omgaan met een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ola

omgaan met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:31

Hoi, hoi

Ik vroeg mij af wat anderen doen wanneer je met rijden tegen een
probleem aanloopt. Wanneer je pony/paard zich bijvoorbeeld zich op een kant wat vasthoud
rijd je dan net zolang door met verschillende oefeningen om 't wat los te krijgen, totdat ze enigszins loslaat of helemaal loslaat of pak je het de volgende x weer op??

liesje1986

Re: omgaan met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:13

Als ik aan het rijden ben, ga ik op mijn gevoel af. Als ik tegen een probleem aanloop, probeer ik dat wel meteen op te lossen. Als het niet lukt, leg ik de lat wat lager.. maar ik probeer hoe dan ook door te rijden tot ik met een prettig gevoel af kan stappen. Na het rijden kan ik nog wel lang nadenken over dingen waar ik tijdens het rijden tegenaan loop. Dan probeer ik meerdere oplossingen te bedenken om die later weer uit te proberen. Soms moet je proberen slimmer te zijn dan je paard, even wat anders doen en moeilijke dingen later weer oppakken.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:15

Probeer dan op de tweede hoefslag te rijden en ondersteun haar aan de kant die niet vast zit en vervolgens geef jij kleine kneepjes met de hand waar het paard vast zit. Geeft het paard na dan zou ik niet te lang door rijden, maar lekker lange teugel geven en uitstappen. Eventueel is longeren met een hulpteugel voor het rijden een optie.
Als jou probleem vaker terug komt dan zou ik eens een in de mond kijken, misschien heeft het paard ergens last van.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:28

Ik probeer een probleem vaak wel op te lossen, maar als het toch echt een probleem blijft terwijl dit anders niet zo is, dan wil ik het ook wel eens laten rusten na een aantal minuten nog eens op te pakken. Soms laat ik het ook wachten tot de volgende training. Hij kan immers ook ergens wat last van hebben, dan forceer ik het liever niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:52

Als je paard zich op een kant vast houd , zul jij moeten weten waarom/door hij dat doet.
Kan aan het zadel, gebit en jou zit en/of handen liggen.
Is het paard wel soepel genoeg om te buigen aan die kant??

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:27

Ik ga altijd terug naar basis, en heb eigenlijk (dat eigenlijk kan ik wel weglaten) nooit problemen.
Ik probeer op te stappen zonder verwachtingen, en ga gewoon rijden zoals het op dat moment gaat.
Ik forceer absoluut niet. Ga niet met druk rijden, maar vanuit rust. Ik doe het ook heel erg op gevoel, dus de ene keer zou ik iets gemakkelijker zijn dan de andere keer.
Ik ben wel duidelijk, maar iets zoals vasthouden heeft (naar mijn mening) een oorzaak. Daar probeer ik dan niet teveel aandacht aan te besteden.
Het kan wel zijn dat ik voltes ga rijden, zoveel mogelijk met mijn benen, en dan de volte verkleinen en vergroten + wat andere oefeningetjes. Ik probeer telkens mijn handen ontspannen te houden.
Maar soms gooi ik ook gewoon de teugels los, en ga ik met helemaal losse teugel lekker rijden. Dat buigen komt dan wel een andere keer. Wel loopt mijn paard met losse teugel met haar hoofd heel laag, daar doe ik niks voor, maar dat vind ik wel belangrijk.
Ik stop altijd als het goed gaat. Mocht het niet heel lekker gaan, dan zoek ik een oefening die mijn paard op dat moment wel goed kan uit (dat weet ik inmiddels wel, welke oefening bij welke bui past) en dan doe ik die oefening, doet ze die goed, dan stop ik.
Veel stappen tussendoor werkt trouwens ook.
En ik kan je vertellen dat ik al jaren rijd zonder dipjes of dergelijke dingen. Het gaat gewoon allemaal makkelijk en leuk!

ps: ik heb het trouwens over het niet willen buigen wat heel soms voorkomt. Mocht het vaker gebeuren, is het heel slim om je paard na te laten kijken (evt. dierenarts, maar chiropractor, fysio, masseur en/of acupunturist is waarschijnlijk beter + een (goede!) zadelcheck)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:36

Ik probeer het probleem te plekke op te lossen, dus ga daarbij net zoalng door zodat het wel lukt en zodat ik zie wat ik fout doe. De fout ligt vaak bij de ruiter, zo niet kan je er bijna van uitgaan dat er medisch iets niet in orde is.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:40

ligt er een beetje aan wat voor probleem. die van mij wil niet in de rechtergalop aanspringen. als zehet dan wel een keer doet beloon ik haar uitbundig, en ik probeer wel door te gaan totdat ze het een keer goed doet, maar als dat na 2 uur nog niet gebeurd is stap ik toch echt een keer af hoor. nog genoeg dagen in t jaar om het weer te proberen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:46

2 uur door gaan tot het lukt is wel heel erg fanatiek, bedenk ook dat je paard ook in zijn spieren kan verzuren en als je 2 uur op dezelfde oefening blijft doorgaan is dat echt heeel erg fout.
Op een gegeven moment kan hij het ook in zijn koppie niet meer aan en neemt net als ons niets meer op, hou de oefeningen kort . lukt het ga niet door en lukt het niet doe een stap terug, zodat het paard ook zelfvertrouwen blijft houden in wat hij wel kan op dat moment,
Stap op in de bak met een plan en ga niet in het wilde weg rijden als je wilt trainen, gaat het na 10 super stop dan en stap desnoods buiten even wat rond zonder nog te vragen, maar ga nooit 2 uur door, want daar leert het paard niets van,word alleen verward daarvan en ook in zijn lichaam is het een keer op.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

Een probleem als vasthouden, zoals jij het beschrijft, zal niet een probleem zijn wat 'opeens' op komt duiken. Zo zal het ook niet 'opeens' opgelost zijn naar mijn mening, en ik denk dat het vrij onmogelijk is om dat in een uurtje te laten verdwijnen.

Wanneer ik tegen dit soort problemen aanloop besteed ik er wel even aandacht aan. Ik doe wat oefeningen die voor verbetering kunnen zorgen (zoals veel slangenvoltes, wendingen, stelling vragen, overgangen), en ga daarna weer verder met andere dingen, ongeacht of het door de oefeningen nu veel is verbeterd of niet. Morgen weer een dag! Wanneer je je paard (en jezelf) constant dingen vraagt die hem niet lukken, is dat niet goed voor zijn zelfvertrouwen (en voor jou humeur!). Sluit dus altijd af met iets wat hij wel goed kan!

Succes ermee!