Achterwaarts is vervelend..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Achterwaarts is vervelend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 08:18

Ik vind dit een beetje lastig. Op de grond loopt mijn pony zonder problemen achterwaarts. Bij druk op de neus, druk op de borst, of alleen op stemcommando, zonder enige druk. Als ik er met rijden even snel opstap met een los teugeltje, of zelfs zonder hoofdstel, gaat ze meestal ook achterwaarts alleen op stem. Maar als ik serieus aan het rijden ben, niet.

Ik moet iedere keer de teugels erbij pakken (rijd bitloos) voordat ik reactie krijg. Het is al wel sterk verbeterd, in het begin zette ze helemaal geen stap achteruit onder het zadel, maar ik vind het wel vervelend. Ik ben consequent in de hulp: halthouden - stemcommando - teugels aannemen en been - teugeldruk opvoeren. En elke keer moet ik tot die laatste fase gaan voordat ik reactie krijg. Heb ook al een aantal keer en tikje met de zweep op haar schouder gegeven in de hoop dat ze dan iets scherper zou reageren, maar dat maakte ook weinig verschil. Ik heb ook al geprobeerd om wat extra naar achter of naar voren te zitten om te zien of dat helpt, maar ook dat maakt niet uit.

Met andere overgangen reageert ze wel snel, dus het is geen algemeen probleem qua activiteit..is er misschien een manier om dit beter te oefenen, of op een andere manier, dan simpelweg blíjven proberen op deze manier? (het zou dus goed kunnen dat ze het uiteindelijk wel netjes gaat doen omdat het wel steeds iets beter lukt, maar misschien is er een andere oefening die het leuker/gemakkelijker maakt)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:47

Ik weet niet hoe de bodem van jouw bak is, maar ik heb net een nieuw paard die in een bepaald gedeelte van de bak niet achterwaarst wilde en laat dat nu net een stuk zijn, wat niet vlak is. Hij vertrouwde de bodem niet genoeg om achterwaarts te willen gaan. Op een vlak stuk gaat het prima.

Zou jouw problematiek hier iets mee te maken kunnen hebben?

Achterom

Re: Achterwaarts is vervelend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:49

Heb je het weleens zonder been geprobeerd? Sommige paarden vinden dat verwarrend, en snappen je teugelhulp sneller als je je been niet aanlegt...

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:57

Probeer het eens op de westernmanier
Diep zitten, bekken kantelen evt stemcommando dan been en dan pas teugels
Bij iedere achterwaarte beweging druk van de teugels af halen, wel been aanhouden, maakt ze dan een stap af Uitvoerig belonen en zo opbouwen tot meerdere stappen !

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:22

Sandra - daar heb ik nog nooit over nagedacht, ga er wel rekening mee houden. Al denk ik niet dat dit de oorzaak van het probleem is, maar ik wist niet eens dat 't een probleem kón zijn, dus heb weer iets geleerd :)

Wendy - ik begin altijd zonder been, alleen op stem..dan teugels iets opnemen, en daarna pas komt mijn been erbij.

Die manier met eerst been aanleggen en dan pas teugels, ga ik proberen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:48

@backup: de westernmanier bestaat volgens mij niet :n Het is zeker wel een manier.

Ik werk dus echt anders. Zit, teugels... als de gang er in zit pas been erbij. En als het paard loslaat pas de teugels loslaten, niet eerder.
Edit: stond er niet duidelijk.

Mijn paard kun je met het achterwaarts echt boos maken als je op een gegeven moment been gaat geven, als hij de teugel nog niet losgelaten heeft. Dat is voor hem dan ook ene tegenstrijdige hulp.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 09-11-09 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:49

hoe ga je een paard dan verzamelen zonder been ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:50

Backup: heb mijn berichtje aangepast, stond er niet duidelijk...

ruurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:28

Backup schreef:
Probeer het eens op de westernmanier
Diep zitten, bekken kantelen evt stemcommando dan been en dan pas teugels
Bij iedere achterwaarte beweging druk van de teugels af halen, wel been aanhouden, maakt ze dan een stap af Uitvoerig belonen en zo opbouwen tot meerdere stappen !

Je kunt het ook op de reining manier proberen, been van je paard en iets naar voren die benen

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:31

mijn paard wilde ook niet achteruit. na veel onderzoek bleek haar heiligbeen gekantelt te zijn waar door ze niet pijnloos achteruit kon als er iemand op zat. misschien ook nog iets om naar te kijken..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:45

Maar ze kan het wel..alleen niet als ik serieus bezig ben. Als ik er even opstap en 'terug' zeg dan gaat ze vaak wel, dus het doet haar geen pijn (want dan doe ik niets met teugels of zit ik zonder hoofdstel, en hoeft ze dus echt niet achteruit te gaan).

En anders kan ze 't ook wel, maar dan moet ik veel meer doorvragen, en dat wil ik graag anders zien.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:09

kun je het niet een aantal keren proberen met iemand anders ernaast. dan geef jij de hulp en kan de ander eventueel bijspringen.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:16

Achterwaarts gaan is een voorwaatse beweging!

Men geeft been zodat het paard tegen de stille hand aanloopt. De hand blijft waar die is (geeft zeker geen achterwaartse druk) en de beendruk wordt verder opgevoerd totdat het paard vanwege de begrenzing in de mond niet anders kan dan de opgebouwde beweging naar achteren af te maken.

In beginsel kunnen ze weleens met twee beentje van de grond komen omdat ze het nog niet snappen en de voorwaartse druk ergens moet blijven. Niet straffen hiervoor en gewoon nogmaals proberen. Na afsluiting van het achterwaarts gaan NOOIT halthouden maar gelijk weer voorwaarts gaan. Teugeldruk lichter maken (begrenzing opheffen) en het paard gaat automatisch weer voorwaarts op de kuitdruk.

Ga niet met je zit wringen of duwen. Opbouwende kuitdruk tegen een stilstaande begrenzende hand is alles wat je nodig hebt.

Succes.

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:56

Wat hierboven staat zou ik ook proberen. veel succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:07

Ik zou even kijken naar hoe je zit.

Als je er relaxed op zit en je hebt zoiets van: 'terug', dan doet ie het wel.
Op het moment dat je serieus dressuurt, en dus ook anders zit, doet ie het niet.

Het kan goed zijn dat je iets stijver in je rug bent, of meer rechtop zit. Als je naar achteren wilt, kan dit ook al op zit, je bekken kantelen en zelf met je zit ook echt achteruit willen. Als je gewoon stil gaat staan en met been en teugels doet, ben jij niet achterwaarts in je zit en rug, en je paard dus ook niet.

Dit soort hele kleine dingen kunnen een wereld van verschil maken!