Paard is onrustig, wat doen??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desireeee

Paard is onrustig, wat doen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:44

Hallo,

Misschien zijn er mensen die mij wat advies kunnen geven betreft het volgende probleem.

Sinds dat het kouder wordt en het weer minder mooi, is mijn paard ontzettend onrustig geworden. Met opstappen begint het al met weglopen, hij is kijkerig, wil naar de andere paarden in het land, is niet zo heel erg met mij bezig, met aanspingen in galop eerst een bok geven, etc. etc...

Dit gedrag vertoont hij dus sidns dat het weer slechter is geworden, in de zomer en bij het betere weer had ik nergens last van.

Wie heeft tips, kan mij helpen?

Alvast bedankt :D !

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:16

Misschien heb jij het al geprobeerd om eerst jouw paard te longeren en dan kan hij alle frisheid kwijt en als hij rustiger word rij jij hem nog even. Werkt bij mijn tuiger vroeger erg goed, hij schrok ook zo erg en werd dan erg onrustig.
Als jij merkt dat hij met longeren nog onrustig blijft, dan zou ik hem een paar keer na het longeren, ernaast uitstappen in de rijbaan.
Succes.

Merry98

Re: Paard is onrustig, wat doen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:20

hmm heel vervelend had die van mij vorig jaar een handje van nu op dit moment merk ik er nog weinig van..
ik moest zelf zorgen dat ie veel beweging kreeg.
ik ging ook eerst longeren voordat ik erop ging.
en liet m soms erbij springen tijdens t longeren zodat hij zijn gekke bui tijdens t springen los kon gooien.
ik moet zeggen dat longeren niet altijd heeft geholpen.
want ik heb ook een aantal keer gelongeerd en dat ie toen ik erop zat net zo hard weer aan de gang ging.
probeer anders met nog iemand in de bak te rijden.
of iig iemand erbij.die bijv. in de bak staat net als een lesgeefster.
zorg zelf dat je zelf rustig blijft en met een rustige zware stem tegen je paard praat..
En het kijkerige en naar de andere paarden willen..
ik ben al een jaar verder en die van mij kan nog steeds kijken wat ie wilt.want dat krijg je er bijna niet uit.
succes!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:46

Ik ga helemaal met het bovenstaande mee.
Wat ook nog een reden zou kunnen zijn is dat je paard het koud heeft, dit kan zowel op stal al zijn of als je zijn deken afhaald om hem te poetsen en op te zadelen. Bij het losstappen wil hij dan al warmrennen.
Hou dus in de gaten dat je paard onder een voldoende warme deken staat op stal, en ook tijdens het poetsen en losstappen warm houden, vooral de rug!

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:48

C_Capture schreef:
Misschien heb jij het al geprobeerd om eerst jouw paard te longeren en dan kan hij alle frisheid kwijt en als hij rustiger word rij jij hem nog even. Werkt bij mijn tuiger vroeger erg goed, hij schrok ook zo erg en werd dan erg onrustig.
Als jij merkt dat hij met longeren nog onrustig blijft, dan zou ik hem een paar keer na het longeren, ernaast uitstappen in de rijbaan.
Succes.

goed idee

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:51

Misschien ligt het aan het voer... krijgt hij veel krachtvoer? Dan zou ik dat vervangen door hooi
Je kunt ook een beetje voer vervangen door brood..

x

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:54

Hoeveel komt ie buiten op een dag? Misschien dat als hij wat langer buiten komt dat ie ook wat minder fris wordt..

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:44

Ik merk het ook in mijn lessen: alle manegepony's worden vervelender, gaan meer bokken, hebben geen zin om te lopen. In de winter vallen er bij mij minstens 3x zoveel kinderen af als in de zomer ;)

Tja wat je eraan kan doen.. Ik denk dat het een kwestie van gewenning aan het koude weer is. Hoe meer je rijdt hoe minder het zal worden. Misschien kun je hem wat vaker op de wei zetten als hij daar nog niet staat? Ik zou wel zorgen dat er altijd iemand in de buurt is als je gaat rijden die kan helpen mocht het een keer mis gaan..

Succes ermee!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:04

Ik denk toch dat dit inderdaad van het weer komt. Hij is gewoon druk omdat hij het misschien koud heeft, ga eens instappen met een uitrijdeken, misschien dat hij het daar warmer van krijgt en zich wat beter gaat gedragen. Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met de rug of iets dergelijks, maar meer met het weer en het karakter van je paard.

Mvg, xDarkness.

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:06

Mijn paard heeft er ook last van. Spanning bij het opstijgen en klieren bij het rijden. Ik longeer hem voor het rijden even. Volgens mij heeft het echt te maken met de weersomstandigheden en de temperatuur. Door het onrustige weer en de kou wordt meneer wel errug vrolijk......

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:32

Ook ik longeer mijn paard voor het rijden. Merk het al bij het opzadelen als ze een drukke/onrustige bui heeft, dan gooi ik haar eerst even aan de longe. heeft ze niet zo'n drukke bui doe ik het zonder eerst te longeren. Dit komt bij die van mij echt door de weerswisseling. Omdat het kouder is hebben ze gewoon meer energie, dus voor mij is het de oplossing om eerst even te longeren. Hou je paard goed bezig en geef hem genoeg beweging, eventueel het voer minderen als hij veel krachtvoer krijgt is ook nog een optie.

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:25

Zoals hierboven ook al gemeld. Ik zou hem ook even longeren van te voren. Mijn paard heeft er op het moment ook een handje voor om te bokken etc. ik denk echt dat het aan het weer ligt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:32

Hoort idd bij het weer, de meeste paarden zijn frisser in de wintermaanden. Wat ik altijd doe is: niet te lang instappen en instappen met een uitrijdekentje (paard is geschoren), en meteen lekker aan het werk zetten en er flink aan rijden. Ik pak hem net ietsje strenger aan als wat ik normaal zou doen om hem een stapje voor te kunnen zijn en om te zorgen dat hij bij de les blijft. Lekker actief naar voren rijden, en snel een galopje mee pakken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:47

kan ook een tekort aan magnesium zijn!
Dan zijn ze ook vaak zo 'lastig' in de omgang.
Misschien es een goed idee om een "winterbeurt" te geven.Dus bloed prikken en de vitamine en mineralen huishouden es laten nakijken.
En dat in combi met fris weer,dan gaan ze vaak als een raket.

desireeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:52

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik ga hier zeker mee aan de slag.

Zal de eerst volgende keer eerst maar is gaan longeren.

Gisteren was het al zo erg dat ik amper kon opstappen aangezien meneer al een bok gaf en in een galop zat...leuk...:-s
En dat terwijl het normaalgesproken zo'n goedzak is...

desireeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:00

Oja, hij loopt nog steeds elke dag van 's ochtends tot eind van de middag buiten op de wei...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:36

Tjaaa, tis idd een probleem als je paard er al vandoor wil gaan voor je er goed en wel opzit, maar ik hoor hier allerlei redenen naar voren komen ; (het is kouder, het is meer wind, het paard heeft er geen zin in, ..........) maar in mijn ogen is daar maar een heel klein beetje waarheid in, tis idd wel zo dat ze bij frisser weer zelf ook iets actiever blijken te worden das wel waar, maar dat mag dan toch nog niet tot zo'n gevaarlijke reacties oplopen.
Hier ligt de schuld toch echt bij de begeleider/ruiter dus in eerste plaats naar jezelf wijzen en ook daar de fout gaan zoeken.
Als je er in zou lukken je paard heel erg op jou te focussen, dan is dat probleem bijna opgelost.
Ook hier is er dus eigenlijk sprake van een dominantie-probleem, en mssn ook van een elkaar verkeerd begrijpen, je moet dus echt supperduidelijk overkomen en steeds als leider voor je paard naar voren treden.
Ook moet je je paard leren dat de oplossing niet mag gezocht worden in het wegvluchten maar in even rustig blijven staan.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:42

Ook mijn paard is in de winter maanden frisser dan normaal, hij staat nu nog dag en nacht buiten, en krijgt verder na het rijden wat musli zonder haver en suikers en loopt toch wel zo'n 4/5/6 keer per week. Intensief trainen in de bak een keer longeren een flinke buitenrit het mag allemaal niet baten hij blijft fris. Zo fris dat ik mijn vertrouwen begon kwijt te raken.

Ik voer hem sinds een aantal weken magnesium en ik ben heel erg tevreden over het resultaat. Ik merk duidelijk verschil ..
Rijdt nu zelfs met een zweepje om hem afentoe wat meer aan te sporen om door te lopen terwijl ik voorheen alleen maar bezig was met terug nemen.

Je zou het eens kunnen proberen? Magnesium is verkrijgbaar bij de paardendrogist.nl.

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:58

Heel herkenbaar. Mijn pony was de afgelopen twee winters voor mij ook bijna niet te rijden. Van longeren werd ze vaak alleen maar drukker en kreeg ze ook nog eens meer conditie waardoor ze allleen maar langer doorging... Beetje een visieuze cirkel dus.
We gaan nu de derde winter in en tot nog toe gaat het prima, ze wil nog wel eens wegrennen maar op zich kan ik de rem nog goed vinden. Maar ik moet idd wel heel duidelijk, consequent en streng zijn, en zeker niet bang want dat gebruikt ze gelijk tegen me. Het vriest nog niet dus ik durf nog niet te vroeg te juichen... Het wordt natuurlijk nog veel kouder en ze staat nu nog in het land. Maar voorheen had ik in november al veel meer problemen met haar. Is er op stal niemand die je kan helpen? Ik heb de afgelopen jaren veel hulp gehad van ervaren stalgenootjes.
Ik rijd in de winter in elk geval niet als ik alleen op stal ben, heb graag iemand in de buurt die kan helpen mocht het mis gaan.

xLeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:29

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa, tis idd een probleem als je paard er al vandoor wil gaan voor je er goed en wel opzit, maar ik hoor hier allerlei redenen naar voren komen ; (het is kouder, het is meer wind, het paard heeft er geen zin in, ..........) maar in mijn ogen is daar maar een heel klein beetje waarheid in, tis idd wel zo dat ze bij frisser weer zelf ook iets actiever blijken te worden das wel waar, maar dat mag dan toch nog niet tot zo'n gevaarlijke reacties oplopen.
Hier ligt de schuld toch echt bij de begeleider/ruiter dus in eerste plaats naar jezelf wijzen en ook daar de fout gaan zoeken.
Als je er in zou lukken je paard heel erg op jou te focussen, dan is dat probleem bijna opgelost.
Ook hier is er dus eigenlijk sprake van een dominantie-probleem, en mssn ook van een elkaar verkeerd begrijpen, je moet dus echt supperduidelijk overkomen en steeds als leider voor je paard naar voren treden.
Ook moet je je paard leren dat de oplossing niet mag gezocht worden in het wegvluchten maar in even rustig blijven staan.

Idd. Amen :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:37

nou ik vind dat toch niet helemaal waar hoor! ik merk ontzettend dat mijn pony veel drukker is nu en alles waait en wapperd en is dus nog enger, en als die 500 kilo gaat dan hou ik dat niet tegen met mn 50 kilo.... dus.. ik ben er van overtuigd dat een paard gewoon drukker is met wind, en kouder weer en vooral weer in het donker rijden etc.....

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:18

Ja idd, ik denk dat het ook aan het weer ligt, met de wind en het koudere weer word de pony wat drukker blijkbaar!

Wat je denk ik het beste kan doen is eerst longeren en een beetje moe maken zodat er minder kans is op bokken en wild of druk doen! ik denk dat hij of zij er op gegeven moment wel aan went aan het weer.
Sterkte!

Groetjes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:27

Voor al diegenen hier, die hier toch halstarrig durven blijven zeggen dat het het weer en de wind is.
Ik wil zeker eens met jullie paardje een training doen hoor, en wedden dat je na heel korte tijd zeker een duidelijk verschil zult bemerken.
Het is echt gewoon een manier van omgaan met je paard, jij moet gewoon je paard geruststellen, je paard leiden, en heel duidelijk zijn en blijven, en dit met heel je lijf en wezen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:29

Oh tuurlijk aeolus, maar het begint wel met die weer-frisheid.

Hoe je daar vervolgens mee omgaat, is een tweede :)

Oftewel: gewoon doorpakken :D

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:34

Ja, aelusnr1, dat zal wel kloppen, maar dan zul je het gros van de paarden een traininkje moeten geven, want feit is dat paarden 's winters frisser zijn, en sneller schrikken.....