inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:22

hoi.
Mijn tuigpaardmerrie van bijn 4 ben ik nu aan het inrijden. Ze is hartstikke braaf, reed de tweede keer al los. Ze is wel een beetje een slome, maar heeft nog nooit ohz gebokt oid. 1x op de rem gegaan omdat ze iets engs zag. nou had ik even een vraag, want ik kan been geven wat ik wil maar ze snapt het niet? de stop en het sturen zit er wel al lang in. moet ik haar mijn been nu aanleren zoals bij een ander paard? been, been, tik. of wat kan ik het beste doen? :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:26

zacht beginnen (fase 1) en dan steeds meer druk geven tot ze wel op de goede manier reageert? dan gelijk de druk weghalen. dat is de beloning. ik neem aan dat het wijken voor druk e.d. er goed in zit?

ik denk trouwens dat dit niet bij discussies moet, maar bij praktijkproblemen ;) ik tem even.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:30

zij schreef:
zacht beginnen (fase 1) en dan steeds meer druk geven tot ze wel op de goede manier reageert? dan gelijk de druk weghalen. dat is de beloning. ik neem aan dat het wijken voor druk e.d. er goed in zit?

ik denk trouwens dat dit niet bij discussies moet, maar bij praktijkproblemen ;) ik tem even.

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:32

Vergeet je stemhulp niet!!

Bellissima_

Re: inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:35

Oh dat is een goeie, die gebruik ik wel maar ik denk dat ik daar dan iets meer de nadruk op moet gaan leggen? :)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:37

Margoot schreef:
zij schreef:

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

ik denk dat er bedoeld word of je paard het principe wijken voor druk kent. Dit kun je ook van de grond aanleren.
En wanneer je er dan op zit kun je dit gebruiken om je paard voorwaarts te laten gaan. Je paard zal wijken voor de druk van je benen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:39

Ik denk niet dat je dit bedoelt, maar nee ze kan nog niet wijken aangezien ze mijn been niet snapt.. Ze weeet dat er íets moet gebeuren als ik dat doe, en zodra ze ook maar een beetje harder gaat beloon ik haar al..

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:42

het wijken voor druk hoeft niet alleen voor je been te zijn. Het is ook al als je voor haar staat en je legt je hand op haar borst. Wanneer ze dan terug gaat ontwijkt ze de druk van je hand. En voila wijken voor druk.
Dit kan je op allerlei verschillende manieren gaan uitbouwen. Zo zal ze veel eerder snappen wat de druk van je benen betekent!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:42

Been geven als in voorwaarts is iets anders dan wijken voor druk!!! Je paard wijkt er tenslotte niet voor ;)

Het klinkt cliché maar rijd alleen een paard in als je echt zeker bent van wat je doet, ervaring hebt en onder begeleiding. Beginnen met weinig druk en daarna steeds meer druk heeft weinig zin, als je paard een hulp neit aangeleerd heeft snapt ie 'm ook niet als je er strenger in bent.

Als het goed is kent je paard de hulpen voor voorwaarts al van het longeren / lange lijnen, Je begeleider geeft de hulp vanaf de grond die je paard al kent, jij geeft hierbij heeel licht de beenhulp tot een moment dat je paard de beenhulp met voorwaarts gaat associeren. Je geeft dan steeds een lichte beenhulp en daarna geeft de begeleider de normale hulp, tot hij die kan weglaten.

Edit als reactie op de genen boven mij, jullie waren mij voor: wijken voor druk leer je inderdaad vanaf de grond, en gebruik je inderdaad met rijden, maar niet met voorwaarts gaan. Wel met beenhulpen als wijken/zijwaarts: paard gaat opzij voor druk van been.Ook met sturen / stelling vragen door teugel tegen hals: paard gaat opzij voor druk teugel. Ook voor achterwaarts gaan of stoppen door druk bijv. op de hals (neckrope) op de neus (bitloos hoofdstel) en evt. ook op het bit. Voorwaarts gaan leren door het principe wijken voor druk kan wel, maar dan moet je druk op zijn achterhand geven en dat kan niet vanuit het zadel, alleen als je erachter staat.
Laatst bijgewerkt door _Cindy op 07-11-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:44

tuurlijk is voorwaarts gaan wel wijken voor druk. Je geeft aan twee kanten druk, en geeft voor de ruimte. Wanneer je paard dan voorwaarts gaat wijkt hij toch voor de druk die je aan twee kanten hebt gegeven. Is precies hetzelfde hoor.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:48

_Cindy schreef:
Been geven als in voorwaarts is iets anders dan wijken voor druk!!! Je paard wijkt er tenslotte niet voor ;)

Het klinkt cliché maar rijd alleen een paard in als je echt zeker bent van wat je doet, ervaring hebt en onder begeleiding. Beginnen met weinig druk en daarna steeds meer druk heeft weinig zin, als je paard een hulp neit aangeleerd heeft snapt ie 'm ook niet als je er strenger in bent.

Als het goed is kent je paard de hulpen voor voorwaarts al van het longeren / lange lijnen, Je begeleider geeft de hulp vanaf de grond die je paard al kent, jij geeft hierbij heeel licht de beenhulp tot een moment dat je paard de beenhulp met voorwaarts gaat associeren. Je geeft dan steeds een lichte beenhulp en daarna geeft de begeleider de normale hulp, tot hij die kan weglaten.

Jazeker, ik heb veel ervaring met inrijden. Alleen met veel quarters, die allemaal iets vlugger begrijpen :P Dit is mijn eigen paardje, ene tuigpaardmerrie zonder hersens O:) En ik wil het gewoon niet fout doen, daarom vraag ik het even na.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:55

Ik denk niet dat er een goede manier is, maar dat iedereen een andere manier heeft. Ikzelf ga niet inrijden voor het paard wijken voor druk goed kent, dus minimaal de achterhand wijken (pas opzij) op lichte druk, dus zonder dat je het paard aanraakt. Verder moet het paard achterwaarts gaan op dezelfde druk, net als hoofd naar links en naar rechts buigen, hoofd omhoog en omlaag. Dat is het echte wijken voor druk en daar kun je eindloos mee doorgaan zoals achterhand van je paard naar je toe halen (tegenovergestelde van wijken voor druk is dat eigenlijk) achterwaards terwijl je achter het paard staat, enz.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:25

ik bedoel niet wijken in de zin van dressuur, maar wijken voor druk als in de basis. meelopen aan een halster is ook al wijken voor druk. als jij `trekt` komt er druk achter de oren. loopt het paard mee dan valt de druk weg. dit is `wijken voor druk`. dat is dus puur basis, en kun je op alle delen van het lichaam oefenen. ook vanaf de grond! `om`zetten doe je ook dmv druk op de kont bijvoorbeeld :)

ook wijken voor druk doe je (als het goed is) in fases. je bgint niet gelijk met al je kracht, maar begint met heel zacht/lief vragen en steeds iets krachtiger totdat er een (gewenste) reactie komt. dan moet je gelijk de druk wegnemen.