paard stijgert ineens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astrid5

paard stijgert ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:58

Al aantal weken heb ik een lieve bijrijdster,zij rijd zo'n 3/4 keer pw het paard bij.
De overige dagen rijd ik haar zelf bij. Altijd is dit goed gegaan maar sinds 2,5 week stijgert het paard
bij bijrijdster.Alleen zo hoog dat het nu wel levensgevaarlijk wordt! Ze stijgert zo hoog dat ik haar binnenkort
zie omklappen als ze verder gaat met deze praktijken.

Paard stijgert niet bij mij,vriendin en de zus van bijrijdster.Alleen bij bijrijdster.
Ik heb al gezegt dat ze paard zo goed mogelijk moet straffen, dat ze de zweep maar tussen de oren moet meppen,
ik wil nl geen ongelukken!!

Paard heeft absoluut geen pijn, anders stijgert ze ook bij de rest en dit doet ze dus absoluut niet!
( ook is ze nagekeken door een DA)

Paard is verder hardstikke goed te rijden, luisterd en pakt alles op wat je vraagt.Alleen is is dwars bij bijrijdster.

Wat kunnen we nog proberen dat het stijgeren stopt bij bijrijdster?Ze is haar gigantsche aan het uittesten.

*Bijrijdster heeft les elke week en die zegt mep tussen de oren, alleen paard schrikt er niet van.

Oreo

Re: paard stijgert ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:00

Ik denk dat je bijrijdster je paard op een of andere manier irriteert, ze vraagt misschien te veel of dingen die je paard niet begrijpt. Ben je erbij als zij rijdt? Persoonlijk zou ik haar niet meer op mijn paard laten. Lijkt me een beter plan als je paard met een zweep tussen z'n oren laten rammen.............

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:02

Inderdaad, heb je je bijrijdster zien rijden?
Lijkt me mij ook dat ze ergens iets doet wat het paard niet kan waarderen of wat hem pijn/ongenoegen brengt.
Maar iemand die het zo probeert op te lossen....die zat op dat moment voor het laatst op mijn paard.

astrid5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:04

Ja, ik heb haar regelmatig zien rijden. Ze rijd bijna op de zelfde wijze als ik.Verder krijgt ze 1x pw priveles op dit paard en dat gaat ook prima. Alleen de laatste 2,5 week stijgert het paard bij haar. Ze irriteerd het paard niet, ook lesgever kan niks vinden waarop het paard geirriteerd geraakt moet zijn. Wij zijn uiteraad wel groter en zwaarder als bijrijdster.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:05

Ik zou eerst eens kijken wat de situatie is; als reactie waarop steigert het paard? Meteen als ze gaat zitten of juist als ze het paard aan het werk wil zetten? Geeft ze geen tegenstrijdige hulpen? Een mep tussen de oren lijkt me hoe dan ook geen oplossing eigenlijk.

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:08

Het komt waarschijnlijk door de bijrijdster, dat is wel duidelijk!
ze moet wat zekerder van zichzelf worden en zoals je al zei gewoon een klap tussend de oren geven!
ik zou er de eerste keren toch nog even bij blijven,
het idd geen pijn maar de bijrijdster moet het toch zelf oplossen vrees ik

astrid5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:14

Pijn is het niet, bevestigd door da.En dan moet ze het ook bij de overige ruiters doen. Bijrijderster is behoorlijk klein en licht.

Paard doet het verschillend, 1x bij opstappen meteen al en de andere keer pas als ze half uur gereden heeft. Of als ze net paar rondjes gestapt heeft en ineens stijgeren. Er is geen anleiding voor, dat is ons probleem anders kunnen we eraan werken.

Een klap tussen de oren heeft misschien niet altijd zin, maar wij hebben ook geen zin dat dier straks omslaat en ruiter onder dier ligt!Dan krijgt paard gewoon een harde mep voor ze kop.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:19

Tja, je hebt van die dieren waarbij je gewoon geen klikt hebt. Een mep tussen de oren zal alleen maar nog meer irritatie opleveren, en het kan niet anders dan dat jouw bijrijder je paard toch irriteerd!
Het zal waarschijnlijk geen combinatie zijn, en vermoedelijk ook nooit worden. Hoe hard dit ook klinkt.
Ik heb er hier ook over de 40 staan, en er is 1 pony bij waarbij ik het niet in mijn potje moet halen om daar op te stappen. Die vind mij aan de grond erg lief, maar als ik erop zit ben ik haar grootste vijand, en laat ze zich ook achterover slaan.
Niks geen gevaarlijk dier, want bij de kinderen is ze superlief en braaf.

astrid5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:21

Hmm dat snap ik, maar bedoel van waarom nu pas stijgeren als ze al aantal maanden rijd? En er verder nooit wat aan de hand was? De lessen onwijs goed gaan en er nooit problemen ontstonden.Alleen nu de laatste 2,5 week

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:26

Ik snap dat je geen ongelukken wilt, maar er zijn meerdere manieren om steigeren te voorkomen ;)
Het lijkt me dat je instructrice dit zou moeten weten. Verder zijn alle hulpen die een ruiter geeft natuurlijk niet zichtbaar. Probeer er eens met een andere instructeur naar te kijken, die meteen kan uitleggen hoe je het steigeren kan voorkomen. Van een klap op zijn kop leert het paard niks denk ik. Bovendien moet je erg handig zijn om dit op precies het juiste moment te doen en weer de druk eraf te halen. Succes in elk geval

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:45

astrid5 schreef:
Hmm dat snap ik, maar bedoel van waarom nu pas stijgeren als ze al aantal maanden rijd? En er verder nooit wat aan de hand was? De lessen onwijs goed gaan en er nooit problemen ontstonden.Alleen nu de laatste 2,5 week

Dan zal ze hem toch echt irriteren met iets! Kan niet anders..
Is ze met andere oefeningen bezig??? Er moet iets veranderd zijn....

astrid5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:53

Nee, ze rijden nog zelfde nivo.B en dat is voor hun gewoon rondjes door de bak stappen,draven,galoperen met volte's enz.
Springen mogen ze nog niet omdat ik wou dat ze eerst meer aan elkaar moeten wennen,buitenritten zijn helemaal nog uit den boze.

geef ik ze misschien te weinig afwisseling voor die 3/4 xpw?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:02

Dat zou kunnen, maar dat uit zich meestal niet in stijger gedrag dan....

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:30

tussen de oren slaan, lijkt mij ook geen optie, het is daar heel gevoelig, en ook al schrikt hij er niet van tijdens het rijden, toch kan hij trauma's eraan overhouden en zich niet meer bij de oren laten aaien/aanraken..

verder, zit je bijrijdster niet verkeerd? misschien verdeeld ze de druk anders als jij over het zadel, of vraagt ze idd te veel van voren?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:50

Misschien he, rijd ze wel op dezelfde manier ongeveer als jij, maar kan zijn dat ze hem op de een of andere manier uit zn balans haalt en dat hij dan als reactie gaat steigeren.

Het lijkt mij idd ook geen pijnreactie van het paard, aangezien hij het bij anderen niet doet. Heb idd zoals meerdere hier ook het idee dat ze hem op de een of andere manier toch irriteerd.
Op het moment dat hij stil wil gaan staan om aanstalte te maken om omhoog te komen, voorwaarts rijden! Als hij op dat moment niet op 'normaal' been reageerd moet ze hem een goeie schop verkopen, klinkt mss hard voor het paard, maar als ze achteroverslaan ben je verder van huis :S
Ze moet het echt aan gaan voelen paard moet namelijk eerst stil staan wil hij kunnen steigeren zodra hij aanstalte maakt zal zij hem naar voren moeten rijden laat ze maar ff gaan draven dan ofzo.
Mocht het niet helpen, zou ik als ik jou was overwegen het meisje te laten stoppen, want je paard geeft duidelijk aan dat hij het niet prettig vind.

Succes ermee!!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:43

Heb je ooit je bijrijdster zien rijden? Misschien is ze namelijk wel helemaal niet eerlijk tegenover je paard! En sommige paarden die zeggen daar wat van, die bokken of vliegen de lucht in, zoals de jouwe. Let goed op dat je bijrijdster haar niet irriteert of mept terwijl het helemaal niet nodig is. Als dat allemaal niet zo is, zou ik haar wel eens een flinke lel voor haar kont verkopen, dat je zelf zegt dat ze tussen haar oren moet slaan, vind ik niet kunnen. Je slaat je kind ook niet op haar of zijn hoofd, dus dat doe je bij een paard ook niet! Geef haar anders een flinke mep op haar schouder, dat is al heel anders.

Succes!

Mvg,

xDarkness.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:30

astrid5 schreef:
Ja, ik heb haar regelmatig zien rijden. Ze rijd bijna op de zelfde wijze als ik.Verder krijgt ze 1x pw priveles op dit paard en dat gaat ook prima. Alleen de laatste 2,5 week stijgert het paard bij haar. Ze irriteerd het paard niet, ook lesgever kan niks vinden waarop het paard geirriteerd geraakt moet zijn. Wij zijn uiteraad wel groter en zwaarder als bijrijdster.

misschien zit ze scheef?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:34

Allereerst;
een paard sla je NOOIT met de zweep op zijn hoofd. NOOIT.
Een paard kan alleen maar steigeren, als hij stilstaat. Er is dus maar 1 remedie; voorwaarts. Een ferme tik op de kont is dus de meest voor de hand liggende optie.

Dat een paard 'uitprobeert' geloof ik niet zo. Zo intelligent zijn paarden niet. Maar goed, hoe is verder de verhouding tussen paard en bijrijdster? Gedraagt het paard zich verder dominant of niet?
in mijn beleving moet het gewoon zo zijn dat de bijdrijdster op de een of andere manier het paard irriteert. Andere sporen? Ander zadel? Hardere hand??
Hoe dan ook, steigeren moet zo snel mogelijk stoppen. Vraag advies aan een andere deskundige, die wel ziet waar het misgaat.