wissels leren en in galop springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke1989

wissels leren en in galop springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:06

Hoi ik wil graag gaan oefenen met mijn paard om hem wissels aan te leren.de enige manier wanneer ie het doet is op de gebroken lijn maar dan springt ie gekruist.

Tevens spring ik met hem en de laatste 5 passen springt ie aan in galop maar als ik hem aanzet in de galop ver voor de hindernis rent ie door het bit heen en hou ik hem nie meer.

Hebben jullie tips?

Finstar1991

Re: wissels leren en in galop springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:11

Les nemen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:12

Wat rij je met je paard? Hoe oud is je paard? Heb je les?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:13

zoals degene hierboven al zegt:
neem les.

heb je dat al?
dan kun je vragen aan je instructeur/trice of jullie daar extra aandacht aan kunnen besteden tijdens de lessen.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:14

Het hoort inderdaad niet echt alsof je op het nivo zit waarop je de wissels nodig hebt.

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:15

ja heb les!hij is 6 en loopt op dressuur b nivo en springen ook.wil alleen weten hoe jullie dit hebben aangeleerd?is dat zo raar dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:16

Jeanneee_ schreef:
Het hoort inderdaad niet echt alsof je op het nivo zit waarop je de wissels nodig hebt.

Wat dacht je van springen? Dan is het ook handig wissels te kennen :D
En als je overal 'les nemen' neerzet hebben we heel RT-Praktijkproblemen niet meer nodig :+
Enfin, je kan ook een grote acht in galop rijden, en op x 'radicaal' de stelling omgooien en zweep aan de buitenkant een tik geven, en uiteraard de goede galophulp erbij. Je kan eventueel ook nog een balkje op x leggen om het nog makkelijker te maken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:17

Voor een B/L parcours hoeeft een paard echt nog niet te kunnen wisselen...

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:18

Dit aan willen leren aan een paard op B niveau is heel raar!

Ik zou lekker aan de basis werken. Zo lang jou paard 'door het bit heen loopt' zoals je het zelf noemt, dan zijn jullie beide nog lang niet klaar voor zoiets als wissels.

Ik denk ook dat het beter en eerlijker is als je dit niet meer aan je paard vraagt...

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:19

@ bizzybijtje

Dank je hier heb ik teminste iets aan.Er zijn verschillende manieren om dit aan te leren en heb met een balkje op de x geoefent maar dat doet ie niet.Daarom vraag ik om tips niet om bleude opmerkingen van bijv. Les nemen? want dat heb ik al zo stom ben ik nu ook weer niet...

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:20

@ bonechi

als je wilt gaan springen zal ie ook over moeten springen van galop niet? of wilde jij in draf over een 1m springen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:20

Van wat voor instructrice heb je les? Wat zegt die ervan?

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:23

Henkjan schreef:
Voor een B/L parcours hoeeft een paard echt nog niet te kunnen wisselen...

zou natuuurlijk wel handig zijn. :D

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:24

ikke1989 schreef:
@ bonechi

als je wilt gaan springen zal ie ook over moeten springen van galop niet? of wilde jij in draf over een 1m springen?

Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:24

ik heb les van een een instructrice uit weert.Zij zegt oefenen op de x met een balkje maar dit doet ie niet alleen op de gebroken lijn maar dan zit ie vaak gekruist en soms goed.Verder is ie nageeflijk en doet alles super alleen met springen in de galop wordt ie heel heet met de d trens hou ik hem nog ma amper

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:24

met wissels kan ik je niet helpen, dat weet ik zelf ook nog niet :d
ik geloof dat mensen dit weleens aanleren met een drafbalkje vlak voor de hoefslag als je van hand veranderd, maar ik weet het zelf niet.

Voor jou probleem met het springen heb ik misschien wel een tip. Het is erg lastig als die aan de haal gaat. Het is met springen natuurlijk heel belangrijk dat je je paad goed onder controle hebt.
Misschien kan je proberen in galop een volte te rijden vlak voor de hindernis. Ik denk dat je paard dan ook al steeds harder gaat als je langs de hindernis rijd. Wanneer hij dit niet meer doet, dus gewoon ontspannen er langs gallopeerd kan je de volte verleggen. Rij de volte nu zo dat je een stukje recht op de hindernis af gaat maar de volte wel gewoon af maakt, dus niet over de hindernis. Doe dit niet altijd één kant op. Dan heb je de kans dat je paard als je uiteindelijk over de hindernis heen moet dat hij er langs schiet. Dus zet bijvoorbeeld een hindenis bij E naast de hoefslag en één bij B naas de hoefslag. dan kan je het zowel links als rechtsom proberen.
Als hij ook dan rustig in galop langs de hindernis gaat kan je de volte nog wat kleiner maken (10 meter ofzo) bij de hindernis. Als hij dit nog braaf doet en er niet vandoor gaat kan je er een keer overheen gaan. Niet elke keer er over, hij moet namelijk wachten tot jij hem verteld wat hij moet doen (heeft die van mij ook moeite mee haha)
Als het rustig gaat op de kleine volte kan je de volte weer steeds groter maken, waardoor de afstand tot de hindernis weer steeds groter wordt.
Ik hoop dat je er wat mee kan, misschien heb je er wel niks aan, maar probeer het is.
Uiteindelijk moet je je paard zo goed onder controle hebben dat je hem zelfs nog stil kan zetten voor de hindernis, maar dat is met jou paard denk ik nog wel een eind weg (denk ik :D)
Als je paard naar de hindernis stormt niet er overheen gaan (dat ziet hij misschien als beloning), op de volte en weer proberen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!!!!

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:25

je kan ook beginnen met met bijv. een acht of diagonaal en dan op de x terug in draf en na 2 passen weer aanspringen in de andere galop. zo heb ik het mijn paard ook geleerd. nu hoef ik alleen andersom te stellen en me benen om te leggen en ze gaat al.

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:27

het is geen probleem dat ie niet wisselt maar wil het hem wel graag leren dat maakt het ook wat makkelijk in het pacour.Als ik hem van veraf in de galop op de hinderenis aandraai dan wordt ie echt heet met de d trens en dan hou ik hem nie meer wel als ie landt dan hou ik hem heel makkelijk tot je afdraait naar de volgende

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:28

Bizzybijtje schreef:
Jeanneee_ schreef:

Wat dacht je van springen? Dan is het ook handig wissels te kennen :DEn als je overal 'les nemen' neerzet hebben we heel RT-Praktijkproblemen niet meer nodig :+
Enfin, je kan ook een grote acht in galop rijden, en op x 'radicaal' de stelling omgooien en zweep aan de buitenkant een tik geven, en uiteraard de goede galophulp erbij. Je kan eventueel ook nog een balkje op x leggen om het nog makkelijker te maken.

Volgens mij vergeet de helft hier dat voor het gemak, dat dressuuroefeningen ook door andere takken gebruikt worden. De grote 8 in galop is idd de meest gebruikte techniek om (spring)paarden dit aan te leren. Als hij op een gebroken lijn omspringt zit er overigens iets niet goed want dat is een figuur dat volledig op dezelfde hand gereden hoort te worden, maar dat terzijde. Om een een enkele galopwissel aan te leren heb je geen bijster hoog niveau nodig, je paard moet de basis kennen. De basis die hiervoor nodig is: paard moet aan het been zijn, hij moet op jou hulpen netjes in de goede galop aanspringen en rechtgericht zijn zodat hij moeiteloos de gevraagde stelling aan kan nemen en sterk genoeg is voor beide zijden galop. (anders zal hij automatisch de makkelijkere galop kiezen, moeilijker in de andere gaan en maakt het dan moeilijk de wissel aan te leren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:33

Bonechi_ schreef:
ikke1989 schreef:
@ bonechi

Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)

Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:35

Gek he :D

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:39

wat is gek?

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:43

Lara_Silver schreef:
Volgens mij vergeet de helft hier dat voor het gemak, dat dressuuroefeningen ook door andere takken gebruikt worden. De grote 8 in galop is idd de meest gebruikte techniek om (spring)paarden dit aan te leren. Als hij op een gebroken lijn omspringt zit er overigens iets niet goed want dat is een figuur dat volledig op dezelfde hand gereden hoort te worden, maar dat terzijde. Om een een enkele galopwissel aan te leren heb je geen bijster hoog niveau nodig, je paard moet de basis kennen. De basis die hiervoor nodig is: paard moet aan het been zijn, hij moet op jou hulpen netjes in de goede galop aanspringen en rechtgericht zijn zodat hij moeiteloos de gevraagde stelling aan kan nemen en sterk genoeg is voor beide zijden galop. (anders zal hij automatisch de makkelijkere galop kiezen, moeilijker in de andere gaan en maakt het dan moeilijk de wissel aan te leren)

gebroken lijn is dan wel op dezelfde hand, maar op x stel je je paard om in de andere stelling terug naar de hoefslag. Dan heb je dus andere stelling en kan je paard dus omspringen.
het is ook niet voor niks dat de gebroken lijn in de M2 dressuur in galop in contragelop gereden dient te worden

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:43

Loopt ie met een frontriem? Misschien helpt dat hem onder controle te houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:44

Loolotte schreef:
Loopt ie met een frontriem? Misschien helpt dat hem onder controle te houden..

Wat voor nut heeft een frontriem hier dan :+ ?