---Basiswerk met jonge ex-fokmerrie!---

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

---Basiswerk met jonge ex-fokmerrie!---

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:04

Hallo

In dit filmpje rij ik Delise. Ze is al enkele maanden zadelmak, en ik rij ze twee maal in de week. Ze zou waarschijnlijk sneller vooruitgang boeken mocht ik ze meer kunnen rijden, maar ik rij de merrie voor een eigenaar en die 'huurt' mij slecht twee keer per week in.

Delise is eigenlijk springgefokt, en is alles behalve een dressuurtalent :D Ze is wat stijfjes, heeft een vlakke galop, en haar model is ook niet echt ideaal voor dressuur. Ze heeft van nature eenbeetje onderhals en valt van nature op de voorhand. Maar dat is natuurlijk het interessante aan dit paard, ze is wat minder dressuurgemaakt en we kunnen dus goed aan het werk en haar wel lekker te rijden maken! Het is de bedoeling dat ze later op jumping zou gaan. Ze is nu zeven jaar, en werd voordien als fokmerrie gebruikt.

Voor jullie je zegje doen, weet wel dat Delise geen dressuurpaard is. Ze is dus iets moeilijker af te richten dan een paard die van nature meer aanleg heeft. Ze had het in het begin moeilijk om in de hand te lopen, legt zich extreem in de bochten, kon met moeite aangalopperen aan de longe, kan zich minder soepel wenden, enzov.

Moelijke punten zijn:
-in de galop valt ze makkelijk uit elkaar en maakt ze haar bovenlijn lang
-de aanleuning kan nog beter, ik moet constant bezig zijn met mijn vingers om haar beneden te krijgen
-in de voltes valt ze vaak naar binnen
-kan zich over het algemeen moeilijk plooien
-moet steeds worden aangespoord, is wat aan de trage kant

Jammer dat ik maar een kwartiertje gefilmd werd en ik kan enkel wat draf en galop tonen:

http://www.youtube.com/watch?v=GQ327YsfDEQ

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hihi, wel grappig om de praatjes van de filmer af en toe te horen. En dit is dus plat West-Vlaams :D
Laatst bijgewerkt door charlie1989 op 08-11-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:30

Ik vind het wel een beetje een soort van excuus dat je zegt dat het paard niet goed zo kunnen plooien of gewoon haar werk doen omdat ze niet dressuurmatig gebouwd is. Dat heeft echt niet te maken met de manier waarop jij ze rijdt, en daarmee bedoel ik B niveau. Je moet zelf werken aan het plooien, zelf losmaken en stellen dan komt dit wel. Als je paard niet soepel loopt dan ligt dit aan jouw rijkunst en hoe ze getraint wordt en niet aan het paard zelf. De bouw van een paard is pas belangrijk als je hoger niveau rijdt en de gangen nodig hebt. Ik vind ook wel dat je redelijk streng bent met je binnenhand.
Maar het is wel een vriendelijk filmpje, je paard loopt best aardig voor een paardje dat nog niet zo lang zadelmak is. ;)

0kki

Re: ---Basiswerk met jonge ex-fokmerrie!---

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:41

ik ga met Epona_ mee. Het ziet er allemaal wat stijfjes uit (maar daar kun jij ook niks aan doen als je haar maar 2x per week kan rijden) na de galop is ze wel al iets soepeler. je zou meer tempowisselingen moeten rijden om haar wakker te houden. door zelf actiever te gaan lichtrijden wordt ze ook wat vlotter. geef eens flink gas en rijd daarna eens bijna naar het stappen toe. zelf zit je er netjes op. je zou je handen nog wat meer bij elkaar kunnen doen.

succes!

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:42

Epona_ schreef:
Ik vind het wel een beetje een soort van excuus dat je zegt dat het paard niet goed zo kunnen plooien of gewoon haar werk doen omdat ze niet dressuurmatig gebouwd is. Dat heeft echt niet te maken met de manier waarop jij ze rijdt, en daarmee bedoel ik B niveau. Je moet zelf werken aan het plooien, zelf losmaken en stellen dan komt dit wel. Als je paard niet soepel loopt dan ligt dit aan jouw rijkunst en hoe ze getraint wordt en niet aan het paard zelf. De bouw van een paard is pas belangrijk als je hoger niveau rijdt en de gangen nodig hebt. Ik vind ook wel dat je redelijk streng bent met je binnenhand.
Maar het is wel een vriendelijk filmpje, je paard loopt best aardig voor een paardje dat nog niet zo lang zadelmak is. ;)

ja tuurlijk, ik weet ook wel dat het de taak is van de ruiter om zo'n paard te verbeteren en souplesse bij te brengen enz. Ik wou dit er gewoon eens bijzetten omdat bokkers haar niet zouden vergelijken met een flemmingh, gribaldi, jazz-afstamming (en dergelijke) Vergeleken met zo'n paarden schiet zij op bepaalde vlakken wel tekort.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:51

Op bokt zie je maar weinig van die toppers van dat kaliber (volgens mij :D ), hoor! Jouw paard moet voor de andere bokt-paarden zeker niet onderdoen ;)

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:52

Epona_ schreef:
Op bokt zie je maar weinig van die toppers van dat kaliber (volgens mij :D ), hoor! Jouw paard moet voor de andere bokt-paarden zeker niet onderdoen ;)

bwaah, ik vind dat de meeste bokkers toch wel een tof rijpaardje hebben. Ik zeg niet dat Delise niet tof is :D Je vat het eenbeetje verkeerd op.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:32

Ik snap precies wat je bedoelt, en ik zie ook dat je dat niet als excuus gebruikt, maar meer als een reden. Zelf heb ik ook een springgefokte pony met een vlakke galop, zij het dat zij wel meer in het type staat. Ik snap dus wat je bedoelt met dat het dressuurmatig trainen wat minder soepel gaat als bij een dressuurgefokt paard. Het was in ieder geval bij mijn merrie zo dat ze moeite had met de dressuur 'snappen', inmiddels weer wel :) .
Wel ben ik het met Epona eens, je moet er behoorlijk aan gaan rijden. Veel buigen, overgangen, tempowisselingen, kortom, lenig en soepel maken en naar de ontspanning toe rijden. Als je dat allemaal opbouwt komt het helemaal goed, het ziet er in ieder geval vriendelijk uit. Succes!

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:09

Hoihoi,

Leuk beestje! Beetje meer bespiering dan zie ik echt wel een knap paardje:D
Je tilt je buitenhand vaak op tijdens het filmpje waardoor ik zie dat je teugel daar langer is.
Probeer je handen wat meer naast elkaar te houden zodat zij ook evenredige 'druk' voelt.

Jij rijdt haar 2 dagen, weet je wat er de andere dagen met haar gedaan wordt?
rijdt er dan iemand anders? want dat zou jouw trainingsmethode wel kunnen beinvloeden..

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:04

ManonR schreef:
Hoihoi,

Je tilt je buitenhand vaak op tijdens het filmpje waardoor ik zie dat je teugel daar langer is.
Probeer je handen wat meer naast elkaar te houden zodat zij ook evenredige 'druk' voelt.

rijdt er dan iemand anders? want dat zou jouw trainingsmethode wel kunnen beinvloeden..

ja, er komt weekelijks een springruiter mee rijden. Hij rijdt ze dan echt met de kop omhoog, (het omgekeerde van wat ik verlang) en traint ze op de hindernissen. Voor de rest staat ze op stal.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:41

Je teugels mogen best een stukje korter, nu heb je nauwelijks contact. Je handen mogen ook een stukje stiller. Om die nageeflijkheid te vragen houdt je je hand stil, je sluit je vingers wat en drijft aan, geeft je paard na dan open je je hand. :)

Probeer er ook je buitenhand wat meer aan te houden, vooral in die wendingen.

Leuk paardje en het ziet er heel vriendelijk uit hoor :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:50

Ik vind het een vriendelijk beeld, maar eu, ik zou het paardje laten controleren door osteopaat of DA.
Ze loopt héél stijf in der achterhand en gaat enorme korte passen nemen, wat voor mij wijst op pijn. Ook in de galop vind ik dat wel duidelijk zichtbaar. (Uiteraard géén verwijt, gewoon wat ik zie hé :) )
Voor de rest zoals ik zei, heel vriendelijk zicht, ik zie jou graag bezig, het paardje helaas iets minder...

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:24

charlie1989 schreef:
ManonR schreef:
Hoihoi,

ja, er komt weekelijks een springruiter mee rijden. Hij rijdt ze dan echt met de kop omhoog, (het omgekeerde van wat ik verlang) en traint ze op de hindernissen. Voor de rest staat ze op stal.

Is er geen mogelijkheid om met die springruiter de aanpak te bespreken?
Anders loopt je eigenlijk alleen maar te verbeteren wat de ander 'verpest' en kom je heel langzaam verder,
langzamer als dat je zelf lekker zo rijden.

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:25

Heel leuk paard om te zien en op zich is het beeld vriendelijk. Ik ga mee met Senzafine; de constante verbinding kan nog verbeterd worden.
Ze lijkt inderdaad wat stijf achter. Wellicht dat ze als ze beter aan het been is en meer voorwaarts is wat beter ondertreedt. Aangezien het een ex-fokmerrie is zal na meer spierontwikkeling in de achterhand het ook zo kunnen zijn dat ze vanzelf wat ruimer gaat lopen.
Probeer haar beter aan het been te krijgen door te schakelen en overgangen te rijden, dit zal niet alleen het voorwaartse, maar ook je verbinding ten goede komen. Wees hierin niet alleen consequent tegen je paard, maar ook tegen jezelf. Dus een keer been is altijd reactie voorwaarts, zo niet dan een kleine aanwijzing met je zweepje. Dus niet alleen als je in een strenge bui bent, maar elke dag weer. Als je daarbij een prettige constante verbinding houdt, komt die aanleuning wel. Tempocontrole is een eerste vereiste. Als je ook tempocontrole hebt op de volte, wordt het inbuigen al een stuk makkelijker.
Ik vind je erg sympathiek rijden en hoop dat je iets aan mijn tips hebt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:38

ik zie niet in waarom dit paard geen dressuur kan lopen??? Je moet zelf voor die lossigheid/buiging zorgen, daar maakt een afstamming weinig voor uit. Dus dat excuus vind ik ook slap.

Probeer wat actiever te rijden zoals ook scientifica ook zegt.

Veel succes nog!

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:38

Roos:

Heb ik ook niet gezegd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:56

Ook ik vind haar heel stijf en kort lopen vooral van achter. Je laat haar ook veel in hetzelfde tempo doorlopen, het ziet er allemaal niet zo snel uit het lijkt vooral in het begin alsof ze onder haar tempo draaft. Goed idee is om wat verruiming mee te pakken en bijvoorbeeld eens paar passen middendraf mee te pakken. Pas als je de achterhand goed aan de gang hebt kun je namelijk aan de rest gaan werken (oa lengtebuiging en nageeflijkheid). En misschien idd eens een osteopaat of fysio ernaar laten kijken of ze niet ergens vast zit.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:52

charlie1989 schreef:
Hallo

Delise is eigenlijk springgefokt, en is alles behalve een dressuurtalent :D Ze is wat stijfjes, heeft een vlakke galop, en haar model is ook niet echt ideaal voor dressuur.
Voor jullie je zegje doen, weet wel dat Delise geen dressuurpaard is. Ze is dus iets moeilijker af te richten dan een paard die van nature meer aanleg heeft. Ze had het in het begin moeilijk om in de hand te lopen, legt zich extreem in de bochten, kon met moeite aangalopperen aan de longe, kan zich minder soepel wenden, enzov.

nou hier staat toch echt zoiets, niet letterlijk zoals ik het zei... Maar goed maakt mij ook niet uit. Ik denk dat ieder paard dressuur kan lopen zeker tot Z niveau. Dit zijn gewoon basisoefeningen.

Daarnaast denk ik dat je zeker een leuk paard te rijden hebt en je zeker wat kan bereiken met dit paard ;)

veel succes verder nog!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:40

Wat mij het meeste stoort is de houding van je handen, sommige momenten heb je ze netjes naast elkaar maar best hoog, andere momenten houd je de buitenhand hoog en komt de binnenhand ver naar beneden en werkt naar mijn idee best streng in.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:35

Heb al het kritiek niet gelezen, maar vind wel dat je je paard niet moet excuseren voor de bouw die ze heeft. Ook zij kan niet op de voorhand lopen of de hals er uit drukken, daar moet je gewoon aan werken.
Verder staat dit topic verkeerd, ik TeM even.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:35

Moderatoropmerking:
1 van de regels van RT-HAW is minimaal 5 foto's van goede kwaliteit of een filmpje van minimaal 20 seconden. Dit filmpje voldoet daar dus ruimschoots aan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:36

Hay,

Ik snap eigenlijk niet waarom je uberhaupt met de voorkant bezig bent.. Ik zou als ik jou was eerst eens die achterhand gaan activeren. Ik heb niet vaak een paard zo weinig onder zien treden. Ik denk dat jij eerst vooral bezig moet zijn met tempo wisselingen, slangevoltes en andere figuren om haar los te krijgen. Dan komt dat hoofd vanzelf.

Maar ik denk dat als jij zo doorgaat dit paard straks helemaal niet meer loopt, ik zie ook constant je benen klapperen, maar nul resultaat. Tik haar dan eens een keer flink bij. Geen reactie is een tik met de zweep.

Ik denk als je eerst begint met dit paard flink te activeren van achter je er veel meer plezier van zult hebben.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:37

Ik vind niet dat ze het gebruikt als een slap excuus, het is maakt het filmpje juist duidelijk door dit te vermelden.

Het paard gebruikt alleen absoluut niet de achterhand, ze is zelf zo kort in dr pas met de achterbenen dat ik eerlijk gezegd net als SofieHavan denk dat het misschien iets medisch is.

Maargoed het paard is net onder het zadel, misschien gaat ze wel hardstikke goed vooruit als je probeert die achterhand er meer onder te rijden door oefeningen te doen. Dan zal ze waarschijnlijk ook meer over dr rug gaan lopen.
Veel succes met rijden, volgens mij gaat het wel goed komen!

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:52

Renske en malou:

Ik zie aan het filmpje ook wel dat ze niet vlot is vanachteren, maar dit paard heeft daar van nature moeite mee. Als je haar aan de longe vlot laat draven treed ze zelf met moeite onder. Dit paard is gewoonweg zo gemaakt, en natuurlijk doen wij ons best om dat te verbeteren, maar we moeten ook realistisch blijven. Dit paard zal nooit kunnen ondertreden zoals de meeste dressuurpaarden. En ik heb ook al van die soort paarden gereden, die veel aanleg hebben voor dressuur, dus ik weet wel wat ik aan het vergelijken ben.
Laatst bijgewerkt door charlie1989 op 10-11-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:05

Als jij geen enkele moeite doet om je paard in orde te krijgen, zelfs als dit medisch is, dan vind ik dat jij dit paard niet echt waard bent.
Ondertreden, in- of overdraven, zijn dingen die paarden van NATURE KUNNEN!
En als jij zegt dat je al zoveel van deze 'soort' paarden hebt gereden, had ik toch verwacht dat jij in je filmpje iets van losmakende oefeningen of wisselende hals/rug houdingen rijdt of toch op te minste probeert...

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:30

Epona_ schreef:
Als jij geen enkele moeite doet om je paard in orde te krijgen, zelfs als dit medisch is, dan vind ik dat jij dit paard niet echt waard bent.
Ondertreden, in- of overdraven, zijn dingen die paarden van NATURE KUNNEN!
En als jij zegt dat je al zoveel van deze 'soort' paarden hebt gereden, had ik toch verwacht dat jij in je filmpje iets van losmakende oefeningen of wisselende hals/rug houdingen rijdt of toch op te minste probeert...

Epona, van dat van nature ondertreden heb je misschien wel gelijk, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Ik zal eens proberen de merrie te filmen als ze in vrijheid door de piste draaft en een beetje opgefokt is. Zelf dan is het goed te zien. En als je ons slechts 6 minutjes te zien krijgt tijdens het rijden vind ik je mening er toch wel wat over. Ik weet niet of er medisch iets fout is met deze merrie. Volgens mij is ze gewoon zo stijf. Het is de taak van de eigenaar om haar medisch te controleren. Toen ik haar de eerste keren bereed kon ze met moeite draaien en kon ze niet zonder stormen op de volte blijven draven en galopperen. Ze viel echt door de bochten. In die korte tijd heb ik ze toch al veel verbeterd denk ik!