan pas doorzitten en zorg eerst dat ze lekker ontspannen is en haar rug loslaat. Dan kan je automatisch lekker blijven zitten en is het beter voor paard en ruiter.

Mvg,

xDarkness.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:10

ontspannen blijven zitten, de grootste fout is alles aanspannen dan ga je juist hobbelen. Knieën en bovenbeen goed in het zadelhouden en zitten maar. Gewoon eerst kleine stukjes (voor de galop bijv.) en lekker sloom, en dan opbouwen en langzaam een rondje in het goede tempo, dan lukt het vanzelf.
zonder beugels wil ook vaak helpen maar zelf houd ik niet zo van zonder zadel, maar dat ligt aan de rug van je paard. Je kan ook een barepackpad erop doen (maar ik neem aan dat je die niet hebt) of een dekje (pad!) met longeer singel, heb je nog wat steun.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:59

wat bij mij erg hielp.. aan de longe. paard iets bijzetten dat hij over de rug loopt anders kun je niet zitten.. zadel erop beugels eraf... dan er op letten dat je bovenbeen ontspannen is en de hak voor je gevoel wat naar buiten draaien.. rug loslaten. het gevoel wat ik heb is dat je een beetje heen en weer draaid met je onderlijf. maar das maar een klein beetje

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:25

Inderdaad, eerste lekker ontspannen laten lopen. Als je dan nog niet kunt doorzitten, kun je óf zitles nemen, óf accepteren dat op je paard niet lekker door te zitten valt. Ik heb het geaccepteerd, ik heb een pony die toch wel zo verrot zit, dat je alleen in de jog kan doorzitten (langzame draf) en anders gewoon niet. Dus doe ik dat ook niet, lijkt me voor zijn ruggetje dan ook niet echt prettig.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:32

Als aanvulling op bovenstaande: je buikspieren aanspannen en je bekken iets naar voren kantelen.

Ik was het doorzitten verleerd, maar ik bleek mijn buik juist uit te zetten ipv aan te spannen (tja, luiheid om na 3 zwangerschappen niet even wat meer buikspieroefeningen te doen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:34

tja eerste lesnemen komt direct in me op.
Ontspanning is wel een vereiste om leuk te kunnen doorzitten zeg maar en bovendien beter voor zowel het paard als jouw rug.

Dus werk in de trainning naar ontspanning, eens je dat bereikt hebt kan je korte stukjes leren doorzitten en zo opbouwen.

Zitlessen kunnen ook helpen

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:47

Ik zou zeggen; aan de longe met bijzet. Beugels uit, teugels eraf en zo een aantal maanden zitles nemen. Belangrijkste voor je begint met rijden. Zonder een onafhankelijk zit ben je niet in staat een paard te rijden heb ik sinds een tijd ontdekt.
Het is het belangrijkste dat je je 'bassin' (in het Frans ) ontspant. ( excuseer mij, ik weet even niet de precieze vertaling naar het Nederlands :o :P ). Ik geloof dat het je bekken zijn. Het gebied van je heupen moet ontspannen zijn.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 23-11-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:52

Hoe reageert je paard als je de teugels even helemaal los gooit? Laat je paard maar laag lopen in een enorm sukkeldrafje en rustig doorzitten, je kan je beugels uitdoen of wat langer zetten. Na een paar keer kon ik vanzelf de draf iets versnellen. Nu kan ik het al aardig uitzitten!
Succes

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:58

Lekker ontspannen laten lopen lukt wrs nu juist niet wanneer je niet goed kunt doorzitten. Het kostte mij een dik half jaar voor een beetje resultaat en een jaar voor een goed resultaat. Aan wekelijkse privélessen, bedoel ik.

Houd je benen goed naar beneden. Hakken niet teveel uitdrukken want dan duw je je benen naar voren. Je moet als het ware staan; als je paard ineens weggetoverd zou worden moet je met je voeten op de grond komen en blijven staan. Wanneer je doorzit, heb je nog relatief veel gewicht in je beugels. Je plaatst je gewicht dus deels op je voeten en deels in je zadel. De beweging met het paard mee maak je vanuit je heup. Dat betekent (schrijft iemand hierboven al) dat je je heupen een tikje moet kantelen: buikspieren aanspannen en rug iets boller maken. Beetje plat gezegd: doe even alsof je een jongetje (of een konijntje voor mijn part) bent dat een "wip-beweging" maakt. In die "stand" ben je ook geneigd om je benen op de goede plaats te houden. Ondertussen moet je vóór je blijven kijken en jezelf lang maken, alsof je hoofd met een touwtje aan het plafond bungelt. En pas op dat je de spanning niet verplaatst naar je armen en schouders. Die moeten los blijven.

En dan.. veel, veel, veel oefenen. Steeds maar een klein stukje draf, dan weer stappen.

Succes.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:08

Eerst goed los in de rug rijden in lichtrijden door lang
laag met een ontspannen aanleuning (geen bungelteugels
maar licht gespannen) dan iets op maat maken, blijft ze
net zo relaxt lopen, een paar passen doorzitten n weer
lichtrijden en belonen. Probeer in die paar passen je heupen
mee naar voren te duwen in de maat van je paard..
dus bovenlichaam stil maar billen mee naar voren bewegen.
En dit vaker doen, kan ook zonder beugels. Als jij namelijk
verkrampt gaat doorzitten belemmer je het paard. Hierdoor
spant hij zijn rug aan.

Succes!

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:38

ik heb dit probleem ook gehad, wat wel helpt maar wat echt een kwestie van oefenen is:
je becken mee kantelen als je doorzit, het klinkt misschien vaag maar het help echt!
En het paard moet wel eerst zijn rug ontspannen....

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:44

zoals al vaker gezegd hierboven; eerst je paard ontspannen!
een ontspannen paard gooit een stuk minder hoog op, waardoor het zitten voor jou ook makkelijker wordt.
lukt het dan nog steeds niet, of heb je extra oefening nodig, neem dan zitles. desnoods op een ander paard wat zich makkelijk voor zitles laat gebruiken (eentje die uit zichzelf snel ontspant, en het liefst een makkelijke zit heeft om mee te beginnen)
oefenen oefenen oefenen. succes ;)

shaunnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:53

rij veel overgangen, dat je paard ontspant en wil zakken met haar hoofd, desnoods tot de grond. Lekker die rug losmaken.
Probeer haar dan zo verzameld te rijden dat je in een rustige draf kan doorzitten, jezelf ontspannen, dus niet gespannen in het zadel gaan lopen stuiteren.
Kleine stukjes oefenen, dan merk je dat het vanzelf beter gaat.
succes!

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:29

Eerst oefenen met kleine stukjes doorzitten en dan proberen dat je paard ontspannen blijft en zo opbouwen.
En zelf ook ontspannen zitten ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:31

ik zou je beugels eraf halen handen op je rug en iemand die je paard aan de longe zet.
zo kan je je helemaal concentreren op je zit , en de gene die longeerd kan je dan ook wijzen op bv hakken laag
suc6:D

Soccergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:33

Jij moet vooral ontspannen.
Gewoon doorgaan waar je verder mee bezig was, lekker veel figuren, en niet op de gespannen heid letten, maar los proberen te rijden!