Gestrekte armen/balans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijn

Gestrekte armen/balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:31

Ik begin me steeds meer aan mijn houding en balans te ergeren. Helaas kan ik maar 1x in de week op een manege rijden, dus kan niet zelf met een paard aan de slag, vandaar dat ik het via Bokt probeer.
Mijn eerste probleem is dat ik mijn armen erg naar voren strek, ik krijg het niet voor elkaar om ze in een boog te houden. Hierdoor krijg ik ook problemen met de aanleuning etc. Wie heeft hier nog meer last van en wat doe je er aan?

Mijn tweede probleem is dat mijn balans erg slecht is. Paard hoeft maar 1 misstap te maken en ik val voor of achterover. Nou heb ik hier wel eens privé-les voor waarbij ik zonder beugels rij, maar dat kan ik qua geld en tijd niet elke week nemen. Weet iemand van jullie misschien oefeningen die ik zonder paard kan doen, maar waarmee ik toch mijn balans op het paard kan verbeteren?

Tips en trucs zijn erg welkom!

Lielle

Re: Gestrekte armen/balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:53

voor het tweede probleem is een trampoline echt super :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:28

Balans probleem herken ik en helaas pindakaas is het iets dat enkel met veel oefenen beter wordt. Trampoline springen heb ik zelf nooit geprobeerd maar klinkt wel als een goede (en is ook nog een leuk) wat verder vaak aangeraden wordt is gaan zitten op een skippybal zonder de handvaten/stokjes. Dus dat je zelf je balans moet houden. Ga zo eens tv kijken.

Esther_umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:30

Ik krijg zelf ook privéles en diegene zei dat ik ook mijn armen teveel naar voren strek. Dus nu houd ik mijn ellebogen aangesloten aan mijn lichaam (dat probeer ik tenminste ;)) en dan ben je meteen zelf ook stabieler en dan wordt je balans waarschijnlijk ook beter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:35

Probleem 2 is waarschijnlijk het gevolg van probleem 1(er kunnen natuurlijk ook meer oorzaken zijn)

wat betreft je gestrekte armen, ik heb geleerd om te rijden alsof je een dienblad draagt.
Maar het probleem bij jou is waarschijnlijk ook dat je doordat je alleen les op de manege hebt niet de mogelijkheid hebt om jezelf dat soort dingen aan te leren.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:41

Bedankt voor de tips! Ik neem aan dat je zo'n kleine trampoline bedoeld, Lielle?
Zo'n skippybal is misschien ook wel een goed idee. Lijkt me ook goed voor de rest van mijn houding (rechte rug, bekken kantelen enzo). En dat kan je ook gewoon voor de computer neerzetten.

Het is gewoon 'vervelend' dat ik niet meer kan oefenen. Ik probeer al een paar jaar een verzorgpaard hier in de buurt te krijgen, maar die zijn er gewoon niet. Ik zal het probleem ook nog eens aangeven bij mijn instructeur, misschien dat ie af en toe in de les kan roepen 'armen!' en dat ik er op die manier beter om denk...

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:29

troi schreef:
Balans probleem herken ik en helaas pindakaas is het iets dat enkel met veel oefenen beter wordt. Trampoline springen heb ik zelf nooit geprobeerd maar klinkt wel als een goede (en is ook nog een leuk) wat verder vaak aangeraden wordt is gaan zitten op een skippybal zonder de handvaten/stokjes. Dus dat je zelf je balans moet houden. Ga zo eens tv kijken.

voor je balans werkt tet op een voet stilstaan op de trampo denk ik beter als springen:P

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:15

Hermelijn schreef:
Ik begin me steeds meer aan mijn houding en balans te ergeren. Helaas kan ik maar 1x in de week op een manege rijden, dus kan niet zelf met een paard aan de slag, vandaar dat ik het via Bokt probeer.
Mijn eerste probleem is dat ik mijn armen erg naar voren strek, ik krijg het niet voor elkaar om ze in een boog te houden. Hierdoor krijg ik ook problemen met de aanleuning etc. Wie heeft hier nog meer last van en wat doe je er aan?

Mijn tweede probleem is dat mijn balans erg slecht is. Paard hoeft maar 1 misstap te maken en ik val voor of achterover. Nou heb ik hier wel eens privé-les voor waarbij ik zonder beugels rij, maar dat kan ik qua geld en tijd niet elke week nemen. Weet iemand van jullie misschien oefeningen die ik zonder paard kan doen, maar waarmee ik toch mijn balans op het paard kan verbeteren?

Tips en trucs zijn erg welkom!

Ik heb daar ook veel last van. Ik rijd ook op een manege en heb ook niet veel tijd.
maar even over dat probleempje ; mijn armen zijn altijd gestrekt , echt heel vervelend. Maar doordat ik mijn armen dus strek, ga ik vanzelf of naar voren zitten, of heel gespannen. #)
Wat ik nu doe is op een stoel of/en even van te voren in een rechte houding zitten en zoals iemand als zei, net doen alsof ik een dienblad vast heb. Schouders ontspannen en je handen goed naar beneden houden. Dat helpt nu wel, ook kijk ik steeds in de spiegel of ik wel goed zit.
Nou, ja ik hoop dat je er wat aan hebt. xxx

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:35

Balans probleem zou bijvoorbeeld ook kunnen komen doordat je te ver naar voren zit en je balans teveel zoekt in de teugels (zie probleem 1). Een paard hoeft dan maar 1 sprongetje te maken, waardoor je de teugeldruk kwijt bent en dus je balans, en dan lig je ernaast. Heb je anders foto's van je rijden? Dat maakt het misschien voor ons wat makkelijker *D

Hebben jullie een spiegel in de bak hangen? Zo ja: ga er eens bij stilstaan. Ga zo zitten dat je houding helemaal goed is, dus met een knik in je elleboog, rechtop, hakken laag en tenen naar binnen. Probeer deze houding elke keer te controleren als je langs de spiegel komt. Wanneer je dat consequent doet zul je er minstens 30x per les aan herinnerd worden en wordt het na veel oefening vanzelf een gewenning.

Succes!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:06

Nee ik heb helaas geen recente foto's. Op de foto's in mijn profiel zie je het ook enigszins, al heb ik zelf het gevoel/idee alsof het erger is geworden met de jaren (die foto's zijn van zo'n 8 jaar geleden).
Ik heb zelf niet het idee alsof ik zozeer te ver naar voren zit, maar meer dat ik niet genoeg op mijn zitbeentjes zit, als het ware. Voor mijn gevoel zit daar een verschil in, maar ik weet niet of dat klopt ;)

We hebben wel 2 spiegels, maar die staan niet ideaal (1 zodat je jezelf recht van voren ziet en 1 boven de E). Maar de eerstvolgende keer dat ik les zal ik er inderdaad eens recht voor gaan staan en dan de 'ideale' houding aan proberen te nemen, misschien dat dat ook helpt voor mijn beeldvorming.